برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بازاریابی در توییتر: راهنمای جامع برای مارکترها

مدت زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

بازاریابی در توییتر یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی است. این نوع بازاریابی هدف تبلیغ محصولات، افزایش مخاطبان و هدایت ترافیک به وبسایت‌تان را دنبال می‌کند. در توییتر ممکن است هر اتفاقی رخ دهد. یعنی برندها در صورت ارسال پیام مناسب توانایی برقراری ارتباط با هر کاربری را دارند. بنابراین، با بهره گیری از یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ مناسب می‌توانند آگاهی از برند را افزایش دهند.

همچنین، طرفداران، کاربران و مشتریان در این پلتفرم می‌توانند در اکانت‌های عمومی خودشان درباره برندها تبادل نظر کنند. در نهایت، حضور در این شبکه اجتماعی به برندها فرصتی عالی برای پیوستن به مخاطبان‌ هدف‌شان را می‌دهد.

راه و رسم بازاریابی در توییتر برای برندها

اول از همه، قبل از ایجاد حساب کاربری خودتان در توییتر باید بدانید از حضور در این پلتفرم چه هدفی دارید؟ به هر حال، ممکن است این پلتفرم به کانال درآمدزایی شما تبدیل نشود. هرچند، به احتمال زیاد یک منبع قدرتمند آگاهی برای اخبار شرکت‌تان، آخرین پیشنهادات و یا محتوای شما خواهد بود. در حالت کلی، برای دستیابی به اهداف بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید پروفایل توییتر کاملی داشته باشید. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که چطور می‌توانید این کار را انجام دهید.

راه رو رسم بازاریابی در توییتر

تکمیل پروفایل توییتر

اساسا، داشتن یک پروفایل کامل برای ایجاد یک استراتژی قوی بازاریابی در توییتر لازم است. اگر برند شما حال و هوای حرفه‌ای داشته باشد برای مشتریان، فالوورها و مشتریان احتمالی جذابیت بیشتر دارد. برای انجام این کار می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

  • انتخاب یک Handle@: بهترین Handle توییتر همان نام برند شما است و باید حداکثر ۱۶ کاراکتر داشته باشد
  • ذکر نام برند: نام برند خودتان را بنویسید
  • نوشتن یک بیو قوی: معمولا کاربران در زمان بازدید از پروفایل شما در توییتر بیوگرافی شما را مشاهده می‌کنند. می‌توانید به کمک بیو هدف برند خودتان را تا حداکثر ۱۶۰ کاراکتر خیلی ساده و شفاف توضیح دهید
  • انتخاب یک موقعیت مکانی: بهتر است با حداکثر ۳۰ کاراکتر به موقعیت مکانی شرکت‌تان اشاره کنید
  • افزودن  URL: آدرس URL وبسایت‌تان را تا حداکثر ۱۰۰ کاراکتر قید کنید
  • ذکر تاریخ شروع به کار برند

استفاده از تصاویر با اندازه مناسب

اصولا در شبکه‌های اجتماعی تصاویر باید اندازه مناسبی داشته باشند. به همین دلیل، هرآنچه را که باید در مورد اندازه تصاویر جهت به اشتراک‌گذاری در توییتر بدانید را گردآوری کرده‌ایم.

  • سایز پیشنهادی برای تصویر یا لوگوی پروفایل توییتر: ۴۰۰×۴۰۰ پیکسل
  • اندازه پیشنهادی برای عکس هدر: ۱۰۸×۳۶۰ پیکسل
  • سایز پیشنهادی برای تصاویر فید: ۵۱۰x 290 پیکسل
  • اندازه پیشنهادی برای لینک‌ها: ۵۴۰×۱۸۰ پیکسل

نرخ تعامل خوب برای بازاریابی در توییتر

در حالت کلی، نرخ تعامل یک معیار کلیدی برای رصد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و همینطور بازاریابی در توییتر محسوب می‌شود. این نرخ نحوه عکس‌العمل مخاطبان به محتوای شما در توییتر را نشان می‌دهد. همچنین، مشخص می‌کند که آیا مخاطبان‌تان محتواها را به اشتراک می‌گذارند یا خیر. به همین دلیل، نرخ تعامل بالا ارزش زیادی دارد و بسیاری از مارکترها در توییتر به سختی تلاش می‌کنند تا در تجزیه و تحلیل توییتر پیشرفت‌های هرچند کوچکی را مشاهده کنند.

در حال حاضر، نرخ متوسط تعامل ​​در تمام صنایع ۰.۰۴۸ درصد است. بنابراین، نباید انتظار داشته باشید که بیشتر فالوورها توییت‌های شما را لایک یا ریتوییت کنند و یا زیر تمام آنها کامنت بگذارند. به عبارت دیگر، ایجاد سرنخ در توییتر کار سختی است. با این وجود، تمام صنایع سطح تعامل مشابهی را مشاهده نمی‌کنند. برای محاسبه نرخ تعامل می‌توانید تعداد تعامل‌ها با توییت‌های خودتان را بر تعداد کل فالوورهای خود تقسیم کنید.

نرخ تعامل خوب برای بازاریابی در توییتر

به خاطر داشته باشید که منظور از تعداد تعامل در اینجا همان کلیک‌ها، لایک‌ها، ریتوییت‌ها و کامنت‌ها است. این روزها از توییتر به عنوان یک پلتفرم خدمات مشتری استفاده می‌شود. یعنی بسیاری از برندها به جای انتظار برای تعامل بالا در تلاش هستند تا به مشتریان و مشتریان مشتریان احتمالی خودشان کمک کنند و آنها را راضی نگه دارند. با این حال، بعضی از ویژگی‌ها مانند نظرسنجی‌های توییتر به افزایش تعامل کمک می‌کنند. این نظرسنجی‌ها باعث می‌شود بتوانید با رفتارها، نیازها و ایده‌های فالوورها آشنا شوید.

طول ایده آل توییت در توییتر

کاربران توییتر از دسامبر ۲۰۱۷ اجازه دارند توییت‌هایی را تا حداکثر ۲۸۰ کاراکتر بنویسند. با این حال، شما برای افزایش تعامل حتما نباید توییت‌های طولانی بنویسید. در واقع، ظاهرا توییت‌هایی با ۷۱ تا ۱۰۰ کاراکتر منجر به ایجاد بیشترین تعامل در این پلتفرم می‌شوند. از طرف دیگر، چنانچه بخواهید برای هدایت ترافیک به سمت وبسایت‌تان لینکی را در توییت‌های خودتان قرار دهید بهترین تعداد کاراکتر بین ۹۴ تا ۱۲۳ است.

البته ما نمی‌گوییم که اصلا نباید توییت‌هایی با بیشتر از ۱۰۰ کاراکتر بنویسید. اگر قصه خوبی برای به اشتراک گذاری دارید می‌توانید از تعدا کاراکتر بیشتری بهره ببرید. هرچند، داده‌ها توصیه می‌کنند که توییت‌هایی با کمتر از ۲۰ کاراکتر ننویسید، زیرا به ظاهر تعامل خیلی کمی را ایجاد می‌کنند.

استفاده از هشتگ برای بازاریابی در توییتر

اگرچه این روزها دیدن هشتگ‌ها در اینستاگرام، فیسبوک و حتی لینکدین تا حد زیادی متداول است، هشتگ گذاری با توییتر شروع شد. اساسا هدف هشتگ‌ها این است که مکالمات را گروه بندی کنند تا کاربران بتوانند محتواهای بیشتری را در مورد موضوعات دلخواه‌شان پیدا کنند. اما آیا هشتگ‌ها واقعا برای بازاریابی در توییتر فایده‌ای دارند؟ آیا می‌توانند تعامل در توییتر را افزایش دهند؟ بله، هشتگ‌‌ها تا حدودی مفید هستند و به افزایش تعامل کمک می‌کنند.

نحوه استفاده از هشتگ‌ها

بعضی از افراد تصور می‌کنند که استفاده از هشتگ‌ باعث می‌شود کاربران پست‌های آنها را در توییتر راحت‌تر پیدا کنند. همچنین، هر چه پیدا کردن پست‌ها راحت‌تر باشد، افراد به احتمال زیاد با آنها ارتباط برقرار می‌کنند. اما این موضوع همیشه صادق نیست. در واقع، به نظر نمی‌رسد که استفاده از هشتگ تعامل در توییتر را افزایش دهد. در عوض، بهتر است به جای استفاده از تعداد زیادی هشتگ برای دیده شدن توییت‌های خودتان از هشتگ‌های مرتبطی استفاده کنید که مخاطبان هدف‌تان دنبال می‌کنند.

استفاده از هشتگ در توییتر

افزودن لینک در توییت‌ها برای هدایت ترافیک

عموما به افزودن لینک در هر توییتی نیازی نیست. یعنی اگر هدف‌ ایجاد آگاهی، لایک و ریتوییت را دنبال می‌کنید اضافه نکردن لینک به  توییت هیچ اشکالی ندارد. با این حال، اگر جدیدا یک پست وبلاگ نوشته‌اید یا قصد ارائه یک پیشنهاد انحصاری را دارید، صدر در صد باید لینک‌های مربوطه را به تمام توییت‌های خودتان اضافه کنید. در نتیجه، این لینک‌ها در کارت توییتر درج خواهند شد. فراموش نکنید که کارت توییتر به طور متفاوتی نمایش داده می‌شود و ترافیک وبسایت‌تان را افزایش می‌دهد.

بهره گیری از ویدئو برای بازاریابی در توییتر

ویدیو صرفنظر از نوع شبکه اجتماعی قطعا یکی از بهترین فرمت‌ها برای ایجاد تعامل است. بنابراین، بهتر است همراه با توییت‌ها از ویدیوهای باکیفیت استفاده کنید، زیرا عملکرد این نوع توییت‌ها از توییت‌های فاقد ویدیو بهتر است. در حقیقت، توییت‌های حاوی ویدیو تعامل را به شدت بالا می‌برند. از طرف دیگر، با استفاده از ویدیوها می‌توانید مجموعه محصولات‌تان را به مخاطبان نشان دهید. همچنین، می‌توانید آنها را با نحوه استفاده از محصولا‌ت‌تان آشنا کنید.

با این حال، استفاده از ویدیو در توییتر محدودیت هایی دارد که باید در نظر بگیرید.

  • حداکثر مدت زمان ویدیو: ۲ دقیقه و ۲۰ ثانیه
  • ماکسیمم رزولوشن: ۱۹۲۰ ۱۲۰۰x و ۱۲۰۰ ۱۹۰۰x
  • حداکثر نرخ فریم: ۴۰ فریم در ثانیه (FPS)

اضافه کردن کپشن به ویدیوها را فراموش نکنید

توجه داشته باشید که ممکن است تمام بینندگان شرایط عالی برای تماشا و لذت بردن از محتوای ویدیویی شما را نداشته باشند. به هر حال، بعض از افراد در محل کارشان هستند و امکان استفاده از هدفون را ندارند. بعضی از بینندگان هم ممکن است مشکلات شنوایی داشته باشند و نتوانند محتوای ویدیویی را درک کنند. بنابراین، حتما به ویدیوها در توییتر کپشن اضافه کنید.

ایجاد گیف (GIF) برای بازاریابی در توییتر

گیف‌ها نیازی به معرفی ندارند. کلیپ‌های کوتاهی هستند که از یک سری تصویر ساخته می‌شوند و یکی از بهترین راه‌ها برای جلب توجه مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند. اصولا گیف‌ها ویژگی‌های زیر را دارند:

  • متحرک هستند
  • به اندازه یک ویدیو حجیم نیستند و به سرعت در موبایل لود می‌شوند

با استفاده از گیف‌ها می‌توانید فیلم‌های آموزشی کوتاه درست کنید. اگر با Adobe Photoshop آشنایی دارید می‌توانید با استفاده از این ابزار گیف‌های جذابی را ایجاد کنید. به خاطر داشته باشید که حجم یک گیف برای آپلود در توییتر نباید از ۱۵ مگابایت بیشتر باشد. همچنین، توییتر به شما امکان ارسال ساده گیف‌ها از این پلتفرم را می‌دهد. بر این اساس، در زمان توییت کردن می‌توانید به سادگی با کلیک روی “GIF” کلمه کلیدی مورد نظرتان را تایپ و گیف مربوطه را انتخاب کنید.

بهترین زمان برای پست گذاشتن در توییتر

به طور کلی، بهترین زمان برای انتشار پست در توییتر زمانی است که مخاطبان با محتوای شما بیشترین ارتباط را برقرار می‌کنند. در واقع، هیچ فرمول جادویی جهت ارائه بهترین زمان به کسب و کار شما برای پست کردن در توییتر وجود ندارد. با این وجود، ایده آل‌ترین راه برای تعیین دقیق بهترین زمان برای پست کردن این است که زمان‌های مختلف را تست کنید. یعنی پست‌ها را در زمان‌های مختلفی منتشر کنید و عملکردشان را زیر نظر بگیرید.

بهترین زمان برای پست گذاشتن در توییتر

به محض اینکه بهترین زمان‌ها برای پست کردن محتوا در توییتر را پیدا کردید باید برای انتشار آنها برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهید. فراموش نکنید که این امر نقش مهمی را در استراتژی بازاریابی در توییتر بازی می‌کند.

روزانه چند بار باید توییت کنید؟

روی هم رفته، طول عمر یک توییت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه است. خبر بد این است که اگر توییت شما تعامل زیادی ایجاد نکند، برای همیشه در برزخ توییتر گم می‌شود. ما به شما توصیه می‌کنیم که برای درگیر کردن مخاطبان‌تان در زمان‌های تعیین شده هر روز بین ۵ تا ۷ بار توییت کنید. علاوه بر این، هرچقدر بیشتر برای پست‌های شبکه‌های اجتماعی برنامه داشته باشید، برای پرداختن به رویدادهای مهم‌تری مانند گفتگوهای زنده زمان بیشتری خواهید داشت.

دنبال کردن موضوعات جذاب برای بازاریابی در توییتر

به طور معمول، با کلیک روی یک هشتگ یا جستجوی دستی آن در تایم لاین توییتر به صفحه نتایج هدایت می‌شوید. به عبارت دیگر، الگوریتم توییتر برترین نتایج را انتخاب می‌کند و به شما نشان می‌دهد. با ابن حال، بهترین راه برای ظاهر شدن در نتایج برتر این است که به طور همزمان از متن، عناصر بصری و یک هشتگ جذاب استفاده کنید. برای پیدا کردن هشتگ‌های پرطرفدار می‌توانید روی موضوعات پرمخاطب توییتر حساب کنید.

موضوعات پرطرفدار این پلتفرم به شما این فرصت را می‌دهند که از جریان‌ها و رویدادهای در حال وقوع مطلع شوید. هرچند، مشاغل دیگر هم همین کار را انجام می‌دهند. این روزها بیشتر وقت‌ها موضوعات پرمخاطب و جذاب یا به کسب و کار و مخاطبان‌تان بی ارتباط هستند و یا به رسوایی‌های سیاسی و اتفاق‌ها تلخ ارتباط دارند. به نظر ما بهترین راه جهت شناسایی روندهای مرتبط با کسب و کارتان این است که از سوشال لیسنینگ (Social Listening) نهایت بهره را ببرید.

گوش دادن به دغدغه‌ها و نظرات مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی به شما نشان می‌دهد که باید دنبال چه چیزهایی باشید تا بتوانید بازاریابی در توییتر را به شکل بهتری اجرا کنید.

امتحان کردن چت‌ توییتر

تمام مشاغل برای بازاریابی در توییتر دوست دارند فالوورهای بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند. با این حال، فراموش نکنید که در این راه به هیچ وجه نباید کیفیت فدای کمیت شود، بلکه باید بتوانید فالوورهای متعهد و درگیر بیشتری را جذب کنید. یکی از راه‌های انجام این کار تولید محتواهای جذاب است. چت توییتر از این لحاظ بسیار کارآمد است و یک راه عالی برای اتحاد جامعه فالوورها در مورد موضوعاتی است که هم برای شما و هم برای آنها اهمیت زیادی دارند.

 چت‌ توییتر

در ابتدا باید یک هشتگ انتخاب و از آن برای هر توییت استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید از چیزی شبیه TWchat[نام برند]# استفاده کنید. برای میزبانی از یک چت توییتر هفته‌ای برای مدت زمان ۳۰ تا ۴۰ دقیقه می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

  • مقدمه: در ظرف ۵ دقیقه می‌توانید موضوع روز را معرفی و به افراد حاضر در چت سلام کنید. همچنین، به شرکت کنندگان یادآوری کنید که برای ملحق شدن به گفتگو باید از TWchat[نام برند]# استفاده کنند.
  • هر ۵ دقیقه یک سوال بپرسید: در اینجا باید وقت بگذارید و از مخاطبان سوال‌هایی بپرسید. همچنین، باید به مخاطبان برای ارسال کامنت و فیدبک‌های جالب زمان بدهید.
  • پایان چت با اعلام بک موضوع برای چت بعدی: در این مرحله، باید با شرکت کنندگان در این رویداد تماس بگیرید. با انجام این کار آنها به احتمال زیاد در دفعات بعدی نیز به رویداد شما ملحق خواهند شد.

اگر با قالب چت توییتر آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنیم که در یکی از چت‌ها شرکت کنید تا متوجه شوید چطور باید آن را مدیریت کنید. از همه مهمتر، ممکن است اطلاعات مفیدی به دست آورید و حتی بتوانید شبکه سازی کنید.

استفاده از لیست توییتر

لیست‌های توییتر برای محدودکردن نویز توییتر و قرار دادن مکالمات مهم برندتان در یک مکان به درد می‌خورند. در این راستا، برای ایجاد یک لیست توییتر، در قسمت منو روی Lists کلیک کنید. در ادامه هم روی icon در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید. به محض ایجاد لیست می‌توانید کاربران را مستقیما از طریق پروفایل‌شان در توییتر به آن اضافه کنید.

ایجاد تبلیغات برای بازاریابی در توییتر

در صورتی که منابع و بودجه لازم برای یک کمپین بازاریابی در توییتر را دارید می‌توانید تبلیغات متفاوتی را ایجاد کنید. از این لحاظ، انواع تبلیغات در توییتر عبارتند از:

توییت‌های پروموت شده (Promoted Tweets)

این نوع تبلیغ یک توییت ساده است که در آن برای دسترسی به فید مشترکینی که اکانت‌تان را فالو نکرده‌اند مبلغی را پرداخت می‌کنید. این توییت‌ها را می‌توان مانند یک توییت استاندارد ریتوییت و لایک کرد. هرچند، برچسب “پروموت شده” دارند. اصولا توییت‌های پروموت شده در فید کاربران هدف، در پروفایل‌های کاربران در بالای نتایج جستجو و در ایپلیکیشن توییتر در موبایل و دسکتاپ نمایش داده می‌شوند و به بازاریابی در توییتر کمک می‌کنند.

توییت‌های پروموت شده (Promoted Tweets)

اکانت‌های پروموت شده (Promoted Accounts)

یک اکانت پروموت شده به شما امکان حمایت مالی از اکانت‌ توییترتان برای کاربران هدفمندی را می‌دهد که علی رغم علاقه مندی به محتواها شما را فالو نکرده‌اند. ‌این نوع از اکانت‌ها در فیدهای فالوورهای بالقوه، در اکانت‌های پیشنهادی و نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند. همچنین، دارای یک دکمه “Follow” هستند و برچسب “اکانت‌ پروموت شده” دارند.  

ترندهای پروموت شده (Promoted Trends)

اساسا موضوعات پرمخاطب و داغ (TTs) در توییتر موضوعاتی هستند که کاربران در این پلتفرم درباره آنها زیاد گفتگو می‌کنند. این دسته از موضوعات در فید کاربر، در تب Explore و اپلیکیشن توییتر به چشم می‌خورند. بر این اساس، یک ترند پروموت شده به شما امکان انتقال یک هشتگ به بالای این لیست را می‌دهد. با کلیک روی ترندهای پروموت شده کاربران به لیستی از نتایج مرتبط با همان موضوع هدایت می‌شوند.

البته این لیست با یکی از توییت‌های پروموت شده شما شروع می‌شود و زمانی که کاربران هشتگ‌تان را انتخاب می‌کنند کسب و کارتان به میزان زیادی در معرض دید قرار می‌گیرد و و دسترسی به کمپین‌تان افزایش پیدا می‌کند. جالب است بدانید که رابط کاربری تبلیغات توییتر به شدت کاربرپسند است. بنابراین، زمانی که توییت‌های پروموت شده را برای یک تبلیغ جدید در توییتر ایجاد می‌کنید خیلی واضح از شما این سوال پرسیده می‌شود که دنبال دستیابی به چه هدفی هستید.

در ادامه هم می‌توانید کاربران توییتر را بر اساس سن، جنسیت، موقعیت مکانی، نوع دستگاه استفاده شده، نسخه سیستم‌ عامل و علایق شخصی هدف گیری کنید.

استفاده از پیام‌های مستقیم در توییتر

پیام‌های مستقیم (Direct Messages) برای برندها و پیاده سازی یک استراتژی بازاریابی موفق در توییتر فواید و ارزش زیادی دارند. از یک طرف، به شما امکان برقراری ارتباط با برندها و اینفلوئنسرها جهت همکاری را می‌دهند. از طرف دیگر هم یک کانال ارتباطی خاص و خصوصی را برای ارتباط با فالوورها برای شما فراهم می‌کنند. در این راستا، بسیاری از برندها مشتریان و کاربران‌شان را به استفاده از DM برای طرح شکایات و بیان نظرات و پیشنهادات ترغیب می‌کنند.

این اقدام به نوعی یک موقعیت برد برد محسوب می‌شود. مزایای پیام‌های مستقیم عبارتند از:

  • گفتگوی مشتریان با برندها بدون نیاز به اشتراک گذاری اطلاعات به صورت عمومی
  • پنهان سازی گفتگوهای بحث برانگیز از چشم افراد

وقت آن است که بازاریابی در توییتر را تقویت کنید

تا اینجا تمام نکات مهم در مورد بازاریابی در توییتر را برای پیاده سازی یک استراتژی خوب برای شما تجزیه و تحلیل کردیم. اگر بتوانید پیشنهادات و توصیه‌های موجود در این مطلب را اجرا کنید به احتمال زیاد تلاش‌های شما برای بازاریابی در توییتر نتیجه بخش خواهند بود. از همه مهمتر، با گذشت زمان شاهد افزایش قابل توجه مخاطبان و نرخ تعامل در این شبکه اجتماعی خواهید بود.