برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

دراپ شیپینگ چیست: هر آنچه که باید بدانید

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

دراپ شیپینگ به عنوان یک مدل کسب و کار آنلاین و مدرن به سرمایه گذاری اولیه زیادی نیاز ندارد. با توجه به محبوبیت این مفهوم و نقش آن در تسهیل ایجاد یک کسب و کار کاملا آنلاین برای خرید و فروش محصولات بهتر است بدانید که اصلا چیست و چگونه کار می‌کند. در این مطلب قرار است درباره این تکنیک فروش قدرتمند صحبت کنیم تا متوجه شوید چرا هر روز کاربران بیشتری آن را برای راه اندازی کسب و کارشان در اینترنت انتخاب می‌کنند.

دراپ شیپینگ چیست؟

دراپ شیپینگ یک مدل کسب ‌و کار است که بر اساس فروش اینترنتی محصولات ناموجود در انبار انجام می‌شود. بر این اساس، عمده ‌فروش از طریق توافق‌ با سازنده مستقیما محصول مربوطه را برای مشتری نهایی شما ارسال می‌کند. بنابراین، بدون نیاز به سرمایه ‌گذاری برای خرید می‌توان محصولات مختلفی که به صورت فیزیکی موجود نیستند را فروخت. در عمل، اگر قصد راه‌ اندازی این نوع کسب‌ و کار را دارید، مسئولیت تجارت الکترونیک دراپ شیپینگ به عهده شما خواهد بود.

به این صورت، محصولات شخص ثالثی به نام دراپ شیپر (Dropshipper) را به فروش می‌رسانید.

دراپ شیپینگ چیست؟

دراپ شیپینگ دقیقا چطور کار می‌کند؟

اگر تجارت الکترونیک دارید یا در شرف راه اندازی این مدل کسب و کار هستید می‌توانید از طریق مذاکره یا ایجاد یک توافقنامه با یک تولید کننده یا عمده فروش محصولات ناموجود در انبار فروشگاه آنلاین‌تان را بفروشید. اما چطور؟ درست همان لحظه‌ای که مشتری برای خرید یک محصول اعلام آمادگی می‌کند، یک اعلان برای تامین کننده شما فرستاده می‌شود. سپس، تامین کننده مربوطه محصول مورد نظر را برای مشتری ارسال می‌کند.

در نهایت هم بعد از تکمیل فرایند فروش از تولید کننده یا عمده فروش کمیسیون دریافت خواهید کرد.

مزایای دراپ شیپینگ برای کسب و کارها

در حالت کلی، دراپ شیپینگ مزایای بسیار خوبی را به مشاغل ارائه می‌دهد. از این لحاظ، مهمترین مزایای این مدل کسب و کار عباتند از:

نیاز به سرمایه گذاری اولیه کم

از آنجایی که خرده فروشان برای ایجاد این مدل کسب و کار به سرمایه گذاری اولیه قابل توجه نیازی ندارند، دراپ شیپینگ گزینه مناسبی برای ایجاد یک فروشگاه ارزان و مقرون به صرفه محسوب می‌شود. هرچه باشد، قرار نیست هیچ هزینه‌ای برای تامین یا توزیع محصولات پرداخت شود.

عدم نیاز به تدارکات زیاد

در دراپ شیپینگ دیگر شما به تهیه بسته و سر و کار داشتن با شرکت‌های حمل و نقل برای توزیع محصولات نیازی ندارید. این امر تا حد زیادی به صرفه جویی در زمان، انرژی و سرمایه‌های کسب و کارتان منجر خواهد شد.  

هزینه‌های ثابت کم

به عنوان یک کسب و کار، هزینه‌های ثابت دراپ شیپینگ نسبت به یک فروشگاه فیزیکی کمتر خواهد بود. با این حال، این مدل کسب و کار هزینه‌های متغیری دارد که کاملا به موفقیت در فروش وابسته است. بنابراین، در مجموع کسب و کار کم ریسکی محسوب می‌شود.

عدم نیاز به کارکنان زیاد

از لحاظ تئوری، برای دراپ شیپینگ به پرداخت حقوق به کارکنان زیادی نیازی نخواهید داشت. به هر حال، از آنجایی که انباری وجود ندارد، به کارکنانی برای مدیریت و به‌روز نگه داشتن آن نیازی نیست.

معایب دراپ شیپینگ

دراپ شیپینگ مانند بیشتر تکنیک‌های فروش آنلاین جدید معایبی هم دارد که باید در نظر بگیرید. روی هم رفته، این معایب به شرح زیر است:

نیاز به سئو و بازاریابی موتورهای جستجو

برای موفقیت در دراپ شیپینگ باید علاوه بر تولید محتواهای جذاب روی سئو سایت‌تان هم کار کنید. در غیر اینصورت، فروش خوبی نخواهید داشت. بنابراین، برای ارتقای فروش محصولات باید با یک بودجه معقول برنامه‌های لازم را برای سئو و بازاریابی موتورهای جستجو انجام دهید.

عدم تضمین جدیت و تعهد از سمت تامین کننده

شما هرچقدر به عنوان صاحب یک کسب و کار متعهد باشید یا خدمات پس از فروش خیلی خوبی را ارائه دهید، باز هم همه چیز به تعهد، جدیت و وقت شناسی طرف تامین کننده بستگی دارد. یعنی اگر با یک تامین کننده بدقول سر و کار داشته باشید قطعا تجربه‌ فاجعه‌باری را به مشتری ارائه می‌دهید. بنابراین، بهتر است از قبل همه چیز را با تامین کنندگان هماهنگ کنید تا از این لحاظ با مشکلی مواجه نشوید.

استراتژی‌های بازاریابی برای یک کسب و کار دراپ شیپینگ

اساسا فعالیت اصلی خرده‌ فروشان برای ایجاد یک کسب ‌و کار دراپ شیپینگ دستیابی به هدف جذب ترافیک بیشتر به وب‌سایت‌ها جهت رشد فروش است. یعنی، جذب ترافیک به وبسایت و تبدیل سرنخ‌ها به یک مشتری هدفی است که باید توسط این مشاغل دنبال شود. برای دستیابی به این هدف می‌توانید از استراتژی‌های مفید زیر کمک بگیرید.

استراتژی‌های بازاریابی برای یک کسب و کار دراپ شیپینگ

استراتژی سئو

اصولا اجرای یک استراتژی سئو باعث می‌شود کسب و کارتان به میزان بیشتری در معرض دید مشتریان احتمالی قرار بگیرد. به هر حال، هر چقدر هم که وبسایت شیک و جذابی داشته باشید، در صورت نداشتن ترافیک واجد شرایط نمی‌توانید محصولات مورد نظرتان را به فروش برسانید.

استراتژی‌ مناسب برای ایجاد یک وبلاگ

ایجاد یک وبلاگ مناسب یکی از مهمترین ملزومات یک وبسایت تجارت الکترونیک است. داشتن یک وبلاگ به کاربران یا مشتریان این امکان را می‌دهد که مطالب مربوط به محصولات قابل فروش را مطالعه کنند و با مزایا و معایب آنها آشنا شوند. در این راستا، بهتر است از کلمات کلیدی مرتبط با محصولات قابل عرضه برای تولید مقالات وبلاگ‌تان استفاده کنید. همچنین، استفاده از عکس‌های باکیفیت و توضیحات محصول می‌تواند به مشتریان در انتخاب محصولات مورد نیاز کمک بیشتری کند.  

استراتژی ارسال ایمیل

اگر مشتریان زیادی دارید بهتر است برای آنها خبرنامه‌ ایمیلی ارسال کنید. انجام این کار کمک می‌کند مشتریان‌تان از آخرین اخبار، محصولات پرفروش و ارائه تخفیف مطلع شوند. از این لحاظ، ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی گزینه تاثیرگذاری است که به هزینه زیادی نیاز ندارد.

استراتژی شبکه‌های اجتماعی

شما می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی به عنوان بستری برای انتشار کاتالوگ محصولات‌تان استفاده کنید. البته نیازی نیست در تمام شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید، بلکه باید در پلتفرم‌هایی بیشتر فعال باشید که با مدل کسب و کارتان سنخیت بیشتری دارند. در مجموع، شبکه‌های اجتماعی برای انتشار آخرین اخبار، تبلیغات، اطلاعات محصول یا حتی به عنوان کانالی برای ارائه خدمات پس از فروش به درد می‌خورند و می‌توانند به شما در جذب مشتریان جدید کمک کنند.

استراتژی سرمایه گذاری تبلیغاتی

در آغاز شروع به کار کسب و کارتان بهتر است یک کمپین جایگاه یابی پولی را اجرا کنید تا استراتژی سئو را بیشتر تقویت کند و مکمل آن باشد. مطمئنا این اقدام به فروش بیشتر کمک می‌کند. بنابراین، حتما حتی با یک سرمایه کم این کار را انجام دهید. در این راستا، می‌توانید از گوگل ادز برای دیده شدن در صفحه نتایج موتور جستجو نهایت بهره را ببرید.

نتیجه گیری

سیستم فروش دراپ شیپینگ به دانش فنی پیچیده‌ای نیاز ندارد. از همه مهمتر، برای ایجاد آن سرمایه گذاری زیادی لازم نیست. با این حال، باید بتوانید وبسایت کسب و کارتان را با استراتژی‌های ذکر شده بیشتر در معرض دید مشتریان قرار دهید تا محصولات بیشتری را به فروش برسانید. در این راستا، تولید محتواهای جذاب برای به رخ کشیدن مزایای محصولات و مقایسه کیفیت آنها با محصولات رقبا از دیگر موارد مهمی است که می‌توانید در نظر بگیرید.