برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

کپی رایتینگ: چگونه بنویسیم که فروش‌مان بیشتر شود؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آیا قدرت کلمات می‌توانند به شما در دستیابی به اهداف تجاری و فروش بیشتر کمک کنند؟ پاسخ این سوال مثبت است و به آن کپی رایتینگ می‌گویند. امروز می‌خواهیم به شما نشان دهیم که چرا نوشتن به نوعی هم هنر و هم علم محسوب می‌شود. در این مطلب قرار است به شما یک سری نکته کلیدی ارائه دهیم تا بتوانید به عنوان یک کپی رایتر محتواهای جذاب و تاثیرگذاری را برای جلب توافق و متقاعدسازی مشتریان‌تان تولید کنید.

کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتینگ هنر نوشتن مجاب کننده‌ برای جلب توجه مخاطبان هدف و ترغیب آنها به انجام یک اقدام خاص است. اقدامی که شما را به اهداف تجاری کسب و کارتان می‌رساند. به عبارت دیگر، نوشتن به طور قانع کننده با استفاده از متون سنجیده و حساب شده تا پرسونای خریدار به انجام عمل مورد نظر ترغیب و حس کنجکاوری در وی تحریک شود. در حقیقت، علمی است که تسلط بر نویسندگی ماهرانه را با توانایی‌های دیگری مانند متقاعدسازی یا همدلی ترکیب می‌کند.

در ادامه مشاهده خواهید کرد که چطور درک نقاط درد مشتری و استفاده از دوز مناسب اغواگری به برقراری ارتباط با خریدار کمک می‌کند. بنابراین، در این مسیر باید تا جای ممکن به مخاطبان‌تان فکر کنید. همچنین، باید خودتان را جای آنها بگذارید تا با نوشته‌های جذب به قلب آنها راه پیدا کنید.

کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتینگ به چه دردی می‌خورد؟

اگر می‌خواهید برای کسب و کارتان مشتری جذب کنید کپی رایتینگ در خدمت شماست. اگر به فکر افزایش فروش آنلاین‌تان هستید کپی رایتینگ می‌تواند به شما کمک ‌کند. شاید بپرسید چرا؟ خوب، دلایل زیادی وجود دارد اما یکی از آنها خیلی بدیهی است. هیچ کس دوست ندارد متن‌های بی مزه و بی ذوق را مطالعه کند. به همان دلیلی که هیچ کس به یک ویترین فروشگاه شلخته و بی‌ سلیقه جذب نمی‌شود. یک متن جالب، جذاب و سرگرم کننده متنی است که مشتری را در وبسایت‌تان نگه می‌دارد.

بنابراین، اگر بتوانید از چند ثانیه حیاتی اول به سلامت عبور کنید نشان می‌دهد که در مسیر درستی قرار دارید. به هر حال، هر چه مشتریان زمان بیشتری در وبسایت‌تان بمانند، احتمال خریدشان بیشتر است. با این حال، برای تبدیل شدن به یک معیار مناسب در حوزه کاری و افزایش اعتبار برندتان باید از لحن خاصی برای نوشتن استفاده کنید. حالا بیایید باهم ببینیم سبک نوشتن مجاب کننده به شما چه کمی می‌کند.

کپی رایتینگ به چه دردی می‌خورد؟

۱. ساخت یک برند قوی

کپی رایتینگ صدای متقاعد کننده برند شما محسوب می‌شود، زیرا:

  • هویت کلامی یکدستی است که باعث آشنایی و به وجود آمدن اعتماد در مشتری می‌شود
  • یک پیام روشن و ارزش پیشنهادی منحصر به فرد باعث ایجاد اعتبار می‌شود.

به عبارت دیگر، این استراتژی به شما در تقویت هویت و اعتبار برندتان یا همان برندسازی کمک می‌کند. بنابراین، باید مطمئن شوید که لحن صدای مورد نظرتان در محتواهای شما در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و حتی در ویدیوهای یوتیوب مشهود باشد. به این ترتیب، می‌توانید روز به روز به ساخت یک برند قوی نزدیک و نزدیک‌تر شوید.

۲. برقراری ارتباط عاطفی با مشتریان

بسیاری از افراد فکر می‌کنند مشتریان بر اساس انگیزه و منطق‌شان برای خرید تصمیم گیری می‌کنند، اما گاهی وقت‌ها احساسات حاکمان بلامنازعی هستند. البته این همان نکته‌ای است که نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی بیان می‌کند. شواهد نشان می‌دهند که واکنش عاطفی مصرف کنندگان به یک مطلب تبلیغاتی نسبت به خود محتوا تاثیر بیشتری روی تصمیمات آنها می‌گذارد. به عبارت دیگر، احتمال خرید افراد از برندی که به احساسات‌شان متوسل می‌شود دوبرابر است.

مصداق بارز این ادعا شرکت اپل است که روی هنر توسل به احساسات قوی و دست گذاشتن روی نیازها و خواسته‌های مشتریان فعلی و بالقوه تسلط دارد. اپل همچنین می‌داند که کپی رایتینگ به برقراری مکالمه با مشتری کمک می‌کند. یعنی هیچ ارتباطی بدون مکالمه ایجاد نمی‌شود. از طرف دیگر، کپی رایتینگ به شما یاد می‌دهد که چطور کلمات کلیدی را به طور طبیعی و هوشمندانه در محتواها جایگذاری کنید. به طور خلاصه، کپی رایتینگ به شما در جذب مشتری کمک می‌کند.

۳. کار کردن روی جایگاه یابی ارگانیک

بهتر است از گوگل سوال کنید که کپی رایتینگ هنر است یا علم و بعد نتایج را بررسی کنید. خیلی زود متوجه خواهید شد که نظرات متفاوتی در این مورد وجود دارد. بیشتر افراد اعتقاد دارند که کپی رایتینگ با توجه به هدف نهایی یعنی همان افزایش فروش آنلاین یا فیزیکی باید به عنوان یک علم در نظر گرفته شود. با این حال، به اعتقاد بعضی از افراد کپی رایترهای فعلی بیشتر در دنیای سرد فرمول‌ها غرق شده‌اند. البته نظر هر دو گروه به نوعی درست است.

بنابراین، متن دیجیتالی شما باید به طور مساوی از هنر و علم نهایت بهره را ببرد. فراموش نکنید که کپی رایتینگ هنر نوشتن است اما دیده شدن هم اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل، اصلا نباید قدرت سئو را دست کم بگیرید. به عبارت دیگر، در هنگام نوشتن باید خریدار را در ذهن‌تان تصور کنید و با استفاده از از مزایای سئوی داخلی کاری کنید تا با یک جستجو به راحتی مطلب شما را پیدا کنند. یعنی باید روی قوانین سئو تسلط داشته باشید.

در ادامه هم باید از تکنیک‌های معروف کپی رایتینگ برای ترغیب مشتری به انجام واکنش مورد نظرتان استفاده کنید. البته تمام این کارها را باید با استفاده از هنر و خلاقیت‌تان انجام دهید.

عناصر مهم کپی رایتینگ

برای کپی رایتینگ و جذب مشتری باید نکات خاصی را در مطالب‌تان در نظر بگیرید. منظور ما موارد زیر است:

  • شناسایی مشتری: باید دقیقا بدانید که هدف محصول یا خدمات‌تان چه افرادی هستند.
  • پر رنگ کردن مزایا: به جای ارائه فهرستی از ویژگی‌های عمومی محصو‌ل‌تان بهتر است به مشتری نشان دهید که چه مزایایی دارند.
  • استفاده از عناوین کوبنده و تاثیرگذار: یعنی تیترهای هوشمند، شوخ طبعانه و کوتاه که در آنها از آمارها و همچنین کلماتی برای تحریک حس کنجکاوی مشتریان استفاده می‌شود.
  • تاکید کردن روی یک پیشنهاد فروش بی نظیر: با ارائه پیشنهادات فروش عالی برتری کسب و کارتان را نسبت به رقبا نشان دهید.
  • تمرکز روی شما به جای ما: ضمیر شخصی فروتن «شما» به برقراری یک گفتگوی مستقیم با خوانندگان کمک و آنها را بیشتر درگیر می‌کند. برای مثال، نوشتن «شاید بپرسید چرا؟» باعث می‌شود حس کنجکاوی خواننده تحریک شود.
  • ارائه اطلاعات کم و کنجکاو کردن مخاطب: برای خواننده عشوه گری کنید اما او را در وسط راه تنها بگذارید. به این تیتر نگاه کنید؛ «۷ نکته برای جذب مشتریان بیشتر. چهارمی فروش ما را ۵۰ درصد افزایش داده است». آیا  کسی می‌تواند در برابر نخواندن نکته چهارم مقاومت کند.
  • ایجاد یک دعوت به عمل واضح: دعوت به عمل یعنی همه حرف‌های من خوب و درست است، اما من با هدف انجام کار خاصی با شما تماس گرفته‌ام. پس برای خرید، به اشتراک گذاری یا دانلود باید روی این دکمه کلیک کنید.
  • اجتناب از زیاده روی: هیچ کس باور نمی‌کند که محصول‌تان بهترین محصول بازار است، مگر اینکه آن را ثابت کنید. بنابراین، به جای استفاده از جملات اغراق آمیز روی ویژگی‌ها و مزایای محصولات و خدمات‌تان تاکید کنید.
  • نوشتن همزمان برای انسان و موتورهای جستجو: کلمات کلیدی مورد نیاز و محبوب مخاطبان‌تان را شناسایی و از آنها در مطالب‌تان به طور طبیعی استفاده کنید.