برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

سئو محلی: کلید موفقیت کسب و کارهای کوچک

مدت زمان مطالعه: ۸ دقیقه

سئو محلی چیست و چگونه عمل می‌کند؟

مصرف کنندگان محلی بیشتر وقت‌ها برای جستجوی محصولات و خدمات دم دستی به جستجوی آنلاین متوسل می‌شوند. صاحبان مشاغل هم باید برای قرار گرفتن در دید آنها در نتایج جستجوی ارگانیک محلی و Google Maps قابل مشاهده باشند. سپس، باید جستجوگران را به ترافیک درون فروشگاهی یا قرارهای برنامه ریزی شده ترغیب و یا به مشتریان خریدار تبدیل کنند. از این نظر، به‌روز رسانی منظم الگوریتم های جستجوی گوگل مرتبط‌ترین نتایج را به کاربران ارائه می‌دهند.

در این میان، از نقش چشمگیر سئو محلی در دنیای دیجیتال هم نباید غافل شد. به هر حال، راه بسیار خوبی برای در معرض دید قرار گرفتن کسب و کارهای کوچک است. بسیاری از مشاغل کوچک اهمیت این استراتژی برای کسب و کارهای جدید را نادیده می‌گیرند. بعد هم از عدم نمایش وبسایت‌هایشان در نتایج جستجوی برتر تعجب می‌کنند. در این مطلب می‌خواهیم نشان دهیم که سئو محلی برای کسب و کارهای کوچک جدید چه اهمیتی دارد.

سئو محلی دقیقا چیست؟

به طور کلی، به فرآیند بهینه سازی وبسایت‌تان جهت دیده شدن بهتر موتورهای جستجو توسط مشتریان محلی در یک مکان جغرافیایی خاص سئو محلی می‌گویند. توجه داشته باشید که تمام جستجوهای آنلاین در مقیاس ملی انجام نمی‌شوند. یعنی بسیاری از مصرف کنندگان فقط دنبال کسب و کارها در نزدیکی خودشان می‌گردند. در نتیجه، سئو محلی به کسب و کار جدیدتان امکان افزایش ترافیک مشتریان بالقوه را می‌دهد. اما چطور؟

وقتی که افراد نام یک منطقه خاص، شهر، یا انواع کلمه کلیدی جستجوی محلی را وارد می‌کنند در جستجوی گوگل، یاهو، Google Maps و پلتفرم‌های جستجوی دیگر رتبه بالاتری کسب می‌کنید. بنابراین، افراد راحت‌تر می‌توانند وبسایت کسب و کارتان را در نتایج برتر موتورهای جستجو مشاهده کنند.

سئو محلی دقیقا چیست؟

اهمیت سئو محلی برای مشاغل جدید

بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک اهمیت بازاریابی را می‌دانند. با این وجود، بسیاری از آنها هنوز نمی‌دانند باید از کجا شروع کنند. در اینجا می‌خواهیم توضیح دهیم که چرا صاحبان مشاغل کوچک برای دسترسی به مشتریان بیشتر در نزدیکی خودشان به سئو محلی نیاز دارند. اساسا گنجاندن این نوع سئو در استراتژی بازاریابی مشاغل جدید مزایای زیادی دارد. در ادامه با تعدادی از آنها آشنا می‌شوید.

ایجاد مشتریان واجد شرایط بیشتر

این روزها مشاغل کوچک در سرتاسر جهان از سئو محلی برای ایجاد مشتریان واجد شرایط بیشتر استفاده می‌کنند. این امر به افزایش ترافیک ارگانیک و نرخ تبدیل منجر می‌شود و پول بیشتری را برای شرکت‌تان به ارمغان می‌آورد. بنابراین، اجرای این استراتژی مشتریان واجد شرایط بیشتری را به سمت‌تان سرازیر و شما را هم از رقبا متمایز می‌کند.

نرخ تبدیل مضاعف

کمپین‌های سئو محلی برای کسب و کارهای کوچک جدید در صورت تمرکز روی مکان‌های فیزیکی بهتر تبدیل می‌شوند. بنابراین، بازاریابی محصولات یا خدمات به طور محلی در این روز و روزگار بیشتر از همیشه اهمیت دارد. به هر حال، اینترنت به نوعی جهان را کوچک کرده است و مردم از سرتاسر دنیای مجازی دنبال چیزهایی می‌گردند که توجهشان را جلب کند.

افزایش فروش به کمک سئو محلی

تولید مداوم محتوای مفید برای سئو باعث تسهیل فرایند فروش می‌شود. همچنین، چنانچه محتواهای آموزنده شما بتواند پاسخگوی سوالات مشتریان‌تان باشد بیشتر به شرکت شما اعتماد خواهند کرد.

حل و فصل مشکلات مشتریان

استراتژی سئوی خوب برای کسب و کارهای جدید می‌تواند به شما در پیش بینی و حل مشکلات مشتریان‌تان قبل از شروع خرید کمک کند. البته این کار به صرف زمان برای تولید محتوای خوب جهت کمک به مشتریان در زندگی و تجارت نیاز دارد.

درک بهتر مشتریان

به کمک سئو محلی می‌توانید مشتریان‌تان را بهتر درک کنید. تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند به شما کمک کند که با مصرف کنندگان و نیازهای آنها بهتر از همیشه آشنا شوید. در حال حاضر ابزارهای سئو برای آشنایی با تعاملات مشتریان با وبسایت، محصولات و خدمات‌تان وجود دارند. این ابزارها با پایش عملکرد وبسایت‌تان به شما اجازه می‌دهد که در مورد استراتژی بازاریابی بعدی یا بهینه سازی سئو تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرید.

چه کسب و کارهایی به سئو محلی نیاز دارند؟

اگر دنبال توسعه کسب و کارتان در منطقه محلی خودتان هستید سئو محلی برای شما از نان شب واجب‌تر است. به دلیل اینکه افراد زیادی از شرکت‌ها به طور محلی بازدید می‌کنند یا با آنها ارتباط برقرار می‌کنند یک مولفه ضروری برای آغاز به کار یک شرکت محسوب می‌شود. به هر حال، مشتریان همیشه دوست دارند قبل از تصمیم گیری در مورد خرید یا عدم خرید با کسب و کارتان و حال و هوای آن از نزدیک آشنا شوند.

چه کسب و کارهایی به سئو محلی نیاز دارند؟

از این لحاظ، دلایل نیاز کسب و کار شما به سئو محلی عبارتند از:

  • صاحب یک کسب و کار کوچک یا یک شرکت محلی هستید
  • کسب و کار شما در یک منطقه خاص خدمات ارائه می‌دهد
  • صاحب امتیاز هستید یا حق امتیاز دارید
  • قصد ایجاد ترافیک، سرنخ‌ها و فروش بیشتری را در بخش‌های خاص بازار دارید
  • می‌خواهید کسب ‌و کارتان در نقشه‌ها و برنامه‌های ناوبری و همچنین در بسته محلی گوگل ظاهر شود
  • شرکت‌تان در بیشتر از یک شهر دفاتر دارد یا خدمات ارائه می‌دهد، اما در مقیاس ملی فعالیت نمی‌کند

استراتژی‌های سئو محلی

به طور کلی، برای انجام سئو محلی دستی می‌توانید از انواع استراتژی‌‌ها استفاده کنید. در وهله اول، باید در Google Places یک فهرست بندی ایجاد کنید. در این راستا، باید آدرس‌های فیزیکی، شماره تلفن‌ها و دیگر اطلاعات مربوطه را در این سند وارد کنید. فهرست بندی بومی شده شما در نتایج موتورهای جستجوی محلی ظاهر می‌شود و کاملا رایگان است. هنگام استفاده از این سرویس شرکت‌تان در Google Maps ظاهر می‌شود.

متعاقبا، باید کسب و کارتان را به فهرست‌های راهنمای محلی مربوطه به صنعت مرتبط خودتان ارسال کنید. در ادامه، از تطبیق اطلاعات ارائه شده کسب و کارتان به صورت آنلاین با اطلاعات ارائه شده به Google Places اطمینان حاصل کنید. فراموش نکنید که برای برای قرار گرفتن در فهرست بندی محلی باید نام، آدرس و شماره تلفن شرکت‌تان در همان صفحه قرار بگیرد. از تکنیک‌های دیگر سئو هم نباید غافل شوید.

راهنمای کامل سئو محلی برای صاحبان مشاغل جدید

در این بخش می‌خواهیم ببینیم که کسب و کارهای کوچک چطور با کمک سئو محلی می‌توانند اعتبار و رتبه وبسایت‌شان را افزایش دهند. برای اینکه از این استراتژی نهایت بهره را ببرید می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

۱. بهسازی اطلاعات در Google Business

عموما Google Business Profile راه بسیار خوبی برای کسب و کارها است تا حضور خودشان در گوگل را بهینه سازی کنند. همچنین، تنها راه ایجاد تغییرات در اطلاعات مربوط به کسب و کارتان و دسترسی به آن در Google Maps، Google Knowledge Panel و نتایج جستجوی محلی گوگل محسوب می‌شود. ایجاد اکانت در هر کدام از آنها قبل از اعطای کنترل کامل روی مواردی مانند جزئیات تماس و ساعات باز/بسته بودن، مستلزم ارائه اطلاعات اولیه‌ کسب‌ و کارتان مانند شماره تلفن یا آدرس‌ است.

بهسازی اطلاعات در Google Business

علاوه بر این، برای پیدا شدن کسب و کارتان در نتایج جستجوی محلی باید یک فهرست بندی گوگل داشته باشید و آن را بهینه کنید. در این فهرست بندی باید ساعات کاری، لینک‌های وبسایت، اطلاعات دقیق مربوط به آدرس قید شود تا مشتریان بالقوه بتوانند کسب ‌و کارتان را راحت‌تر پیدا کنند. همچنین، باید به‌روز رسانی‌های سئو محلی گوگل را ادامه دهید تا بتوانید از ویژگی‌های به‌روز رسانی جدید اکانت‌تان در Google Business Profile نهایت بهره را ببرید.

۲. ادغام وبسایت‌تان با Google Maps

اصولا ادغام Google Maps با وبسایت‌تان می تواند قابلیت استفاده را بهتر کند. یعنی امکان دسترسی مشتریان از داخل وبسایت‌تان به این اطلاعات پیدا کردن مکان کسب و کارتان را روی نقشه آسان‌تر می‌کند. در حال حاضر قرار دادن یک نقشه گوگل در وبسایت‌تان کار خیلی راحتی است. علاوه بر این، این ویژگی باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شود و دیگر برای ایجاد نقشه به یک وبسایت خارجی نیازی نخواهید داشت.

همچنین، انجام این کار به شما آزادی عمل بیشتری برای تصمیم‌گیری در مورد اطلاعات قابل نمایش روی نقشه می‌دهد. بنابراین، دیگر به حد و حدود تعیین‌ شده توسط اشخاص ثالث برای نمایش ویژگی‌ها محدود نخواهید شد.

۳. یاد گرفتن سئو داخلی

سئو یکی از جنبه‌های مهم هر وبسایتی محسوب می‌شود. از این نظر، سئو داخلی (On-Page SEO) چند مرحله ساده دارد. بنابراین، می‌تواند به کسب و کار محلی شما در کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجوی گوگل برای کلمات کلیدی مرتبط کمک کند. برای بهینه سازی سئو وبسایت کسب و کار محلی خودتان باید موارد زیر را انجام دهید:

  • شناسایی کلمات کلیدی که قصد بهینه سازی آنها را دارید
  • کسب اطمینان از سالم بودن تمامی لینک‌ها
  • کسب اطمینان از وجود اطلاعات توصیفی در تگ‌های alt  
  • افزودن ریچ اسنیپت‌ها (Rich snippets)
  • به‌روز رسانی داده‌های نقشه سایت
  • استفاده از ابزارهای مناسب دیجیتال مارکتینگ

۴. درخواست فیدبک

اساسا نظرات مشتریان به عملکرد خوب شرکت‌ها کمک می‌کند و راه بسیار خوبی برای آشنایی با نیازهای مشتریان به نظر می‌رسد. علاوه بر این، تمام جنبه‌های شرکت‌تان از کیفیت خدمات و دامنه محصولات گرفته  تا استراتژی قیمت گذاری را به مخاطبان نشان می‌دهد. بر این اساس، نظرات مشتریان برای رتبه بندی سئو محلی بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد. از طرف دیگر، نظرات یکی از تاثیرگذارترین راه‌ها برای مشتریان بالقوه است تا بفهمند شرکت‌تان چه محصولات یا خدماتی را ارائه می‌دهد.

یا اینکه آیا باید شرکت‌تان را نسبت به گزینه‌های محلی دیگر انتخاب کنند یا خیر. در این راستا، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ایجاد بخش نظرات در وبسایت‌تان
  • قرار دادن لینک بخش نظرات در امضای ایمیل
  • داشتن یک کارت ویزیت حاوی اطلاعات مربوط به بخش نظرات
  • درخواست نظر و فیدبک از مشتریان راضی

۵. ایجاد سایتیشن

سرمایه گذاری در سایتیشن‌های محلی (Local Citations) برای رتبه بندی شرکت‌تان در صفحات نتایج موتورهای جستجو اهمیت خیلی زیادی دارد. علاوه بر این، سایتیشن‌های محلی ابزاری قدرتمند برای تبلیغ موفقیت هر کسب و کار کوچک یا متوسطی محسوب می‌شوند. ​​همچنین، با افزایش رتبه بندی در موتورهای جستجوی بزرگ مانند گوگل به برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه آنلاین کمک می‌کنند. بسیاری از افراد این کار را با استناد به منابع معتبری مانند google.com، facebook.com و  bing.com انجام می‌دهند.

انجام این کار باعث می‌شود که به طور قابل توجهی در معرض دید مشتریان محلی قرار بگیرند.

۶. توزیع محتوای محلی برای ایجاد بک لینک

موقعیت مکانی یکی از مهمترین جنبه‌های هر استراتژی بازاریابی است. به همین ترتیب، استراتژی‌های بازاریابی محتوا برای مشتریان محلی اهمیت زیادی دارد. بنابراین، کسب و کارهای محلی برای جذب جمعیت هدف‌ و تبدیل آنها به مشتریان خریدار به حضور آنلاین نیاز دارند. از طرف دیگر، بک لینک‌ها به عنوان رای اعتماد همان لینک‌هایی هستند که از وبسایت‌های دیگر به وبسایت‌تان می‌آیند. گوگل این آرای اعتماد را در نظر می‌گیرد و اگر باکیفیت باشند کسب و کارتان را برجسته‌تر می‌کند.

توزیع محتوای محلی برای ایجاد بک لینک

به خاطر داشته باشید که بازاریابی محتوا بهترین راه برای انجام این کار است. پس، باید برای مخاطبان محلی خودتان محتواهای محلی مرتبط و مفیدی تولید کنید. تولید محتوای باکیفیت و انتشار آنها در وبسایت‌تان برای مخاطبان هدف یکی از موثرترین استراتژی‌های ایجاد بک لینک است.

۷. ایجاد صفحات وب مجزا برای هر محصول یا خدمات

بهتر است برای هر محصول یا خدمات قابل ارائه صفحه وب مجزایی ایجاد کنید. با انجام این کار، مشتریان‌تان می‌توانند به راحتی و سریعا محصولات یا خدمات مورد نیازشان را پیدا کنند. شاید قرار دادن تمامی محصولات یا خدمات‌تان در یک صفحه ایده جذابی به نظر برسد، اما سعی کنید تا جای ممکن این کار را انجام ندهید. در عوض، با ایجاد صفحات جداگانه و گرافیک‌های چشمگیر برای هر محصول می‌توانید وبسایت‌تان را از فهرست بندی‌‌های دیگر در نتایج موتور جستجوی گوگل متمایز کنید.

نتیجه

سئو محلی به نوعی مهم‌ترین جنبه بازاریابی برای تمام کسب و کارهای دارای فروشگاه فیزیکی است. توجه داشته باشید که بدون سئو محلی ممکن است بخش زیادی از مشتریان‌تان به سمت رقبا سرازیر ‌شوند. بنابراین، بهتر است تکنیک‌های ذکر شده در این مطلب را اجرا کنید تا مخاطبان هدف‌تان را افزایش دهید. با انجام این کار قطعا فروش محصولات و خدمات‌تان رشد چشمگیری خواهد داشت.