برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

کلمات کلیدی منفی: نحوه اضافه کردن به گوگل ادز

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آیا می‌دانید که کلمات کلیدی منفی (Negative Keyword) را چطور می‌توان شناسایی کرد؟

فرض کنید به عنوان یک استاد پیانو می‌خواهید برای کلمه کلیدی “تدریس پیانو” پیشنهاد قیمت بدهید. ممکن است تبلیغ‌تان برای “آموزش رایگان پیانو” و طیف وسیعی از جستجوهای دیگر هم به نمایش در آید. یعنی جستجوهایی که دوست ندارید تبلیغ‌تان برای آنها نمایش داده شود. اما چطور می‌توانید عبارات جستجویی را برای نمایش بهتر تبلیغ‌تان کنترل کنید تا پولتان هدر نرود؟

اینجاست که کلمات کلیدی منفی وارد صحنه می‌شوند. به طور کلی، کلمات کلیدی که برای آنها در گوگل پیشنهاد قیمت می‌دهید با جستجوهایی که تبلیغات شما را به نمایش در می‌آورند تشابه چندانی ندارند. از این لحاظ، گوگل انواع مختلفی از تطبیق کلمات کلیدی دارد. یعنی احتمالا تبلیغات‌تان برای آن دسته از عبارات جستجویی نمایش داده می‌شود که قصدی برای ارائه پیشنهاد قیمت برای آن‌ها را ندارید. بنابراین، باید آنها را از کمپین‌تان حذف کنید.

در این مطلب می‌خواهیم نحوه اضافه کردن کلمات کلیدی منفی در گوگل ادز را به شما نشان دهیم تا بتوانید عملکرد کلی کمپین‌تان را بهینه سازی کنید.

شناسایی کلمات کلیدی منفی در گوگل ادز

اصولا کلمات کلیدی منفی به گوگل اعلام می‌کنند که در صورت وجود آنها در یک جستجو و تطابق‌شان به طور متفاوتی با کلمات کلیدی شما نباید در تبلیغ‌تان نمایش داده شوند. در واقع عملکرد آنها برعکس کلمات کلیدی معمولی است. با این حال، در کنار کلمات کلیدی دامنه جستجوهای مرتبط با تبلیغات‌تان را محدود می‌کنند.

در حالت کلی، شناسایی این نوع از کلمات در مراحل مختلف کمپین گوگل ادز شما امکانپذیر است. در ادامه به شما نشان می‌دهیم که در هر محله چطور می‌توانید این کلمات را تشخیص دهید. با این حال، بهتر است قبل از اجرای هر کمپینی با قوانین تبلیغات گوگل ادز به خوبی آشنا شوید.

شناسایی کلمات کلیدی منفی در گوگل ادز

مرحله برنامه ریزی

در هنگام تحقیق کلمات کلیدی با ابزارهایی مانند Google Keyword Planner این احتمال وجود دارد که بتوانید عبارات جستجوی غیرمرتبط را شناسایی کنید. بهترین روش برای انجام  این کار حذف آن عبارات از طریق اضافه کردن آنها به عنوان کلمات کلیدی منفی است. حتی بعضی وقت‌ها ممکن است یک سری از آنها را از قبل بشناسید.

در همان مثال استاد پیانو کلمه “رایگان به نوعی کلمه کلیدی منفی محسوب می‌شود، زیرا منظور از تدریس پیانو تدریس رایگان آن نبوده است.

کمپین‌های فعال

روی هم رفته برای شناسایی کلمات کلیدی منفی در کمپین‌های فعال دو راه اصلی پیش روی شما قرار دارد. اولین راه مرور دقیق فهرست کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل عملکرد کلمات کلیدی مورد نظرتان است. بر این اساس، در صورت مشاهده کلمات کلیدی ضعیف می‌توانید آنها را یا متوقف و یا به عنوان کلمات کلیدی منفی اضافه کنید.

با انجام این کار، آنها دیگر در جستجوهای مرتبط نمایش داده نمی‌شوند. راه دوم تجزیه و تحلیل عبارات جستجوی واقعی و شروع کننده تبلیغات‌تان است. از این نظر، عبارات جستجو واقعی همان عباراتی هستند که کاربران در گوگل تایپ کرده‌اند و با کلمات کلیدی مورد نظرتان مطابقت دارند. برای انجام این کار می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به اکانت‌تان در گوگل ادز وارد شوید
  • از نوار وضعیت Campaigns در سمت چپ کمپین مورد نظر برای تجزیه و تحلیل را انتخاب کنید
  • سپس از Keywords به قسمت Search Terms بروید
  • در فهرست موجود عبارت مورد نظر برای حذف از گروه تبلیغاتی یا کمپین‌تان را کنید، شناسایی کنید

نحوه اضافه کردن کلمات کلیدی منفی در گوگل ادز

اساسا برای اضافه کردن این کلمات به کمپین، گروه تبلیغاتی یا فهرست کلمات کلیدی منفی دو راه مختلف وجود دارد.

۱. اضافه کردن کلمات کلیدی منفی به صورت دستی

برای انجام این کار می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. به اکانتتان در گوگل ادز وارد شود
  2. روی تب Keywords و Negative Keywords کلیک کنید
  3. روی علامت + کلیک کنید
  4. یا add negative keywords or create new list و یا use negative keyword list را انتخاب کنید
  5. کمپین یا گروه تبلیغاتی را انتخاب کنید
  6. کلمه کلیدی منفی مورد نظرتان را در قسمت مربوطه وارد کنید
نحوه اضافه کردن کلمات کلیدی منفی در گوگل ادز

در اینجا باید میانبرهایی را برای نوع تطبیق کلمه کلیدی درست در نظر بگیرید:

  • تطبیق گسترده (Broad match): این نوع از تطبیق با هر عبارت جستجویی حاوی تمام کلمات کلیدی منفی صرفنظر از ترتیب آنها مطابقت دارد. اجازه بدهید با همان مثال استاد پیانو این نوع تطبیق را برای شما توضیح دهیم. فرض کنید عبارت کلیدی منفی ما هزینه کلاس‌ پیانو است. بنابراین، به عنوان یک تطبیق گسترده منفی گوگل ادز تبلیغات شما را در جستجوهایی مانند هزینه کلاس‌ پیانو، هزینه بهترین کلاس‌ پیانو و یا هزینه کلاس پیانو خصوصی نشان نمی‌دهد.
  • تطبیق عبارتی (Phrase match): این نوع از تطبیق با هر عبارت‌ جستجویی که در آن کلمه کلیدی با همان ترتیب اضافه شده باشد مطابقت دارد. بنابراین، برای همان عبارت “هزینه کلاس پیانو” به ‌عنوان تطبیق عبارتی، گوگل ادز تبلیغات شما را با جستجوهایی مانند نازل‌ترین هزینه کلاس پیانو، هزینه کلاس پیانو آنلاین و هزینه کلاس پیانو خصوصی نمایش نمی‌دهد.
  • تطبیق دقیق (Exact match): این نوع تطبیق هم تنها با عبارت جستجوی دقیق استفاده شده به عنوان کلمه کلیدی منفی مطابقت دارد. بنابراین، برای کلمه کلیدی منفی [هزینه کلاس پیانو] گوگل ادز تنها تبلیغات‌تان را برای جستجوی هزینه کلاس پیانو نمایش نمی‌دهد.

توجه داشته باشید که حتی بعد از اضافه کردن می‌توانید از طریق ویرایش هر کلمه کلیدی منفی نوع تطبیق مربوطه را تغییر دهید.

۲. افزودن کلمات کلیدی منفی از نتایج عبارت جستجو

از طرف دیگر، امکان اضافه کردن مستقیم کلمات کلیدی منفی از فهرست عبارات جستجو نیز وجود دارد. برای انجام این کار باید مراحل زیر را دنبال کنید:  

  1. به اکانت‌تان در گوگل ادز وارد شوید
  2. از نوار وضعیت سمت چپ به Campaigns رفته و کمپین مورد نظرتان را برای تجزیه و تحلیل انتخاب کنید.
  3. به تب Keywords و سپس تب Negative Keywords بروید
  4. عبارت جستجوی مورد نظر برای حذف از کمپین، گروه تبلیغاتی یا فهرست کلمات کلیدی منفی را انتخاب کنید
  5. در بالا یک نوار ویرایش آبی در بالا ظاهر می‌شود: Add as negative keyword
  6. در صورت تمایل به اضافه کردن این کلمات به یک گروه تبلیغاتی، کمپین یا فهرست کلمات کلیدی منفی می‌توانید گزینه Add as negative keyword را انتخاب کنید
  7. به صورت پیش فرض، تمام عبارات جستجوی انتخاب ‌شده به ‌عنوان کلمه کلیدی منفی از نوع تطبیق دقیق اضافه می‌شوند. بنابراین، در صورت تمایل می‌توانید نوع تطبیق آنها را ویرایش کنید  
  8. در نهایت هم روی گزینه Save کلیک کنید

شناسایی کلمات کلیدی منفی یک استراتژی همیشگی است

داشتن یک استراتژی قوی برای کلمات کلیدی منفی می‌تواند عملکرد اکانت گوگل ادز شما را تا حد زیادی بهتر می‌کند. اما فراموش نکنید که کارتان با این دسته از کلمات هیچوقت تمام نمی‌شود. به عبارت دیگر، شناسایی و اضافه کردن آنها یک فرآیند همیشگی است و این فرآیند به تدریج تاثیر خودش را نشان می‌دهد. بنابراین، اضافه کردن هر کلمه کلیدی منفی به اکانت گوگل ادزتان می‌تواند به صرفه جویی هزینه های تبلیغاتی شما منجر شود.