برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

راهنمای شروع بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) – بخش اول

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

اگر شما مدیر یک وب سایت و یا صاحب یک کسب و کار در حال رشد و شکوفایی هستید و قصد دارید از طریق موتورهای جستجو و با تبلیغات محتوایی بر روی سئو سایت خود کار کنید و ورودی‌های بیشتری داشته باشید، از رقبایتان پیشی بگیرید، در صدر و نتایج اولیه گوگل دیده شوید، مشتریان کاملا هدفمند را به سایتتان هدایت کنید، فروش‌تان را چند برابر کنید، ترافیک بازدید سایتتان را بالا ببرید، رتبه الکسای‌تان را پایین بیاورید، برند سازی کنید، اعضای سایت‌تان را بیشتر کنید، متخصص SEO یا مدیر ده ها وب سایت هستید، این مقاله برای شما درنظر گرفته شده است.

اگر علاقه‌مندید مروری کامل از اصول سئو را داشته باشیم، با ما همراه شوید. این مقاله هیچ رازی را به شما نمی گوید که به صورت اتوماتیک در جستجوی اول گوگل قرار بگیرید (با عرض پوزش!)، اما با دنبال کردن بهترین شیوه‌هایی که در ادامه ذکر می کنیم، امیدواریم که پیشرفت و درک مطالب شما را برای موتورهای جستجو یا همان سئو، آسانتر کنیم.

seo

هدف از سئو؟

هدف سئو کمک به وب سایت‌ها در بدست آوردن محل بالا در نتایج جستجوی طبیعی و افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربران است. نمایش دادن بیشترین صفحات مرتبط با کلمات کلیدی وارد شده دارای مزایای زیادی هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو می باشد.

بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) اغلب مربوط به ایجاد تغییرات جزئی در قسمت‌هایی از وب سایت شما است. زمانی تغییرات باعث پیشرفت سایت شما می شود که با سایر روش‌های بهینه‌سازی ترکیب شود، تا تأثیر قابل توجهی در تجربه کاربر و عملکرد سایت شما در نتایج جستجوی ارگانیک داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: رتبه الکسا چیست؟ برای بهبود رتبه الکسا سایت خود چه کنیم؟

شما باید وب سایتی ایجاد کنید، که به سود کاربران شما باشد و هرگونه بهینه سازی در جهت بهتر کردن تجربه کاربران است. یکی از این کاربران خود موتور جستجوی گوگل است که به سایر کاربران کمک می کند تا محتواهای شما را کشف کنند. بهینه سازی در مورد کمک به موتورهای جستجو (SEO) برای درک و ارائه مطالب است. ممکن است سایت شما از سایت‌های دیگر، کوچکتر یا بزرگتر باشد و محتوای بسیار متفاوتی را ارائه دهد، اما مباحث بهینه سازی که در زیر به آن می پردازیم باید در همه سایت ها، با اندازه و انواع مختلف اعمال شود. امیدواریم در ادامه راهنمای ما ایده‌های تازه‌ای در مورد چگونگی بهبود وب سایت شما ارائه دهد.

واژه نامه

بیاید ابتدا مختصری از اصطلاحات مهم را که ممکن است در ادامه راه به آن‌ها نیاز داشته باشیم را با هم مرور کنیم:

google index (فهرست Google): تمام صفحات وب را که می داند در فهرست خود ذخیره می کند. درج فهرست برای هر صفحه ، محتوا و مکان (URL) آن صفحه را توصیف می کند. ایندکس کردن وقتی Google یک صفحه را بررسی می کند ، آن را می خواند ، و آن را به این فهرست اضافه می کند.

Crawl (خزیدن): کراول درواقع یک برنامه و موتور جستجوی اینترنتی است که روزانه به تمام سایتها سرکشی کرده و مطالب منتشرشده، آدرس‌ها و سایر پارامترها را بررسی می‌کند. با خواندن نقشه‌های سایت و بسیاری موارد دیگر به کشف سایت شما می پردازد.

Crawler (خزنده): یک Crawler از نظر لغوی به معنی عنکبوت و خزیدن است. نرم افزاری خودکار که صفحات وب را بررسی کرده ( به دنبال صفحات جدید است ) و آنها را فهرست بندی می‌کند. به دنبال صفحات جدید است ، سپس آنها را فهرست بندی می کند (در صورت لزوم).

Googlebot: نام عمومی خزنده گوگل است. Googlebot وب را به طور مداوم بررسی می‌کند.

SEO (بهینه سازی موتور جستجو): فرایند بهتر شدن سایت شما برای موتورهای جستجو. همچنین عنوان شغل شخصی که این کار را برای امرار معاش انجام می دهد نیز سئو کار می‌گویند.


چند سؤال اساسی در مورد وب سایت تان:

  • آیا وب سایت شما در گوگل نمایش داده شده است؟
  • آیا شما با کیفیت بالا به کاربران خدمت می کنید؟
  • آیا کسب و کارتان بصورت محلی در گوگل نشان داده شده است؟
  • آیا دسترسی به سایت‌تان سریع و آسان است؟
  • آیا وب سایت شما ایمن است؟

متخصص سئو کیست؟

یک متخصص سئو SEO (بهینه سازی موتورهایی جستجو) شخصی است که برای بهبود سایت شما در موتورهای جستجو فعالیت می‌کند. با مطالعه این سری از مقالات سئو که به مرور در بلاگ سنجاق قرار خواهیم داد، شما به اندازه کافی یاد می‌گیرید که چگونه سایت‌تان را بهینه کنید. ولی ممکن است بخواهید یک متخصص سئو را نیز استخدام کنید که می تواند در حسابرسی به صفحات سایتتان به شما کمک کند.

تصمیم به استخدام یک متخصص سئو ، به طور بالقوه می تواند باعث بهبود سایت شما و صرفه جویی در وقت‌تان شود. حتماً در مورد مزایا و همچنین آسیب‌هایی که یک سئو کار غیر حرفه‌ای می تواند به سایت شما وارد کند، تحقیق کنید. یک سئوکار حرفه ای باید مشاوره فنی در مورد توسعه وب سایت به شما بدهد. همچنین باید موارد زیر را هم انجام دهد:

  • توسعه محتوا
  • مدیریت کمپین‌های توسعه تجارت آنلاین
  • تحقیق در مورد کلید واژه یا کلمات کلیدی
  • تخصص در بازارها و جغرافیای خاص
  • آموزش سئو

بهینه سازی سایت‌ها برای موتورهای جستجو و استفاده راحت کاربران از آن، نکته بسیار مهمی است. شما در نهایت یک وب سایت بهینه شده با محتوای ارزشمند می خواهید تا هیچ رقیبی نداشته باشید، و در صورت رعایت نکردن این نکات، شما در پایین ترین نتایج جستجوی گوگل قرار خواهید گرفت. برای سئوی سایت‌تان، باید ساختاری منسجم و بهینه شده تعریف کنید، که بخشی از آن مربوط به استفاده صحیح از متا تگ‌ها (Meta Tag ) است.

متا تگ چیست؟

هر چیزی که در صفحات مختلف وب سایت‌تان وجود دارد توسط کدهای HTML نوشته شده است. مرورگرها توسط کدهای HTML  برای مخاطب قابل درک و خواندن می شود. پس زمانی که شما وبگردی می کنید، فقط محتوای متنی و تصویری برای شما نشان داده می شود. متا تگ ها بخشی از کدهای HTML هستند، که اطلاعات صفحات وب شما را نشان داده و در قسمتی از یک سند HTML قرار می گیرند. این کدها به این منظور به کار می روند که محتوای صفحه شما، کلمات کلیدی و …  را برای موتورهای جستجو تشریح و تعیین کنند.

meta tag

وقتی  شما در حال جستجوی عبارت و یا جمله ای در گوگل هستید، موتورهای جستجو توسط ربات ها، الگوریتم ها و متا تگ ها نزدیک ترین نتایج عبارت و یا جملاتی که به دنبال آن هستید را به شما نمایش می دهند. ساده‌تر بگوییم، متا تگ ها توضیحاتی هستند که برای موتورهای جستجو گوگل نوشته می شوند، تا بتوانند صفحات مختلف سایت شما را در واقع ایندکس کنند. متا تگ ها فقط حاوی توضیحاتی برای موتورهای جستجو یا مرورگرها هستند و جزو محتوای اصلی صفحه شما محسوب نمی شوند. توجه داشته باشید که متا تگ ها از نگاه بازدیدکنندگان سایت مخفی هستند. اگر بخواهید کدهای Meta Tag و HTML را ببینید، باید در فضای خالی صفحه مورد نظر، راست کلیک کرده و روی گزینه مشاهده منبع صفحه یا (view page source) کلیک کنید. صفحه ای برای شما باز می شود و شما می توانید کدهای HTML و Meta Tag را ببینید. برای اجرای متا تگ ها باید، به دانش برنامه نویسی تحت وب آشنا باشید، چون در صورت اشتباه وارد کردن این کدها خساراتی را به سایتتان می زنید، که گاهی برگشت ناپذیر است.

اهمیت متا تگ ها

اولین کاری که مدیر یک سایت لازم است انجام دهد، معرفی سایت و صفحات داخلی آن به موتورهای جستجو، جهت نمایش در نتایج آن است. متا تگ ها برای کمک به وبمسترها آمده اند تا موضوعات مثل کلمات کلیدی، اهمیت صفحات و ایندکس شدن یا نشدن هر صفحه را برای جستجوگرها مشخص کنند.

meta tag

موتورهای جستجو اغلب سعی می کنند، تا نتایج حاصل از جستجو، دقیقا همان عبارات  و جملات مورد نظر کاربر باشند. بنابراین اگر متا تگ ها برای هر صفحه هوشمندانه و متناسب با موضوع آن صفحه تعریف شده باشند، شانس دیده شدن آن در نتایج بالاتر خواهد رفت.  در نتیجه متا تگ ها  میزان دیده شدن را بالا برده و به جذب ترافیک سایت می افزایند و از این نظر برای سایت شما بسیار مهم هستند. نکته بعدی این است که متا تگ ها اصولا ساختار صفحات سایت را بیان می کنند و اطلاعاتی در مورد کلمات کلیدی و یا اهمیت لینک ها می دهند، در نتیجه متا تگ ها به ساده تر شدن کاربری سایت شما، برای جستجوگرها، کاربران و بازدیدکنندگان از صفحات‌تان کمک می کنند.

وقتی یک محتوا می تواند برای کاربر جذاب باشد که از لحاظ  خود محتوا، خوانایی متن، ارتباط آن با صفحات دیگر سایت، متناسب بودن آن با هر صفحه نمایش یا همان ریسپانسیو بودن و … بهینه شده باشد. متا تگ ها در واقع کمک می کنند تا این موارد اجرا شوند.

متا تگ های مهم از دیدگاه سئو:

  • تگ  Title
  • متا تگ  Robots
  • تگ  Description
  • تگ های  Heading
  • تگ لینک (link)
  • تگ  alt
  • متاتگ  keywords

برای اطلاعات و آشنایی بیشتر با این متاتگ ها می توانید جداگانه هر کدام را در گوگل سرچ کنید.

meta tag

چگونه از متا تگ ها برای سئو استفاده کنیم؟

برای استفاده از متا تگ‌های مهم سئو لازم نیست حتما برنامه نویس باشید. امروزه CMS هایی مثل وردپرس، ابزارهایی در قسمت ویرایشگر متن قرار داده اند تا شما بتوانید محتوای ارزشمندی تولید کنید. همچنین این ابزارها به شما کمک می کنند تا در جهت بهینه سازی محتوای تولیدی هم اقداماتی را انجام دهید.

ابتدا باید بررسی کنید که آیا همه محتوا و صفحات سایت شما، تگ Title یا عنوان مناسب دارند یا خیر؟  اگر عنوان مناسب ندارند حتما آنها را ویرایش کنید و طبق دستورالعمل های مربوط به سئوی عنوان، آنها را دوباره بازنویسی کنید. به کار بردن کلمات کلیدی در قسمت عنوان هم بسیار مهم است به این نکته هم توجه کنید. در ادامه تمامی محتوای سایت را نیز بررسی کرده و برای هر یک متای توضیحات مناسب بنویسید. این بخش برای خواننده بسیار مهم است، شما می توانید از چیکیده ای مناسب استفاده کنید.
در آخر متا تگ های مربوط به ربات ها را نیز با دقت اعمال کنید. ممکن است در صفحاتی از سایت تان مطالب ارزشمندی نداشته باشید، بهتر است، توسط این متا تگ ها دور از دسترس ربات ها قرار بگیرند.


ما قصد داریم در هر مقاله با معرفی یک موضوع از مبانی و اصول سئو، این روند را برای شما شرح دهیم تا بتوانید به راحتی اساسی‌ترین کارها را برای افزایش ورودی به سایت‌تان انجام دهید. پس با ما در این سری از مقالات آموزشی سئو که در آینده قرار خواهیم داد همراه باشید.

.