برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

ایمیل مارکتینگ و نحوه اجرای کمپین‌های موفقیت آمیز

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

ایمیل مارکتینگ در دنیای امروز یکی از به درد بخورترین راه‌ها برای دستیابی به مشتریان بالقوه است. با استفاده از کمپین‌های ایمیلی می‌توانید به طور همزمان با افراد زیادی تماس بگیرید و از تاثیرات بلند مدت آنها نهایت بهره را ببرید. در حالت کلی، بازاریابی ایمیلی همان فرآیند بازاریابی محصولات یا خدمات از طریق ایمیل است. همچنین، کانال بسیار خوبی برای ایجاد روابط با مشتریان‌، پایگاه مشتریان وفادار و همچنین تبلیغ کسب و کارتان محسوب می‌شود.

از کنار ارسال مرتب خبرنامه‌ ایمیلی نیز نباید به راحتی گذشت. به هر حال، این خبرنامه‌ مشتریان را از آخرین محصولات، خدمات و پیشنهادات ویژه شما مطلع می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم به موضوع ایمیل مارکتینگ بپردازیم و نحوه اجرای کمپین‌های موفقیت آمیز را بررسی کنیم.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ یکی از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ است که از ایمیل برای تبلیغ محصولات یا خدمات یک شرکت استفاده می‌کند. همچنین، این نوع بازاریابی به ایجاد ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه و همچنین افزایش فروش هم کمک می‌کند. از طرف دیگر، ایمیل مارکتینگ برای ترغیب مشتریان به خرید هم مناسب است. بنابراین، برای به حداکثر رساندن نتایج باید با عملکرد و نحوه اجرای صحیح آن آشنا شوید.

روی هم رفته، ارسال هر ایمیل به یک مشتری کنونی یا بالقوه می‌تواند به عنوان ایمیل مارکتینگ در نظر گرفته شود. با این حال، این اصطلاح معمولا برای اشاره به موارد زیر استفاده می‌شود:

  • فرستادن ایمیل با هدف محکم کردن رابطه یک کسب و کار با مشتریان کنونی یا قبلی
  • تشویق وفاداری مشتری
  • جذب مشتریان جدید یا قانع کردن مشتریان کنونی برای خرید فوری یک محصول یا خدمات
  • افزودن تبلیغات یک برند به ایمیل‌های شرکت‌های دیگر جهت ارسال به مشتریان‌شان
ایمیل مارکتینگ چیست؟

مزایای ایمیل مارکتینگ

اساسا تمام اقدامات بازاریابی کسب و کارها برای کسب درآمد بیشتر است، قبول دارید؟ طبق تحقیقات انجام شده ایمیل مارکتینگ نسبت به کانال‌های بازاریابی دیگر نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالاتری دارد. هرچند، برای دستیابی به این نتایج دلخواه باید برنامه بازاریابی کاملی داشته باشید. بنابراین، صرفا ارسال دستی هرچند وقت یکبار ایمیل بدون آشنایی با بهترین روش‌های بازاریابی ایمیلی دردی از شما دوا نمی‌کند.

به عبارت دیگر، ایمیل مارکتینگ با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، سئو یا هر چیز دیگری فرق می‌کند. همچنین، با ایجاد این یک پیوند مستقیم به لیست ایمیل‌تان به شما امکان ارسال مستقیم محتوای مرتبط، باارزش و شخصی سازی شده را به مشترکین می‌دهد. کاری که هیچ کانال بازاریابی دیگری نمی‌تواند انجام دهد. این موضوع قدرت ایمیل را نشان می‌دهد، اما همین قدرت بزرگ هم مسئولیت بزرگی محسوب می‌شود.

بنابراین، آشنایی با نحوه استفاده از این قدرت کلید موفقیت یک کمپین بازاریابی ایمیلی است. به همین دلیل، در ادامه مهمترین نکات مربوط به بازاریابی ایمیلی را تجزیه و تحلیل می‌کنیم تا بتوانید بهترین استراتژی ممکن را برای کسب و کارتان در نظر بگیرید.  

نکات مهم برای ایجاد یک استراتژی ایمیل مارکتینگ موفق

در این بخش می‌خواهیم به طور خلاصه مواردی را بیان می‌کنیم که همیشه باید در هنگام ایجاد یک استراتژی بازاریابی ایمیلی در نظر داشته باشید. مطمئنا رعایت این موارد می‌تواند به بهبود تعامل با لیست ایمیل‌تان، کاهش لغو اشتراک و افزایش تبدیل کمک زیادی کند.

۱. تهیه یک نقشه سفر مشتری

در حالت کلی، ایجاد یک برنامه ایمیل مارکتینگ خوب بدون آگاهی از مشترکین لیست ایمیل‌تان امکانپذیر نیست. در این راستا، یک نقشه سفر مشتری برای هر کدام از مشتریان‌تان از طریق تعامل با برند شما داستانی را ایجاد می‌کند. این امر باعث می‌شود بتوانید فرصت‌های لازم را برای تقویت تجربه مشتریان در هنگام استفاده از بازاریابی ایمیلی شناسایی کنید. در هنگام تهیه یک نقشه سفر مشتری بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • مشتریان شما چه افرادی هستند: داستانی برای یکی از مشتریان معمولی خودتان بنویسید. اگر با انواع مختلفی از مشتریان سر و کار دارید هم می‌توانید برای هر کدام یک پرسونای خریدار و نقشه سفر مشتری ایجاد کنید
  • قیف فروش شما چه مراحل مختلفی دارد: ببینید که مشتریان‌تان چطور از این قیف عبور می‌کنند
  • مشتریان شما چه عقاید، انتظارات و اهدافی دارند: از برقراری ارتباط با آنها در هر مرحله اطمینان حاصل کنید تا به این اطلاعات دست پیدا کنید
  • مشتریان چه مشکلات و دغدغه‌هایی دارند. بررسی اطلاعات مربوط به ترافیک وبسایت، فیدبک‌های مشتریان و عادات خرید می‌تواند شما را با این دغدغه‌ها آشنا کند

۲. استفاده از بخش بندی ایمیل برای ارسال محتوای مرتبط‌تر

اصولا بخش بندی برای موفقیت استراتژی ایمیل مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی دارد. بر این اساس، می‌توانید به تمام اطلاعات جمعیت شناختی و رفتاری مختلف کاربران‌تان نگاهی بیندازید. در ادامه هم با استفاده از این داده‌ها کاربران را به گروه‌های خاص‌تری بخش بندی کنید تا برای هر فردی در لیست گیرندگان‌تان یک محتوای اختصاصی بفرستید. برای بخش بندی ایمیل می‌توانید از ایده‌های زیر استفاده کنید:

  • ایجاد گروه‌های کاربری بر پایه خرید قبلی و پیشنهاد محصولات یا خدماتی که احتمالا دوست دارند
  • بخش بندی بر پایه زبان بومی یا دلخواه گیرنده و تغییر زبان کپی تبلیغ و واحد پول بر همان اساس
  • بخش بندی بر پایه عنوان شغلی، سابقه کار و اندازه شرکت و تغییر پیام یا موضوع کمپین بر همان اساس
استفاده از بخش بندی ایمیل در ایمیل مارکتینگ برای ارسال محتوای مرتبط‌تر

۳. استفاده از شخصی سازی ایمیل برای افزایش نرخ تعامل

عموما بخش ‌بندی ایمیل و شخصی ‌سازی ایمیل با هم ارتباط نزدیکی دارند. بنابراین، بهتر است به این مورد هم در استراتژی بازاریابی از طریق ایمیل توجه کنید. طبق تحقیقات انجام شده محتواهای شخصی سازی شده برای بیشتر مصرف ‌کنندگان جذابیت دارند. بر این اساس، برای شخصی سازی کمپین‌های ایمیل مارکتینگ می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد کردن طلاعات هویتی اولیه مانند نام و نام خانوادگی در کمپین‌های ایمیلی
  • اضافه کردن اطلاعات مربوط به کسب و کار گیرنده مانند نام، لوگو و صنعت مربوطه  
  • متناسب سازی پیام بر اساس مکان گیرنده در قیف فروش

۴. پاکسازی لیست ایمیل برای افزایش قابلیت تحویل ایمیل

همانطور که ممکن است بدانید، داشتن یک لیست ایمیل تمیز باعث افزایش شهرت فرستنده در نگاه ارائه دهندگان خدمات ایمیل (ESP) می‌شود. شهرت فرستنده باعث می‌شود گیرنده ایمیل‌تان را با احتمال بیشتری دریافت کنند. از طرف دیگر، قابلیت تحویل با افزایش سطح تعامل ایمیل و نرخ بازگشت سرمایه بالاتر ارتباط مستقیمی دارد. بنابراین، باید پاکسازی منظم لیست ایمیل را در اولویت استراتژی ایمیل مارکتینگ خودتان قرار دهید.

در این راستا، رعایت موارد زیر می‌تواند در انجام صحیح این کار به شما کمک کند:

  • استفاده از opt-in دو مرحله‌ای در هنگام ثبت نام کاربران جدید: انجام این کار علاوه بر تایید آدرس ایمیل گیرندگان نیت آنها را هم برای دریافت ارتباطات بازاریابی تایید می‌کند
  • اجتناب از ارسال ایمیل به آدرس‌های ایمیلی که بیش از یک بار خطای برگشت سخت (Hard bounce) ایمیل را می‌فرستند
  • عمدم ارسال ایمیل‌ به آدرس‌هایی که چندین بار در یک بازه زمانی معین خطای برگشت نرم (Soft bounce) ایمیل را می‌فرستند
  • حذف مرتب مشترکین غیرفعال از مکاتبات اصلی ایمیل و اضافه کردن آنها به لیست کاربران غیرفعال

۵. استفاده از اتوماسیون ایمیل برای بهبود استراتژی ایمیل مارکتینگ

عموما اتوماسیون ایمیل نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی ایمیلی را به حداکثر می‌رساند. این فرایند یک یا یک سری ایمیل را بر اساس رویدادها و اقدامات به ثبت رسیده با عنوان محرک‌ به گیرنده ارسال می‌کند. از این نظر، تعدادی از متداول‌ترین محرک‌های اتوماسیون ایمیل عبارتند از:

  • محرک‌های جمعیت شناختی مانند ایمیل‌های تولد و پیشنهادات منطقه‌ای
  • محرک رفتاری مانند ایمیل‌های سبد خرید رها شده
  • محرک‌های مدت دار مانند ایمیل‌هایی که مشتریان را از یک پیشنهاد در حال انقضا باخبر می‌کنند

فراموش نکنید که اتوماسیون ایمیل به شما امکان دسترسی به یک شخص مناسب با یک پیام مناسب در یک زمان مناسب را می‌دهد.

استفاده از اتوماسیون ایمیل برای بهبود استراتژی ایمیل مارکتینگ

۶. ارائه ارزش به هر کمپین برای درگیر کردن گیرندگان

همانقدر که شما به نرخ بازگشت سرمایه در استراتژی بازاریابی ایمیلی نیاز دارید، مخاطبان‌تان هم به نرخ بازگشت تعامل نیازمند هستند. بنابراین، سعی کنید همزمان با ایجاد هر کمپینی به مخاطبان هدف برای حل مشکلات و دستیابی به اهداف‌شان کمک کنید. علاوه بر این، تولید محتواهای تاثیرگذار همراه با ارائه ارزش می‌تواند پاداشی برای باز کردن ایمیل توسط مخاطبان باشد. از این نظر، انواع ارزش‌هایی که می‌توانید به آنها ارائه دهید عبارتند از:

  • اطلاعاتی
  • کار راه انداز
  • سرگرم کننده
  • الهام بخش
  • اجتماعی

۷. نوشتن نوارهای موضوع جذاب

روی هم رفته، نوار موضوع ایمیل اولین چیزی است که یک گیرنده در اینباکس خود مشاهده می‌کند. بنابراین، حتی بهترین ایمیل جهان بدون یک نوار موضوع جذاب ممکن است هیچوقت توسط گیرنده خوانده نشود. به عبارت دیگر، نوار موضوع مثل یک دریچه به سوی محتوای ارزشمند داخل یک ایمیل است. بنابراین، اگر این در باز نشود، شما به نرخ بازگشت سرمایه مورد نظرتان دست پیدا نخواهید کرد. در این راستا، برای نوشتن بهترین نوار موضوعی ایمیل می‌توانید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • نوار موضوعی را شخصی سازی کنید   
  • سعی کنید زیر ۴۰ کاراکتر داشته باشد
  • نوار موضوعی باید با محتوای ایمیل مرتبط باشد
  • پیشنهاد یا مزایای قابل ارائه را در نوار موضوع بگنجانید
نوشتن نوارهای موضوع جذاب در ایمیل مارکتینگ

۸. پایش معیارهای ایمیل مارکتینگ

بررسی و پایش معیارهای بازاریابی ایمیلی یعنی میزان موفقیت استراتژی بازاریابی و عناصر آن را به طور مجزا اندازه گیری کنید. برای انجام این کار باید معیارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • نرخ تحویل (Delivery Rate): تعداد دقیق ایمیل‌های ارسال شده به لیست ایمیل‌تان را به صورت درصدی نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که کم بودن مداوم این درصد یعنی اینکه  مشکل تحویل ایمیل دارید
  • نرخ باز شدن ایمیل (Open Rate): درصد ایمیل‌های تحویلی واقعا باز شده توسط گیرندگان را نشان می‌دهد
  • نرخ کلیک (Click Rate): یعنی درصد کل گیرندگانی که روی لینک موجود در ایمیل‌تان کلیک کرده ‌اند. فراموش نکنید که با این درصد می‌توانید میزان تعامل را اندازه گیری کنید  
  • نرخ لغو اشتراک (Unsubscribe Rate): درصد گیرندگانی را نشان می‌دهد که اشتراک ایمیل‌های شما را لغو کرده‌اند
  • نرخ شکایت (Complaint Rate): درصد گیرندگانی که به ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) خود درباره ایمیل‌تان شکایت کرده‌اند یا ایمیل شما را به عنوان اسپم علامت زده‌اند

۹. کسب اطمینان از عملکرد درست ایمیل‌‌ها برای همه افراد لیست

در نهایت، باید همیشه مطمئن باشید که همه افراد موجود در لیست ایمیل‌تان توانایی درک و واکنش به محتوای کمپین‌های ایمیلی برنامه ایمیل مارکتینگ شما را دارند. یعنی باید اطمینان حاصل کنید که ایمیل‌های شما:

  • به درستی به تمام ایمیل کلاینت‌ها و مرورگرها تحویل داده می‌شوند
  • طراحی ریسپانسیو یا واکنشگرا دارند و با توجه به اندازه صفحه نمایش تنظیم می‌شوند

امیدواریم که خواندن این نکات بتواند به شما در اجرای یک کمپین بازاریابی ایمیلی موفق و پیشرفت کسب و کارتان کمک کند.