برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

متاتگ چیست؟

مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بهینه سازی سایت ها برای موتورهای جستجو و استفاده راحت کاربران از آن، نکته بسیار مهمی است. درواقع شما به عنوان یک صاحب رسانه در نهایت یک وب سایت بهینه شده با محتوای ارزشمند می خواهید که هیچ رقیبی نداشته باشید، در صورت رعایت نکردن این نکات، شما در پایین ترین نتایج جستجوی گوگل قرار خواهید گرفت. برای سئوی سایت‌تان، باید ساختاری منسجم بهینه شده تعریف کنید، که بخشی از آن مربوط به استفاده صحیح از متا تگ ها (Meta Tag) است.

در بخش دوم سئو با ما همراه شوید تا درباره متا تگ ها توضیحاتی ارائه دهیم.

متا تگ

هر چیزی که در صفحات مختلف وب سایت‌تان وجود دارد توسط کدهای HTML نوشته شده است. زمانی که شما وبگردی می کنید، فقط محتوای متنی تصویری برای شما نشان داده می شود. اما متا تگ هایی وجود دارند که بخشی از کدهای HTML هستند، که وظیفه شان شناسایی بهتر کدهای HTML به موتورهای جست‌ و جو است. این کدها به این منظور به کار می روند که محتوای صفحه شما، کلمات کلیدی و …  را برای موتورهای جستجو تشریح کنند.

meta tag

ساده‌تر بگوییم، متا تگ ها توضیحاتی هستند که برای موتورهای جستجو گوگل نوشته می شوند تا بتوانند صفحات مختلف سایت شما را بهتر ایندکس کنند. متا تگ ها فقط حاوی توضیحاتی برای موتورهای جستجو یا مرورگرها هستند و جزو محتوای اصلی صفحه شما محسوب نمی شوند. توجه داشته باشید که متا تگ ها از نگاه بازدیدکنندگان سایت مخفی هستند. اگر بخواهید کدهای Meta Tag HTML ببینید، باید در فضای خالی صفحه مورد نظر، راست کلیک کرده روی گزینه مشاهده منبع صفحه یا (view page source) کلیک کنید. صفحه ای برای شما باز می شود که می توانید در آن  تمام کدهای سایت را ببینید. برای اجرای متا تگ ها باید، به دانش برنامه نویسی تحت وب آشنا باشید، چون در صورت اشتباه وارد کردن این کدها خساراتی به سایتتان می زنید، که گاهی برگشت ناپذیر است.


اهمیت متا تگ ها

اولین کاری که مدیر یک سایت لازم است انجام دهد، معرفی صفحات داخلی سایت به موتورهای جستجو، جهت نمایش در نتایج جست و جو است.

meta tag

موتورهای جستجو اغلب سعی می کنند، نتایج حاصل از جستجو، دقیقا همان عبارات  جملات مورد نظر کاربر باشند. بنابراین اگر متا تگ ها برای هر صفحه هوشمندانه و متناسب با موضوع آن صفحه تعریف شده باشند، شانس دیده شدن آن در نتایج بالاتر خواهد رفت. در نتیجه، متا تگ ها باعث افزایش دیده شدن در نتایج جست و جو و جذب ترافیک سایت می‌شوند. پس برای سایت شما بسیار مهم هستند. نکته بعدی این است که متا تگ ها اصولا ساختار صفحات سایت بیان می کنند اطلاعاتی در مورد کلمات کلیدی یا اهمیت لینک ها می دهند، در نتیجه متا تگ ها به ساده تر شدن کاربری سایت شما، برای جستجوگرها، کاربران و بازدیدکنندگان از سایت‌تان کمک می کنند.

مطالب پیشنهادی: گوگل وبمستر تولز google webmaster tools چیست؟

زمانی یک محتوا می تواند برای کاربر جذاب باشد که از لحاظ  خود محتوا، خوانایی متن، ارتباط آن با صفحات دیگر سایت، متناسب بودن آن با هر صفحه نمایش یا همان ریسپانسیو بودن بهینه شده باشد. متا تگ ها در واقع کمک می کنند این موارد اجرا شوند.

متا تگ های مهم از دیدگاه سئو

  • تگ  Title
  • تگ  Robots
  • تگ  Description
  • تگ های  Heading
  • تگ link
  • تگ  alt
  • اتگ  keywords

در آینده سعی داریم تمامی این تگ ها را به تفکیک برای شما همراهان عزیز تشریح کنیم. پس با ما باشید.


چگونه از متا تگ ها برای سئو استفاده کنیم؟

برای استفاده از متا تگ های مهم لازم نیست حتما برنامه نویس باشید. امروزه CMS هایی مثل وردپرس، ابزارهایی در قسمت ویرایشگر متن قرار داده اند تا شما بتوانید محتوای ارزشمندی تولید کنید. همچنین این ابزارها به شما کمک می کنند در جهت بهینه سازی محتوای تولیدی نیز اقداماتی انجام دهید.

ابتدا باید بررسی کنید که آیا همه محتوا صفحات سایت شما، تگ Title یا عنوان مناسب دارند یا خیر؟  اگر عنوان مناسب ندارند حتما آنها را ویرایش کنید. به کار بردن کلمات کلیدی در قسمت عنوان هم بسیار مهم است، پس به این نکته هم توجه کنید. در ادامه تمامی محتوای سایت را نیز بررسی کرده و برای هر یک متاتگ Description مناسب بنویسید. این بخش برای خواننده بسیار مهم است، شما می توانید از چکیده ای مناسب استفاده کنید.
در آخر متا تگ های مربوط به ربات ها را نیز با دقت اعمال کنید. ممکن است در صفحاتی از سایت تان مطالب ارزشمندی نداشته باشید، بهتر است، توسط این متا تگ ها دور از دسترس ربات ها قرار بگیرند.

meta tag

سخن آخر

مدیران سایت ها بسیار دوست دارند در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو گوگل حضور داشته باشند. آنها با روش های اصولی به کمک سئو، تولید محتوای ارزشمند و بهینه سازی، به رقابت با سایر رقبا می پردازند. ولی گروهی هم هستند که از روش هایی مثل تبلیغات خرید لینک (Backlinks) از وب سایت‌های معتبر سعی در شناختن سایت‌شان دارند.

ما در این بخش به بررسی متا تگ‌ها و تاثیر آنها بر بالا رفتن رتبه یک سایت پرداختیم. بطور خلاصه متا تگ ها توضیحاتی در خصوص کلمات کلیدی، محتوای سایت، نحوه نمایش و… را در اختیار ربات های جستجوگر گذاشته و به ایندکس شدن سریعتر کمک  می‌کنند. همینطور به کمک متا تگ ها کاربران خیلی  راحت تر می توانند تصمیم بگیرند وارد یک سایت بشوند یا خیر.