برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

روانشناسی رنگ در بازاریابی و تاثیر آن روی برندها

مدت زمان مطالعه: ۹ دقیقه

آیا می‌دانید که به کمک روانشناسی رنگ در بازاریابی می‌توانید برند متمایزتری داشته باشید؟

رنگ یکی از قوی‌ترین علائمی است که ما به آن واکنش نشان می‌دهیم و از آن برای بیان احساسات‌مان استفاده می‌کنیم. اصولا درک نحوه واکنش افراد به انواع رنگ‌ در شرایط مختلف بازاریابی می‌تواند مفید باشد. این موضوع اهمیت آشنایی با روانشناسی رنگ در بازاریابی را نشان می‌دهد. از این نظر، واکنش‌های افراد به محرک‌های رنگی مختلف، زیبایی محصولات و نحوه بسته بندی آنها پتانسیل تاثیرگذاری روی تصمیمات خرید و افزایش فروش را دارد.

روانشناسی رنگ در بازاریابی چیست؟

در حالت کلی، از مطالعه نحوه تاثیر رنگ‌ها روی احساسات و رفتارهای افراد با عنوان روانشناسی رنگ یاد می‌شود. بر این اساس، روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی چگونگی اثرگذاری رنگ‌ها روی احساسات مصرف کنندگان یک برند را برای خرید و انتخاب برندهای خاص تجزیه و تحلیل می‌کند. بنابراین، باید در زمان تولید محتوای بازاریابی، تاسیس یک شرکت جدید یا ریبرندینگ این موضوع را در نظر گرفت.

با این حال، با وجود تحقیقات متعدد تاثیر روانشناسی رنگ‌ها روی ذهن افراد هنوز شبیه یک راز است. در واقع، به دلیل تجربیات مختلفی که هر فردی دارد نمی‌توان رنگ خاصی را برای همه جذاب دانست. در نتیجه، استراتژی بازاریابی متاثر از رنگ همراه با ابزارهای بازاریابی محتوای مناسب روی کسب و کارتان تاثیر مثبتی می‌گذارد.  

نحوه اثرگذاری رنگ‌ها روی احساسات

در حالت کلی، هر رنگی یک معنای جهانی دارد و احساس خاصی را انتقال می‌دهد. در ادامه با بررسی دقیق روانشناسی رنگ در بازاریابی می‌خواهیم بعضی از رنگ‌های اصلی و توانایی آنها در ایجاد احساسات احتمالی را به همراه مثال‌هایی از چندین برند معروف به شما معرفی کنیم.

نحوه اثرگذاری رنگ‌ها روی احساسات

نارنجی

رنگ نارنجی به دلیل ترکیب نیرو و قدرت رنگ قرمز با گرما و لذت رنگ زرد مفاهیم روانشناسی جذابی دارد. نارنجی همچنین به عنوان رنگی انگیزه بخش چشم انداز خوبی را برای زندگی ایجاد می‌کند. به طور کلی، این رنگ برای استفاده در بازاریابی و برندسازی جهت ایجاد حس هیجان، آزادی و آرامش فوق‌العاده است. نارنجی بیشتر وقت‌ها با موارد زیر همراه است:

  • احساسات مثبتی مانند دوستی، شادی، اعتماد به نفس، شور، شجاعت، گرما و انرژی
  • احساسات منفی مانند ناامیدی، ناآگاهی، نابالغی و تنبلی

این رنگ در چندین نماد خوش شانسی حیوانی یا عروسکی توسط تیم‌های ورزشی استفاده شده است، زیرا اراده و سرزندگی را نشان می‌دهد. برای مثال، در لوگوی میامی دلفینز تیم فوتبال آمریکایی از روانشناسی رنگ نارنجی در بازاریابی استفاده شده است. یا حتی زنگ لوگوی شبکه تلویزیونی آمریکایی نیکلودئون هم نارنجی است. عموما روش تفسیر رنگ نارنجی در محیط اطراف توسط چشم‌های ما می‌تواند روی احساس‌مان نسبت به این رنگ تاثیر بگذارد.

اگر رنگ نارنجی تداعی کننده تصاویری از عصرهای آرام پاییزی باشد احتمالا بیننده آن را با احساسات قوی خوب مرتبط می‌داند. از طرف دیگر، اگر رنگ نارنجی در ذهن بیننده تصاویری از مجرمان را تداعی کند ممکن است معانی منفی داشته باشد.

زرد

رنگ زرد به نوعی رنگ شادی، روشنایی، خوش بینی و هر احساس مثبت دیگری است. طول موج نسبتا بلندی دارد و به نوعی مرئی‌ترین رنگ هم به شمار می‌رود. بنابراین، اگر قصد تقویت احساسات، اعتماد به نفس یا شور و شوق یک فرد را دارید حتما از رنگ زرد استفاده کنید. از طرف دیگر، رنگ زرد باعث می‌شود احساس بحران آمیز بیشتری داشته باشید که می‌تواند به مشکلات مربوط به عزت نفس، ترس یا اضطراب منجر شود.

بنابراین، برای بهره گیری بهتر از روانشناسی رنگ در بازاریابی بهتر است مقدار مناسبی از رنگ زرد را برای الهام بخشیدن به دیگران استفاده کنید. زرد بیشتر وقت‌ها به موارد زیر مرتبط است:

  • احساسات مثبتی مانند گرما، خوش بینی، شادی، خلاقیت و هوش
  • احساسات منفی مانند ترس، نگرانی و ناامیدی

از این لحاظ، Nikon و DHL از جمله برندهایی هستند که از این رنگ جذاب در لوگوهای خود استفاده کرده‌اند. شما می‌توانید از رنگ زرد به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خودتان هم استفاده کنید. با این حال، همیشه قبل از استفاده از این رنگ جنبه‌های مثبت و منفی آن را به خاطر داشته باشید. به گفته روانشناسان رنگ زرد سیستم عصبی را تحریک و حافظه را تقویت می‌کند. بنابراین، برای استفاده در محل کار رنگ مناسبی به نظر می‌رسد.

علاوه بر این، با فعال کردن پتانسیل فکری به نوعی با نیمکره چپ مغز در ارتباط است. رنگ زرد همچنین افراد را به صحبت کردن ترغیب می‌کند. به همین دلیل، بیشتر وقت‌ها در اتاق های کنفرانس استفاده می‌شود، زیرا باعث تقویت همفکری و فعالیت‌های خلاقانه می‌شود.

روانشناسی رنگ آبی در بازاریابی

به رنگ آبی به دلیل قابل اعتماد بودن توجه می‌شود و به نوعی آرامش دهنده ذهن است. به همین دلیل، یکی از پرطرفدارترین رنگ‌های دنیا به حساب می‌آید. آبی با برانگیختن واکنش ذهنی به از بین رفتن استرس و ایجاد آرامش کمک می‌کند. وقتی از ایجاد روابط به خصوص در بازاریابی صحبت می‌شود رنگ محبوب آبی ممکن است به انتقال حس آرامش و اعتماد کمک کند. آبی بیشتر وقت‌ها با موارد زیر همراه است:

  • احساسات مثبتی مانند اعتماد، وفاداری، منطق، آرامش و امنیت
  • احساسات منفی مانند سردی، بی احساسی و غیر جذاب بودن
نقش رنگ آبی در روانشانسی رنگ در بازاریابی

از طرف دیگر، رنگ آبی به شما احساس امنیت و اطمینان می‌دهد. بر این اساس، شرکت‌هایی مانند American Express و LinkedIn از این رنگ در لوگوی خودشان استفاده کرده‌اند. همچنین، شرکت‌های دیگری نیز از رنگ آبی در برندسازی بهره برده‌اند. هرچند، بسیاری از آنها شرکت‌های B2B هستند. از آنجایی که این شرکت‌ها سفارش‌ها و حجم معاملات بزرگی دارند، از رنگ آبی برای ایجاد اعتماد در بین خریدار استفاده می‌کنند.

بنفش

رنگ بنفش از ترکیب شادابی و نفوذ رنگ قرمز و ثبات و قابل اعتماد بودن رنگ آبی به دست می‌آید. بنفش بیشتر وقت‌ها با ثروت، وفاداری، شجاعت، راز و افسون در ارتباط است. یک رنگ جذاب که آرامش می‌دهد و فضایی را برای راز و ایده‌های تازه باقی می‌گذارد. به همین دلیل، این رنگ غالبا با خلاقیت ارتباط دارد. توجه داشته باشید که نباید در استفاده از رنگ بنفش زیاده روی کنید، زیرا می‌تواند به تفکر بیش از حد یا حواس پرتی منجر شود.

بنفش بیشتر مواقع با موارد زیر مرتبط است:

  • احساسات مثبتی مانند ثروت، عرفان، تخیل، خرد، کمال و معنویت
  • احساسات منفی مانند پرخاشگری، خصومت، خشم، خطر و رنج

علاوه بر این، رنگ بنفش تا حد زیادی توسط خاندان‌های سلطنتی و در ساخت کالاهای گران قیمت استفاده می‌شود. اساسا افراط، اسراف و انحطاط همگی با رنگ بنفش ارتباط دارند. همچنین، کسب و کارهای مربوط به قنادی مانند Cadbury و Milka از روانشناسی رنگ بنفش در بازاریابی برای طراحی لوگوها و تبلیغات‌شان استفاده می‌کنند.

سرخابی

رنگ سرخابی با عشق و رابطه عاشقانه همراه است و به طور وسیعی در شکلات‌ها و کارت‌هایی با تم عاشقانه مخصوص روز ولنتاین استفاده می‌شود. همچنین، این رنگ حس آرامش را به بینندگان القا می‌کند. بیشتر وقت‌ها به رنگ سرخابی به عنوان یک رنگ زنانه نگاه می‌شود که تصاویری از مهربانی، ملایمت و دلسوزی را تداعی میکند. سرخابی بیشتر وقت‌ها به موارد زیر مرتبط است:

  • احساسات مثبتی مانند عشق، ابتکار، اصالت و یگانگی
  • احساسات منفی مانند جوگیری، زیاده روی، یاغی گری و گستاخی

همچنین، سرخابی محبوب‌ترین رنگ برای به تصویر کشیدن زنانگی و جوانی محسوب می‌شود و نماد خوش بینی و راحتی است. Barbie، مجله Cosmopolitan و Victoria’s Secret چند نمونه از شرکت‌های معروفی هستند که از روانشناسی رنگ سرخابی در بازاریابی استفاده می‌کنند.

روانشناسی رنگ سبز در بازاریابی

رنگ سبز نشان دهنده هماهنگی و تعادل، سرزندگی، فراغت و آرامش است. این رنگ با ترکیب تعادل منطقی و عاطفی احساس شفاف‌تری از درست و غلط را به ما ارائه می‌دهد. همچنین، رنگ سبز چه در شکل یک گیاه و چه در شکل رفاه مالی نمادی از پیشرفت است. اگر قصد انتقال سلامتی، آرامش و تسکین استرس را دارید می‌توانید از رنگ سبز استفاده کنید. سبز اکثر اوقات با موارد زیر همراه است:

  • احساسات مثبتی مانند امید، سلامتی، طبیعت، رشد، موفقیت، تعادل و هماهنگی
  • احساسات منفی مانند خستگی، حسادت، مالکیت و مصرف گرایی
روانشناسی رنگ سبز در بازاریابی

از این نظر، شرکت‌هایی مانند Whole Foods Market، John Deere و Animal Planet مثال‌هایی هستند که بیشتر از این رنگ در اقدامات بازاریابی و برندسازی استفاده می‌کنند.

سفید

رنگ سفید بیشتر وقت‌ها با تمیزی و خصوصیات بهداشتی مرتبط است. بنابراین، رنگ پرطرفداری برای مشاغل دندانپزشکی، مراقبت‌های بهداشتی و خدمات مربوط به کودکان محسوب می‌شود. همچنین، فضای سفید احساس یک بوم خالی را تداعی می‌کند و محیط ایده آلی برای قرار گرفتن یک برند است. از این لحاظ، شرکت Sony و بعضی از برندهای دیگر از روانشناسی رنگ سفید در بازاریابی به نفع خود استفاده کرده‌اند. رنگ سفید بیشتر وقت‌ها به موارد زیر ارتباط دارد:

  • احساسات مثبتی مانند بی گناهی، خلوص، پاکی و سادگی
  • احساسات منفی مانند پوچی، احتیاط، دوری و سردی

بر این اساس، استفاده از لوگوی سفید در میان شرکت‌های موفقی مانند Zara، Apple، Tesla و Sony رواج دارد. همچنین، رنگ سفید محبوب‌ترین رنگ در وبسایت‌های تجارت الکترونیک محسوب می‌شود. این رنگ به احتمال زیاد رنگ پس زمینه تصویر محصولات‌تان خواهد بود، زیرا بهترین ترکیب رنگ برای خواندن همان فونت سیاه روی پس ‌زمینه سفید است.

سیاه

رنگ سیاه رنگ مورد علاقه شرکت‌هایی است که می‌خواهند شناخته شده و معروف به نظر برسند. بنابراین، برندهای ممتاز اکثر اوقات از این رنگ برای ایجاد یک بوم خالی جهت برجسته کردن کالاها استفاده می‌کنند. از آنجایی که ممکن است رنگ سیاه بیش از حد ناراحت کننده و دلگیر به نظر برسد، باید از آن به صورت محدود برای ایجاد یک تضاد قابل‌ توجه با محصول استفاده کرد. سیاه اغلب با موارد زیر همراه است:

  • احساسات مثبتی مانند قدرت، امنیت و ظرافت
  • احساسات منفی مانند سردی، سنگینی، اندوه و افسردگی

رنگ سیاه همچنین یک رنگ قابل توجه و متضاد است که معمولا برای تبلیغ محصولات شیک و سطح بالا استفاده می‌شود. از این لحاظ، کسب و کارهایی مانند New York Times، Nike، Nespresso و L’Oréal از روانشناسی رنگ سیاه در بازاریابی برای انتقال اعتبار، قدرت و ظرافت استفاده می‌کنند.

روانشناسی رنگ قرمز در بازاریابی

رنگ قرمز با سرزندگی و سلامتی مرتبط است و به نوعی رنگ تضاد‌ها محسوب می‌شود. اساسا هر چیز قرمزی هیجان انگیز است. شاید به همین دلیل است که رنگ قرمز به شدت با خودروهای هیجان انگیز شرکت Ferrari گره خورده است. YouTube و Netflix با استفاده از این رنگ میل شما به سرگرمی را بیشتر تحریک می‌کنند. Heinz و Coca-Cola همین کار را در صنایع غذایی و نوشیدنی انجام می‌دهند. به این برندها می‌توانید H&M و Marlboro را نیز اضافه کنید.

همچنین، رنگ قرمز به عنوان رنگ خطر احساس فوریت را انتقال می‌دهد. قرمز ییشتر وقت‌ها با موراد زیر همراه است:

  • احساسات مثبتی مانند قدرت، عشق، هیجان، انرژی و نترسی
  • احساسات منفی مانند پرخاشگری، خصومت، غیر دوستانه بودن، خشم، خطر و رنج
روانشناسی رنگ قرمز در بازاریابی

علاوه بر این، رنگ قرمز باعث افزایش گرسنگی می‌شود. به همین دلیل، فست فودهای زنجیره‌ای مانند McDonalds، In-N-Out Burger و KFC معمولا از این رنگ برای تحریک اشتها استفاده می‌کنند. بعضی وقت‌ها این رنگ به عنوان رنگ عشق نیز شناخته می‌شود و به همین علت چندین برند در هفته ولنتاین به طور وسیعی از این رنگ استفاده می‌کنند.

قهوهای

رنگ قهوه‌ای غالبا با شرکت‌های مواد غذایی مرتبط است. از این لحاظ، UPS، Kettle Chips و تعدادی از شرکت‌های دیگر از روانشناسی رنگ قهوه‌ای در بازاریابی استفاده می‌کنند. همچنین، قهوه‌ای تعادلی از گرما، آشنایی و راحتی را به شما ارائه می‌دهد. رنگ قهوه‌ای بیشتر وقت‌ها با موارد زیر مرتبط است:

  • احساسات مثبتی مانند قدرت، قابلیت اطمینان بودن، امنیت، ایمنی و کمال
  • احساسات منفی مانند تنهایی، مالیخولیا و انزوا

علاوه بر این، از رنگ قهوه‌ای غالبا در بسته بندی مواد غذایی همراه با رنگ سبز استفاده می‌کنند تا نشان دهند غذا ارگانیک، طبیعی یا دارای بسته بندی سازگار با محیط زیست است. همچنین، معمولا از این رنگ در تبلیغات، یونیفرم‌ها و لوگوهای شرکت‌هایی از جمله UPS، Hershey و J.P. Morgan Chase استفاده می‌شود.

نقش روانشناسی رنگ در بازاریابی و متمایز شدن یک برند

به طور کلی، مغز ما برندهای شاخص را بلافاصله ترجیح می‌دهد. بنابراین، رنگ یک عامل کلیدی برای ایجاد هویت برند است. از این لحاظ، شرکت‌های جدید سعی می‌کنند از رنگ‌هایی استفاده کنند تا از رقبای معتبرشان متمایز شوند. بنابراین، انتخاب یک رنگ مناسب برای برند شما احتمالا به برجسته شدن آن کمک خواهد کرد. علاوه بر این، با انتخاب صحیح رنگ افراد بهتر می‌توانند یک متن یا تصویر متمایز را تشخیص دهند و به یاد بیاورند.

از طرف دیگر، استفاده از پالت رنگ اشتباه ممکن است به تصویر برند تبلیغ‌ کننده صدمه بزند. برای مثال، انتخاب رنگ‌ها یا فونت‌های نامناسب در وبسایت‌تان می‌تواند روی تجربه کاربری تاثیر بدی بگذارد. همچنین، استفاده رنگ‌های مشابه و استفاده شده توسط رقبا ممکن است باعث شود مخاطبان شما را نادیده بگیرند. توجه داشته باشید که هر مشتری به یک رنگ واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، رنگ‌ها با توجه به فرهنگ، منطقه، خاطرات و گهگاه جنسیت روی افراد تاثیر متفاوتی دارند.

در نتیجه، درک درست روانشناسی رنگ در بازاریابی می‌تواند به متمایز شدن بیشتر برند شما نسبت به رقبا کمک کند.

نتیجه

رنگ به دلیل تاثیرگذاری روی تفکر و اعمال ما ابزار بازاریابی مهمی به شمار می‌رود. چشم‌های ما از طریق رنگ‌ به سمت خاصی برای نگاه کردن هدایت می‌شوند و همه چیز را تفسیر می‌کنند. رنگ به اطلاعات معنی می‌دهد. به ما کمک می‌کند درک کنیم چه چیزی اهمیت دارد و چه چیزی مهم نیست. بنابراین، به عنوان یک مارکتر باید با روانشناسی رنگ‌ در بازاریابی برای جذب مخاطبان هدف‌تان آشنایی داشته باشید.

فراموش نکنید که تمام افراد در رویدادهای مهم، فرهنگ‌ها و خاطرات از رنگ‌ها تجربیات قبلی دارند. با این حال، همه به رنگ‌ها به طور مشابهی واکنش نشان نمی‌دهند.