برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

مشاهده نتایج لینک سازی معمولا چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بیشتر سئوکاران اعتقاد دارند که در صورت استفاده از استراتژی‌های لینک سازی تاثیرگذار مشاهده نتایج از ۳ تا ۱۲ ماه طول خواهد کشید.

همانطور که می‌دانید دریافت بک لینک برای محتواهای یک وبسایت عامل موثری برای رتبه بندی مطالب محسوب می‌شود. در حالت کلی، رابطه مشخصی بین تعداد لینک‌های یک صفحه و رتبه بندی آن برای یک کلمه کلیدی در گوگل وجود دارد. با این حال، مزایایی که بک لینک‌ها برای سئو به ارمغان می‌آورند یک شبه دیده نمی‌شود. یعنی ربات‌های خزنده گوگل برای خزیدن در صفحات، پیدا کردن لینک‌ها و اعطای اعتبار به صفحات کمی طول می‌کشد.

اگرچه عدم مشاعده سریع نتایج آدم را عصبی می‌کند، انتظار کشیدن در این فرایند اجتناب ناپذیر است. یعنی مشاهده تاثیر لینک‌ سازی ممکن است ماه‌ها طول بکشد. هرچند، رتبه بندی بدون آن خیلی بیشتر طول خواهد کشید. به دلیل اهمیت این موضوع در این مطلب قصد داریم به لینک سازی (link building) و عوامل موثر در تسریع این فرایند بپردازیم.

لینک سازی و نکات مربوط به آن

منظور از لینک سازی یا لینک بیلدینگ دریافت لینک‌های ورودی از وبسایت‌های دیگر به وبسایت شما است. همچنین، یکی از ۳ عامل برتر گوگل برای رتبه بندی محسوب می‌شود. بک لینک‌ هم لینکی است که از یک وبسایت دیگر به وبسایت‌تان می‌آید. در واقع، بک لینک‌ها حکم رای اعتماد را برای وبسایت‌تان دارند و اعتبار آن را برای ارجاع دادن نشان می‌دهند. به عبارت دیگر، گوگل برای وبسایت‌‌های دارای بک لینک بیشتر اعتبار و ارزش بیشتری قائل است.

لینک سازی و نکات مربوط به آن

از طرف دیگر، گوگل ساز و کار دقیق الگوریتم‌های رتبه بندی خودش را افشا نمی‌کند. بنابراین، ممکن است هنوز با بسیاری از نکات مربوط به لینک بیلدینگ آشنا نباشیم. برای مثال، نمی‌توان دقیقا فهمید که تاثیر یک بک لینک روی رتبه بندی جستجو چقدر طول می‌کشد، زیرا وبسایت‌ها و لینک‌ها با هم متفاوت هستند. از این مهمتر، حداقل ۲۰۰ فاکتور رتبه بندی گوگل وجود دارد. به همین دلیل، نمی‌توان به راحتی تغییر در رتبه بندی جستجو را به یک بک لینک خاص وابسته دانست.

دانستنی‌های مهم در مورد بک لینک‌ها

همانطور که اشاره کردیم، لینک سازی مانند سئو زمان زیادی از شما می‌گیرد. حتی فرآیند اولیه آن به تنهایی ماه‌ها طول می‌کشد. البته این امر به سرعت عملکرد شما در پیدا کردن وبسایت‌های باکیفیت جهت دادن بک لینک به وبسایت‌تان بستگی دارد. از طرف دیگر، دریافت بک لینک تا خزیدن ربات‌های گوگل در آن با تاخیر زیادی انجام می‌شود. به هر حال، با توجه به افزایش تعداد وبسایت‌ها در اینترنت منطقی است که ربات‌های خزنده گوگل نتوانند بدون توقف در همان سایت بخزند.

به قول جان مولر، تحلیلگر ارشد روندهای وب مستر در گوگل URLها همیشه با فرکانس یکسانی خزیده نمی‌شوند. یعنی بعضی از‌ URLها روزانه و بعضی‌ها نیز ممکن است به صورت هفتگی، چند ماه یکبار یا شاید هر شش ماه یکبار یا بیشتر خزیده ‌شوند. بنابراین، سرعت ایندکس شدن آنها متفاوت است. حتی تغییر رتبه بندی‌های جستجو توسط گوگل بعد از خزیده شدن یک بک لینک جدید زمان کمی طول می‌کشد.

در نتیجه، مدت زمان لازم برای مشاهده نتایج از فرآیند لینک بیلدینگ اولیه گرفته تا ایندکس شدن بک لینک‌ها جهت اصلاح رتبه بندی‌های جستجو با هم تفاوت زیادی دارند. با این حال، سرعت این فرایند را با روش‌های مختلفی می‌توان افزایش داد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهید شد.

دانستنی‌های مهم در مورد بک لینک‌ها

مدت زمان لازم برای تاثیرگذاری لینک سازی روی رتبه بندی

اساسا در صورت استفاده از استراتژی‌های لینک سازی مناسب مشاهده نتایج بین ۳ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد. با این وجود، برای درک نحوه تاثیر این فرایند روی رتبه بندی باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • رتبه بندی با ایندکس شدن توسط موتورهای جستجو فرق می‌کند. یعنی، ممکن است محتوای شما ایندکس شود، اما برای رتبه بندی به زمان خیلی زیادی نیاز است
  • اگرچه ممکن است در مورد سئو محلی یا کلمات کلیدی دم بلند فعل و انفعالات سریعی را مشاهده کنید، رتبه بندی خوب کلمات کلیدی دم کوتاه برای کسب سرنخ‌ها و پیشرفت کسب و کارتان احتمالا ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد   
  • مرتبط بودن و کیفیت لینک‌های دریافتی عامل تعیین کننده‌ای برای بهبود سریع رتبه بندی شما خواهد بود
  • با توجه به سن وبسایت و محتواهای موجود در آن ممکن است قبل از بهبود رتبه بندی با یک سری نوسانات رتبه بندی جستجو مانند گوگل دنس مواجه شوید. به خصوص اگر از وبسایت‌های خیلی معتبر لینک دریافت کنید      
  • علاوه بر لینک‌ها کیفیت محتوا هم اهمیت زیادی دارد. بنابراین، در صورت ضعیف بودن محتواهای وبسایت‌تان احتمال رتبه بندی شما کمتر است

عوامل موثر در تسریع فرایند لینک سازی

روی هم رفته، برای تسریع اثربخشی اقدامت مربوط به این فرایند باید به عوامل زیر توجه کنید:

۱. مرتبط بودن بک لینک

تاثیر بک لینک‌ها در صورت مرتبط بودن به وبسایت شما بیشتر خواهد بود. در غیر اینصورت، گوگل اهمیت زیادی به آنها نمی‌دهد.

۲. کیفیت بک لینک

تمام بک لینک‌ها شبیه به هم ساخته نمی‌شوند. از این لحاظ، بک لینک‌های باکیفیت از وبسایت‌هایی با اعتبار دامنه (Domain Authority) بالا می‌آیند. یعنی گوگل اهمیت زیادی به آنها می‌دهد. بنابراین، می توانند بخشی از اعتبارشان را به وبسایت شما منتقل کنند. همچنین، باید مطمئن شوید که بک لینک‌ها نوفالو نباشند، زیرا باعث می‌شود گوگل به و‌بسایت‌تان اعتبار ندهد.

۳. سرعت لینک دهی

سرعت لینک دهی همان سرعت مورد نیاز برای ایجاد بک لینک است. طبیعتا، با دریافت تعداد زیادی بک لینک در یک زمان کوتاه می‌توانید سریع‌تر نتایج را مشاهده کنید. در این راستا، انتشار محتوای ویروسی بهترین روش برای افزایش سرعت لینک دهی است. بنابراین، بازاریابی ویروسی در این مسیر می‌تواند به شما کمک زیادی کند.

۴. کلمه کلیدی هدف برای بک لینک

عموما دریافت بک لینک برای کلمات کلیدی رقابتی بازده کمتری به همراه خواهد داشت. بنابراین، بهتر است تمرکزتان را روی کلمات کلیدی کم رقابت بگذارید تا بتوانید نتایج را سریع‌تر مشاهده کنید همچنین، برای حمایت از کلمات کلیدی مورد نظر جهت رتبه‌بندی باید محتوای ناب و بکری داشته باشید.

۵. انکر تکست برای بک لینک

به طور کلی، انکر تکست (anchor text) همان متن قابل مشاهده در یک لینک است. از این نظر، در صورتی که انکر تکست تا حدی یا دقیقا مطابق با کلمه کلیدی مورد نظرتان باشد می‌تواند کیفیت بک لینک را بهتر کند.

۶. لینک سازی کلاه سفید در مقابل کلاه سیاه

توجه داشته باشید که گوگل استراتژی‌های لینک سازی کلاه سیاه را جریمه می‌کند. بنابراین، سعی کنید همیشه با رعایت دستورالعمل‌های گوگل به استراتژی‌های لینک سازی کلاه سفید پایبند باشید. در غیر این صورت، جایگاه وبسایت‌تان را به خطر می‌اندازید.

لینک سازی کلاه سفید در مقابل کلاه سیاه

۷. نقشه‌ سایت

گوگل با استفاده از نقشه سایت می‌تواند ساختار وبسایت‌تان را بهتر درک کند. بر این اساس، ربات‌های خزنده سایت‌های بدون نقشه سایت را کمتر می‌خزند. بنابراین، نتیجه گیری از  لینک‌سازی را با تاخیر مواجه می‌کند.

در نهایت، شما می‌توانید با بهینه سازی استراتژی لینک سازی برای عوامل مذکور نتایج مورد نظرتان را مشاهده کنید. با این وجود، بعضی وقت‌ها ممکن است شاهد کاهش بازده این فرایند باشید، زیرا وبسایت‌تان در حال رقابت با وبسایت‌های برتری است که بک لینک‌های باکیفیت زیادی را دریافت کرده‌اند. به همین دلیل، وبسایت‌های موجود در اولین صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) سخت‌تر جابه‌جا می‌شوند.

روش‌های موثر برای تسریع نتایج لینک سازی

اگر همچنان قادر به مشاهده نتایج مورد نظرتان نیستید، بهتر است به فکر ارزیابی مجدد استراتژی بک لینک خودتان باشید. در این راستا، می‌توانید با انجام ممیزی لینک تمام بک لینک‌ها را رصد کنید. ببینید آیا تمام بک لینک‌ها باکیفیت، طبیعی و مرتبط هستند یا خیر. فراموش نکنید که همیشه باید کیفیت را به کمیت ترجیح دهید. از طرف دیگر، در صورت عدم موفقیت در دریافت بک لینک‌های باکیفیت بهتر است روی ایجاد دارایی‌های قابل لینک دهی (Linkable assets) تمرکز کنید.

یعنی محتواهای منحصر به فردی که ارزش ارائه می‌دهند. برای مثال، ایجاد یک اینفوگرافیک فکر خوبی به نظر می‌رسد. اگر بتوانید محتوای اینفوگرافیک باکیفیت ایجاد کنید، طبیعتا وبسایت‌های دیگر مشتاق می‌شوند که به وبسایت‌تان لینک بدهند. در پایان، همیشه گوش به زنگ باشید و از وبسایت‌تان در برابر حملات سئو منفی دفاع کنید. از این لحاظ، بعضی وقت‌ها رقبا برای آسیب زدن به رتبه بندی جستجوی وبسایت‌تان لینک‌های اسپم یا بی‌کیفیت را عمدا به وبسایت‌‌تان نشان می‌دهند.

خوشبختانه، شما می‌توانید برای جلوگیری از این صدمات بک لینک‌های اسپم را شناسایی و رد کنید.