برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

زمان توقف کاربر و اهمیت آن برای سئو

مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

گوگل برای یک مدت‌ طولانی روی تجربه کاربری تمرکز کرده است. بر این اساس، یکی از فاکتورهای رتبه ‌بندی برای ارزیابی وبسایت‌ها زمان توقف کاربر (Dwell time) است. یعنی معیاری که مدت زمان ماندن یک کاربر در وبسایت شما را اندازه گیری می‌کند. نام دیگر آن زمان در صفحه است. روی هم رفته، کاربران هرچه زمان طولانی‌تری را در یک وبسایت سپری کنند، به احتمال بیشتری آنچه را که می‌خواهند پیدا می‌کنند و به مشتری تبدیل می‌شوند.

در این مطلب قصد داریم تعریف روشنی از این موضوع و دلیل اهمیت آن در سئو را به شما ارائه دهیم. همچنین، به شما نشان خواهیم داد چطور با استفاده از روش‌های مناسب می‌توانید این زمان را افزایش دهید.

اهمیت زمان توقف کاربر در سئو

به طور کلی، زمان توقف کاربر معیار مهمی برای سئو یا بهینه سازی موتور جستجو محسوب می‌شود. این معیار میزان علاقه مندی بازدیدکنندگان به محتواهای یک وبسایت را نشان می‌دهد. صرف کردن زمان زیاد توسط بازدیدکنندگان در وبسایت‌تان نشان دهنده ارائه اطلاعات ارزشمند توسط شما به آنها است. با این وجود، ترک بلافاصله بازدیدکنندگان از وبسایت‌تان کیفیت ضعیف محتواهای شما را نشان می‌دهد.

بنابراین، برای افزایش زمان توقف کاربر باید کیفیت محتواها را در وبسایت‌تان بهتر کنید. برای الگوریتم‌های موتورهای جستجو این امر نشان می‌دهد که بازدید کننده به نتایج جستجو بر می‌گردد، از پیج دیگری بازدید می‌کند و جستجو را در همانجا به پایان می‌رساند. در نتیجه، یک کاربر میزان ارتباط بازدیدش از وبسایت‌تان را بر اساس نرخ پرش و زمان توقف نشان می‌دهد. در ادامه نحوه بهبود زمان توقف کاربر را به شما توضیح خواهیم داد.

اهمیت زمان توقف کاربر در سئو

نحوه اندازه گیری زمان توفق کاربر برای سئو

زمان توقف کاربر را معمولا می‌توانید با استفاده از بهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل وبسایت اندازه گیری کنید. برای مثال، گوگل آنالیتیکس میانگین زمان در صفحه را در گزارش‌های رفتاری ارائه می‌دهد. با استفاده از این ابزار می‌توانید مشاهده کنید که بازدیدکنندگان در هر صفحه به طور متوسط ​​چه مدت زمانی را با محتوای شما ارتباط برقرار می‌کنند.

بهترین روش‌ها برای بهبود زمان توقف کاربر

۱. محتوای با کیفیت

سعی کنید همیشه محتوای با کیفیتی ارائه دهید تا به بهترین نحو ممکن یک موضوع خاص را مطرح کند. به عبارت دیگر، محتواهای وبسایت‌تان باید بتواند تمام سوالات ممکن و نکات فرعی مرتبط را برای کاربران پوشش دهد.

۲. لینک سازی داخلی

لینک‌های متقابل داخلی نشان می‌دهند که یک صفحه در وبسایت‌تان چقدر اهمیت دارد. این نوع از لینک‌ها نه تنها برای سئو مفید هستند، بلکه خوانندگان را به محتوای مرتبط دیگر در وبسایت‌تان ارجاع می‌دهند. بنابراین، به کمک این لینک‌ها زمان توقف کاربر را می‌توان افزایش و نرخ پرش را کاهش داد.

۳. رسانه‌های غنی

اصولا استفاده از ویدیوها، فایل‌های صوتی و تصاویر می‌تواند زمان توقف کاربر را تا حد زیادی بهتر کند. رسانه‌های غنی مانند پادکست‌ها یا اینفوگرافیک‌ها از همان مزایای جانبی تولید بک لینک طبیعی برخوردار هستند. از این نظر، ویدیوها می‌توانند به تنهایی یک فاکتور رتبه بندی سئو در نتایج جستجو و همچنین پلتفرم‌های دیگر مانند YouTube باشند. این موضوع در مورد فایل‌های تصویری حساب‌های شبکه‌های اجتماعی و جستجوی تصویر در موتورهای جستجو هم صدق می‌کند.

بر این اساس، رسانه‌های غنی نه تنها باعث افزایش زمان توقف کاربر و بهبود تجربه کاربری می‌شوند، بلکه می‌توانند به عنوان منابع ترافیکی هم عمل کنند. با این حال، در نظر گرفتن اندازه و سرعت بارگذاری فایل‌های رسانه‌های غنی از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین، بهینه سازی سرعت صفحه همیشه باید انجام شود.

تاثیر رسانه‌های غنی در بهبود زمان توقف کاربر

۴. طراحی جذاب

هیچ شکی نیست که طراحی و چیدمان صفحه فرود یک وبسایت باید همیشه جذاب باشد. در این راستا، مهمترین نکته این است که طراحی وبسایت واکنش گرا و متناسب با اندازه‌های مختلف صفحه نمایش انجام شود. به عبارت دیگر، عرض ستون‌ها، اندازه متن و اندازه عناصر قابل کلیک همیشه باید کاربرپسند باشد. بنابراین، چنانچه این عوامل در طراحی وبسایت‌تان رعایت نشده‌اند، حتما باید طراحی و راه اندازی مجدد وبسایت‌تان را در نظر بگیرید.

۵. گیمیفیکیشن

به طور کلی، معمولا استفاده از بازی یا گیمیفیکیشن (Gamification) برای به دست آوردن اطلاعات می‌تواند کاربران را برای مدت طولانی‌تری در وبسایت شما نگه دارد. توجه داشته باشید که این کار باید حتما طبیعی و ساده به نظر برسد و برای نگه داشتن کاربر در صفحه نباید یک گیمیفیکیشن مصنوعی اجرا شود. در غیر اینصورت، انجام این کار می‌تواند رو وبسایت‌تان تأثیر منفی داشته باشد. از این نظر، کوئیزها به دلیل ارتباط نزدیک با هدف جستجو در اینجا عملکرد خوبی خواهند داشت.

۶) محتوای بدون قفل

ممکن است محتوای قفل داری را مانند وبینارهای مجازی یا مقاله‌های سفید برای دانلود در وبسایت‌تان قرار ‌دهید، اما به سرنخ منجر نشود. در این مورد باید به شرط مرتبط بودن محتوا آن را به صورت آزادانه در دسترس کاربران وبسایت‌تان قرار دهید. با انجام این کار موتورهای جستجو می‌توانند به طور مستقیم محتوای بدون قفل را نشان دهند. به هر حال، این محتوا برای قرار گرفتن در دسترس کاربران تولید شده و حاوی اطلاعات ارزشمندی است.

خوانندگان هم می‌توانند برای یک مدت طولانی با آن ارتباط برقرار کنند.

سخن آخر

بهبود زمان توقف کاربر همیشه ایده عاقانه‌ای محسوب می‌شود. بهبود این فاکتور می‌تواند تا حد زیادی به تعامل بهتر کاربران کمک کند. شما با بهره گیری از روش‌های ذکر شده و به‌روز نگه داشتن محتواهای خودتان می‌توانید وبسایت‌تان را بهینه سازی و به نتایح سئوی بهتری دست پیدا کنید. فراموش نکنید که زمان توقف کاربر تنها یکی از معیارهای سئو است. با این وجود، این معیار مهم می‌تواند اطلاعات زیادی را در مورد وبسایت‌تان در اختیار شما قرار دهد.

امیدواریم بتوانید با بهره گیری از روش‌های بالا زمان توقف کاربران‌تان را به طور چشمگیری افزایش دهید.