برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟

مدت زمان مطالعه: ۸ دقیقه

استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟ این روزها بیشتر کسب‌وکارها برای تقویت استراتژی بازاریابی خود زمان بیشتری را به بازاریابی محتوا اختصاص می‌دهند، زیرا بازاریابی محتوا باعث افزایش آگاهی از برند می‌شود. هرچند موفقیت در این بخش نیز به یک استراتژی هدفمند و خلاقانه نیاز دارد تا در نهایت با جذب مخاطبان خاص به سودآوری بیشتری رسید. ما در این مطلب قصد داریم به شما توضیح ‌‌دهیم که چطور می‌توانید برای کسب‌وکارتان یک استراتژی بازاریابی محتوای قوی طراحی کنید. 

منظور از استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟

به طور کلی یک استراتژی طرحی است که به شما برای دستیابی به یک هدف خاص کمک می‌کند. برای اینکه دقیقا بدانید منظور از استراتژی بازاریابی محتوا چیست باید تفاوت آن با دو مفهوم استراتژی محتوا و برنامه محتوا را به درستی درک کنید. در وهله اول، استراتژی بازاریابی محتوا قرار دارد که به عنوان یک استراتژی سطح بالا هدف طراحی نحوه به کارگیری و انتشار مطالب بازاریابی محتوای یک برند را دنبال می‌کند.

از طرف دیگر، استراتژی محتوا به تولید محتوا برای یک برند می‌پردازد و تمرکز آن روی به کارگیری تاکتیک‌هایی مناسب برای جستجوی کلمات کلیدی و درک هدف کاربر و پرسوناهاست. منظور از برنامه محتوا یا تقویم محتوایی نیز سازماندهی تولید محتوا به روشی مرتب و منظم است. حالا که دیگر می‌دانید چطور باید بین این سه مفهوم تمایز قائل شوید، می‌توانیم بهتر با اجزای استراتژی بازاریابی محتوا آشنا شویم.

عناصر یک استراتژی بازاریابی محتوای تاثیرگذار

یک استراتژی بازاریابی محتوای کارآمد باید دارای پنج عنصر پرسونای مخاطب، جایگاه‌یابی برند، ارزش پیشنهادی رسانه‌‌های مالکیت شخصی، انگیزه تجاری و برنامه عملیاتی باشد. در ادامه هر کدام از این عناصر را به طور مفصل توضیح می‌دهیم.

پرسونای مخاطب

شما همیشه باید مخاطبان هدف خود را بشناسید تا بتوانید برندتان را به آنها معرفی کنید. بنابراین مرحه اول در اینجا شناسایی مخاطبان هدف محتواهای شما خواهد بود. راه‌های مناسب برای انجام این کار عباتند از:

  • نظرسنجی از مشتریان کنونی
  • بررسی روند بازار
  • خارج کردن افراد غیر مرتبط از دایره مخاطبان هدف
  • زیر نظر گرفتن دقیق مخاطبان مورد نظر رقبا

جایگاه‌یابی برند

جایگاه‌یابی برند به عنوان یکی دیگر از عناصر استراتژی بازاریابی محتوا به شما کمک می‌کند که تجربه کاربری یکدستی را برای مخاطبان هدف‌تان‌ فراهم کنید و با استفاده از کانال‌های بازاریابی محتوای خود تصویر درستی از برندتان بسازید. سوالات زیر می‌توانند در این راه به شما کمک زیادی کنند:

  • مشتریان کنونی و احتمالی من چه افرادی هستند و چه اهدافی دارند؟
  • رقبای برتر من چه افرادی هستند و برندهای خود را چطور بازاریابی می‌کنند؟
  • برند من چه ارزش منحصر به فردی دارد؟
  • محصول من می‌تواند به حل چه مسائلی کمک ‌کند؟
  • چه چیزی محصول من را به انتخاب بهتری نسبت به رقبا تبدیل می‌کند؟

شما می‌توانید با پاسخ دادن به این سوالات به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنید که ارکان اصلی داستان برندتان را شکل می‌دهند. به خاطر داشته باشید که داستان برند در واقع خلاصه‌ای از تاریخچه، ماموریت، هدف و ارزش‌های شرکت شما محسوب می‌شود که می‌تواند استراتژی بازاریابی محتوای شما را در مسیر درستی قرار دهد. علاوه بر این، به شما کمک می‌کند که پیام‌ها و موضوعات مناسب را تشخیص دهید تا محتوای بهتری را تولید کنید.

شما می‌توانید برای پر و بال دادن به داستان برند خود روی عناصر زیر تمرکز کنید:

  • قهرمان داستان (مشتری) و اهداف و چالش‌های آن
  • شخصیت برند شما
  • هدف برند و ارزش کلیدی آن
  • روشی که محصول و محتوای شما می‌تواند به کمک آن موارد قبلی را تقویت کند و به قهرمان‌تان قدرت بیشتری دهد

ارزش پیشنهادی رسانه‌‌های مالکیت شخصی

برای اینکه برند شما به عنوان ناشر محتوای معتبر جا بیفتد، باید ارزش پیشنهادی رسانه‌های مالکیت شخصی خود را تعیین کنید. انجام این کار باعث می‌شود که شما با پیدا کردن نقطه تمایز در استراتژی محتوای خود بتوانید به طور موثرتری رقابت کنید. بر این اساس باید در ابتدا به سوالات زیر جواب دهید:

  • با محتوای خود چه ارزش منحصر به فردی را به مخاطبان‌تان ارائه می‌دهید؟
  • وجه تمایز شما نسبت به تولیدکنندگان محتوای دیگر چیست؟
  • چرا خوانندگان باید کانا‌‌ل‌های محتوای شما را دنبال کنند؟

انگیزه تجاری

ارزش قائل شدن برای مخاطب بخش جدایی‌ناپذیر یک استراتژی محتوای موفق است. با این وجود بازاریابی محتوا صرف نظر از جذب فالوئرها و خوانندگان جدید باید بتواند کسب‌و‌کار شما را نیز به جلو هدایت کند. شما باید بتوانید در ابتدا اهداف تجاری شرکت‌تان را شناسایی کنید و در ادامه بدانید بازاریابی محتوا چگونه می‌تواند شما را به این اهداف نزدیک‌تر کند. اینکه برای سرمایه‌گذاری در استراتژی محتوای خود به چندین منبع نیاز دارید و دنبال دستیابی به چه نتایجی هستید.

فراموش نکنید که یک انگیزه تجاری می‌تواند به شما کمک کند تا مزایا، هزینه‌ها و خطرات به کارگیری استراتژی بازاریابی محتوا را بهتر درک کنید.

برنامه عملیاتی

در نهایت باید تمامی کمپین‌ها و پروژه‌های بازاریابی محتوای آماده را در فهرستی ثبت و به برنامه محتوای خود اضافه کنید. باید به این فکر کنید که این کمپین‌ها و پرو‌ژه‌ها چگونه به اهداف از پیش تعیین شده بازاریابی محتوای کسب‌وکارتان دست خواهند یافت. حتما مطمئن شوید که اطلاعات زیر را در فهرست‌تان قید می‌کنید:

  • قالب محتواها
  • موضوعات سطح بالای محتواها و کمپین‌ها
  • کانال‌های مربوط به تبلیغ و انتشار محتوا

مراحل ایجاد یک استراتژی محتوای تمام عیار

یک برنامه‌ریزی طولانی‌مدت به شما امکان پبش‌بینی چالش‌ها و بهره‌گیری موثر از منابع را می‌دهد. مراحل پیش رو در اجرای یک استراتژی محتوای هماهنگ با اهداف بازاریابی و کسب‌وکار‌تان به شما کمک خواهند کرد. همانطور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، شما باید از برنامه خود گزارش مستندی تهیه کنید. این گزارش می‌تواند به شکل یک اسلاید، گوگل داکس، گوگل شیت یا هر قالب دیگری باشد که به درد مدل کسب‌و‌کار شما می‌خورد و به آسانی به اشتراک گذاشته می‌شود.

مرحله اول: تعیین مخاطبان و داستان محتوا

مخاطبان هدف برای استراتژی محتوا یا هر استراتژی بازاریابی دیگری بهترین نقطه شروع هستند. اگرچه پرسونای خریدار زیربنای استراتژی محتوای شما را تشکیل می‌دهد، اما مخاطبان فقط به خریداران شما محدود نمی‌شوند.  بلکه تمام افرادی را شامل می‌شوند که مدتی طولانی قبل از خرید محصول‌ با برند شما سر و کار داشته‌اند. بنابراین ارائه محتوای تاثیرگذار برای جذب مشتریان احتمالی اهمیت زیادی دارد.

از طرف دیگر، تبدیل شدن به یک منبع اطلاعاتی معتبر و با ارزش طرفداران برند شما را افزایش می‌دهد و در نتیجه رهبری فکری شما را تقویت می‌کند. شرکت ردبول یک نمونه‌ عالی از برندی است که نه تنها برای خریداران خود بلکه برای تمامی مخاطبان محتوا تولید می‌کند. تمرکز رسانه‌های شخصی این شرکت فقط روی محصولات نیست، بلکه موضوعات محبوب طیف وسیعی از مخاطبان را پوشش می‌دهد. ارائه این محتواهای مردم‌پسند باعث شناخته شدن بیشتر برند ردبول و ترغیب مخاطبان به وفاداری می‌شود.

بنابراین در وهله اول باید بدانید که چه ماموریتی دارید و چرا محتوای خود را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارید.

مرحله دوم: تعیین اهداف بازاریابی محتوا

برای تعیین اهداف بازاریابی محتوایی خود مسیر زیر را دنبال کنید:

۱- به اهداف سطح بالای کسب‌وکار و بازاریابی شرکت‌تان فکر کنید. برای مثال، ممکن است بخواهید در مدیریت زمان پیشرفت کنید و یک هدف درآمدی خاص برای سال جاری داشته باشید.

۲- فکر کنید که محتواها چطور می‌توانند شما را در دستیابی به اهداف بزرگ کسب‌وکار‌تان کمک کنند.

۳- معیارهای مهم بازاریابی محتوا را شناسایی کنید. اعداد چگونه موفقیت را نشان می‌دهند؟ به خاطر داشته باشید که برای هر محتوایی یک معیار موفقیت بخصوص تعریف کنید.

توجه: شاید معیارهایی مثل درآمد ناشی از بازاریابی محتوا و تعداد سرنخ‌ها از نوع معیارهای اولیه بوده و موارد دیگری مانند ترافیک ارگانیک، رتبه‌بندی و سهام معیارهای ثانویه باشند. بنابراین برای تعیین یک معیار، باید داشبوردهای تجزیه و تحلیل خود مانند گوگل آنالیتیکس را بررسی کنید تا متوجه شوید عملکرد محتوای شما در مقایسه با اهداف تعیین شده چگونه بوده است. فراموش نکنید که ما در دنیایی با منابع محدود زندگی می‌کنیم.

بنابراین، اهداف و برنامه‌های شما به بودجه و ظرفیت واقعی تیم‌تان ربط دارد و باید در هنگام تعیین اهداف‌تان این مورد را در نظر بگیرید.

مرحله سوم: بررسی دقیق محتواها

اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم، بررسی دقیق محتوا فرایندی است که به واسطه آن می‌توانید محتواهای حال حاضر خود را سازماندهی و تجزیه و تحلیل کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا با صرفه‌جویی در منابع از صفحات موجود خود نهایت بهره را ببرید. بیشتر شرکت‌هایی که بازاریابی محتوای موفقی دارند معمولا حداقل سالی دوبار نسبت به بررسی دقیق محتواهای خود اقدام می‌کنند. به طور کلی از مزایای اصلی بررسی دقیق محتوا می‌توان به افزایش ترافیک ارگانیک، رتبه‌بندی بیشتر و افزایش مشارکت اشاره کرد.

در نهایت، از بررسی دقیق محتواهای خود برای پاسخ به سوالات زیر استفاده کنید:

  • کدام موضوعات محتوا و کلمات کلیدی بهترین عملکرد را دارند؟
  • کدام قالب‌ها بیشترین میزان مشارکت و تبدیل را به وجود می‌آورند؟
  • کدام کانال‌ها بیشترین ترافیک را دارند؟

مرحله چهارم: ایجاد یک تقویم محتوایی

برنامه‌ریزی محتوایی به شما اجازه می‌دهد از منابع خود به درستی بهره ببرید. علاوه بر این، به وسیله یک برنامه محتوا متوجه خواهید شد که روند انجام کدام کارها بیشتر طول می‌کشد تا انتظارات خود را بر مبنای آنها تنظیم کنید. برای ایجاد تقویم محتوایی اثربخش مراحل زیر را انجام دهید:

  • اولویت‌بندی اقدامات
  • پیدا کردن موضوعات مرتبط
  • ایجاد خوشه‌های موضوعی (Topic Clusters)
  • تحقیق رقابتی
  • طراحی قیف محتوایی
  • استفاده از یک تقویم محتوایی برای سازماندهی کارها
  • زمان‌بندی برای تولید محتوا

مرحله پنجم: تولید محتوا

کیفیت محتوا همیشه باید در اولویت باشد و به هیچ عنوان نباید کیفیت محتواهای خود را فدای رتبه‌بندی سریع‌تر یا تولید بیشتر کنید. شما می‌توانید از استراتژی‌های زیر برای تولید یک محتوای جذاب و تاثیرگذار استفاده کنید.

تمرکز خود را روی نوآفرینی بگذارید

شاید تلخ باشد اما واقعیت این است که این روزها دیگر تولید محتواهای تکراری توجه مخاطبان را جلب نمی‌کند. بنابراین باید سعی کنید محتواهای جدید و متفاوتی تولید کنید تا مخاطبان با مطالب شما ارتباط برقرار کنند. با این کار شما اعتبار کسب می‌کنید، اعتماد مخاطبان به شما بیشتر می‌شود و رشد ارگانیک ترافیک وبسایت‌تان افزایش می‌یابد.

محتوای متنوع تولید کنید

بهترینراه‌حل برای تولید محتوای متنوع این است که ترکیب مختلفی از اشکال محتوا را برای جذب هر کدام از مخاطبان خود در نظر بگیرید. انتخاب‌های شما تا حدی زیادی به علایق مشتریان و تحلیل‌تان از عملکرد محتوا بستگی خواهد داشت. اما در حالت کلی محتواهای ویدئویی و پست‌های وبلاگی قالب‌های محتوایی مناسبی محسوب می‌شوند.

از محتوای خود چندمنظوره استفاده کنید

سعی کنید محتواهای خود را طوری انتشار دهید که برای علاقه‌مندان به هر نوع قالب محتوایی جذابیت داشته باشد. در ادامه به شما چندین روش معرفی می‌کنیم تا بتوانید این کار را به آسانی انجام دهید:

  • می‌توانید یکی از مطالب خود را به اینفوگرافیک، پادکست یا ویدئو تبدیل کنید
  • یک مطلب یا ویدئوی طولانی را به بخش‌های کوتاه‌تری تقسیم کنید تا بتوانید به صورت سریالی منتشرش کنید
  • چندین قطعه از محتواهای کوتاه را برای ایجاد یک گزارش معتبر یا یک مقاله طولانی با هم ادغام کنید
  • از پست‌های وبلاگ جهت ایجاد تصاویر آموزنده برای رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید

از محتوای تولید شده توسط کاربران بهره‌برداری کنید

به طور کلی استفاده از محتواهای تولید شده توسط کاربر (UGC) در داستان‌تان شهرت شما را بین مخاطبان افزایش می‌دهد. استفاده از نقدها، نظرات، عکس‌ها و ویدئوهای کاربران به شما اعتبار بیشتری می‌بخشد. علاوه بر این، جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری این نوع محتوا اصلا کار سختی نیست و به شما در پیدا کردن منابع کاملا رایگان کمک می‌کند.

مرحله ششم: برنامه‌ریزی برای انتشار محتوا

تولید محتوای با کیفیت و مرتبط برای کسب موفقیت در بازاریابی محتوا از اهمیت زیادی برخوردار است. با این حال، کسب اطمینان از رسیدن محتوا به مخاطب درست در زمان درست به همان اندازه اهمیت دارد. اینجا همان نقطه‌ای است که استراتژی انتشار محتوا دست به کار می‌شود. به عنوان نقطه شروع سعی کنید ترکیب چند رسانه را با هم تصور کنید. اساسا منظور از انتشار محتوا استفاده از کانال‌های مختلف پولی و ارگانیک برای انتشار و تبلیغ محتواست.

بهتر است در زمان طراحی استراتژی محتوا فهرستی از کانال‌های مرکزی تهیه و سوابق عملکرد آنها را بررسی کنید تا در نهایت بتوانید ایده‌های خود را ارائه دهید. علاوه بر این، بررسی کانال‌های جدید همیشه ایده خوبی به نظر می‌رسد. در پایان بهتر است منابع‌تان به کانال‌هایی بروند که مخاطبان شما بیشتر وقت خود را در آنجا سپری می‌کنند. در این صورت محتوا شانس بیشتری برای دیده شدن خواهد داشت. پس دانش شما نسبت به مشتریان و رفتارشان تعیین می‌کند که از ترکیب کدام رسانه‌ها باید استفاده کنید.

مرحله هفتم: تجزیه و تحلیل منظم عملکرد محتوا

تجزیه و تحلیل عملکرد محتوا بهترین راه برای درک این موضوع است که مخاطبان با کدام محتوا ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. در مرحله بعدی شما می‌توانید تعیین کنید که چه محتوایی را تولید کنید. به خاطر داشته باشید که مخاطبان همیشه از علایق‌شان نشانه‌هایی بروز می‌دهند و این امر کار شما را برای تولید محتواهای جذاب راحت می‌کند. بنابراین شما باید به طور منظم محتواهای خود را تجزیه و تحلیل کنید و گزارش آن را در استراتژی محتوای خود لحاظ کنید.