برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل وبسایت

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تجزیه و تحلیل وبسایت چه تاثیری در روند فعالیت کسب‌وکارها دارد؟

استانداردها برای کسب‌وکارها حکم آچار فرانسه را دارند. این موضوع در مورد وبسایت‌ها هم صدق می‌کند. پس شما برای نزدیکتر شدن به استانداردها و کسب اطمینان از عملکرد خوب وبسایت‌تان باید ابزارهای تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت را برای شناسایی ترندهای کلیدی و بالا بردن بازده وبسایت‌تان به کار بگیرید. اما فرآیند تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت چه پیش‌نیازهایی دارد؟ این فرآیند برای شما چه مزایایی به همراه دارد و چطور کار می‌کند؟ از همه مهم‌تر، برای انجام این کار از چه ابزارهایی می‌توان کمک گرفت؟

در ادامه به تمام این سوالات جواب خواهیم داد.

منظور از تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت چیست؟

تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت در واقع همان فرآیند جمع‌آوری و تفسیر داده‌های کلیدی است که ورود و خروج ترافیک به وبسایت‌تان را توصیف می‌کند. اگرچه ضرب‌المثل هرکه بامش بیش، برفش بیشتر در مورد ترافیک وبسایت هم صادق است، اما تعداد زیاد ترافیک به تنهایی فروش یا تولید سرنخ را افزایش نمی‌دهد. کاری که تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت انجام می‌دهد این است که با استفاده از معیارهای خاصی داده‌ها را برای سازماندهی و درک بهتر تجزیه ‌می‌کند. یعنی به شما نشان می‌دهد که

  • چه افرادی به وبسایت شما سر می‌زنند
  • چه مدت زمانی را در وبسایت‌تان سپری می‌کنند
  • در وبسایت‌تان چه کاری انجام می‌دهند
  • به چه دلیل وبسایت شما را ترک می‌کنند

خبر خوش این است که برای تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت‌تان چند منبع عالی وجود دارند. حالا برویم ببینیم این منابع چطور کار می‌کنند.

نحوه عملکرد ابزارهای تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت

در حالت کلی ابزارهای تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت وظیفه سنجش استانداردها و معیارهای مهم را به عهده دارند؛ یعنی مجموعه‌ داده‌‌هایی که به شما نقاط ضعف و قوت وبسایت‌تان را بصورت برجسته نشان می‌دهند. این ابزارها معیارهای متداول ترافیک وبسایت را اندازه‌گیری می‌کنند که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید.

منابع ترافیک (Traffic Sources)

بازدیدکنندگان وبسایت شما از کجا می‌آیند؟ آیا آنها وبسایت شما را با سرچ در گوگل پیدا می‌کنند یا پست‌های شبکه‌های اجتماعی، جستجوی پولی یا ایمیل آنها را به این سمت هدایت می‌کند. تعداد کل ورودی‌های وبسایت یک تصویر کلی از موقعیت فعلی‌تان به شما ارائه می‌دهد و از طرفی، ردیابی منابع ترافیک هم در شناسایی نتایج خاص و مشکلات احتمالی نقش مهمی دارند.

بازدید از صفحه (Page Views)

بازدید از صفحه تعداد دفعات بازدید کاربران از صفحه خاصی در وبسایت شما را نشان می‌دهد و شما را با محبوب‌ترین صفحات وبسایت‌تان آشنا می‌کند. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که از صفحات موفق برای بهبود وضعیت صفحاتی با عملکرد ضعیف‌تر ایده بگیرید.

بازدیدها (Visits)

این معیار تعداد کل بازدیدهای جدید و تکراری وبسایت شما را به تصویر می‌کشد. اگرچه این معیار پیشرفت و رشد کلی را در طول زمان نشان می‌دهد اما بهترین شاخص برای فروش یا تولید سرنخ محسوب نمی‌شود.

بازدیدهای منحصر به فرد (Unique Visits)

بازدیدهای منحصر به فرد شاخص بهتری برای نشان دادن موفقیت یک وبسایت به شمار می‌روند، زیرا فقط اولین بازدید هر کاربر را شمارش می‌کند. یعنی حتی اگر کاربری هر روز هم وارد وبسایت شما شود، فقط اولین بازدیدش محاسبه می‌شود. این کار به شما کمک می‌کند که طرفداران برند را از مشتریان احتمالی تشخیص دهید.

نرخ پرش (Bounce Rate)

نرخ پرش نشان‌دهنده درصد بازدیدکنندگانی است که صفحه وبسایت شما را بلافاصله بعد از مشاهده و بدون هیچ تعاملی ترک کرده‌اند. میانگین نرخ پرش حدود ۴۰ درصد است، اما پایین‌تر از این درصد همیشه نرخ بهتری خواهد بود. از این نظر، تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت به شما امکان تعیین دقیق نرخ پرش فعلی و بهبود آن را می‌دهد.

زمان متوسط حضور در صفحه (Average Time On-Page)

منظور از زمان متوسط حضور در صفحه، همان زمانی است که افراد برای بازدید از هر صفحه خاص وبسایت شما سپری می‌کنند. در این راستا، تلفیق ترافیک منبع با تجزیه و تحلیل زمان متوسط حضور در صفحه بازدهی هزینه‌های بازاریابی شما را بالاتر می‌برد.

نرخ تبدیل (Conversion Rate)

نرخ تبدیل یعنی تعداد کاربرانی که قبل از ترک وبسایت شما به مشتری تبدیل می‌شوند. بر این اساس، نرخ تبدیل بالاتر سرنخ‌های واجد شرایط بیشتر و افزایش فروش را نشان می‌دهد. البته شما باید هزینه‌ای را که برای هر فروش انجام می‌دهید هم در نظر داشته باشید. یعنی در صورتی که برای تبلیغات زیاد خرج می‌کنید و در عین حال کاربران سریعا وبسایت‌تان را ترک می‌کنند، روند مثبت نرخ تبدیل هم احتمالا نمی‌تواند تمام هزینه‌های شما را جبران کند.

صفحات خروجی (Exit Pages)

آیا می‌دانید کاربران از طریق کدام صفحه وبسایت شما را ترک می‌کنند؟ صفحات خروج صفحاتی هستند که بازدیدکنندگان بعد از تکمیل فرآیند خرید یا فرم به وسیله آنها از وبسایت شما خارج می‌شوند. معمولا در این نوع صفحات خریداران را با جملاتی از قبیل «متشکرم» و یا «امیدواریم باز هم شما را ملاقات کنیم» بدرقه می‌کنند. تجزیه و تحلیلی که انجام می‌دهید نشان می‌دهد که صفحه اصلی شما محل کلیدی خروج وبسایت‌تان است.

مزایای تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت

تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت الگوها و معیارهای کنونی و نوظهور را در معرض دید شما قرار می‌دهد و تاثیر مستقیمی روی موفقیت وبسایت‌تان دارد. سه ​​مزیت اصلی تجزیه و تحلیل ترافیک عبارتند از:

۱- توسعه بازار هدف

تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت به شما امکان تمرکز روی بخش‌های بازار هدف با بالاترین نرخ تبدیل و پایین‌ترین نرخ پرش را می‌دهد تا بتوانید بهترین استراتژی بازاریابی را تنظیم کنید.

۲- نسبت‌های هزینه و فروش

تبدیل کاربر به مشتری چه از طریق طراحی وبسایت و ایمیل و شبکه‌های اجتماعی انجام شود و چه کمپین‌های بازاریابی، هزینه‌هایی را برای شما به همراه دارد. با استفاده از معیارهای دقیق ترافیک وبسایت می‌توانید بفهمید که هزینه کردن در کدام بخش‌ها انتظارات و نیازهای شما را برآورده نمی‌کند و آن‌ها را از چرخه فعالیت‌های خود حذف کنید.

۳- موفقیت در تولید سرنخ

تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت به شما امکان اتصال به نقاطی را می‌دهد تا بتوانید تصمیم بگیرید آیا استراتژی تولید سرنخ طبق انتظار شما عمل می‌کند یا نیاز به اصلاح دارد.

ابزارهای تجزیه و تحلیل موثر ترافیک

تجزیه و تحلیل عالی ترافیک وبسایت به راحتی اتفاق نمی‌افتد، اما به لطف مجموعه‌ای از ابزارهای بسیار خوب شما می‌توانید بصورت آنلاین ترافیک وبسایت‌تان را اندازه‌گیری و مدیریت کنید. در ادامه با تعدادی از این ابزارهای کاربردی آشنا خواهید شد.

HubSpot CMS

تحلیل و آنالیز وبسایت-Hubspot CMS

Hubspot CMS یکی از ابزارهای قدرتمند و قابل شخصی‌سازی تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت محسوب می‌شود. تلفیق این ابزار تجزیه و تحلیل با کمپین‌های درجه یک، تولید سرنخ و ابزارهای فرم قابل شخصی‌سازی، یک ابزار چند منظوره را برای معیارهای وبسایت، مدیریت و بازاریابی در اختیار شما قرار می‌دهد. کارهایی که HubSpot CMS انجام می‌دهد عبارتند از:

  • همگام‌سازی با مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای به‌روز رسانی خودکار داده‌های تماس هر بازدید و تعامل کاربران در وبسایت‌تان
  • ارائه پیشنهادات سئو برای بهبود رتبه‌بندی وبسایت و محتوای آن در موتورهای جستجو

Mouseflow

تحلیل و آنالیز وبسایت-Mouseflow

Mouseflow کمک می‌کند که دقیقا ببینید بازدیدکنندگان چه چیزی را می‌بینند. شما می‌توانید با بازپخش آسان تجربه بازدیدکننده نقاط ضعف را شناسایی کنید و با ایجاد اصلاحاتی نرخ‌های تبدیل را افزایش دهید. هزینه استفاده از این ابزار از ۲۴ دلار در ماه شروع می‌شود و کاری که می‌کند به شرح زیر است:

  • ارائه یک ابزار نقشه حرارتی (heatmap) برای نشان دادن عملکرد بازدیدکنندگان و تعامل آنها با محتواهای شما
  • ارائه گزارش برای فرم‌های تماس جهت بهینه‌سازی تبدیل‌ها در وبسایت‌تان
  • استفاده بهینه از ابزار ضبط جلسه برای تماشای بازدیدهای ضبط شده از وبسایت شما

SimilarWeb

آنالیز وبسایت-SimilarWeb

این ابزار به شما کمک می‌کند تا به کمک معیارها، روندها و تجزیه و تحلیل ترافیک سهم خودتان از بازار را ردیابی کند. همچنین به شما در مورد نقاط ضعف و قوت وبسایت‌تان و نحوه بهبود آن درک درستی می‌دهد. SimilarWeb برای نتایج ترافیک و ردیابی محدود رایگان است. امکانات این ابزار عبارت است از:

  • ابزار بهینه‌سازی سئو برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی و انجام تحلیل‌های رقابتی
  • ابزارهای گزارش‌دهی پیشرفته برای ردیابی عملکرد تبلیغات پولی

Semrush

آنالیز وبسایت-Semrush

Semrush هم برای وبسایت شما و هم برای وبسایت رقبا امکان تجزیه و تحلیل ترافیک را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از این ابزار در ابتدا به صورت رایگان و سپس با ماهی ۹۹ دلار استفاده کنید. خدمات ارائه شده در Semrush به شرح زیر است:

  • ردیابی تمام موارد مربوط به سئو در وبسایت شما
  • فیلترسازی گزارش‌های ترافیک بر اساس منطقه
  • تهیه دقیق insights بر اساس تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت شما

Google Analytics

آنالیز وبسایت-گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس به عنوان سلطان تجزیه و تحلیل رایگان ترافیک وبسایت به ایجاد تصویر کاملی از اولویت‌های بازدیدکنندگان کمک می‌کند. خصوصیات این ابزار عبارتند از:

  • تقریبا سازگار با بیشتر وبسایت‌ها
  • سازگار با ابزارهای دیگر گوگل مانند Display & Video 360 ،Google Ads ،Adsense ،AdMob و Ad Manager
  • ارائه طیف وسیعی از گزارش‌های آگاهانه مانند گزارش‌های روش جذب (acquisition)، مخاطبان (audience)، نرخ تبدیل (conversion rate) و ردیابی در زمان واقعی (real-time tracking)

با تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت‌های بهتری بسازید

روی هم رفته، هرچه در مورد تجزیه و تحلیل ترافیک بیشتر بدانید، وبسایت مؤثرتر و تأثیرگذارتری خواهید داشت. شما با برخورداری از ابزارهای درست تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت می‌توانید صفحات برتر وبسایت‌تان را شناسایی و روند بازدیدکنندگان را ردیابی کنید. علاوه بر این با محاسبه نرخ تبدیل می‌توانید از تبدیل هزینه‌های بازاریابی به افزایش تبدیل و فروش مطمئن شوید.