برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بازاریابی اجازه‌ای: به مخاطبان هدف احترام بگذارید

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

آیا می‌دانستید که بازاریابی اجازه‌ای می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی روی کسب و کار شما بگذارد؟

اینترنت همانطور که زندگی عادی مردم را تغییر داده روابط مصرف کنندگان را هم دگرگون کرده است. خرید افراد از فروشگاه‌های فیزیکی همچنان طرفداران زیادی دارد، اما خرید آنلاین هم روز به روز در حال افزایش است. با این وجود، این امر به خودی خود باعث شده تا تغییراتی در راه‌های بازاریابی محصولات ایجاد شود و شرکت‌ها در تمام حوزه‌های فعالیت‌شان از منابع در دسترس جدید، ابزارهای به‌روز و روش‌های مختلف نهایت بهره را ببرند.

این روزها کسب و کارها در حال برقراری ارتباط با این نوع مصرف کنندگان جدید هستند و نمی‌توانند همیشه محصولات یا خدمات را به راحتی تبلیغ کنند. مشتریان بالقوه هم به دلیل دسترسی آسان به هر چیزی که می‌خواهند نسبت به گذشته انتخاب‌های بیشتر و متنوع‌تری دارند. بنابراین، آنها هستند که قوانین نحوه شناخت شرکت، محصول یا خدمات را تعیین می‌کنند. از این واقعیت جدید با عنوان بازاریابی اجازه‌ای یاد می‌شود و موضوع مطلبی است که می‌خواهیم به طور مفصل به آن بپردازیم.

بازاریابی اجازه‌ای چیست؟

بازاریابی اجازه‌ای نوعی استراتژی است که برای تبلیغ بدون مزاحمت یک محصول، خدمات یا برند استفاده شود. یعنی قبل از آغاز تبلیغات به اجازه بیان شده مشتریان بالقوه نیاز دارد. به عبارت دیگر، مصرف ‌کنندگان فقط آن تبلیغاتی که دلخواه‌شان است را دریافت می‌کنند. این امر تا حد زیادی باعث بهبود رابطه بین شرکت و مشتریانش می‌شود و تعامل را هم افزایش می‌دهد. با این حال، بعضی از برندها این نکات را نادیده می‌گیرند و همچنان به طور افراط آمیزی تبلیغ می‌کنند.

بعضی از کارآفرینان قابلیت اینترنت برای ارسال همزمان ایمیل به هزاران نفر را مشاهده می‌کنند. با این حال، بدون در نظر گرفتن تجربه کاربر از این استراتژی صرفنظر می‌کنند. به خاطر داشته باشید که هدف اصلی بازاریابی اجازه‌ای متوقف کردن این نوع خطاها و استفاده از آن دسته از استراتژی‌های بازاریابی است که با احترام به خواسته‌های مصرف کنندگان مطالب تبلیغاتی را ارسال کند.

بازاریابی اجازه‌ای چه مزایایی دارد؟

حالا که تا حدی با مفهوم بازاریابی اجازه‌ای آشنا شدید می‌خواهیم مزایای اصلی به کارگیری این استراتژی را در عمل بررسی کنیم.

بازاریابی اجازه‌ای چه مزایایی دارد؟

۱. اعتبار برند

هر زمان که یک شرکت نسبت به تبلیغ محصولات یا خدمات خود با در نظر گرفتن بازاریابی اجازه‌ای اقدام می‌کند، اهمیت و توجه خود به مشتریان بالقوه را به وضوح نشان می‌دهد. بر این اساس، افراد از طریق درخواست اجازه برای ارسال ایمیل یا سایر مطالب تبلیغاتی متوجه می‌شوند که شما واقعا به سلیقه آنها برای دریافت محتوای تبلیغاتی اهمیت می‌دهید. اینکه شما به مشتریان‌تان اهمیت می‌دهید یقینا اعتبار برند شما را افزایش می‌دهد. در نتیجه، نحوه در معرض قرار گرفتن شرکت‌تان توسط مشتریان تا حد زیادی بهتر می‌شود.

۲. صرفه جویی در پول

اصولا بازاریابی اجازه‌ای به شما در حذف هزینه‌های غیرضروری کمک زیادی می‌کند. از این نظر، شما فقط روی افرادی سرمایه‌گذاری می‌کنید که خواهان دریافت اطلاعات مربوط به کسب‌ و کارتان هستند. یعنی همان افرادی که از قبل علاقه خاصی به پشنهادهای شما دارند. بنابراین، علاوه بر اینکه یک استراتژی قابل احترام برای مشتریان‌تان محسوب می‌شود، می‌تواند به صرفه جویی در منابعی مانند زمان و هزینه هم کمک کند.

۳. افزایش فروش

در حالت کلی، نرخ تبدیل یکی از اشکال اصلی اندازه گیری نحوه عملکرد استراتژی‌های بازاریابی شما است. در این راستا، با تمرکز اقدامات بازاریابی روی مخاطب مناسب به احتمال زیاد نرخ تبدیل افزایش پیدا می‌کند. به هر حال، مشتریان واقعا به دریافت پیام‌های تبلیغاتی شما تمایل دارند. در نتیجه، بر پایه این فرض شانس فروش‌تان به طور قابل توجهی زیاد می‌شود.

افزایش فروش به کمک بازاریابی اجازه‌ای

۴. تمرکز روی ارتباطات

یکی دیگر از مزایای اصلی بازاریابی اجازه‌ای از نقطه نظر استراتژیک این است که به شما امکان می‌دهد تنها روی خود ارتباطات تمرکز کنید. یعنی همان محتواهایی که به مخاطبان‌تان ارائه می‌دهید. فرض کنید که فهرست مخاطبان ایمیل شما از قبل به محصول‌تان علاقه نشان داده است. بنابراین، شما می‌توانید محتواهای باکیفیت‌تری تولید کنید که به احتمال زیاد نیازهای این دسته از مخاطبان را برآورده می‌کند. به عبارت دیگر، می‌توانید با یک سبک زبانی مناسب به مخاطبان‌تان فکر کنید. علاوه بر این، می‌توانید حتی بعد از خرید نیز به برقراری ارتباط با آنها ادامه دهید.

۵. کاهش هرزنامه

چه تعداد کمپین بازاریابی ایمیلی انجام داده‌اید که با نتایج ضعیفی رو به رو شده است؟ ممکن است این اتفاق افتاده باشد، زیرا بیشتر ایمیل‌های ارسال شده به طور مستقیم به بخش هرزنامه ایمیل مشتری بالقوه شما می‌رود. یعنی در عمل بسیاری از ایمیل‌ها یک راست به سطل زباله می‌روند. با این حال، از لحظه‌ای که یک فرد اجازه برقراری ارتباط از طریق اینترنت را می‌دهد احتمال رفتن پیام‌های شما به بخش هرزنامه کمتر می‌شود. علاوه بر این، احتمالا فهمیده‌اید که چطور شرکت‌ها تعداد زیادی ایمیل را بدون کسب اجازه ارسال می‌کنند.

در نتیجه، اگر از انجام این نوع روش خودداری کنید باعث کاهش تعداد هرزنامه می‌شوید.

بازاریابی اجازه‌ای چطور کار می‌کند؟

۱. در اولویت قرار دادن تولید محتوا

عموما برای کسب اجازه از مخاطبان خود و برقراری تماس با آنها باید تا جای ممکن تولید محتوای مرتبط را در اولویت برنامه‌های خودتان قرار دهید. توجه داشته باشید که برای جلب توجه افراد حتما باید محتوای رایگان و باکیفیتی تولید کنید. در ابتدا یک وبلاگ ایجاد کنید و به افراد متن‌هایی را ارائه دهید که به سؤالات آنها در مورد جایگاه‌تان پاسخ می‌دهد. با انجام این کار به کاربران‌تان اجازه می‌دهید که درباره برند شما اطلاعات بیشتری به دست آورند و متوجه شوند که در حوزه کاری خود یک کارشناس هستید.

اما فقط به همین اکتفا نکنید. بعد از برقراری ارتباط با افراد همچنان به تولید مطالب با‌کیفیت ادامه دهید تا آنها را به محصول‌تان علاقه مند کنید.

۲. توجه به استراتژی سئو در بازاریابی اجازه‌ای

نکته مهم دیگر در هنگام به کارگیری بازاریابی اجازه‌ای توجه به سئوی مطالب تولید شده است. از این نظر، استفاده از تکنیک‌های بهینه ‌سازی برای مکانیسم‌های جستجو باعث می‌شود که شما از دیگران متمایز شوید. به هر حال، نوشتن متون عالی  چه فایده‌ای دارد اگر هیچکسی نتواند محتوای شما را با جستجوی کلمه کلیدی در بازار پیدا کند؟ بنابراین، سعی کنید که به خوبی تکنیک‌های سئو را مطالعه و برای انتخاب کلمات کلیدی بیشتر تلاش کنید. علاوه بر این، به قابلیت اسکن محتوا و سایر اقدامات مقتضی برای ایجاد ارتباط با متن‌تان توجه بیشتری کنید.

توجه به استراتژی سئو در بازاریابی اجازه‌ای

۳. استفاده از فرم‌های ثبت ایمیل

در حالی کلی، برای اجرا کردن بازاریابی اجازه‌ای باید به مشتریان بالقوه اختیار دریافت محتوای خودتان را بدهید. فراموش نکنید که ایجاد یک وبلاگ و به‌روز نگه داشتن آن کافی نیست. البته این دو مورد هم به اندازه خوشان مهم هستند. جالب‌ترین نکته در اینجا این است که شما باید ارتباط نزدیک با کاربران‌تان را حفظ کنید. بنابراین، بهتر است فرم‌هایی را درست کنید که افراد از طریق آنها بتوانند به عنوان مثال برای دریافت خبرنامه ایمیلی ثبت نام کنند.

بر این اساس، می‌توانید این فرم‌ها را در شبکه‌های اجتماعی یا حتی وبلاگ‌تان در دسترس افراد بگذارید. در نهایت، زمانی که خوانندگان آمادگی لازم برای یادگیری بیشتر در مورد محصولات یا خدمات‌تان را دارند می‌توانند برای دریافت این نوع اطلاعات ثبت نام کنند.

۴. ارسال مطالب گرانبها برای بهبود بازاریابی اجازه‌ای

زمانی که فردی مشترک یکی از فهرست‌های ایمیل شما می‌شود، طبیعتا انتظار دارد که مطالب‌تان را دریافت کند. با این وجود، این روزها دیگر ارسال پیشنهادات و تبلیغات جواب نمی‌دهد. یعنی باید روی تولید مطالب گرانبها و غنی سرمایه‌گذاری کنید که واقعا به درد خوانندگان این ایمیل‌ها بخورد. در این راستا، ارائه کتاب‌های الکترونیکی، اینفوگرافیک، کاغذهای سفید و سایر مطالب مرتبط با بازار می‌تواند دغدغه‌های مشتریان بالقوه شما را کمتر کند.

بنابراین، قبل از اقدام به فروش باید برای خوشحال کردن مشتریان‌تان تلاش کنید و مطالب منحصر به فرد، رایگان و واقعا مفیدی را برای آنها ارسال کنید.  

5. احترام گذاشتن به مشتری

در ابتدای این مطلب گفتیم که چطور بازاریابی اجازه‌ای رابطه بین شرکت‌ها و مشتریان را اخلاق مدارتر و محترمانه‌تر می‌کند. بنابراین، هر زمان که بخواهند اشتراک خود را لغو کنند باید بدون هیچ مقاومتی به تصمیم آنها احترام بگذارید. به عبارت دیگر، حتی با وجود تایید قبلی آنها مبنی بر دریافت ایمیل‌ها، پیشنهادات و محتوای شما شاید دیگر به دریافت این نوع اطلاعات از سمت‌تان تمایلی نداشته باشند.

بنابراین، فرم لغو اشتراک ایمیل خود را در معرض دید افراد قرار دهید. در نتیجه، هر فردی در صورت عدم تمایل به دریافت ایمیل‌های شما می‌تواند سریعا اشتراک خود را لغو کند. به خاطر داشته باشید که این مورد یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بازاریابی اجازه‌ای محسوب می‌شود، زیرا به طور واضحی اعلام می‌کند که به خواسته‌های مشتریان احترام گذاشته می‌شود.  

در بارازیابی اجازه‌ای باید محتوای با‌کیفیت تولید کنید

احتمالا متوجه شده‌اید که بازاریابی اجازه‌ای به چندین استراتژی تبلیغاتی دیگر ارتباط دارد. هدف اصلی ما در این مطلب این بود که نشان دهیم برای داشتن یک رابطه خوب با مشتریان بالقوه خودتان در ابتدا باید بتوانید اعتماد آنها را جلب کنید. بنابراین، کسب اجازه از آنها برای ارسال مطالب تبلیغاتی اولین قدم برای انجام این کار به شمار می‌رود. علاوه بر این، ما در مورد تولید محتوا هم زیاد صحبت کردیم.

فراموش نکنید که تولید محتوای جذاب و باکیفیت یکی از مهم‌ترین جنبه‌هایی است که برای ایجاد اعتبار باید در نظر داشته باشید.