برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

افزایش سرعت سایت وردپرس در ۲۵ گام

مدت زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

افزایش سرعت سایت وردپرس هدفی است که خیلی‌ها برای دستیابی به آن تلاش می‌کنند.

به عنوان یک کاربر پرو‌پا‌قرص اینترنت خیلی خوب می‌دانم که وبسایت‌های کند چطور روی اعصاب آدم راه می‌روند. حالا اگر کسب و کار آنلاین‌تان به وردپرس متکی باشد به احتمال زیاد دوست دارید سرعت وبسایت‌تان بالا باشد. به هر حال داشتن کاربران راضی دل موتورهای جستجو را به دست می‌آورد و شما هم حسابی کیف می‌کنید. هرچند، ارائه صفحات خیلی سریع به بازدیدکنندگان توسط وردپرس همیشه آسان نیست. خبر خوب این است که راه‌هایی برای افزایش سرعت سایت وردپرس وجود دارد که بعضی از آنها را می‌توان بلافاصله اجرا کرد.

فقط باید دل به کار بدهید و سخت تلاش کنید. ما در این مطلب نشان می‌دهیم که چطور می‌توانید یک سایت وردپرس پرسرعت داشته باشید.

چرا افزایش سرعت سایت وردپرس اهمیت دارد؟

گاها پیش می‌آید که بخواهم سری به وبسایت‌های جدید بزنم. با این وجود، سرعت بعضی از آنها اینقدر درب و داغان است که آدم را یاد لاکپشت می‌اندازد. احتمالا شما هم چنین چیزی را بارها تجربه کرده‌اید. شاید صاحبان این وبسایت‌ها نمی‌دانند عملکرد وبسایتشان چقدر می‌تواند روی تجربه کاربر و قضاوت بازدیدکنندگان درباره کیفیت کسب و کار آنلاین آنها تاثیر بگذارد. اما یک سایت وردپرس سریع چه خصوصیتی دارد؟ خب، به قول استاد گوگل وبسایت شما باید در دو ثانیه یا کمتر بالا بیاید. در غیر اینصورت، بازدیدکنندگان بی خیال وبسایت شما می‌شوند.

توجه داشته باشید که عملکرد صفحه یکی از عوامل مهم رتبه بندی وبسایت‌تان توسط موتورهای جستجو از جمله گوگل است. به عبارت دیگر، هر چه سرعت وبسایت‌تان بیشتر باشد، با احتمال بیشتری در بالای صفحه نتایج موتور جستجو قرار می‌گیرد. در حالت کلی وردپرس دقیقا در مورد سرعت تخصصی ندارد. وقتی وارد صفحه یک وبسایت می‌شوید وردپرس با تمام توان صفحه مربوطه را با دریافت داده‌ها از منابع مختلف شکل می‌دهد. در ادامه این داده‌ها را به یک فایل HTML تبدیل می‌کند که به مرورگر بازدیدکننده ارسال می‌شود.

چرا افزایش سرعت سایت وردپرس اهمیت دارد؟

ساخت چنین صفحاتی همیشه برای اجرا ایده آل نیست. از طرف دیگر، تمام تم‌ها و افزونه‌های وردپرس منابع ارزشمند سرور را مصرف می‌کنند، حتی اگر از آنها به طور فعالانه در وبسایت‌تان استفاده نکنید. همچنین، اجرای همزمان آنها روی سرور وبسایت شما منابع آن را به ته می‌رساند، سرعت صفحات‌تان را کاهش می‌دهد و تبدیل‌ها را خنثی می‌کند.

خط به خط که جلو می‌رویم متوجه خواهید شد که بیشتر رویکردها برای افزایش سرعت سایت وردپرس غیر فنی هستند. هرچند، رویکردهای دیگر هم به نصب یک افزونه یا حتی تغییر برخی از کدها توسط خودتان مربوط می‌شود. بهتر است زمان را بیشتر از این تلف نکنیم و سراغ راه‌های افزایش سرعت سایت وردپرس برویم. 

نحوه افزایش سرعت سایت وردپرس

۱. اجرای تست‌های عملکرد

برای به دست آوردن بهترین تخمین محسوس می‌توانید سایت‌تان را با یک ابزار سنجش عملکرد رایگان مانند Website Grader تست کنید. فقط کافی است که URL صفحه اصلی خود را وارد و عملکرد سایت‌تان را بررسی کنید. این ابزار و سایر ابزارهای مشابه حتی به شما برای افزایش سرعت سایت وردپرس پیشنهاداتی ارائه می‌دهند که می‌توانید آنها را اعمال و بعدا مجددا امتحان کنید. از این نظر، باید عملکرد سایت‌تان را به خصوص بعد از اضافه کردن یک قابلیت جدید به طور منظم تست کنید. این امر ارائه صفحات سایت‌تان را با یک سرعت رقابتی تایید می‌کند.

۲. انتخاب یک ارائه دهنده هاست مورد اطمینان

یک وب هاستینگ با کیفیت می‌تواند به افزایش سرعت سایت وردپرس کمک زیادی کند. بنابراین، انتخاب یک ارائه دهنده هاست و طرح مناسب برای برآورده کردن نیازهای پهنای باند و عملکردتان ضروری است. از این لحاظ، بیشتر هاست‌های وردپرس طیف وسیعی از هاستینگ اعم از مشترک، اختصاصی، سرور خصوصی مجازی (VPS) و طرح‌های هاستینگ مدیریت شده وردپرس را ارائه می‌دهند. به خاطر داشته باشید که در هنگام انتخاب یک طرح هاستینگ وردپرس هرچقدر که پول بدهید آش می‌خورید.

انتخاب یک ارائه دهنده هاست مورد اطمینان برای افزایش سرعت سایت وردپرس

۳. به‌روز رسانی همه چیز

اگر ادمین وردپرس هستید برای افزایش سرعت سایت وردپرس باید همیشه به‌روز رسانی‌ها را در اولویت قرار دهید. به‌روز رسانی هسته وردپرس، تم‌ها و افزونه‌ها باعث می‌شود سایت‌تان به طور موثرتری اجرا شود. بنابراین، سعی کنید برای بهینه سازی عملکرد همیشه آخرین نسخه‌ها را اجرا کنید. همچنین، سایت خود را امن نگه دارید و با اصلاح باگ‌ها از عملکرد درست هر ویژگی و ابزار اطمینان حاصل کنید.

۴. استفاده از جدیدترین نسخه PHP

PHP به عنوان یک زبان برنامه نویسی تمام وبسایت‌های وردپرسی را راه می‌اندازد. PHP هم درست شبیه تم‌ها و افزونه‌ها هر از گاهی به‌روز رسانی‌هایی را برای اجرای موثرتر منتشر می‌کند و باعث می‌شود صفحات‌تان سریعتر لود شوند. بر این اساس، PHP 7 جدیدترین نسخه پایداری است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد.

۵. حذف افزونه‌های استفاده نشده

حتما شما هم به این جمله اعتقاد دارید که کیفیت از کمیت بهتر است. این امر در مورد افزونه‌های وردپرس هم صادق است. بنابراین، اجرای افراط آمیز تعداد زیادی از افزونه‌ها به طور همزمان می‌تواند روی زمان لود شدن سایت‌تان تأثیر منفی بگذارد. برای بهینه سازی افزونه‌ها در ابتدا بهتر است افزونه‌های بلااستفاده را غیر فعال کنید. بعد از هر بار غیر فعال کردن سایت‌تان را تست کتید. اگر همه چیز اوکی بود این‌بار افزونه‌ها را به طور کامل حذف کنید. انجام این کار به افزایش سرعت سایت وردپرس کمک زیادی می‌کند.

۶. نصب افزونه‌های با کیفیت

بعد از حذف افزونه‌های غیرضروری باید مطمئن شوید که از افزونه‌های باکیفیتی استفاده می‌کنید. کدگذاری بهترین افزونه‌های وردپرس به نحوی است که منابع سرور مورد نیازشان را تنها در مواقع ضروری مصرف می‌کنند. این افزونه‌ها فضای ذخیره ‌سازی زیادی را در سرور شما اشغال نمی‌کنند. همچنین، جهت هماهنگی با به‌روز رسانی‌های اصلی وردپرس مرتبا به‌روز رسانی می‌شوند. فراموش نکنید که قبل از نصب یک افزونه جدید هر نوع نظر و فیدبک‌ را از لحاظ ضعف عملکرد بررسی کنید.

علاوه بر این، مجددا بعد از فعال سازی با اجرای تست‌های عملکرد از پایین نیامدن کیفیت سرعت مطمئن شوید.

نصب افزونه‌های با کیفیت برای افزایش سرعت سایت وردپرس

۷. استفاده از یک تم کم حجم

تم فعال وردپرس شما مانند پلاگین‌ها ممکن است برای سرور وب شما یک بار اضافی باشد. معمولا تم‌های جذاب و پر از عکس و جلوه‌های باکیفیت به کد زیادی نیاز دارند و ممکن است روی عملکرد صفحه شما تاثیر منفی بگذارند. بنابراین، بهتر است از یک تم ساده و دارای ویژگی‌های ضروری برای صفحات خود استفاده کنید.

۸. بهینه سازی تصاویر

عکس‌های بزرگ یکی از دلایل رایج کندی وبسایت‌های وردپرسی محسوب می‌شوند. بنابراین، برای افزایش سرعت سایت‌ وردپرس اندازه فایل‌های تصویری را بدون قربانی کردن کیفیت آنها تا حد امکان کاهش دهید. توجه داشته باشید که هدف در اینجا صرفه جویی در فضا است. در این راستا، می‌توانید فایل‌های تصویری را با فتوشاپ یا نرم افزارهای مشابه ویرایش عکس فشرده سازی کنید.

۹. استفاده از لیزی لودینگ برای انتشار محتواها

چنانچه وردپرس شما عکس‌های زیادی را نمایش می‌دهد می‌توانید روش لیزی لودینگ (Lazy loading) را پیاده سازی کنید. در این روش به جای پردازش کامل همه تصاویر در یک صفحه، لیزی لودینگ فقط تصاویر ظاهر شده در پنجره مرورگر کاربر را لود می‌کند. بنابراین، لود شدن بقیه تصاویر را وقتی که کاربر به سمت پایین صفحه می‌رود انجام می‌دهد. این روش به لود شدن سریع صفحه کمک می‌کند، زیرا تصاویر محتوای شما به تدریج لود خواهند شد.

۱۰. عدم میزبانی از ویدیوها روی سرور خودتان

همانطور که می‌دانید ویدیوها حجم زیادی دارند و به دلیل اشغال فضای بیشتر لود شدن صفحه شما را تا حد زیادی کند می‌کنند. حتی ذخیره یک ویدیو در سرورتان می‌تواند عملکرد شما را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، به جای گذاشتن ویدیوها در کتابخانه رسانه بهتر است از یک سرویس هاستینگ ویدیوی شخص ثالث مانند YouTube، Vimeo یا Wistia استفاده کنید. در نتیجه، این سرویس‌ها به مدیریت فضای ذخیره سازی و افزایش سرعت سایت وردپرس شما کمک می‌کنند.

۱۱. کاهش اندازه فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت

روی هم رفته، وجود CSS و جاوا اسکریپت برای سایت‌تان حیاتی است. هر بار که یک بازدیدکننده صفحه‌ای را لود می‌کند، این فایل‌ها باید از سرور وب‌تان به یک مرورگر وب ارسال شوند. بنابراین، کاهش اندازه این فایل‌ها سرعت لود شدن صفحات‌تان را بیشتر می‌کند. برای انجام این کار می‌توانید از یک پلاگین رایگان وردپرس مانند Autoptimize استفاده کنید.

۱۲. نصب افزونه کش وردپرس

هر بار که بازدیدکننده‌ای یک صفحه وب را از یک سایت بدون کش تقاضا می‌کند، PHP روی سرور وردپرس شما باید تمام محتوای مربوطه را از پایگاه داده وردپرس‌تان بازیابی کند و با تبدیل آن به یک فایل HTML برای مشتری ارسال کند. این روش مزایایی مانند صرفه جویی در فضای سرور و استفاده از محتوای پویای وبسایت را دارا است. با این حال، به زمان و انرژی بیشتری نسبت به ارسال یک صفحه وب از پیش نوشته شده نیاز دارد. بر این اساس، وظیفه افزونه کش در اینجا ساده سازی کل این فرآیند است.

یعنی با ساخت هر صفحه HTML در سایت شما به کمک PHP اقدام به ذخیر سازی این صفحات HTML کامل می‌کند تا در هنگام درخواست برای بازدیدکنندگان بعدی ارسال شود. بنابراین، محتوای شما با عبور از فرآیند ساخت زودتر به بازدیدکنندگان می‌رسد و یک گام به افزایش سرعت سایت وردپرس نزدیک‌تر می‌شوید.

۱۳. ساده سازی طراحی و محتوای صفحه

در حالت کلی برای کاهش زمان لود شدن باید محتوای کمتری را به مرورگرها ارائه دهید. یعنی باید طرح‌های خودتان را ساده سازی کنید. از این نظر، صفحات وب حداقلی برای UX بهتر هستند، زیرا بازدیدکنندگان را کمتر سردرگم می‌کنند. علاوه بر این، صفحات ساده سازگاری بیشتری در مانیتورهای دسکتاپ و گوشی‌های هوشمند دارند. در این راستا، باید این کار را از صفحه اصلی خود شروع کنید. سپس، با ارزیابی محتواهای صفحات موارد غیر ضروری را حذف کنید تا عملکرد سایت بهتر شود.

ساده سازی طراحی و محتوای صفحه برای افزایش سرعت سایت وردپرس

۱۴. نظم دهی به پایگاه داده وردپرس

ممکن است در طول زمان داشتن یک سایت وردپرس تعدادی فایل ‌قدیمی و استفاده نشده در پایگاه داده شما انباشته شده باشند. این فایل‌ها با اشغال فضای ذخیره‌سازی بار غیر اضافه‌ای را به سرور وارد می‌کنند. بر این اساس، استفاده از افزونه‌هایی مانند WP Optimize و Advanced Database Cleaner می‌توانند با بررسی دقیق فایل‌ها موارد غیرضروری را حذف ‌کنند. به خاطر داشته باشید که این روش از حذف فایل‌ها از سرور سریعتر و امن‌تر است. بنابراین، برای افزایش سرعت سایت وردپرس این مورد را هم در نظر داشته باشید.

۱۵. غیر فعالسازی اصلاحات پست‌ها

اصولا با ذخیره سازی یک پست در وردپرس یک نسخه از ویرایش‌تان به طور خودکار ایجاد و در پایگاه داده شما ذخیره می‌شود. در نتیجه، می‌توانید در صورت لزوم به نسخه‌های قبلی پست‌های خود مراجعه کنید. اگرچه این ویژگی ویرایش پست‌ها فواید زیادی دارد، به دلیل تجمع در پایگاه داده رفته رفته روی عملکرد کلی سایت‌تان تأثیر می‌گذارد. با این حال، می‌توانید با یک تغییر کوچک این ویژگی را محدود با غیر فعال کنید.

۱۶. اجتناب از ریدایرکت

قبول دارم که به هر حال اتفاقاتی رخ می‌دهد. ممکن است پست‌ها حذف و جا به جا شوند و یا شما بخواهید تغییراتی را در ساختار سایت‌تان ایجاد کنید. با وقوع این نوع اتفاقات و برای جلوگیری از خطاهای ۴۰۴ بهترین راه این است که ریدایرکت‌های دائمی را اجرا کنید. با این حال، توصیه می‌کنیم که تعداد ریدایرکت‌ها را در سایت وردپرس خود محدود کنید، زیرا هر کدام کمی زمان لود شدن را زیاد می‌کند. ریدایرکت‌ها در بیشتر وقت‌ها اجتناب ناپذیر هستند. با این وجود، بهینه سازی ساختار سایت‌تان در همان مراحل اولیه می‌تواند تعداد آنها را به حداقل برساند.

۱۷. خاموش کردن پینگ بک‌ها و ترک بک‌ها

پینگ بک‌ها و ترک بک‌ها به عنوان دو فناوری وردپرس لینک دهی محتواهای شما را به وبسایت‌های خارجی خبر می‌دهند. همچنین، پینگ ‌بک‌ها و ترک ‌بک‌ها برای اقدامات بازاریابی عالی هستند، زیرا سایت‌های دیگر متوجه می‌شوند که شما برای محتوای آنها ارزش قائل هستید و ممکن است در ازای انجام این کار بک لینک هم دریافت کنید. با این حال، بسیاری از متخصصان وردپرس معتقدند که معایب این کار از مزایای آن بیشتر است. یعنی آنها به طور غیر ضروری از منابع سرور استفاده می‌کنند. در ادامه هم راه را برای فرستندگان هرزنامه‌ها و حملات DDoS باز می‌کنند.

توصیه ما این است که نسبت به غیر فعالسازی پینگ بک‌ها و ترک بک‌ها اقدام کنید.انجام این کار برای افزایش سرعت سایت وردپرس مفید خواهد بود.

۱۸. استفاده از CDN

یک CDN به نوعی یک مجموعه جهانی از وب سرورهای به هم متصل است، به طوری که هر سرور یک نسخه از جاوا اسکریپت، CSS و فایل‌های تصویری وبسایت‌تان را ذخیره می‌کند. بر این اساس، وقتی که یک کاربر می‌خواهد به صفحه‌ای در سایت‌تان دسترسی پیدا کند، سرور نزدیک به کاربر این فایل‌ها را برای او ارسال می‌کند. از طرف دیگر، یک CDN به وبسایت‌تان دسترسی جهانی می‌دهد و سرعت بارگذاری را برای همه بازدیدکنندگان برابر می‌کند. از محبوب‌ترین CDN ها می‌توان به Cloudflare و StackPath اشاره کرد.

استفاده از CDN برای افزایش سرعت سایت وردپرس

۱۹. فشرده سازی فایل‌ها با GZIP

GZIP یک روش فشرده سازی بدون از دست دادن کیفیت است که به طور وسیعی برای ارسال فایل‌ها از طریق اینترنت استفاده می‌شود. از مزایای GZIP این است که می‌تواند اندازه فایل‌ها را تا ۷۰ درصد کاهش دهد و فایل‌ها را در زمان خیلی کمتری فشرده سازی کند. بر این اساس، با اعمال فشرده سازی GZIP روی وبسایت‌تان سرعت ارسال فایل‌های شما به کاربران بالاتر می‌رود، زیرا در اینجا از پهنای باند بسیار کمتری استفاده می‌کنید. در این راستا، برای فعال کردن فشرده سازی GZIP در سایت‌تان افزونه‌های زیادی وجود دارند.

۲۰. محدودسازی اسکریپت‌های خارجی

اسکریپت‌های خارجی فایل‌های کدی هستند که علی رغم استفاده توسط وبسایت‌تان در وب سرور شما ذخیره نمی‌شوند. این نوع اسکریپت‌ها با ابزارها و افزونه‌های تجزیه و تحلیل شخص ثالثی مانند Google Analytics و Crazy Egg و شبکه‌های تبلیغاتی مانند Google AdSense متداول هستند. علاوه بر این، خیلی از تم‌های وردپرس هم برای لود کردن فایل‌های جاوا اسکریپت، فایل های CSS و سایر رسانه‌ها به اسکریپت‌های خارجی تکیه می‌کنند.

در حالت کلی اسکریپت‌های خارجی خاصیت بدی ندارند. برای استفاده از ابزارهای مورد نیاز خود احتمالا حداقل به چندتای آنها در سایت خود نیاز خواهید داشت. با این حال، بهتر است همیشه معایب استفاده از افزونه‌ها و ابزارهای اضافی قابل استفاده توسط اسکریپت‌های خارجی را بسنجید. سپس، ببینید که آیا قابلیت اضافه شده برای عملکرد سایت شما مفید است یا خیر.

۲۱. اجتناب از هات لینیکنگ

هات لینکینگ یعنی استفاده یک وبسایت از منبعی که میزبان آن یک وبسایت دیگر است. یعنی وقتی که سایت دیگری منبع شما را هات لینک می‌کند و بدون پرداخت هزینه برای هاستینگ در وبسایت خود نمایش می‌دهد. برای مثال، فرض کنید من از یک اینفوگرافیک جالب در یک وبسایت خوشم می‌آید و می‌خواهم آن را در قالب یک پست در وبلاگم قرار دهم. کار قانونی و اخلاقی دانلود تصویر و آپلود آن در سرور خودم است. حالا اگر من این تصویر را هات لینک کنم مستقیما از وبسایت آنها بارگذاری می‌کنم.

انجام این کار هم می‌تواند به افزایش سرعت ساید وردپرس شما کمک کند.

۲۲. زمان بندی کارها برای دوره‌های کم ترافیک

عموما زمان‌بندی کارهای پس‌ زمینه‌ای راه بسیار خوبی برای سالم نگه‌ داشتن وبسایت‌تان آن هم بدون هدر دادن زمان‌ در طول روز است. از این لحاظ، مواردی مانند پشتیبان‌ گیری، به‌روز رسانی‌ها و اسکن‌های امنیتی را می‌توانید در فواصل زمانی منظم به طور خودکار اجرا کنید. اگر تمایل به زمان بندی این موارد را دارید، بهتر است کارهای پس زمینه خودتان را در دوره‌هایی با ترافیک کمتر اجرا کنید. در نتیجه، دیگر به سروری که در حال حاضر تعداد بازدیدکنندگان بیشتری دارد فشار مضاعفی وارد نمی‌کنید.

 23. تقسیم پست‌های طولانی به چندین بخش

اگر با انجام مراحل بالا باز هم از زمان لود شدن بعضی از صفحات ناراضی هستید، ممکن است این صفحات دارای محتوای خیلی زیادی باشند. معمولا پست‌های طولانی‌ و دارای تصاویر حجیم به زمان پردازش طولانی‌تری نیاز دارند. بنابراین، کار منطقی این است که این دسته از پست‌ها را به چندین پست تقسیم کنید.

۲۴. صفحه بندی پست‌ها

اگر فکر می‌کنید که یک قطعه نباید در قالب چند پست وبلاگی منتشر شود، می‌توانید پست‌های طولانی را در چندین صفحه تقسیم کنید تا هم برای عملکرد و هم برای خوانایی بهتر باشد. توجه داشته باشید که این روش برای پست‌های طولانی با رسانه‌های زیاد بهترین است. در غیر این صورت زمان لود شدن آن خیلی خیلی کند خواهد بود.

۲۵. صفحه بندی کامنت‌ها

ممکن است اصلا به کامنت‌ها به عنوان محتوای سایت نگاه نکنید، اما وردپرس باید بخش کامنت‌ها را هم مانند محتوای اصلی شما در صفحه لود کند. بر این اساس، در صورتی که بخش کامنت‌های فعالی دارید صفحه بندی نظرات به صرفه جویی در زمان لود شدن کمک می‌کند. یعنی باید صفحه مجزایی را برای کامنتها در نظر بگیرید و به صفحه اصلی محتوای کمتری برای لود کردن بدهید تا خوانندگان در صورت تمایل نظراتشان را زیر یک پست منتشر کنند. با انجام این کار یک گام دیگر به افزایش سرعت سایت وردپرس نزدیک می‌شوید.

در نهایت، بعد از اینکه نسبت به افزایش سرعت سایت وردپرس اقدام کردید می‌توانید با استفاده از بهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل وبسایت عملکرد آن را بهبود ببخشید.

تا دیر نشده دست به کار شوید

بهینه سازی سرعت هم مثل خیلی از جنبه‌های اجرای یک وبسایت وردپرس دستان شما را می‌بوسد. خوشبختانه، همانطور که در سرتاسر این مطلب مشاهده کردید استراتژی‌های متفاوتی برای بهینه‌سازی زمان لود شدن و ارائه رضایت‌بخش‌ و سریع‌تر تجربه کاربری وجود دارد. بنابراین، تا دیر نشده دست به کار شوید و با افزایش سرعت سایت وردپرس‌تان به بازدیدکنندگان کمک کنید در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنند و تجربه کاربری لذتبخشی داشته باشند.