برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

CPM یا Cost Per Mille چیست؟

مدت زمان مطالعه: ۳ دقیقه

هزینه به ازای هر هزار بار نمایش (Cost Per Thousand) یکی از اصطلاحات رایج در بازاریابی تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ می‌باشد که به معنی هزینه‌ای است که به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش در فضای وب توسط تبلیغ دهنده پرداخت می‌شود. اگر پابلیشری تعرفه CPM 7000 تومانی داشته باشد به این معنی است که برای هر نمایش مبلغ ۷ تومان باید پرداخت کنید. حرف M در CPM ابتدای کلمه‌ی Mille است که در زبان لاتین به معنای هزار می‌باشد.

مفهموم CPM

CPM یکی از رایج‌ترین متدهای ارزش گذاری برای تبلیغات نمایشی تحت وب است که معیار سنجش آن نیز CTR است. درواقع نرخ تعداد افرادی است که تبلیغ شما را دیده‌اند و بر روی آن کلیک کرده‌اند. برای مثال یک تبلیغ دهنده به ازای ۱۰۰ بازدید دو کلیک گرفته است و CTR 2 درصدی داشته است. البته این نکته را هم درنظر بگیرید که میزان موفقیت یک کمپین براساس CPM را تنها به این طریق نباید بسنجید چراکه ممکن است کاربر بر روی تبلیغ کلیک نکند اما به هرحال دیدن همان تبلیغ در ذهن خواننده قطعا اثرات مثبتی گذاشته است.

cpm

CMP در مقابل CPC و CPA

همانطور که در گذشته در مقاله‌ای به انواع روش‌های پرداختی در تبلیغات صحبت کردیم و شما هم اطلاع دارید، در CPC تبلیغ دهنده به ازای هر کلیک و در CPA به ازای هر خرید (یا اکشن) مبلغی را پرداخت می‌کنند و هدف این نوع از متد‌های پرداختی بیشتر به سمت رسیدن به یک هدف خاص است. اما در CPM قضیه مقداری متفاوت است و بیشتر تمرکز در این تبلیغات بر روی افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) و یا رساندن یک پیام خاص به کاربران می‌باشد. بر این اساس CTR نیز می‌تواند از اهمیت کمتری برخوردار باشد چرا که برای مثال وجود بنری در یک سایت پربازدید به راحتی در ترویج و پروموت برند کمپانی شما و یا پیام‌تان بسیار تاثیر گذار است حتی اگر بر روی آن کلیک نشود. با این حال کمپانی‌ها بیشتر به سمت تبلیغات کلیکی و اکشنی (CPC و CPA) کشیده می‌شوند چرا که تنها برای کاربرانی که درنهایت وارد سایت‌شان می‌شوند هزینه پرداخت می‌کنند. درواقع حاضر به هزینه بیشتر به ازای هر کلیک می‌شوند تا خیال‌شان نسبت به جذب کاربر راحت‌تر باشد غافل از اینکه با طراحی یک کمپین CPM جذاب با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر و با CTRای بالاتر می‌توانند به همان نتیجه برسند.

چرا CPM ؟

افزایش بازدید: تمامی کسب و کارها برای گسترش کسب و کار و بالابردن ارزش برند خود نیاز دارند تا در جلوی چشمان مخاطبان خود قرارگیرند و تبلیغات CPM یکی از بهترین فرصت‌هایی است که می‌توان از آن برای جا انداختن نام برند خود در ذهن مخاطبان کمک گرفت.

تبلیغات در سایت‌های مرتبط: تبلیغ و پروموت برند خود در فضای آنلاین و ناشران مرتبط باعث هدفمندتر شدن کمپین شما شده و بدین ترتیب جامعه‌ی هدف متمرکزتری خواهید داشت و در نهایت بازده تبلیغات CPM شما بیشتر خواهد شد. پس انتخاب ناشران مرتبط را در اولویت‌ کاری‌تان برای شروع تبلیغات CPM قرار دهید.

افزایش نرخ تبدیل با کمپین‌هایی موثر: هنگامی که بنرها و تبلیغات نمایشی با نرخ تبدیل (conversion rate) بالا را در این پلتفرم بررسی می‌کنیم، اثر بخشی و نتیجه آن کاملا مشهود است به شرطی که مورد قبل یعنی هدفمندی را فراموش نکرده باشید. برای مثال تبلیغ CPM فروش یک کفش، در بلاگی که در رابطه با کفش است بسیار موثرتر خواهد بود تا در سایتی که مرتبط با لوازم آرایش است.  


جمع بندی

CPM همانند CPC می‌تواند منبع درآمد خوبی برای ناشران باشد چرا که نیاز به دانش برنامه نویسی و اطلاعات خاصی ندارد و خیلی راحت قابل پیاده سازی است. البته اگر ناشر ترافیک قابل توجهی نداشته باشد نیز طبیعتا نمی‌توان بر روی درآمد حاصل خیلی حساب کرد.

cpm

همچنین از طرف دیگر تبلیغ دهندگان دیگر دغدغه‌ای در رابطه با CTR کمپین‌های خود ندارند چرا که در هر صورت آن‌ها براساس تعداد بازدید (به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید) از قبل هزینه را پرداخته‌اند و سعی‌شان را نیز در رابطه با داشتن حداکثر CTR، کرده‌اند. یکی از معایب این نوع، عدم شناسایی و غیرقابل شمارش بودن کیفیت و تعامل کاربر با این مدل پرداختی است و تنها تعداد بازدید قابل مشاهده است و اگر از شبکه تبلیغات نامناسبی استفاده کنید نیز ممکن است نتواند در تشخیص تقلبات (فِراد) موجود در فضای آنلاین جلوگیری کند و موجب هدر رفت هزینه‌ شما شود. اما این نوع از تبلیغات بسیار مقرون به صرفه‌تر از دیگر تبلیغات بوده زمانی که هدف، برندینگ و آگاه‌سازی از برند (brand awareness) برای تعداد بالایی از کاربران باشد. این را هم باید درنظر داشت که شما تنها زمانی می‌توانید شروع به نتیجه‌گیری کنید که در حجم بالایی، از تبلیغات CPM استفاده کرده باشید تا بتوانید نتیجه درستی را از آن بگیرید.