برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بازاریابی رویدادی: هنر اجرای یک رویداد موفق

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بازاریابی رویدادی استراتژی مفیدی برای انواع و اقسام مشاغل به شمار می‌رود. اصلا هم مهم نیست که در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید، همیشه باید به خوبی با مشتریان و بازار هدف آشنایی داشته باشید. از این نظر، این نوع بازاریابی می‌تواند مشتریان بالقوه را با برگزاری رویداد خاصی به خریداران تکراری تبدیل کند. رویدادی که برای افراد لذتبخش باشد و آن را به اشتراک بگذارند. با این وجود، بخش زیادی از موفقیت یک رویداد به استراتژی بازاریابی آن بستگی دارد.

این روزها به دلیل وفور کانال‌های بازاریابی، پلتفرم‌ها و فناوری تعیین یک استراتژی مؤثر کار دشواری است. به همین دلیل، قصد داریم در این مطلب مقوله بازاریابی رویدادی را برای شما بشکافیم تا بتوانید بهترین استراتژی ممکن را برای کسب و کارتان انتخاب کنید.

بازاریابی رویدادی چیست؟

بازاریابی رویدادی یک برند، محصول یا خدمات را از طریق برگزاری یا شرکت در یک رویداد تبلیغ می‌کند. به عبارت دیگر، این نوع بازاریابی روابط عمیقتری را با مشتریان ایجاد می‌کند. همچنین، به آنها در مورد محصول‌تان اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهد. بر این اساس، انجام صحیح این بازاریابی می‌تواند به سازمان‌ها در افزایش آگاهی از برند، ایجاد جوامع هدفمند و کسب درآمد از طریق رویدادها کمک زیادی کند.

بازاریابی رویدادی چیست؟

مزایای بازاریابی رویدادی

بازاریابی رویدادی به برندها و مارکترها امکان افزایش آگاهی از برند، برقراری ارتباط با مخاطبان هدف و درآمدزایی را می‌دهد. با این حال، علاوه بر موارد ذکر شده مزایای دیگری هم دارد که در ادامه مشاهده می‌کنید.  

1. ایجاد اعتبار برند

همانطور که می‌دانید مشتریان معمولا از برندهای قابل اعتماد خرید می‌کنند. بنابراین، رویدادها از لحاظ اعتباری می‌توانند به برندها این فرصت را بدهند تا حوزه تخصص‌شان را از طریق جلسات و کارگاه‌های محتوایی ‌معرفی کنند. حضور یا سخنرانی اینفلوئنسرهای صنعت و حوزه کاری مربوطه در این رویداد هم می‌تواند اعتبار شما را افزایش دهد.

۲. افزایش آشنایی با برند

بیشتر وقت‌ها تلاش‌های بازاریابی آنلاین با وجود طراحی خوب کمپین‌ها آنطور که باید به نتایج مطلوبی منجر نمی‌شوند. در چنین مواردی، مخاطب به دلیل عدم آشنایی کافی با برندتان نسبت به صحت حرف‌های شما تردید دارد. با این وجود، بازاریابی رویدادی این فرصت را به شما می‌دهد تا از طریق حمایت‌های مالی، نمایشگاه‌ها و سخنرانی‌ها خود را در معرض دید مشتریان احتمالی قرار دهید.

در این راستا، برقراری ارتباط به صورت حضوری باعث ایجاد آشنایی بیشتر می‌شود و در ادامه به شما در برقراری یک رابطه آنلاین کمک می‌کند.

۳. ایجاد سرنخ

رویدادها به شما در دستیابی به مرتبط‌ترین گروه از مخاطبان هدف‌تان کمک می‌کنند. از این نظر، داشتن ارتباط رو در رو با این دسته از مخاطبان باعث می‌شود بتوانید سرنخ‌های واجد شرایطی را برای کسب و کارتان ایجاد کنید.

ایجاد سرنخایجاد سرنخ از مزایای بازاریابی رویدادی است در بازاریابی رویدادی

۴. جمع آوری فیدبک مشتریان

با برگزاری یا شرکت در رویدادها می‌توانید با مشتریان صحبت کنید و با نحوه استفاده آنها از محصولات‌تان و چالش‌های مربوطه آشنا شوید. جمع آوری این نوع فیدبک‌ها می‌تواند به شما دید بهتری نسبت به دغدغه‌های مشتریان‌تان برای ارائه پیشنهادهای بهتر بدهد.

دسته بندی‌های متداول بازاریابی رویدادی

به طور کلی، در چند سال گذشته مرز بین رویدادهای بازاریابی میدانی و رویدادهای مجازی کمرنگ شده است. با توجه به اینکه بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌دهندگان رویدادها از یک مدل مجازی برای رویدادها بهره می‌برند در ادامه متداول‌ترین قالب‌های برگزاری رویدادها را به شما معرفی می‌کنیم.  

1. کنفرانس‌ها

کنفرانس‌ها عموما رویدادهایی هستند که حول یک صنعت یا موضوع خاص متمرکز می‌شوند و مهمانان زیادی در آن‌ها حضور دارند. بر این اساس، یک کنفرانس صنعتی معمولا توسط یک ارگان صنعتی یا شرکت برگزار می‌شود. کنفرانس‌های صنعتی با ترویج گفتگو اطلاعاتی را در مورد روندها و فرصت‌های جدید ارائه می‌دهند و تبادل ایده‌های جدید را بین متخصصان صنعتی تسهیل می‌کنند.

از طرف دیگر، در کنفرانس‌های مربوط به مشتریان شرکت‌ها از مشتریان و مشتریان احتمالی میزبانی می‌کنند. این نوع کنفرانس یک روش تعامل مهم برای شرکت جهت آموزش مشتریان، به اشتراک گذاری به روز رسانی‌های محصولات مهم و راه اندازی خطوط محصول یا خدمات جدید محسوب می‌شوند.  

کنفرانس‌ها

2. نمایشگاه‌های بازرگانی

نمایشگاه‌های بازرگانی به نوعی همان رویدادهای صنعتی محور در مقیاس بزرگ هستند که در آنها شرکت‌کنندگان یا غرفه‌داران پیشنهادات خود را برای کارفرماها و مشتریان نمایش می‌دهند. این نوع نمایشگاه‌ها اصولا برای آگاهی از برند و تولید سرنخ‌های جدید ایده‌آل هستند. از این لحاظ، یکی از ویژگی های مهم یک نمایشگاه بازرگانی موفق کیفیت فرصت‌های شبکه سازی قابل ارائه است.

۳. کارگاه‌ها در بازاریابی رویدادی

اساسا کارگاه‌ها یا سمینارها یک سری رویداد آموزشی هستند که در مورد موضوعی خاص بحث و تبادل نظر می‌کنند. کارگاه‌ها معمولا از کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های بازرگانی خیلی کوچکتر هستند و فرصت‌های یادگیری هدفمندی را به متخصصان صنعت، کارمندان یا مشتریان ارائه می‌دهند. فراموی نکنید که این روزها برگزاری کارگاه‌های آموزشی عملی برای انتقال مهارت‌های جدید توسط کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های تجاری بزرگ‌تر متداول است.

۴. وبینارها

وبینارها رویدادهایی با محتوای فشرده هستند که برای مشارکت آنلاین طراحی می‌شوند. در چند سال گذشته، وبینارها به رویداد مجازی منتخب برای شرکتها جهت معرفی برندشان به مشتریان احتمالی و مشتریان تبدیل شده‌اند.

۵. آموزش‌ها

رویدادهای آموزش مشتری توسط شرکت‌ها برای آموزش محصولات به مشتریان ایجاد می‌شوند و معمولا انتهای قیف بازاریابی برای محتوا هستند. از این لحاظ، بعضی از فرمت‌های متداول ارائه آموزش‌ها شامل جلسات یادگیری، وبینارها و دوره‌های آموزشی مربوط به محصولات است. آموزش‌ها در حالت کلی ارزشمند هستند، زیرا به برندها امکان درک بازار هدف و تعامل با آن را می‌دهند.

ارکان بازاریابی رویدادی

به محض فراهم کردن پیش نیازها می‌توانید ارکان زیر را در استراتژی بازاریابی رویدادی خودتان لحاظ کنید.

۱. وبسایت یا صفحه فرود

وبسایت به نوعی همان چهره رویداد شما محسوب می‌شود. بر این اساس، وبسایت رویداد به عنوان یک فروشگاه برای ارائه اطلاعات مربوط به رویداد مانند به روز رسانی‌ها، ثبت نام‌ها و سوالات عمل می‌کند. بسته به ماهیت رویداد، می‌توانید یک وبسایت رویداد مستقل را انتخاب کنید یا یک صفحه فرود را به آن اختصاص دهید.

۲. بازاریابی محتوا

محتوا به نوعی پایه و اساس استراتژی بازاریابی رویدادی شما است. بنابراین، با در نظر گرفتن یک روش برای تعامل می‌توانید یک استراتژی محتوای منسجم را ایجاد کنید. همچنین، می‌توانید به فرمت‌های محتوا برای هر پرسونا تنوع ببخشید.

بازاریابی محتوا

۳. ایمیل مارکتینگ در بازاریابی رویدادی

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یکی از موثرترین کانال‌های توزیع ارگانیک است. این نوع بازاریابی به شرکت‌ها در به روز نگه داشتن مخاطبان در طول چرخه عمر رویداد کمک می‌کند و به شما امکان انجام هر کاری را می‌دهد.

۴. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

همانطور که می‌دانید بیشتر شبکه‌های اجتماعی به شما امکان آپلود انواع ویدیو، اجرای نظرسنجی‌ها و دستیابی به پایگاه‌های مختلف مخاطبان را می‌دهند. با این حال، باید حتما کانال‌های شبکه‌های اجتماعی خودتان را عاقلانه انتخاب کنید. برای مثال، یک نمایشگاه بازرگانی B2B می‌تواند از فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و توییتر سود زیادی ببرد، در حالی که برای کنفرانس‌های مد پینترست پلتفرم مناسب‌تری به شمار می‌رود.

۵. اینفلوئنسر مارکتینگ

اصولا اینفلوئنسرها به شما در میان فالوورهای خودشان اعتبار بیشتری می‌دهند. توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ برای رویدادها میکرو اینفلوئنسرها همیشه انتخاب بهتری هستند. یعنی می‌توانید بهتر از تخصص و فالوورهای آنها سود ببرید و دسترسی و تعامل پست‌های خودتان را بیشتر کنید. از طرف دیگر، سخنرانان برای کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های بازرگانی می‌توانند اینفلوئنسرهای اصلی شما باشند.

۶. تبلیغات دیجیتال در بازاریابی رویدادی

قابلیت‌های هدف‌گیری پیچیده، تبلیغات دیجیتال را به بخش مهمی از تبلیغات رویدادی تبدیل می‌کند. این قابلیت‌های تحلیلی عمیق به شما اطلاعات مفیدی درباره عملکرد کمپین‌تان می‌دهد. علاوه بر این، با استفاده از آن می‌توانید محتوایی را شناسایی کنید که به تبدیل منجر می‌شود.

۷. بازاریابی تجربی

بازاریابی تجربی به عنوان یک تجربه رویداد در محل شرکت کنندگان را درگیر می‌کند تا با برند شما و پیشنهادات آن آشنا شوند. همچنین، از این نوع بازاریابی به عنوان بازاریابی مشارکتی هم یاد می‌شود و برای ارائه یک رویداد به یاد ماندنی لازم است.