برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

اثبات اجتماعی چیست، چرا مهم است و چه انواعی دارد؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

معرفی یک محصول به شما که هزاران نفر با رضایت تمام آن را امتحان کرده‌اند باعث می‌شود احساس کنید واقعا به آن نیاز دارید. اینجاست که سر و کله اثبات اجتماعی پیدا می‌شود تا تصمیمات‌تان برای خرید را مجددا تایید کند. این موضوعی است که امروز می‌خواهیم در مورد آن با شما صحبت کنیم. همچنین، نمونه‌هایی را به شما نشان خواهیم داد که در هر استراتژی بازاریابی آنلاین خیلی خوب عمل می‌کنند.

یک استراتژی‌ عالی که به مشتریان کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند محصول یا خدمات‌تان را بخرند، شما را در شبکه‌های اجتماعی فالو کنند و به جمع فالوورهای شما بپیوندند.

اثبات اجتماعی چیست؟

اثبات اجتماعی (Social proof) به عنوان یک پدیده روانشناسی زمانی اتفاق می‌افتد که افراد بر اساس مشاهده اقدامات دیگران اقدام به تصمیم گیری می‌کنند. به طور طبیعی در DNA ما است که تحت تاثیر کارهایی قرار بگیریم که اکثریت قریب به اتفاق افراد انجام می‌دهند. به ‌خصوص وقتی که پای خرید یک محصول یا استفاده از خدمات خاصی به میان می‌آید. در کل، مغز ما طوری برنامه ریزی شده است که به محرک‌های خاصی واکنش نشان دهد.

این همان موضوعی است که نورومارکتینگ یا همان بازاریابی عصبی به آن می‌پردازد. یعنی علمی که به طور کامل با انگیزه‌های واقعی و ابتدایی‌ترین رفتار ما آشنایی دارد. به هر حال، ما آدم‌ها بیشتر بر اساس غریزه عمل می‌کنیم.

اثبات اجتماعی چیست؟

مزایای اثبات اجتماعی برای تقویت استراتژی‌های بازاریابی

درست است که اثبات اجتماعی مشتریان را در وبسایت‌تان به سمت تصمیم گیری برای خرید هل می‌دهد. با این حال، این استراتژی دیجیتال مارکتینگ مزایای قابل توجه زیر را هم برای شما به ارمغان می‌آورد:

  • رد ساده‌تر ایرادات: عموما همه یا بیشتر مشتریان‌تان قبل از خرید هر محصولی از شرکت شما شک و شبهاتی دارند. با اثبات اجتماعی می‌توانید این تردیدها را برطرف و طرح ایرادات احتمالی توسط آنها را رد کنید.
  • بهبود اعتبار برند: اثبات اجتماعی بار مسئولیت گسترش و اشاعه برندتان را به دوش می‌کشد. انتشار این حجم از اطلاعات درباره شرکت‌تان باعث می‌شود اعتبار آن بالا رود. همچنین، بیشتر از قبل در معرض دید مخاطبان قرار گیرد.  
  • جلب اعتماد مشتریان: برای فروش، اولین چیزی که نیاز دارید اعتماد مشتریان به شرکت‌تان و محصولات مورد علاقه آنها است. با اثبات اجتماعی این اعتماد را به آنها می‌دهید. یعنی از طریق به دست آوردن اطلاعات از افراد دیگری که قبلا از محصول یا خدمات‌تان استفاده کرده‌اند.  
  • افزایش فروش: در نتیجه جلب اعتماد مشتریان با اثبات اجتماعی به احتمال زیاد فروش‌تان افزایش خواهد یافت.

انواع مختلف اثبات اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ

به طور کلی، انواع مختلفی از اثبات اجتماعی وجود دارد که می‌توانید آنها را در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خودتان پیاده‌ سازی کنید.

۱. امتیازدهی

روی هم رفته، امتیازدهی یک شمشیر دو لبه است، زیرا وقتی به مشتریان‌ این امکان را می‌دهید که به محصولات یا خدمات‌تان امتیاز دهند، باید حتما مطمئن باشید که به کسب و کارتان علاقه دارند. اساسا امتیازها می‌تواند به صورت انتخاب ۱ تا ۵ ستاره و همچنین، در قالب ارائه نظرات توسط مشتریان باشد. برای مثال، فرض کنید که دنبال یک رستوران خوب می‌گردید. هرچه یک رستوران نظرات رضایتبخش و ستاره‌های بیشتری را دریافت کند، بیشتر به رفتن به آنجا متقاعد می‌شوید.

به علاوه، اصلا نباید از ارائه امتیازات پایین یا نظرات منفی بترسید. به هر حال، قرار نیست همه کسب و کارتان را دوست داشته باشند. نکته مهم این است که باید بدانید چطور نظرات مثبت و منفی مشتریان را مدیریت کنید. آشنایی با نحوه برخورد با کامنت‌های منفی در شبکه‌های اجتماعی هم می‌تواند عصای دست‌تان باشد.

۲. آمار و دادهها: قدرت اعداد

اعداد نفوذ زیادی روی مغز ما دارند. حتما شنیده‌اید که می‌گویند عقل مردم به چشم‌شان است. ما در مورد تعداد فالوورها، بازدیدها، مشترکین یک وبلاگ یا کانال یوتیوب یا تعداد خریداران قبلی یک محصول صحبت می‌کنیم. وقتی که یک کاربر پروفایلی را با فالوورهای زیاد در یک شبکه اجتماعی می‌بیند، معمولا آن پروفایل را خیلی مهم تلقی می‌کند. این امر یکی از دلایل اصلی نشان دادن فالوورها یا مشترکین در یک پروفایل یا کانال است.

حالا اگر درباره تعداد افرادی که قبلا یک محصول را خریداری کرده‌اند صحبت کنید، قطعا مشتریان بیشتر به خرید آن ترغیب می‌شوند.

۳. اشاره کردن به یک برند در شبکه‌های اجتماعی

گاهی اوقات، یک مکالمه طبیعی در شبکه‌های اجتماعی بین یک کسب و کار و مشتریان که در آن در مورد خدمات یا برندها بحث می‌شود می‌تواند اعتماد خیلی بیشتری را در کاربران ایجاد کند. البته ممکن است ایجاد چنین گفتگوهایی از کنترل شما خارج باشد. با این وجود، اگر مدل کسب ‌و کارتان به گونه‌ای است که برای مشتریان فعلی‌ جذابیت دارد و آنها را خوشحال می‌کند احتمالا گفتگوها در شبکه‌های اجتماعی به شکل کاملا طبیعی پیش خواهد رفت.

به خاطر داشته باشید که برای اثبات اجتماعی در بازاریابی، هر چه افراد بیشتری در مورد برندتان صحبت کنند، افراد بیشتری دوست دارند از شما بشنوند.

۴. تستیمونیال‌ها: نفوذ کلمات

بدیهی است که شرکت‌ها می‌توانند ساعت‌ها در مورد توانایی‌ها و کیفیت محصولات و خدمات‌شان حرف بزنند. با این وجود، قرار نیست تمام مخاطبان این حرف‌ها را باور کنند. در عوض، زمانی که یک مشتری این حرف‌ها را در قالب یک تیتسمونیال (Testimonial) می‌زند اعتبار آن خیلی بیشتر خواهد بود. بنابراین، درخواست تستیمونیال از مشتریان راضی و قرار دادن آن در وبسایت‌تان می‌تواند روی مشتریان بالقوه جدید تاثیر خیلی زیادی بگذارد.

به هر حال، وقتی حرف‌های مثبت یک مشتری را می‌شنوند مطمئن می‌شوند که می‌توانند محصول مربوطه را بخرند.

۵. توصیه‌های اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها افرادی هستند که می‌توانند روی رفتار طیف وسیعی از افراد تاثیر بگذارند. این دسته از افراد با توجه به شخصیت، ظاهر جذاب و همچنین توانایی‌هایشان جامعه بزرگی را دور خودشان جمع می‌کنند. به همین دلیل، وقتی که درباره موضوع خاصی حرف می‌زنند، فالوورها بیشتر به آنها گوش می‌کنند، زیرا دوست دارند تا جای ممکن به آنها شبیه شوند. حالا اگر استفاده از محصول یا خدمات برندتان را توصیه کنند به احتمال زیاد فروش شما بیشتر می‌شود.

۶. توصیه‌های متخصصان و حرفه‌ای‌ها

اگرچه بیشتر وقت‌ها افراد برای تبلیغ محصولات یا خدمات‌شان به اینفلوئنسرها پول می‌دهند، بهتر است گاهی وقت‌ها اجازه دهید یک فرد متخصص این کار را برای شما انجام دهد. یعنی شخصی که محصولات یا خدمات شرکت‌تان را از طریق نظرات مبتنی بر استدلال‌های عینی توصیه می‌کند.

۷. پست‌های وبلاگ

عموما داشتن یک وبسایت خوش ساخت و مفید می‌تواند دایره مخاطبان کسب و کارتان را افزایش دهد. در صورت داشتن یک و‌بسایت پیشگام در صنعت و حوزه کاری خودتان می‌توانید پست‌های وبلاگی تاثیرگذار و آموزنده‌ای را در مورد برند، محصولات یا خدمات‌تان بنویسد. به این ترتیب، ممکن است کاربران دودل و مرددی که محتواهای وبسایت‌تان را مطالعه می‌کنند به انتخاب محصولات‌تان نزدیک‌تر شوند.

با اثبات اجتماعی مخاطبان بیشتری را جذب کنید

اثبات اجتماعی یک استراتژی بازاریابی خیلی موثر است که به کمک آن می‌توانید برند قابل اعتمادی را ایجاد کنید. البته راضی نگه داشتن همه غیرممکن است، اما نکته مهم این است که دل کسی را که واقعا برای شما مهم است به دست آورید. منظور ما در اینجا همان پرسونای خریدار است. علاوه بر این، در صورت ارائه خدمات مناسب و محصولات باکیفیت توسط شرکت‌تان در نهایت پاداش خوبی را در قالب دریافت نظرات مثبت و امتیازات عالی دریافت خواهید کرد.