برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

سختی کلمه کلیدی چیست و چگونه اندازه گیری می‌شود؟

مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

شاید عبارت سختی کلمه کلیدی به گوش‌تان خورده باشد، اما آیا می‌دانید دقیقا نشان دهنده چیست؟ در هنگام مواجهه با سئو ممکن است پیدا کردن کلمات کلیدی برای هدایت ترافیک به وبسایت‌تان سخت‌ترین کار ممکن نباشد. مشکل این است که حجم جستجو می‌تواند شما را سردرگم کند. از لحاظ تئوری، جستجوی بیشتر یک کلمه کلیدی خاص توسط افراد به ایجاد ترافیک بیشتر منجر می‌شود. هرچند، متاسفانه در عمل همیشه این اتفاق رخ نمی‌دهد.

به هر حال، بعضی از کلمات کلیدی نسبت به بقیه سخت‌تر رتبه بندی می‌شوند. به همین دلیل، در خلال فرآیند تحقیق کلمات کلیدی باید یک معیار مفید سئو به نام سختی کلمه کلیدی (Keyword difficulty) را در نظر بگیرید. اصولا درک منشا این معیار مفید و نحوه سنجش آن توسط ابزارهای مختلف می‌تواند به شما در اولویت بندی کلمات کلیدی بهتر کمک کند. در این مطلب قصد داریم به این مقوله بپردازیم.

سختی کلمه کلیدی چیست؟

به طور کلی، این معیار سئو میزان سختی رتبه بندی برای یک عبارت خاص در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل را ارزیابی می‌کند. هر چه این معیار بالاتر باشد، هدفگیری آن به تلاش و زمان بیشتری برای مشاهده نتایج نیاز دارد. بنابراین، این موضوع روی برنامه ریزی استراتژی محتوا تاثیر چشمگیری خواهد داشت. بر این اساس، وقتی درباره دشواری کلمه کلیدی حرف می‌زنیم عوامل کلیدی مختلفی تاثیرگذار هستند که عبارتند از:

  • اعتبار دامنه
  • کیفیت محتوا
  • هدف جستجو
  • کیفیت بک لینک
  • رقبا
سختی کلمه کلیدی چیست؟

نحوه سنجش سختی کلمه کلیدی

اساسا دشواری یک کلمه کلیدی با استفاده از معیارهای متنوعی در ابزارهای مختلف به دست می‌آید. حتی در بعضی موارد این معیار هم ردیف رقابت کلمات کلیدی است. در ادامه با روش‌های سنجش این معیار بیشتر آشنا می‌شوید.

استفاده از وبسایت Moz

وبسایت Moz احتمالا اولین شرکتی باشد که عملا از سختی کلمه کلیدی در ابزار تحقیق کلمات کلیدی خود یعنی Keyword Explorer استفاده کرده است. در این راستا، این وبسایت برای سنجش این معیار مقداری از ۱ تا ۱۰۰ را تعیین می‌کند. یعنی ۱۰۰ رتبه بندی خیلی دشوار و ۱ رتبه بندی خیلی راحت را نشان می‌دهد. البته Moz فرمول اختصاصی برای محاسبه این معیار را به فاش نکرده است. هر چند، برای این کار اعتبار صفحه (PA)، اعتبار دامنه (DA) و نرخ کلیک پیش بینی شده (CTR) را در نظر می‌گیرد.

یعنی همان فاکتورهای رتبه بندی مشخصی که گوگل هم برای رسیدن به این نمرات ارزیابی می‌کند.

استفاده از معیار رقابت Keyword Planner در گوگل ادز

بعضی از سئوکاران برای بررسی سختی کلمه کلیدی از معیار رقابت Keyword Planner در گوگل ادز استفاده می‌کنند. بر این اساس، گوگل این مقدار را به عنوان نمایش تعداد تبلیغ‌ کنندگان برای هر کلمه کلیدی در مقایسه با تمام کلمات کلیدی در سرتاسر گوگل تعیین می‌کند. بیشتر وقت‌ها این مقدار به عنوان یک عدد با دو رقم اعشار بین ۰ و ۱ نشان داده می‌شود که ۱ سخت‌ترین و ۰ ساده‌ترین مقدار برای رتبه بندی است.

طبق منطق این معیار، کلمات کلیدی با رتبه بندی سخت‌تر در تبلیغات کلیکی (PPC) همان کلمات کلیدی هستند که بیشتر وقت‌ها رتبه بندی سخت‌تری را در جستجوی ارگانیک دارند.

معیار رقابت Keyword Planner در گوگل ادز

استفاده از معیار هزینه به ازای هر کلیک Keyword Planner در گوگل ادز

درست شبیه معیار رقابت که در بالا به آن اشاره کردیم، از معیار هزینه به ازای هر کلیک Keyword Planner در گوگل ادز هم می‌توان برای اندازه گیری سختی کلمه کلیدی استفاده کرد. از این نظر، هزینه به ازای هر کلیک (CPC) تا اندازه‌ای میزان رقابتی بودن ارگانیک یک کلمه کلیدی را نشان می‌دهد. به همین دلیل، بعضی از سئوکاران برای سنجش دشواری کلمه کلیدی از هزینه به ازای هر کلیک استفاده می‌کنند.

به هر حال، هرچه رتبه بندی یک کلمه کلیدی سخت‌تر باشد، تمایل به پرداخت هزینه بیشتر برای رتبه بندی آن در هزینه به ازای هر کلیک بیشتر خواهد بود. همچنین، از آنجایی که نوعی هزینه محسوب می‌شود، مقادیر آن به صورت ارقام و آمار دلاری است. یعنی، ممکن است کسری از یک دلار یا کمی بیشتر از یک دلار باشد. هرچند، معمولا زیر ۱۰ دلار باقی می‌ماند.

بررسی دقیق تعداد نتایج جستجو

اساسا طیف وسیعی از سئوکاران از نمایش تعداد نتایج جستجو در هنگام جستجوی یک کلمه کلیدی در گوگل به ‌عنوان معیاری برای دشواری کلمه کلیدی استفاده می‌کنند. یعنی نمایش نتایج بیشتر برای یک کلمه کلیدی نشان دهنده تلاش بیشتر رقبا برای رتبه بندی آن است.

آیا سختی کلمه کلیدی معیار مهمی محسوب می‌شود؟

روی هم رفته، دشواری کلمه کلیدی معیار بااهمیتی است. بعضی از افراد از این معیار استفاده می‌کنند تا بدانند کدام کلمات کلیدی را باید هدف گیری کنند. یا اینکه کدام‌ کلمات کلیدی را باید نادیده بگیرند. به عبارت دیگر، این معیار کمک می‌کند تا متوجه شوید سریع‌ترین کلمات کلیدی برای آسان‌ترین رتبه بندی کدام هستند. همچنین، این معیار مفید سئو در هنگام برنامه ریزی برای بهینه سازی اولین کلمات کلیدی به درد می‌خورد.

در نهایت، معیار سودمندی برای برنامه ریزی در مورد زمان و منابع مورد نیاز جهت یافتن کلمات کلیدی دشوارتر به شمار می‌رود.

شاخص اثربخشی کلمه کلیدی (KEI)

اساسا دشواری کلمه کلیدی برای هدفگیری یا کنار گذاشتن کلمات کلیدی تنها عامل تعیین کننده به حساب نمی‌آید. یعنی، حجم جستجو هم باید در نظر گرفته شود. در نتیجه، بیشتر سئوکاران قبل از بررسی دشواری یک کلمه کلیدی به حجم جستجو توجه می‌کنند. در این راستا، شاخص اثربخشی کلمه کلیدی (KEI) می‌تواند بین حجم جستجو و سختی کلمه کلیدی تعادل ایجاد کند.

شاخص اثربخشی کلمه کلیدی (KEI)

این شاخص فرمول‌های مختلفی دارد. با این حال، فرمول اولیه آن به صورت زیر است:

 شاخص اثربخشی کلمه کلیدی= حجم جستجو / معیار سختی کلمه کلیدی

به خاطر داشته باشید که شاخص اثربخشی کلمه کلیدی بیشتر معمولا بهترین کلمات کلیدی را ارائه می‌دهد. یعنی همان کلمات کلیدی که بیشترین تعداد جستجو را با کمترین میزان رقابت دارند.

کلمات کلیدی هدف را با کمک سختی کلمه کلیدی پیدا کنید

همانطور که مشاهده کردید، دشواری کلمه کلیدی میزان آسان یا سخت بودن یک کلمه کلیدی برای رتبه بندی را بررسی می‌کند. بنابراین، از این معیار می‌توانید برای انتخاب کلمات کلیدی هدف و شناسایی آسان‌ترین کلمات کلیدی استفاده کنید. همچنین، به برنامه ریزی برای منابع مورد نیاز جهت کلمات کلیدی سخت‌تر کمک می‌کند. از طرف دیگر، این معیار هم‌سنگ رقابت کلمات کلیدی است و با استفاده از ابزارهای مختلف تحقیق کلمات کلیدی به دست می‌آید.