برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

اتوماسیون بازاریابی چیست و چه مزایایی دارد؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

در حالت کلی، اتوماسیون بازاریابی به عنوان یک ابزار ضروری برای تیم‌های بازاریابی مدرن به کسب و کارها امکان صرفه جویی در زمان و پول را می‌دهد. همچنین، با بهینه سازی سرمایه گذاری‌های بازاریابی به رشد بیشتر درآمد و سود برندها کمک می‌کند. از همه مهمتر، به تیم‌های بازاریابی و فروش اجازه می‌دهد کمپین‌های تاثیرگذاری را در کل چرخه عمر مشتری اجرا کنند. در ادامه با این فرایند مفید در بازاریابی بیشتر آشنا خواهید شد.

اتوماسیون بازاریابی چیست؟

اتوماسیون بازاریابی فرآیندی است که در آن از فناوری برای تسهیل و خودکارسازی کمپین‌های بازاریابی از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین و کانال‌های دیگر استفاده می‌شود. بر این اساس، با خودکارسازی کارهای تکراری و همیشگی فروشندگان زمان بیشتری را برای تمرکز روی کمپین‌های استراتژیک خواهند داشت. علاوه بر این، نرم افزار اتوماسیون بازاریابی رفتار بازدیدکنندگان را ردیابی و تجزیه و تحلیل می‌کند.

این کار به تیم‌های بازاریابی در ایجاد تعاملات شخصی سازی شده در کانال‌های مختلف کمک می‌کند. بنابراین، مشتریان تجربیات مرتبط و هماهنگی را دریافت خواهند کرد. در نهایت، این امر به بهبود کارآیی خط لوله فروش منجر می‌شود، زیرا با استفاده از مجموعه‌ای از تاکتیک‌ها می‌توانید به سرعت از یک پایگاه سرنخ گشترده به مشتریان راضی برسید.

اتوماسیون بازاریابی چیست؟

اتوماسیون بازاریابی چطور به تیم‌های بازاریابی کمک می‌کند؟

در وهله اول، اتوماسیون بازاریابی محتواهای مناسب و مفید برندها را به مشتریان بالقوه ارائه می‌دهد. انجام این کار به خودی خود اعتبار برند شما را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود مخاطبان بیشتری به کسب و کارتان اعتماد کنند. همچنین، مشتریان بالقوه را با محصولات یا خدمات‌تان آشنا می‌کند تا بتوانند کیفیت آنها را  بررسی کنند. بعد از بررسی محصولات توسط مشتریان بالقوه، شرکت‌ها می‌توانند از اتوماسیون برای ارسال پیام‌های شخصی سازی ‌شده به آنها استفاده کنند.

در نهایت، سرنخ‌های شناسایی شده به طور خودکار به تیم فروش هدایت خواهند شد.

مزایای اتوماسیون بازاریابی

عموما اتوماتیک کردن بعضی از کارهای دستی و تکراری در یک شرکت زمان و منابع را آزاد می‌کند. هرچند، مزایای این فرایند حتی از این هم بیشتر است. بر این اساس، اتوماسیون بازاریابی می‌تواند به کسب و کارها در موارد زیر کمک کند.

آزادسازی زمان بیشتر برای تمرکز روی استراتژی‌ها

مارکترها همیشه جهت ارائه ایده‌ها و اجرای کمپین‌ها برای جلب توجه مشتریان تحت فشار هستند. با این حال، نرم افزار اتوماسیون بازاریابی می‌تواند به آزادسازی زمان برای تفکر خلاق و کسب یک دیدگاه وسیع‌تر در مورد انواع استراتژی‌ها کمک کند. بنابراین، تیم‌های بازاریابی دیگر زمان کمتری را صرف فعالیت‌های همیشگی می‌کنند. برای مثال، اتوماتیک کردن فرآیند اولویت ‌بندی سرنخ به تیم‌های فروش زمان و منابع بیشتری برای کار کردن روی سرنخ‌های خریدار می‌دهد.

به دست آوردن اطلاعات بیشتر از مشتریان بالقوه

اتوماسیون بازاریابی در مقایسه با روش‌های دستی تصویر دقیق‌تری از رفتار مشتری بالقوه را ارائه می‌دهد. بر این اساس، تیم‌های بازاریابی می‌توانند از طریق ردیابی نحوه تعاملات مشتریان با محتواها، تبلیغات و ایمیل‌ها درک بهتری از مکان فعلی یک مشتری بالقوه در کانال فروش و بازاریابی داشته باشند. سپس، می‌توانند متوجه شوند کدام کانال‌ها و تاکتیک‌ها برای یک تجربه مشتری خاص بهترین عملکرد را داشته‌اند تا از این اطلاعات برای فعالیت‌های آتی استفاده کنند.

شخصی سازی ردیابی مشتریان

فروشنده‌ها با کمک اتوماسیون بازاریابی می‌توانند ردیابی مشتریان بالقوه را بر اساس رفتارشان شخصی سازی کنند. برای مثال، مطالعه محتواهای مربوط به طیف وسیعی از محصولات توسط یک مشتری خاص نشان می‌دهد که در مراحل اولیه خرید است. یعنی می‌خواهد فهرستی از محصولات را برای تحقیق و مقایسه مطالعه کند. حالا فرض کنید بعدا همان مشتری مدارک فنی یک محصول ویژه را دانلود کند. این موضوع تمایل مشتری برای تماس فروشنده با وی را نشان می‌دهد.

شخصی سازی ردیابی مشتریان با اتوماسیون بازاریابی

اجرای کمپین‌های بازاریابی گسترده‌تر

گردآوری اطلاعات نقطه تماس مانند بازدیدها و دانلودهای وبسایت، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی مستقیم می‌تواند تایید صلاحیت، رتبه بندی و اولویت بندی خودکار سرنخ‌ها را امکانپذیر کند. این امر به نوبه خود امکان هدف گیری کمپین‌های بازاریابی گسترده‌تری را به شما می‌دهد. منظور ما در اینجا موارد زیر است:  

  • پیام‌های بازاریابی تحریک آمیز
  • بازاریابی قطره‌ای در مقیاس کم برای حفظ علاقه
  • ایمیل‌های شخصی سازی شده
  • پیام‌های فیسبوک یا توییتر

اولویت بندی کاندیداها

نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی می‌تواند به شرکت‌ها در ایجاد معیارهای مشخص و عینی در طول چرخه عمر مشتری کمک کند. یعنی اگر قبلا آمادگی یک سرنخ خاص برای خرید بر اساس حدس و گمان یک فروشنده تعیین می‌شد، حالا می‌توان این کار را با استفاده از نتایج از پیش تعریف شده و دقیق انجام داد. بر این اساس، اتوماسیون بازاریابی با استفاده از این تحلیل پایه می‌تواند زمان کارکنان فروش را اولویت بندی کند.

همچنین، می‌تواند اثربخشی نقاط تماس احتمالی را اندازه گیری و اثربخشی کلی کمپین را تعیین کند.

بهبود نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی

ارتباط اتوماسیون بازاریابی با سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) باعث می‌شود حدس و گمان از فرایند محاسبه نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی حذف شود. این امر به تیم بازاریابی قدرت لازم برای اتخاذ تصمیمات تجاری بهتر را می‌دهد. همچنین، سرمایه گذاری مالی در تاکتیک‌هایی با امکان دستیابی به بهترین نتایج را امکانپذیر می‌کند.

پیش بینی دقیق‌تر سرمایه گذاری‌‌های آتی

گزارش نویسی حلقه بسته به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا هزینه‌ها را در ازای هر فرصت عالی و نرخ بازگشت سرمایه را برای اقدامات بازاریابی به طور دقیق تخمین بزنند. انجام این کار به خصوص در هنگام برنامه ریزی برای تعیین سرمایه گذاری‌های آتی مفید خواهد بود.

اتوماسیون بازاریابی برای B2B

کسب و کارهای B2B تا حد زیادی رابطه محور هستند و به آموزش و تبلیغ محصولات‌شان نیاز دارند. به همین دلیل، اتوماسیون بازاریابی برای این نوع مشاغل به دلیل چرخه‌های فروش طولانی‌تر، تصمیم گیری‌های پیچیده و فرآیندهای تهیه و دستیابی چند مرحله‌ای کاملا ایده آل است. این دسته از کسب و کارها با کمک این فرایند خودکارسازی می‌توانند دسته بندی مشتریان و ردیابی کمپین را خودکار، سرنخ‌ها را رتبه ‌بندی و تجربه مشتری را شخصی سازی کنند.

اتوماسیون بازاریابی برای B2C

هدف از بازاریابی B2C آشنا کردن مشتریان با محصولات و قانع کردن آنها برای خرید است. در این راستا، اتوماسیون کسب و کارهای B2C با پشتیبانی از فرآیند مراقبت به طور همزمان فرآیند فروش را خودکار می‌کند. بنابراین، دیگر به مشارکت گسترده تیم فروش نیازی نخواهد بود. اتوماسیون بازاریابی همچنین روی رفتار مشتریان بالقوه برای تصمیم گیری در مورد استراتژی پیام رسانی نظارت می‌کند. با این وجود، تفاوت بزرگ در مدت زمان کمپین‌ها نهفته است.

یعنی یک کمپین مصرف کننده باید خیلی سریع در مشتری ایجاد علاقه کند. بنابراین، مسیر خرید برای مشتری باید کوتاه، ساده و جذاب باشد.

اتوماسیون بازاریابی و CRM

اتوماسیون بازاریابی و CRM به نوعی مکمل همدیگر هستند. در واقع، در بسیاری از شرکت‌ها این دو سیستم را برای ایجاد یک پروفایل مشتری منسجم و دقیق باهم ترکیب می‌کنند. از این نظر، تمرکز اتوماسیون بازاریابی روی خودکارسازی وظایف تولید سرنخ و پرورش سرنخ‌ها است. این کار از طریق طیف وسیعی از کمپین‌های آنلاین و آفلاین انجام می‌شود. بر این اساس، فروشندگان می‌توانند با یک رویکرد هماهنگ به اطلاعات مربوط به رفتار سرنخ‌ها دسترسی داشته باشند.

تیم‌های بازاریابی هم می‌توانند رفتار خرید قبلی مشتریان را مشاهده کنند. در نهایت، گزارش نویسی و تجزیه و تحلیل در یک حلقه بسته بین اتوماسیون بازاریابی و CRM به شرکت‌ها اجازه اصلاح کمپین‌ها برای افزایش اثربخشی را می‌دهد.