برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

ریبرندینگ: زمان شروع یک فصل جدید

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

احتمالا ریبرندینگ در زمان شروع یک کسب و کار آخرین کاری است که به ذهن شما خطور می‌کند.

وقتی هنوز مشتریان‌تان را نمی‌شناسید یک جا نشستن و ورق زدن فونت‌ها کار دشواری به نظر می‌رسد. حتی اگر بخواهید هویت یک برند را ایجاد کنید هم احتمال دارد تغییر در طرح‌های کسب و کار، استراتژی برندسازی اولیه شما را به یک استراتژی منسوخ تبدیل کند. با همه این اوصاف، بعد از مدتی تحقیق و تلاش فراوان موفق می‌شوید برندسازی کنید. اما بعد از مدتی متوجه می‌شوید که از نتیجه نهایی راضی نیستید و می‌خواهید تغییراتی را در برند خودتان ایجاد کنید.

خوشبختانه، در جهان امروز ریبرندینگ با بازسازی برند خیلی غیر معمول نیست و بسیاری از برندهای بزرگ در گذشته این فرایند را با موفقیت انجام داده‌اند. اگر قصد بازسازی برندتان را دارید حتما این مطلب را مطالعه کنید تا با نحوه انجام این فرایند به طور کامل آشنا شوید.

ریبرندینگ چیست؟

در حالت کلی، ریبرندینگ زمانی اتفاق می‌افتد که یک شرکت در استراتژی بازاریابی خود با یک نام، لوگو یا طرح جدید تجدید نظر می‌کند. بنابراین، تصمیم می‌گیرد هویت جدید و متفاوتی را در ذهن مشتریان و ذینفعان ایجاد کند. توجه داشته باشید که برای بازسازی برند حتما باید دلایل منطقی و درستی داشته باشید. در غیر اینصورت، ممکن است این فرایند با شکست مواجه شود. به هر حال، ریبرندینگ فرایند پیچیده‌ای است و ریسک زیادی دارد.

یعنی اگر دلیل‌تان برای بازسازی برند، فروش آهسته یا به ثمر نرسیدن تلاش‌ها برای آگاهی از برند است حتما در تصمیم خود تجدید نظر کنید، زیرا می‌توانید این مشکل را با ایجاد یک استراتژی بازاریابی جدید یا انجام تحقیقات بازار برطرف کنید. با این حال، اگر دلیل‌تان برای این کار عدم انعکاس درست افق دید، ماموریت، ارزش‌ها و بازار شرکت‌‌تان است تصمیم درستی گرفته‌اید.

ریبرندینگ چیست؟

استراتژی ریبرندینگ

برای اینکه بتوانید استراتژی ریبرندینگ را به طور موفقیت آمیزی پیاده سازی کنید باید در ابتدا جزئی یا کلی بودن نیاز به بازسازی برندتان را تشخیص دهید. بعد، باید با انجام تحقیق، بازار هدف برندتان را دوباره تعیین کنید تا دقیقا بدانید با بازسازی برند قصد جذب چه افرادی را دارید. سپس باید افق دید، ماموریت و ارزش‌های شرکت‌تان را باز تعریف کنید. در نهایت، از این تعاریف جدید در استراتژی خود بهره لازم را ببرید. در ادامه با استراتژی‌های ریبرندینگ بیشتر آشنا می‌شوید.

۱. تغییر لوگو

در حالت کلی، تغییر لوگو یکی از استراتژی‌های مهم ریبرندینگ است. بر این اساس، استفاده از یک لوگوی جدید و شیک هویت متفاوت برندتان را به مشتریان نشان می‌دهد. به خاطر داشته باشید که دلیل اصلی تغییر لوگو تطابق با هویت جدیدی است که شما به همراه بازسازی برند بازاریابی می‌کنید.

۲. تغییر جایگاه یابی برند

بعد از تغییر لوگوی برند نوبت به تغییر جایگاه یابی برند می‌رسد. شما نمی‌توانید فقط رنگ‌ها و لوگوی خودتان را تغییر دهید و دست از کار بکشید، بلکه بازاریابی محتوا هم باید پیام خاصی را انتقال دهد. از این لحاظ، تغییر جایگاه یابی برند مشتریان‌تان را با ماموریت، ارزش‌ها یا افق دید جدیدتان آشنا خواهد کرد.

۳. ایجاد تبلیغات جدید

به محض اطمینان از انتخاب لوگو و پیام مناسب باید با بهره گیری از این پیام، تبلیغات و محتوای جدیدی را ایجاد کنید. این تبلیغات باید به طور واضحی تغییرات برندتان و معنای آنها را به مشتریان‌تان اطلاع رسانی کند. همچنین، می‌تواند به شما کمک کند که به مخاطبان بزرگتری دست پیدا کنید.

۴. ایجاد تغییر در صدای برند

در پایان، با رسیدن به زمان بازسازی برند صدای برند هم باید تغییر کند. صدای برند همان دیدگاهی است که محتوای بازاریابی شما بر پایه آن نوشته می‌شود. این صدا می‌تواند یک لحن رسمی، غیر رسمی یا شوخ طبعانه داشته باشد. بنابراین، چنانچه در فرایند بازسازی برند هستید، تغییر صدای برند و اعلام ریبرندینگ با یک لحن جدید منطقی به نظر می‌رسد.

نحوه بازسازی برند یک شرکت

تا اینجا با استراتژی‌های ریبرندیگ آشنا شدید. در این بخش می‌خواهیم شما را با مراحل بازسای برند یک شرکت آشنا کنیم تا بتوانید صفر تا صد این فرایند را انجام دهید.

۱. مخاطبان و بازار برند خود را دوباره تعیین کنید

تکان دهنده خواهد بود اگر بعد از تحقیقات جامع بازار بفهمید که مشتریان یا رقبای شما افرادی که فکر می‌کردید نیستند. شاید هیچوقت فکر نمی‌کردید که با چنین جمعیتی ارتباط برقرار کنید. همچنین، شاید رقیب جدیدی در بازار باشد که محصولات یا خدماتش توانایی رقابت مستقیم با محصولات‌تان را دارد. شما هم اطلاعاتی برای اثبات این موضوع دارید. در اینجا ببینید که چه کسی از شما و چه کسی از رقبای شما خرید می‌کند.

مقایسه این مورد با بازار هدف اولیه و مخاطبان ممکن است تفاوت‌های فاحشی را به شما نشان دهد. به محض تعیین بازار و مخاطبان واقعی دیگر می‌توانید شروع به ریبرندینگ و برقراری ارتباط با مشتریان‌تان کنید.

تعیین مخاطبان هدف برای ریبرندینگ

۲. افق دید، ماموریت و ارزش‌های شرکت‌تان را باز تعریف کنید

در حال انجام چه کاری هستید؟ چطور آن را انجام می‌دهید؟ چرا این کار را انجام می‌دهید؟ اینها سوالاتی هستند که در طول فرایند بازسازی برند و زمان ارزیابی دوباره افق دید، ماموریت و ارزش‌ها باید از خودتان بپرسید. اگرچه می‌توان اساس پیام رسانی را مسلم فرض کرد، اما با رشد شرکت قابل تغییر است. توجه داشته باشید که محصولات، اولویت‌ها، خدمات یا ذینفعان جدید می‌توانند به طور کامل هر چیزی که یک زمانی خاص به نظر می‌رسید را باطل کنند.

۳. نام شرکت‌تان را در طول ریبرندینگ تغییر دهید

روی هم رفته، تغییر نام اقدام بزرگی است. این امر می‌تواند در یک حرکت به شناخت برند و ترافیک جستجوی ارگانیک منجر شود. بنابراین، اگر قصد تغییر نام شرکت‌تان را به عنوان بخشی از فرایند ریبرندینگ دارید حتما از داشتن یک برنامه،‌ به عنوان بخشی از استراتژی بعد از بازسازی برند جهت بازیابی مطمئن شوید. در مجموع، اگر نام شرکت‌تان همچنان مناسب است بهتر است آن را حفظ کنید. اما اگر نام فعلی با هویت شرکت شما همخوانی ندارد، ممکن است تغییر آن ایده خوبی باشد.

برای کمک به شما در ادامه چندین ایده اولیه برای فرآیند تغییر نام را معرفی می‌کنیم:

  • کلمه جدیدی بسازید
  • از کلمه‌ای قدیمی با سبک و سیاق جدید استفاده کنید
  • کاری که انجام می‌دهید را به معنای واقعی کلمی به زبان بیاورید
  • شکل املایی یک کلمه را تغییر دهید
  • یک پیشوند یا پسوند اضافه کنید
  • نگاهی به گویش‌های دیگر بیندازید
  • دو کلمه را با هم تلفیق کنید
  • یک مخفف ایجاد کنید
  • از یک مکان استفاده کنید

۴. در شعار تبلیغاتی برند خود تجدید نظر کنید

یک شعار تبلیغاتی خوب می‌تواند جذب کننده باشد و ماموریت و افق دید شرکت‌تان را توصیف کند. به عبارت دیگر، شعار تبلیغاتی به نوعی هدف شرکت شما محسوب می‌شود. برعکس تغییر نام شرکت تغییر شعار تبلیغاتی کمی آسان‌تر است. با این وجود،مانند تغییر نام آن باید به دقت انجام شود. در ابتدا، باید از خودتان بپرسید که واقعا چرا قصد تغییر شعار تبلیغاتی خودتان را دارید؟ اگر موضوع تکراری شدن در میان است که همین تکرار به شناخت برند شما منجر می‌شود.

حتی ممکن است مشتریان‌تان هم شعار تبلیغاتی شما را دوست داشته باشند. وقتی که از لزوم تغییر شعار تبلیغاتی خودتان مطمئن شدید می‌توانید این فرایند را با استفاده از نکات زیر آغاز کنید:

  • چیزی را ادعا کنید
  • از استعاره و تشبیه کمک بگیرید
  • از زبان شاعرانه بهره ببرید
  • دستورالعملی را ارائه دهید
  • از برچسب‌ها نهایت بهره را ببرید
  • از مشتریان تعریف کنید
شعار تبلیغاتی تعدادی از برندهای معروف

۵. هویت برند خود را بازسازی کنید

تا زمان شروع بازسازی برند ممکن است عناصر ملموس قابل استفاده برای برقراری ارتباط با برند برای چند سال موثر باشند. یعنی شما به احتمال زیاد زمان زیادی برای تجدید نظر نقاط قوت و ضعف داشته‌اید. بنابراین، ممکن است قصد طراحی مجدد لوگوی خود را داشته باشید و در متریال برند خود از رنگ‌های تازه استفاده و یا حتی دستورالعمل‌های جدیدی برای برند ایجاد کنید.

۶. احساسات برند را در امتداد مسیر دنبال کنید

در زمان طراحی تمام عناصر جدید برای ریبرندینگ دریافت بازخورد از مشتریان اهمیت زیادی دارد. بر این اساس، شما می‌توانید با هدایت گروه‌های کانونی ببینید که آیا تصاویر و پیام‌های برندسازی جدید مأموریت، ارزش و افق دید جدید شما را منتقل می‌کند یا خیر. اگر بازخورد مثبتی دریافت نکردید بهتر است به مراحل اولیه برگردید. یکی از مهم‌ترین مراحل بازسازی برند این است که قبل، حین و بعد از آغاز این فرایند احساسات برند را دنبال کنید.

شما می‌توانید قبل از ریبرندینگ به احساسات برند نگاهی بیندازید و احساسات منفی مشتریان نسبت به هر چیزی را مشاهده کنید. با در نظر گرفتن این موضوع می‌توانید بازسازی برند خود را بصورت استراتژیک هدایت و پیام‌ جدیدی را مطابق با مخاطبان‌تان اضافه کنید. بعد از ارزیابی مجدد بازخوردها آن هم قبل از بازسازی برند و آزمایش عناصر جدید آن در یک گروه کانونی می‌توانید ریبرندینگ را آغاز کنید.  

7. برای شروع موفق ریبرندینگ برنامه ریزی کنید

شروع ریبرندینگ به سادگی تغییر رنگ‌ها، فونت‌ها یا لوگوی وبسایت‌تان نیست. فراموش نکنید که بازسازی برند به انتقال پیام جدید شما ارتباط دارد؛ ماموریت، ارزش‌ها و افق دید جدیدتان چیست؟ برای انتقال این پیام شما اول باید برای شروع موفق فرایند بازسازی برند برنامه ریزی کنید. می‌توانید این کار را بوسیله ارسال تبلیغات آنلاین، چاپی، تلویزیونی، رادیویی و غیره انجام دهید. در ادامه، می‌توانید شروع بازسازی برند خودتان را با یک اطلاعیه رسمی در وبسایت‌تان و از طریق یک پست در شبکه‌های اجتماعی اعلام کنید.

این اطلاعیه رسمی باید اعلام کند که دلیل نیاز شرکت‌تان به یک برند جدید چه بوده و  این تغییر برند برای آینده شرکت‌تان چه معنایی دارد.

آیا آمادگی لازم برای ریبرندینگ را دارید؟

حالا که تمام نکات لازم برای ریبرندینگ را می‌دانید، زمان آن رسیده است نحوه بازسازی برند کسب و کارتان را در نظر بگیرید. چه از طریق طراحی مجدد لوگو و وبسایت و چه با یک پیام جدید و تغییر کلی برند با استفاده از مراحل ذکر شده در سرتاسر این مطلب می‌توانید بهترین استراتژی ممکن را برای ساخت یک برند در نظر بگیرید و این فرایند را به درستی انجام دهید.