برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بازاریابی ویروسی: تولید محتواهای واگیردار

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

در بازاریابی ویروسی افراد بدون آنکه خودشان بدانند برای شما بازاریابی می‌کنند.

احتمالا شما هم مثل من هر از گاهی با عکس‌ها و ویدیوهای وایرال شده در شبکه‌های اجتماعی رو به رو می‌‌شوید. همان محتواهای بصری جذابی که مثل توپ صدا می‌کنند و باعث جلب توجه طیف وسیعی از افراد می‌شوند. این روزها بسیاری از شرکت‌ها هم با آگاهی از این موضوع استراتژی‌های متنوعی را به کار می‌گیرند تا با تولید محتواهای جذاب سریعا به محبوبیت برسند و محصولات‌ و خدمات‌شان را برای مخاطبان هدف‌شان تبلیغ کنند.

اینجاست که بازاریابی ویروسی برای ایجاد تعامل بین شرکت‌ها و مشتریان بالقوه وارد بازی می‌شود. اگرچه هیچ تضمینی برای فراگیر شدن سریع محتوای شما در فضای مجازی وجود ندارد، با انجام یک سری مراحل خاص می‌توانید شانس موفقیت کمپین بازاریابی خودتان را بالا ببرید. بیایید با هم این مراحل مهم را مرور کنیم تا با پستی و بلندی‌های این نوع بازاریابی بیشتر آشنا شوید.

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی یعنی اینکه جوری محتوای ویدیویی یا بصری خودتان را تولید کنید که به دل مخاطب هدف‌تان بنشیند. یعنی آنقدر این محتوا به اشتراک گذاشته شود که ویروسی یا به اصطلاح وایرال شود. متعاقبا، با ویروسی شدن کمپین‌تان میزان فروش، تعامل و آگاهی از برند شرکت‌تان به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

استراتژی‌های بازاریابی ویروسی

در حالت کلی، هیچ فرمول خاصی برای به نتیجه رسیدن اقدامات بازاریابی ویروسی وجود ندارد. با این حال، مارکترها برای دستیابی به مخاطبان بیشتر می‌توانند استراتژی‌های زیر را برای ایجاد یک کمپین بازاریابی پیاده سازی کنند. در ادامه بیشتر با این استراتژی‌ها آشنا خواهید شد.

استراتژی‌های بازاریابی ویروسی

جلب توجه مخاطبان هدف

یک کمپین بازاریابی ویروسی زمانی موفق می‌شود که مخاطبان هدف را در نظر داشته باشد. بر این اساس، هر کمپینی برای ویروسی شدن باید بتواند با محتواهای تاثیرگذار شدیدا احساسات مخاطبان را قلقلک بدهد. در نتیجه، مخاطبان هم این محتواهای جذاب را با خانواده، دوستان و فالوورهای خودشان به اشتراک بگذارند. بنابراین، قدم اول برای ایجاد یک کمپین این است که مخاطبان هدف‌تان را تعیین کنید. جواب دادن به سوالاتی از این دست می‌تواند راه را به شما نشان دهد.

با چه افرادی باید ارتباط برقرار کنم؟ آنها از چه محتواهایی خوش‌شان می‌آید؟ چه آرزوهایی دارند و برای چه چیزهایی ارزش قائل می‌شوند؟ آنها چرا باید به کمپین من اهمیت بدهند؟ در چه صورتی محتوای من را در شبکه اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارند؟

استفاه حداکثری از عناصر بصری قوی

اصولا کمپین‌های بازاریابی ویروسی به یک استراتژی بصری قوی نیاز دارند تا مشتریان بالقوه بتوانند با استفاده از عناصر بصری با برند شما به خوبی ارتباط برقرار کنند. این کمپین‌ها باید بتوانند به طور استادانه‌ای داستان تاثیرگذاری را روایت کنند تا به دل مخاطبان‌تان بنشیند. بنابراین، باید طوری استراتژی بصری خودتان را طراحی کنید که با برند و مخاطب هدف‌تان سازگار باشد.

بهره گیری از خلاقیت در بازاریابی ویروسی

فکر کنید و ببینید کمپین بازاریابی ویروسی مورد علاقه شما باید چه فرقی با کمپین‌های دیگر داشته باشد. بهتر است کمی خلاقیت به خرج دهید. برای ویروسی شدن کمپین‌تان از ایده‌های منحصر به فرد، جالب و خلاقانه کمک بگیرید تا نتیجه نهایی قابل توجه باشد.

تسهیل قابلیت به اشتراک گذاری

امروزه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی کار به اشتراک گذاری و تبلیغ محتوا را برای افراد خیلی ساده کرده‌اند. نکته امیدوار کننده این است که برای تولید محتوای بصری و دیده شدن آن توسط افراد به پول زیادی نیاز ندارید. با این حال، شرط ویروسی شدن یک محتوا این است که به دفعات به اشتراک گذاشته شود. بنابراین، شما و شرکت‌تان باید بعد از به اشتراک گذاری محتوا در رسانه‌های مختلف فرایند به اشتراک گذاری را هم برای مخاطبان‌تان تسهیل کنید.

بر این اساس، فعالسازی قابلیت‌های اشتراک گذاری و دانلود محتوا به مخاطبان کمک می‌کند تا این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهند. علاوه بر این، می‌توانید از اینفلوئنسرها هم برای تبلیغ محتواهای خودتان استفاده کنید.

به اشتراک گذاری محتوا در بهترین زمان

اساسا، تاریخ و ساعت به اشتراک گذاری محتوا اهمیت زیادی دارد. از این لحاظ، مارکترهای باهوش معمولا برای به اشتراگ گذاری محتواها روزهای تعطیل را در نظر می‌گیرند. دلیل این امر این است که افراد بیشتری در این زمان‌ها در شبکه‌های اجتماعی پست‌ها را بالا و پایین می‌کنند. اگر از اینستاگرام زیاد استفاده می‌کنید حتما منظور ما درباره اهمیت تاریخ و ساعت انتشار پست را بهتر متوجه می‌شوید.

مزایای کمپین‌های بازاریابی ویروسی

روی هم رفته، ایجاد یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق کار آسانی نیست و نمی‌توان نتایج آن را پیش بینی کرد. با این حال، در صورت ویروسی شدن کمپین‌تان هزاران یا حتی میلیون‌ها فرد جدید با برندتان آشنا می‌شوند. در نتیجه، می‌توانید محصولات‌تان را به فروش برسانید. در ادامه با مزایای تولید محتواهای ویروسی بیشتر آشنا خواهید شد.  

مزایای کمپین‌های بازاریابی ویروسی

1. کمک به شناخته شدن بیشتر یک برند

با ویروسی شدن یک کمپین بازاریابی مخاطبان‌تان به طور خودکار اطلاعات بیشتری را درباره شرکت، محصولات، خدمات و برند شما به دست می‌آورند. حتی ممکن است افرادی که قبلا اسم برندتان را نشنیده بودند هم با این برند آشنا شوند. در نتیجه، شرکت‌های کوچک فرصت معروف شدن را به دست می‌آورند و شرکت‌های بزرگ هم معروف‌تر می‌شوند.

۲. عدم نیاز به بودجه زیاد در بازاریابی ویروسی

معمولا تولید محتوای ویروسی به هزینه زیادی نیاز ندارد. از این نظر، بعضی از موفق‌ترین محتواهای ویروسی با بودجه کمی تولید شده‌اند. همچنین، ساخت ویدیوهای باکیفیت و گرفتن عکس‌های حرفه‌ای توسط افراد و شرکت‌ها به لطف گوشی‌های هوشمند پیشرفته راحت‌تر از گذشته انجام می‌شود. جالب است بدانید که بسیاری از تولیدکنندگان محتوا تقریبا یک شبه معروف شده‌اند.

بنابراین، همه چیز به منابع و بودجه ارتباط ندارد. پس باید بفهمید که چه چیزهایی در فضای مجازی بیشتر جلب توجه می‌کنند.

۳. نمایش برند به مخاطبان جدید

کمپین‌ها اساسا برای ویروسی شدن به دسترسی زیادی نیاز دارند. علاوه بر این، شرکت‌ها با وایرال شدن محتواها احتمالا فروش بیشتری خواهند داشت و در شبکه‌‌های اجتماعی تعامل بیشتری را تجربه خواهند کرد. در نتیجه، مردم هم بیشتر درباره این برندها و محصولات‌شان صحبت خواهند کرد. مثل اتفاقی که در سال ۲۰۱۲ برای برند اسمارت واتر با همراهی جنیفر آنیستون افتاد. اما چطور؟ ویدیوی تولید شده آنها در یوتیوب بیش از ۶ میلیون بازدید داشت.

نمایش برند به مخاطبان جدید

مثال‌های کمپین بازاریابی ویروسی

تا اینجا با خصوصیات کمپین‌های ویروسی موفق و نحوه راه ‌اندازی آن‌ها آشنا شدید. از اینجا به بعد می‌خواهیم چند نمونه موفق از کمپین‌های بازاریابی ویروسی را معرفی کنیم تا در صورت تمایل بتوانید از آنها الهام بگیرید.

ساندویچ مرغ Popeyes

در آگوست سال ۲۰۱۹، رستوران زنجیره‌ای فست فود مرغ سوخاری Popeyes یک ساندویچ مرغ جدید را عرضه کرد. با این حال، مشتریان این رستوران بعد از مدتی شروع به مقایسه این ساندویچ جدید با ساندویچ مرغ رستوران Chick-fil-A کردند که در فضای مجازی بلبشویی به پا کرد. Popeyes هم بیکار ننشست. در ادامه با استفاده بهینه از انرژی ویروسی مشتریان یک کمپین بازاریابی ویروسی را برای تبلیغ ساندویچ جدیدش ایجاد کرد.

همچنین، با شرکت در گفتگوهای آنلاین ساندویچ خودش را به رخ رقیبش کشید تا توجه افراد بیشتری را جلب کند. برای مثال، حساب توییتر این رستوران با لحن طنزآمیزی به توییت رستوران Chick-fil-A در توئیتر پاسخ داد. تمام این اقدامات باعث شد که برای بیشتر از دو ماه بتواند ساندویچ‌هایش را به فروش برساند. همانطور که مشاهده کردید، اتفاقی که می‌توانست برای این رستوران به فاجعه تبدیل شود، به کمک بازاریابی ویروسی فروش مجدد ساندویچ‌های مرغ منجر شد.  

چالش #eyeslipsface

مثال بعدی به شرکت لوازم آرایشی e.l.f ارتباط دارد که با ایجاد یک کمپین بازاریابی ویروسی آهنگ اختصاصی ساخته شده برای برندش را در تیک تاک نمایش داد. انتشار این آهنگ کاربران زیادی را به پست ویدیوهای در حال آرایش خود همراه با هشتگ #eyeslipsface در تیک تاک ترغیب کرد. به گفته moversshakers، چالش #eyeslipsface در آن زمان سریع‌ترین کمپین تیک تاکی بود که توانست به ۱ میلیارد بازدید برسد.

دلیل موفقیت بازاریابی ویروسی برند e.l.f این بود که توانست با ساخت یک آهنگ اختصاصی و برند شده از نحوه وایرال شدن در تیک تاک نهایت بهره را ببرد. نکته جالب این بود که خیلی از سلبریتی‌ها بدون دریافت دستمزد به این چالش محبوب ملحق شدند. همین امر کاربران را بیشتر به شرکت در این چالش و ساخت ویدیوهای شخصی ترغیب کرد.

چالش سطل یخ

چند سال پیش چالشی با نام چالش سطل یخ برای کمک به بیماران ای‌ال‌اس و افزایش آگاهی در مورد این بیماری ناتوان کننده ایجاد شد. افراد در این چالش، باید سطلی حاوی آب یخ را روی سر خود می‌ریختند. در ادامه دوستان‌شان را هم به شرکت در این چالش دعوت می‌کردند. این چالش در زمان کمی به یک جنبش بزرگ تبدیل شد، به طوری که فقط در تابستان ۲۰۱۴ برای آن حدود ۱۱۵ میلیون دلار جمع آوری شد. سلبریتی‌ها هم در تمام دنیا به این چالش ملحق شدند و کمک مالی کردند.

علاوه بر این، هشتگ محبوبی هم با عنوان چالش سطل یخ ایجاد شد که افراد ویدیوهای خودشان را با آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند.

بازاریابی ویروسی و چالش سطل یخ

برند Old Spice

برند Old Spice با اطلاع از علاقه زنان برای خرید محصولات بهداشت شخصی مردان‌شان تبلیغ خاصی را برای این دسته از مخاطبان ایجاد کرد. این تبلیغ با نام Old Spice Man با مخاطبانش مستقیما و به روشی جسورانه، بی پروا و طنزآمیز صحبت می‌کرد. پیام این تبلیغ به زنان این بود که با استفاده مرد شما از Old Spice هر اتفاقی ممکن است بیفتد. “ممکن است بدون پیراهن در اقیانوس حرکت ‌کند، از بلیط‌های ورزشی الماس بسازد و در ساحل سوار یک اسب سفید شود”.

این ایده خلاقانه جواب داد و به ویروسی شدن کمپین منجر شد. همچنین، استفاده از زبان طنز کار خودش را کرد. این کمپین به اندازه‌ای موفق بود که باعث افزایش فروش محصولات این برند شد. جالب است بدانید که افراد از این آگهی تبلیغاتی در یوتیوب بیش از ۵۵ میلیون بار بازدید کردند. از همه مهمتر، موفق به دریافت جایزه امی برای آگهی تبلیغاتی برجسته و جایزه بزرگ فیلم در جشنواره بین‌المللی تبلیغات کن شد.

الان نوبت شماست

همانطور که قبلا اشاره کردیم هیچ نسخه جادویی برای ویروسی شدن محتوای شما در فضای مجازی وجود ندارد. با این حال، می‌توانید نمونه‌های موفق گذشته را مرور کنید و از آنها ایده بگیرید. در نهایت، بهترین استراتژی برای وایرال شدن یک محتوای بصری این است که تا می‌توانید محتوای جذاب و باکیفیت تولید کنید و مخاطبان را به تعامل و اشتراک گذاری ترغیب کنید.

بنابراین، سعی کنید استراتژ‌های ذکر شده در این مطلب را با دقت اجرا کنید تا یک روز برند شما محتوایی را تولید کند که ویروسی شود و همه با اشتیاق درباره آن صحبت کنند.