برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بهبود تجربه مشتری با کمک دست‌های توانمند سئو

مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

وقتی از بهینه سازی موتور جستجو حرف می‌زنیم، معمولا همه چیز به نحوه خوشحال کردن گوگل ختم می‌شود. با این وجود، با انجام درست این فرایند هم می‌توانید گوگل را راضی کنید و هم از استراتژی‌های سئو برای بهبود تجربه مشتری استفاده کنید. به هر حال، ۵۳ درصد از ترافیک آنلاین از سئو ناشی می‌شود. همچنین، بسیاری از مشتریان از طریق جستجوی ارگانیک با شما در تعامل هستند. بنابراین، از اهمیت این موضوع برای کسب و کارتان نباید غافل شوید.

مطمئنا دسترسی سریع کاربران به منابع مرتبط و باکیفیت بخش مهمی از یک تجربه خوب مشتری است. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که سئو چطور می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند؟ در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

سئو چطور به تجربه مشتری مرتبط است؟

در حالت کلی، تجربه مشتری به تمام تعاملات یک مصرف کننده با کسب و کارتان در طول سفرش اشاره دارد. از بازدید حضوری از شرکت گرفته تا تعامل با پست‌های شما در شبکه‌های اجتماعی و تماس با تیم خدمات مشتری. جالب است بدانید که تجربه مشتری و سئو با هم ارتباط تنگاتنگی دارند. برای مثال، اگر لود شدن وبسایت‌تان بیش از حد طول بکشد یا از نظر بصری جذابیت زیادی نداشته نباشد، روی تجربه مشتری تاثیر منفی می گذارد و نرخ پرش را افزایش می‌دهد.

همچنین، موتور جستجو می‌فهمد که و‌بسایت‌تان منبع خوبی برای پرس و جوی مربوطه نیست و آن را به سمت پایین صفحه نتایج هدایت می‌کند. بنابراین، تجربه مشتری می‌تواند روی سئو تاثیر بگذارد. در ادامه می‌خواهیم راه‌هایی را به شما نشان دهیم که به بهبود سئو و همچنین تجربه مشتری کمک زیادی می‌کنند.

تجربه مشتری می‌تواند روی سئو تاثیر بگذارد و سئو هم می‌تواند به بهبود تجربه مشتری کمک کند.

ایجاد محتواهای عالی و همه پسند

اصولا تولید محتوهای باکیفیت و جذاب یکی از بهترین راه‌های استفاده از سئو برای بهبود تجربه مشتری است. محتواهای خوب نه تنها رتبه وبسایت‌تان را در صفحه نتایج بالا می‌برد، بلکه به مشتریان بالقوه در فرایند تصمیم گیری برای خرید هم کمک می‌کند. همچنین، تجربه مشتری را بهتر می‌کند، زیرا کاربران می‌توانند کسب و کار شما و اطلاعات مورد نیازشان را در یک چشم به هم زدن پیدا کنند. بر این اساس، برای تولید محتواهای گیرا باید در ابتدا کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید.

تحقیق کلمات کلیدی

سئو بازی اعداد است که در آن همه چیز مال شخص برنده می‌شود. پس، حتما باید کلمه کلیدی خاصی را برای جلب عبارت جستجو شده مشتری شناسایی کنید. برای پیدا کردن کلمات کلیدی به درد بخور می‌توانید از فرایند تحقیق کلمات کلیدی کمک بگیرید. استفاده از یک کلمه کلیدی خاص نه تنها رتبه بندی جستجو را بهتر می‌کند، بلکه باعث ایجاد اعتماد در بین مخاطبان‌تان هم شما می‌شود، زیرا شما را به عنوان یک منبع معتبر و قابل اعتماد در نظر می‌گیرند.

برای مثال، اگر از یک کلمه کلیدی طولانی در تگ‌های عنوان H1 و H2 استفاده کنید جستجوهای مشتریان را بهتر منعکس خواهید کرد. روی هم رفته، هدف سئو ارائه پاسخ به سوال‌های کاربران در سریع‌ترین زمان ممکن است. بنابراین، همیشه از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید تا کاربر سریع و راحت متوجه موضوع صفحه وب شما شود. از طرف دیگر، تحقیقات نشان می‌دهند که وبسایت‌ها برای جلب توجه کاربران‌ فقط ۰.۰۵ ثانیه فرصت دارند.

در نتیجه، با رعایت نکات زیر کاربران سریع‌تر به موضوع صفحه وب شما پی خواهند برد:

  • استفاده از عناوین مشخص برای توصیف دقیق محتوا
  • ایجاد فهرست مطالب برای تسهیل مشاهده مطالب
  • استفاده از تصاویر چشم نواز
  • نوشتن پاراگراف‌های کوتاه
  • افزایش میزان خوانایی متن

راه‌ خوب دیگر برای تقویت سئو این است که پست‌های خودتان را با نقاط خاص در سفر مشتری متناسب کنید. برای مثال، اگر مشکلات خاصی را می‌شناسید که کاربران برای حل آن با واحد پشتیبانی مشتری تماس می‌گیرند می‌توانید در مورد آن محتوا تولید کنید.

افزایش سرعت سایت

وبسایت‌ها باید برای جلوگیری از نرخ پرش بالا طی ۲ تا ۳ ثانیه لود شوند، زیرا این روزها کاربران کم حوصله هستند و خیلی زود خسته می‌شوند. بنابراین، باید مطمئن شوید که وبسایت‌تان شیک و به قول معروف ریسپانسیو است تا بتواند کاربران را حفظ کند. از این لحاظ، می‌توانید زمان لود شدن صفحات‌تان را با ابزار PageSpeed Insights گوگل بررسی کنید. با این وجود، رعایت نکات زیر ‌می‌تواند به کاهش این زمان کمک کند:

  • عدم استفاده از پنجره‌های پاپ آپ
  • عدم بارگذاری تصاویر و ویدیوهای باکیفیت بالا و پرحجم در صفحه

عموما داشتن وبسایتی با زمان پاسخ سرور خوب باعث می‌شود نرخ پرش کاهش یابد. از همه مهمتر، حضور بیشتر کاربر در وبسایت‌تان به کلیک روی لینک‌های داخلی بیشتر، افزایش تعامل و همچنین بهبود تجربه مشتری کمک می‌کند.

بهبود تجربه مشتری در موبایل

داشتن یک وبسایت بی نقص با قابلیت لود شدن سریع روی دسکتاپ عالی است، اما باید حواس‌تان به کاربران بی‌شمار تلفن‌های همراه هم باشد. یعنی باید مطمئن شوید که وبسایت‌تان با موبایل هم سازگار است. در این راستا، باید سعی کنید وبسایت‌تان دکمه‌های دعوت به اقدام (CTA) واضح و قابل اجرایی برای موبایل داشته باشد. همچنین، باید زمان لود شدن آن را در موبایل هم بهینه سازی کنید. برای مثال، می‌توانید با فشرده سازی تصاویر در موبایل این زمان را کاهش دهید.

داشتن یک وبسایت سازگار با موبایل باعث بهبود تجربه مشتری می‌شود

برجسته کردن نظرات مشتریان

به طور کلی، نمایش برجسته نظرات مشتریان در وبسایت‌تان باعث می‌شود اعتبار شما در نگاه موتورهای جستجو بیشتر شود. بنابراین، تا می‌توانید مشتریان را به ارائه نظرات و پشنهادات‌شان ترغیب کنید. به علاوه، در صورتی که از یک سیستم امتیازدهی پنج ستاره استفاده یا نظرات مشتریان را در وبسایت‌تان قرار می‌دهید، ممکن است در زیر وبسایت در فیچر اسنیپت گوگل و یا در Google Shopping نمایش داده شود. این امر می‌تواند باعث افزایش تبدیل‌ها شود.

به خاطر داشته باشید که یکی از راه‌های مفید دیگر برای بهبود فیچر اسنیپت استفاده از عناوین و محتواهای مرتبط است.

بهبود تجربه مشتری و سئو: منفعت متقابل

سئوی خوب برای کسب و کارها از نان شب واجب‌تر است. انجام صحیح آن کمک می‌کند مشتریان وبسایت‌تان را سریع‌تر پیدا کنند و برای مدت طولانی‌تری در آن حضور داشته باشند. در این راستا، تولید محتواهای مرتبط و جذاب باعث می‌شود آنها راحت‌تر سفر مشتری را ادامه دهند و سئوی شما را تقویت کنند. به هر حال، سئو نه تنها محتوا را برای موتورهای جستجو، بلکه برای کاربر هم بهینه سازی می‌کند که به بهبود تجربه مثبت مشتری منجر می‌شود.

بنابراین، در زمان ایجاد یک استراتژی سئو حتما خودتان را جای مشتری و گوگل بگذارید تا بتوانید هردو را راضی نگه دارید.