برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

شخصی سازی محتوا: چرا مهم است و چطور انجام می‌شود؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

هر روز که می‌گذرد شرکت‌های بیشتری بازاریابی محتوا را انجام می‌دهند. روز به روز حجم محتواهای تولید شده توسط برندها افزایش پیدا می‌کند. در این میان کاربران هم با وسواس بیشتری به سراغ محتواها می‌روند. بنابراین، ارائه ارزش افزوده از طریق محتوای شخصی سازی شده به کاربران به جای بمباران کردن آنها با موضوعات بی ربط و به درد نخور اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به همین دلیل، در این مطلب می‌خواهیم درباره شخصی سازی محتوا و نحوه انجام آن صحبت کنیم.

منظور از شخصی سازی محتوا چیست؟

قبل از اینکه حالات مختلف ارائه محتوای شخصی ‌سازی شده را نشان دهیم، باید دقیقا بدانید که شخصی‌سازی محتوا چیست. به طور کلی، محتوای شخصی سازی شده محتوایی است که کاربر، علایق و نیازهای او را در اولویت قرار می‌دهد. برای تولید چنین محتوایی در ابتدا لازم است اطلاعات کافی در مورد جستجوی مشتریان در اینترنت جمع آوری شود. در ادامه هم بر اساس این داده‌ها محتوای شخصی سازی شده در اختیار آنها قرار گیرد.

اساسا این کار را می‌توان هم در قالب محتوای اقتباسی و هم از طریق محتواهای پیشنهاد متناسب با نیازها و علایق آنها انجام داد. برای اجرای موفقیت آمیز شخصی سازی محتوا در بازاریابی باید این فرایند را به طور مداوم انجام دهید. برای مثال، اگر فقط صفحه تایید سفارش را برای مشتریان‌تان شخصی سازی کنید اما از شخصی سازی باقی چرخه عمر مشتری غافل شوید، استراتژی بازاریابی شما موفق نخواهد شد.

بنابراین، محتوای شخصی سازی شده باید در هر مرحله از فرآیند فروش و حتی بعد از آن هم به مشتری ارائه شود.

منظور از شخصی سازی محتوا چیست؟

از این لحاظ، محتوای وبسایت، فروشگاه آنلاین و همچنین ایمیل‌های ارسالی به مشتریان گزینه‌های متنوعی را برای اجرای محتوای شخصی سازی شده در اختیار شما قرار می‌دهد. هرچند، شخصی سازی محتوا تنها در صورت توجه به نیازهای مشتریان و ایجاد تجربیات مثبت برای آنها موفق خواهد بود. روی هم رفته، با محتوای شخصی ‌سازی‌ شده می‌توانید ارزش افزوده بالایی را به مشتریان‌تان ارائه می‌دهید. در عین حال می‌توانید تعهد آنها را نیز تقویت کنید.

بر این اساس، شخصی سازی محتوا در وبسایت یا فروشگاه آنلاین‌ به ایجاد علاقه در مشتریان کمک می‌کند. در ادامه هم با ایجاد وفاداری مشتری باعث بهبود تجربه کاربری می‌شود. در نهایت، شما می‌توانید به تبدیل‌های بیشتری دست پیدا کنید.

نحوه هدف گذاری برای محتوای سفارشی

اصولا مخاطب قرار دادن گروه هدف مناسب برای شخصی سازی محتوا اهمیت زیادی دارد. برای انجام این کار به عنوان صاحب یک کسب و کار می‌توانید روش‌های مختلفی را دنبال کنید. با این حال، در ادامه سه روش رایج را به طور مفصل توضیح می‌دهیم.

شخصی سازی

همیشه باید هدف تمام اقدامات‌تان شخصی سازی باشد. برای انجام این کار می‌توانید رفتار تک تک کلیک‌ها و خرید هر مشتری را ثبت کنید. در ادامه هم می‌توانید اطلاعات کسب شده را در هنگام انتشار محتوا در نظر بگیرید. علاوه بر این، می‌توانید با پیشنهاد محتوای سفارشی شده محتواهایی مانند متن یا بنر را به صورت انحصاری به مشتریان‌تان نمایش دهید. با این نوع شخصی ‌سازی از یک تجربه خرید منحصر به ‌فرد طراحی شده برای هر مشتری مطمئن می‌شوید.

شخصی سازی محتوای مبتنی بر کمپین

محتوای شخصی سازی شده را می‌توانید در سطح یک کمپین تبلیغاتی هم به کار بگیرید. برای مثال، در صورت راه اندازی یک کمپین محتوا در مناسبت‌های خاصی مانند اعیاد می‌توانید محتوای متناسب با این ایام و موضوعات مشابه را به مشتریان‌تان نشان دهید. در این راستا، می‌توانید اطلاعات مورد نیاز در مورد کاربران و رفتار آنها را با استفاده از ابزارهای مناسب جمع آوری کنید. انجام این کار به شما در گروه بندی کاربرانی با خصوصیات مشابه در دسته بندی مشتریان کمک می‌کند.

همچنین، می‌توانید از اطلاعات به دست آمده برای ایجاد پرسونای خریدار استفاده کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که در طول یک کمپین تبلیغاتی محتوایی را ارئه دهید که با نیازهای کاربران همخوانی بیشتری دارد.

شخصی سازی محتوا در طول سفر مشتری

یکی دیگر از روش‌های هدف گذاری بسیار موفق در طول فرایند شخصی سازی محتوا سفر مشتری است. در این روش هدف گذاری سفر مشتری از اولین تماس تا انجام اقدام تعیین شده توسط شما تعریف می‌شود. بنابراین، می‌توانید بسته به هر مرحله‌ای که مشتری در حال حاضر در آن قرار دارد، محتوای شخصی سازی شده را نمایش دهید. با این حال، باید درباره محتوای مورد نیاز مشتریان در هر مرحله به خوبی فکر کنید تا بتوانید مطلب مناسبی را در اختیار آنها قرار دهید.

بنابراین، برای شخصی سازی موفق محتوا باید بتوانید محتوا را در طول سفر مشتریان با نیازهای آنها تطبیق دهید.

موقعیت‌های مناسب برای شخصی سازی محتوا

همانطور که قبلا اشاره کردیم، برای ارائه محتوای شخصی سازی شده گزینه‌های متنوعی وجود دارد. بنابراین، می‌توانید بر اساس نیازتان از شخصی‌سازی محتوا در وبسایت‌تان استفاده کنید. آشنایی با موارد زیر می‌تواند ایده بهتری به شما بدهد.

موقعیت‌های مناسب برای شخصی سازی محتوا

شخصی سازی محتوا

گزینه اول این است که محتوای خودتان را شخصی سازی کنید و به گروه‌های مشتری یا هر مشتری به طور جداگانه‌ای پاسخ دهید. برای مثال، می‌توانید محتواها و عناوین‌شان را بر اساس مشتری مربوطه طراحی و تولید کنید. حتی می‌توانید دست به ابتکار بزنید و رنگ دکمه‌ها یا کل طرح بندی را به صورت انحصاری به علایق کاربر نزدیک کنید. از طرف دیگر، تصاویر و بنرها را هم می‌توانید شخصی سازی کنید. انجام این کار به ارائه یک تجربه کاربری منحصر به فرد به مشتریان‌تان کمک می‌کند.

محتوای پیشنهادی

علاوه بر مورد قبلی، نمایش محتواهای پیشنهادی هم می‌تواند ایده تاثیرگذاری باشد. یعنی مقالات یا موضوعاتی را در وبلاگ‌تان منتشر کنید که با علایق فردی مشتری مربوطه هماهنگی بیشتری دارد. در این راستا، استفاده از داده‌های جمع آوری شده در مورد کاربر یا پرسونای خریدار می‌تواند به شما در ارائه محتوای مناسب به مشتریان در زمان مناسب کمک کند. به این ترتیب، مشتریان‌تان در دریایی از محتواهای مختلف غرق نمی‌شوند.

در عوض، فقط روی موضوعات مرتبط با علایق نیازهایشان تمرکز می‌کنند. از طرف دیگر، با جلب توجه بیشتر مشتریان می‌توانید به طور موثرتری به آنها ارزش افزوده ارائه دهید. از همه مهمتر، انتشار یک محتوای واقعا جالب و تاثیرگذار برای مشتریان‌تان می‌تواند به سود سئو سایت‌تان هم باشد. بنابراین، سعی کنید مطالب پیشنهادی را در مکان‌های مختلف وبسایت و فروشگاه آنلاین‌تان نمایش دهید.

محتوای هوشمند

محتوای هوشمند محتوایی است که به صورت پویا و در یک زمان واقعی با کاربر مربوطه و نیازهای آنها هماهنگ می‌شود. با محتوای هوشمند می‌توانید تجربه خریدی را به مشتریان‌تان ارائه دهید که کاملا برای آنها طراحی شده است. در اینجا نه تنها محتوای مناسب را به مشتریان‌تان ارائه می‌دهید، بلکه آن را به طور خاص با مشتری مربوطه هماهنگ می‌کنید. برای مثال، محتوای شخصی‌ سازی شده را می‌توانید به ‌صورت انفرادی طراحی کنید.

یعنی بر اساس دستگاه مورد استفاده، کشور کاربر یا مرحله چرخه عمر مشتری. هدف در اینجا ارائه محتوایی است که برای یک مشتری فردی خیلی بیشتر شخصی سازی می‌شود.

ارائه تجربه خرید بی نظیر با محتوای شخصی سازی شده

با شخصی سازی محتوا می‌توانید یک تجربه خرید فراموش نشدنی را برای مشتریان‌تان ایجاد کنید. همچنین، می‌توانید وفاداری مشتری را ارتقا دهید. از این نظر، طراحی محتوای انحصاری و پیشنهادی برای مشتریان باعث می‌شود بتوانید به آنها ارزش افزوده زیادی ارائه دهید. بنابراین، ارائه محتوای مورد علاقه مشتری از میان طیف وسیعی از محتواهای تولید شده توسط سایر برندها می‌تواند شما را در نگاه مشتری مهم‌ و مرتبط‌تر نشان دهد.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که محتوای شخصی سازی شده را باید در تمامی چرخه زندگی مشتری ارائه دهید.