برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

سئو در مقابل PPC: کدام گزینه بهتری است؟

مدت زمان مطالعه: ۸ دقیقه

وقتی که سئو در مقابل PPC قرار بگیرد کفه ترازو به نفع کدام یک سنگینی می‌کند؟

این روزها خیلی از مشاغل نوپا تقلا می‌کنند اقدامات کسب و کارشان را در معرض دید طیف وسیعی از افراد بگذارند و برای خودشان مشتریان با کیفیتی دست و پا کنند. با این حال، برقراری تعادل بین هزینه‌ها و نتایج یک کمپین بازاریابی کار راحتی نیست. اما در این مواقع چکار باید کرد؟ بیشتر وقت‌ها راه حل این مشکل را می‌توان در یکی از این دو استراتژی بازاریابی جستجو کرد: سئو در مقابل PPC.

به نظر شما کدام روش بیشتر به درد می‌خورد؟ در این مطلب با بررسی این دو استراتژی به این سوال جواب می‌دهیم. همچنین، با تجزیه و تحلیل مزایا و معایب سئو و تبلیغات کلیکی (PPC) نشان خواهیم داد که کدام یک برای کسب و کارتان بازدهی بهتری دارد. در پایان، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید از اولی، دومی و یا هر دو استراتژی نهایت بهره را ببرید.

منظور از سئو چیست؟

به طور کلی، سئو یا بهینه سازی موتور جستجو باعث می‌شود وبسایت‌تان بیشتر در معرض دید قرار بگیرد تا در نهایت از موتورهای جستجو رتبه و ترافیک ارگانیک بیشتری دریافت کند. با سرمایه گذاری شما در سئو شانس پیدا کردن وبسایت‌تان در گوگل توسط مخاطبان هدف با جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با محصول یا خدمات‌تان بیشتر می‌شود.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم حدود ۶۱ درصد از مارکترها از سئو به عنوان عامل اصلی بازاریابی درونگرا در کسب و کارشان یاد می‌کنند. البته گفتنش راحت است و به قول معروف به عمل کار برآید، به سخندانی نیست.

منظور از سئو چیست؟

مزایای سئو در مقابل PPC

حالا که تا حدودی با مفهوم سئو آشنا شدید می‌خواهیم در ادامه بعضی از مزایای مهم آن را هم به شما معرفی کنیم.  

1. ارزان‌تر بودن سئو در مقابل PPC در دراز مدت

سئو ممکن است هزینه بر باشد و برای دستیابی به نتایج دلخواه زمان زیادی را از شما بگیرد. با این وجود همچنان در دراز مدت از PPC ارزان‌تر است. زمانی که محتوایی را جهت رتبه‌ بندی و هدایت ترافیک به سمت وبسایت‌تان تولید می‌کنید، دیگر به صرف هزینه برای دیده شدن آن توسط مشتریان هدف‌تان نیازی نخواهید داشت.

در نتیجه، برخلاف تبلیغات کلیکی با هر کلیک مشتریان روی لینک‌تان ملزم به پرداخت هزینه‌ای نخواهید بود. از این مهمتر، ترافیک ارگانیک مقرون به صرفه تر است و قابلیت توسعه بیشتری دارد.

۲. امکان هدفگیری مراحل مختلف قیف فروش

همانطور که می‌دانید، مخاطبان‌تان در مراحل مختلف قیف فروش پراکنده هستند. آنهایی که در قسمت بالایی این قیف هستند به نوعی تازه با برند شما آشنا شده‌اند. انتهای قیف هم به افرادی مربوط می‌شود که از قبل برندتان را می‌شناسند. یعنی همان افرادی آماده‌اند که برای خرید محصولات‌تان سر کیسه را شل کنند.

در اینجا سئو کمک می‌کند که محتواهای متنوع تولیدی شما در هر قسمت قیف فروش به مخاطبان‌تان نمایش داده شود. این امر به وبسایت‌تان موقعیت بهتری می‌دهد که با هر بار مرور محتواهای شما بازدیدکنندگان را به مرحله بعدی در قیف برساند.

۳. پایداری بیشتر ترافیک جستجو

به محض رتبه بندی وبسایت‌تان در گوگل و به شرط ادامه دادن بهینه سازی آن می‌توانید برنامه ریزی لازم و پیش بینی ترافیک رایگان برای وبسایت‌تان را شروع کنید. یکی از مزایای دیگر سئو این است که اصلا کلید روشن و خاموش ندارد. با این وجود، در تبلیغات کلیکی با کاهش تدریجی بودجه بازاریابی، وبسایت شما در نتایج جستجو نمایش داده نمی‌شود. این یکی از مزایای مهم سئو در مقابل PPC محسوب می‌شود.

۴. ایجاد اعتبار برند توسط فهرست‌ بندی‌های ارگانیک

هرچقدر کلمات کلیدی مرتبط با محصولات و خدمات شما در نتایج جستجو بیشتر و مستمرتر نمایش داده شوند به ایجاد اعتماد و اعتبار برند در بین مخاطبان هدف‌تان بیشتر کمک می‌کند. علاوه بر این، گوگل متوجه می‌شود که در یک موضوع خاص تخصص کافی دارید. این امر می‌تواند به دریافت بک لینک‌های بیشتر از سایت‌های قابل اعتماد دیگر منجر شود.

یعنی همان عامل رتبه بندی که موتورهای جستجو شدیدا آن را ترجیح می‌دهند.  

معایب سئو در مقابل PPC

بعد از آشنایی با مزایای سئو می‌خواهیم شما را کمی هم با معایب آن آشنا کنیم که ممکن است باب میل شما نباشد.

معایب سئو در مقابل PPC

۱. تغییر الگوریتم‌های موتور جستجو

یکی از معایب سئو در مقابل PPC این است که موتورهای جستجو به خصوص گوگل چندین بار در طول سال الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهند. این تغییرات یعنی شما باید همیشه استراتژی بازاریابی و نتایج ارگانیک خود را به‌روز رسانی کنید.

۲. نیاز به بهینه سازی منظم وبسایت

توجه داشته باشید که تنها با یک ماه بهینه سازی وبسایت‌تان برای رتبه بندی کلمات کلیدی هدف کار شما تمام نمی‌شود، بلکه به مرور زمان باید محتوا و صفحات وب‌تان را به طور منظم بهینه سازی کنید تا رتبه بندی وبسایت شما ادامه داشته باشد.

۳. زمانبر بودن مشاهده نتایج سئو در مقابل PPC

اگر وبسایت یا دامنه جدیدی دارید دنبال دستیابی به نتایج فوری توسط سئو نباشید. به دلیل اینکه عوامل متعددی روی نحوه رتبه بندی وبسایت‌ها توسط گوگل تاثیر می‌گذارد. حتی بسیاری از این نتایج طی چند هفته یا ماه‌های اول راه اندازی وبسایت‌تان مشخص نمی‌شوند.

۴. نیاز به مهارت و تخصص خیلی زیاد

در صورتی که به استخدام یک متخصص حرفه‌ای سئو تمایلی ندارید، باید حتما جهت بهینه سازی درست وبسایت‌تان برای موتورهای جستجو  اهداف مخاطبان‌تان را به خوبی درک و آنها را با تولید محتواهای باکیفیت برآورده کنید. اگرچه جلو بردن یک کسب و کار در کنار شرکت در دوره‌های سئو تکنیکال، نوشتن و لینک سازی کار دشواری است،

می‌توانید با متعهد بودن به استفاده از استراتژی سئو برای کسب درآمد از عهده این کار برآیید.

منظور از PPC چیست؟

اساسا تبلیغات کلیکی نوعی از بازاریابی موتور جستجو (SEM) است که در آن تبلیغ ‌کننده به ازای کلیک هر فرد روی لینک یک تبلیغ به ناشرانی مانند گوگل یا فیس‌بوک هزینه‌ای را پرداخت می‌کند. در این نوع تبلیغ تنها زمانی هزینه می‌پردازید که مصرف کننده با تبلیغ‌تان ارتباط برقرار کند. بنابراین، در صورت استفاده از PPC تنها افرادی جذب شما می‌شوند که به پیشنهادتان علاقه مند و آماده تبدیل باشند.

علاوه بر این، این نوع از تبلیغات همیشه در کنار نتایج جستجوی ارگانیک دیده می‌شوند. به خاطر داشته باشید که PPC به کسب و کار شما برای رقابت در یک بازار شلوغ کمک می‌کند. در نتیجه، اگر اعتبار دامنه برای رتبه بندی وبسایت‌تان در موتورهای جستجو را ندارید با تبلیغات کلیکی می‌توانید سریعا در معرض دید مصرف کنندگان هدف‌تان قرار بگیرید.

منظور از PPC چیست؟

مزایای PPC

در این بخش می‌خواهیم شما را با نکات مثبت تبلیغات کلیکی آشنا کنیم تا ببینید در مقایسه با سئو کفه ترازو به نفع کدام یک سنگینی می‌کند.

۱. ارائه نتایج سریع

برخلاف سئو که مشاهده نتایج در آن شاید ماه‌ها طول بکشد نتایج PPC تنها ظرف چند ساعت قابل مشاهده است.

۲. امکان نمایش بالاتر از رتبه بندی ارگانیک

با اجرای یک کمپین تبلیغات کلیکی برای کلمه کلیدی مربوطه در ابتدا وبسایت‌تان در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می‌شود. از طریق این رتبه بندی مخاطبان‌تان قبل از مشاهده نتایج دیگر متوجه تبلیغ‌تان می‌شوند.

۳. تعیین دقیق مخاطب هدف

در هنگام برپایی یک کمپین تبلیغات کلیکی می‌توانید مخاطبان هدف تبلیغات‌تان را انتخاب کنید. آیا می‌خواهید افرادی از یک منطقه جغرافیایی خاص را مورد هدف قرار دهید؟ یا می‌خواهید مخاطبان‌تان را افرادی در یک سن خاص تشکیل دهند؟ برای این موارد و موارد مشابه بهتر است از تبلیغات کلیکی استفاده کنید.

۳. توانایی اجرای سریع تست‌های A/B

با یک کمپین تبلیغات کلیکی می‌توانید به طور همزمان دو تبلیغ مختلف را اجرا کنید تا ببیند کدام یک تبدیل بهتری دارد.

معایب PPC

بعد از بررسی مزایای PPC ضرری ندارد اگر با معایب آن هم آشنا شویم تا بتوانیم آن را بهتر با سئو مقایسه کنیم.

۱. گرانی

برای اجرای PPC همیشه باید پول خرج کنید. بعنی به ازای هر کلیک افراد روی لینک تبلیغ‌تان باید هزینه مشخصی را پرداخت کنید. در نتیجه، با کاهش تدریجی بودجه شما ترافیک‌تان نیز کاهش می‌یابد.

۲. حاشیه سود کمتر

با یک کمپین تبلیغات کلیکی می‌توانید بردهای کوتاه مدتی را جشن بگیرید. هرچند، معمولا به حاشیه سود کمتری منجر می‌شود. به دلیل اینکه این نوع از تبلیغات یک سیستم به اصطلاح “پول بده بازی کن” است، هزینه‌های جذب مشتری (CAC) آن هم بدون افزایش قیمت محصولات و خدمات‌تان افزایش پیدا می‌کند.

۳. کاهش اعتبار با مرور زمان

به دلیل قوانین خاص پلتفرم‌های تبلیغاتی مانند گوگل شما کنترل زیادی روی تبلیغات پولی ندارید. بنابراین، ممکن است نسخه تبلیغ‌تان با تبلیغات رقبا جمله بندی مشابهی داشته باشد و باعث شود مخاطبان‌تان تبلیغ شما را سریعا پشت سر بگذارند.

سئو در مقابل PPC: کدام بهتر است؟

پرسیدن درباره اینکه سئو بهتر است یا PPC مثل این است که بپرسیم آیا غذا خوردن با قاشق بهتر است یا با چنگال. خب، بستگی دارد. برای خوردن ماکارونی قطعا چنگال بهتر است، اما آش را حتما باید با قاشق بخورید. این در مورد سئو و تبلیغات کلیکی هم صدق می‌کند. یعنی در بعضی از موقعیت‌ها زور سئو به تبلیغات کلیکی می‌چربد و بالعکس. در ادامه با بررسی بعضی از موقعیت‌ها منظور ما را بهتر درک خواهید کرد.

سئو در مقابل PPC، کدام بهتر است؟

از سئو در مقابل PPC استفاده کنید اگر …

  • بودجه بازاریابی کمی دارید
  • می‌خواهید اعتبار برند خود را ایجاد کنید
  • دنبال به حداکثر رساندن نرخ بازگشت سرمایه بلند مدت خود هستید
  • قصد تولید محتوایی برای رسیدن به مخاطبان‌تان در مراحل مختلف قیف فروش را دارید

از PPC استفاده کنید اگر …

  • می‌خواهید به نتایج سریعی دست پیدا کنید
  • محصول جدیدی دارید
  • در حال تبلیغ یک پیشنهاد فوری مانند فروش تعطیلات هستید
  • قصد هدایت مخاطبان‌تان به صفحه فروش یا فرود را دارید

نحوه راه اندازی همزمان سئو و PPC

اگر نمی‌توانید بین سئو یا PPC یکی را انتخاب کنید، استفاده از ترکیب این دو استراتژی بهترین راه حل ممکن خواهد بود. با انجام موارد زیر می‌توانید از این دو استراتژی نهایت بهره را ببرید.

۱. ایجاد تبلیغات ریتارگتینگ

آیا تا حالا شده مشاهده کنید که فردی بدون خرید از وبسایت‌تان به صفحه قیمت گذاری یا پرداخت سری زده باشد؟ هر زمان که چنین مواردی را مشاهده کردید می‌توانید به سادگی با استفاده از یک تبلیغ ریتارگتینگ این بازدیدکنندگان را حتی بعد از ترک وبسایت‌تان به بازگشت و خرید ترغیب کنید.

۲. تبلیغ محتوای وبسایت با تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

اگر قصد رتبه بندی ارگانیک محتوای خودتان را دارید می‌توانید آن را برای تقویت سریعتر در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید. این نوع تبلیغات علاوه بر کمک به توزیع محتوا می‌توانند به شما در دریافت بک لینک‌های واجب برای افزایش رتبه وبسایت‌تان کمک کنند.

۳. جمع آوری داده‌ها از تبلیغات برای بهبود استراتژی سئو

با استفاده از کمپین‌های تبلیغات کلیکی می‌توانید به داده‌های زیادی مانند حجم جستجوی کلمات کلیدی، کلمات کلیدی خاص برای پیشنهاد قیمت توسط رقبا، بالاترین تبدیل دعوت به اقدام‌ها و موارد دیگر دسترسی پیدا کنید. فراموش نکنید که دسترسی به این داده‌ها می‌تواند به ایجاد استراتژی‌های بهتر سئو کمک کند.

آمارهای سئو در مقابل PPC

سئو

  • گوگل مسئول بیش از ۹۲.۴۷ درصد از ترافیک وب جهانی است
  • ۹۰.۶۳ درصد از محتوای آنلاین از گوگل ترافیک صفر دریافت میکنند و تنها ۰.۲۱ درصد از محتواهای آنلاین بیش از ۱۰۰۰ بازدید در ماه را به دست می‌آورند.
  • در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۵.۱۸ درصد از جستجوهای مبتنی بر مرورگر گوگل به کلیک لینک ارگانیک منجر شدند.
  • ۹۹.۲ درصد از صفحات وبسایت‌ها کمتر از ۱۰۰ بک لینک دارند
  • گوگل بیش از ۵.۶ میلیارد جستجو در روز را پردازش می‌کند
  • ۶۴ درصد از مارکترها به طور فعالی در سئو سرمایه گذاری می‌کنند

PPC

  • شبکه نمایش گوگل به ۹۰ درصد از کاربران اینترنت در سرتاسر جهان دسترسی دارد
  • هزینه تبلیغات جستجو در سال ۲۰۲۱ به حدود ۱۴۴.۸ میلیارد دلار رسید، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰ نزدیک ۵۸ میلیارد دلار بود
  • میانگین نرخ کلیک کردن روی تبلیغات فیس بوک در تمام صنایع ۱.۱ درصد است.

سئو در مقابل PPC؟ انتخاب با شماست

در نهایت، انتخاب یک استراتژی از بین سئو یا PPC تا حد زیادی به وضعیت کسب و کارتان بستگی دارد. بنابراین، سعی کنید با ارزیابی مزایا و معایب سئو و تبلیغات کلیکی ببینید کدام یک بیشتر به در کسب و کارتان می‌خورد. علاوه بر این، در صورت تمایل می‌توانید با ادغام این دو استراتژی نتایج خیلی بهتری را برای کسب و کارتان رقم بزنید.