برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

تله کلیک یا Clickbait: چطور از آن درست استفاده کنیم؟

مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تله کلیک یا clickbait شکل نادرستی از تبلیغات است که برای فریب بازدیدکنندگان جهت کلیک روی یک لینک طراحی می‌شود. این تکنیک توجه مخاطبان را با وعده‌های دروغین و یا تیترهای فریبنده جلب می‌کند. این روزها به دلیل وجود رقابت شدید، رسانه‌ها یا تولیدکنندگان محتوا برای جلب توجه کاربران، بالا نگه داشتن نرخ کلیک و افزایش دیده شدن تبلیغات باید تیترهای جذابی را در قالب تله کلیک ارائه کنند. اصولا انجام این کار تعداد بازدیدها را در کوتاه مدت افزایش می‌دهد.

هرچند، در بلند مدت روی شناخت برند، اعتبار و رتبه بندی جستجو تاثیر بدی می‌گذارد. عموما بیشتر تیترهای تله کلیک بی ضرر هستند و هدف افزایش تعامل کلی را دنبال می‌کنند. با این حال، فریب دادن افراد برای کلیک روی یک لینک باعث ناراحتی و ناامیدی آنها می‌شود. و اگر نتوانند مطلب مورد نظرشان را پیدا کنند مطمئنا دیگر به وبسایت‌تان مراجعه نخواهند کرد. با این حال، همه چیز آنقدرها بد به نظر نمی‌رسد.

ما در این مطلب قصد داریم جنبه‌های خوب این تکنیک را به شما نشان دهیم تا بدانید چطور می‌توانید با استفاده درست از این آن و بدون دغلکاری مخاطبان هدف‌تان را جذب کنید.  

مزایا و معایب استفاده از تله کلیک یا Clickbait

حالا که با تله کلیک آشنا شدید قصد داریم مزایا و معایب آن را برای کسب و کار آنلاین شما توضیح دهیم.

مزایا و معایب استفاده از تله کلیک

مزایا

  • کمک به جلب توجه کاربران و کلیک روی یک لینک خاص
  • افزایش ترافیک وبسایت
  • افزایش نرخ کلیک (CTR) در تبلیغات
  • بهبود سئو وب

همانطور که می‌بینید تله کلیک مزایای خوبی دارد و استفاده صحیح از آن به کسب و کارتان کمک زیادی می‌کند. بنابراین، می‌توانید از این تکنیک برای جلب توجه خوانندگان‌تان نهایت بهره را ببرید تا تعداد بازدیدها از وبسایت‌تان افزایش یابد. در ادامه با معایب این تکنیک هم آشنا خواهید شد.  

معایب

  • در صورت استفاده نادرست و عدم برآورده کردن انتظارات کاربران بعد از مشاهده تیتر و مطالعه محتوا باعث کاهش اعتبار شرکت شما می‌شود. بنابراین، در نظر گرفتن تجربه کاربری اهمیت زیادی دارد.  
  • استفاده نادرست از تله کلیک و کسب شهرت بد روی برندسازی شرکت‌تان تاثیر بدی می‌گذارد که باعث می‌شود کاربران محتوای برند شما را دیگر مطالعه نکنند.
  • عدم هماهنگی تیتر با محتوا باعث می‌شود کاربران بعد از کلیک روی لینک از مطالعه ادامه مطلب‌تان صرفنظر کنند. فراموش نکنید تعداد زیاد بازدید همیشه به معنای بازدید کامل کاربران از وبسایت‌تان نخواهد بود

در نظر گرفتن این معایب باعث می‌شود که هیمشه به مخاطبان‌تان احترام بگذارید و کاری نکنید که به شهرت برند و کسب و کارتان لطمه‌ای وارد شود.

نحوه استفاده صحیح از تله کلیک یا clickbait

تا اینجا با مزایا و معایب تله کلیک آشنا شدید. از اینجا به بعد باید بدانید که چطور از این تکنیک به درستی استفاده کنید. به هر حال، همیشه توضیح نحوه انجام دادن کارها راحت است، اما مهم این است که نحوه صحیح انجام آن را عملا یاد بگیرید. ما به شما توصیه می‌کنیم که قبل از نوشتن یک تیتر یا آگهی کاملا بدانید که چه انتظاری دارید. فکر کنید که دقیقا چه چیزی را می‌خواهید تبلیغ کنید و سپس بر اساس آن برای مخاطبان هدف‌تان محتوا تولید کنید.

توجه داشته باشید که همسو بودن محتوا با هدف‌تان کار شما را در نوشتن یک تیتر جذاب برای جلب توجه بیشتر راحت می‌کند. در ادامه هم می‌توانید خوانندگان را آسان‌تر به کلیک روی لینک مربوطه ترغیب کنید. به همین دلیل، اولین اقدام برای دریافت کلیک بیشتر تولید محتوای مناسب و شخصی سازی شده است. یا اینکه باید محتوایی را تولید کنید که با اهداف‌تان همخوانی بیشتری دارد.

نحوه استفاده صحیح از تله کلیک

بنابراین، برای استفاده صحیح از تله کلیلک باید در ابتدا اهداف وبسایت‌تان را برای هدایت بازدیدکنندگان مشخص کنید. در ادامه باید تیترهای مرتبطی برای نمایش محتواها بنویسید. با انجام این کار، تمایل شما برای دریافت کلیک تنها به بازدید محدود نخواهد شد، بلکه جنبه‌های مرتبط به سئوی وبسایت‌تان را هم در نظر خواهید گرفت. در ادامه بهترین روش‌ها برای ایجاد تیترهای بی‌نقص را به شما نشان می‌دهیم.

استفاده از سوالات

در حالت کلی، پرسیدن سوال باعث می‌شود کاربران برای دسترسی به محتوا روی لینک مربوطه کلیک کنند تا بتوانند پاسخ سوالا‌هات خودشان را پیدا کنند. استفاده از سوال علاوه بر جلب توجه مخاطبان هدف‌تان و کلیک روی یک لینک خاص باعث می‌شود که وبسایت‌تان بازدیدهای بیشتری را دریافت کند. این همان هدفی است که با استفاده از این تکنیک دیجیتال مارکتینگ دنبال می‌کنید.

استفاده از جملات امری

به طور کلی، استفاده از افعال و جملات امری برای خوانندگان جذابیت زیادی دارد و آنها را وادار به انجام عمل مورد نظرتان می‌کند. برای مثال، همین جمله “روی این لینک کلیک کنید” می‌تواند باعث تحریک حس کنجکاوی مخاطبان شود. در واقع، با استفاده از این یک تکنیک مفید می‌توانید به خوانندگان نشان دهید که از آنها چه انتظاری دارید.

ارائه داده‌ها و اطلاعات مفید

اساسا گنجاندن داده‌ها و اطلاعات به درد بخور در تله کلیک رواج زیادی دارد، زیرا نظر خوانندگان را به طور قابل ملاحظه‌ای جلب می‌کند. علاوه بر این، انجام این کار نتایج بسیار خوبی را برای شما به همراه خواهد داشت.

ارائه راه حل در تله کلیک یا clickbait

ارائه راه حل برای مشکلات مخاطبان هدف‌تان احتمالا یکی از متداول‌ترین و موثرترین تکنیک‌ها در دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. برای انجام این کار باید با مشکلات پرسونای خریدار به طور واضح آشنا باشید تا بتوانید راه حل‌های مناسبی را ارائه دهید.

توسل به احساسات

اگر می‌خواهید نظر مخاطبان هدف‌تان را جلب کنید بهترین کار این است که به احساسات آنها توجه کنید. البته سعی کنید که به طور افراط آمیز به احساسات و عواطف متوسل نشوید. در عوض، باید خیلی طبیعی احساسات مخاطبان‌تان را در نظر بگیرید. ما به شما توصیه می‌کنیم که برای جلب علاقه بیشتر احساسات مثبت را در نظر بگیرید. منظور ما از احساسات مثبت احساساتی مانند امید، هیجان، تحسین، سرگرمی، شادی، ابراز همدردی و عشق است.