برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

گوگل کیورد پلنر چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

گوگل کیورد پلنر یک ابزار رایگان است که به کمک آن می‌توانید کلمات کلیدی را جستجو و کمپین‌های جستجوی پولی را ایجاد کنید. همچنین، استفاده از این ابزار مفید به دلیل نمایش رفتار کلمات کلیدی به تقویت تکنیک‌های سئو یا تبلیغات پولی کمک می‌کند. بدون شک برای در معرض دید قرار گرفتن وبسایت کسب و کارتان باید به فکر ایجاد یک استراتژی مناسب باشید. بنابراین، استفاده از این ابزار باعث می‌شود بفهمید کدام کلمات کلیدی به پرسونای خریدار برای پیدا کردن شما کمک می‌کند.

به هر حال، انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با محصولات جهت جذب ترافیک باکیفیت به وبسایت‌تان چالش بزرگی محسوب می‌شود. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم هر آنچه که باید درباره انتخاب بهترین کلمه کلیدی با استفاده از گوگل کیورد پلنر را بدانید به شما توضیح دهیم.  

گوگل کیورد پلنر چیست؟

به طور کلی، گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner) یکی از ابزارهای رایگان موجود در اکانت‌های گوگل ادز است که امکان تجزیه و تحلیل و تحقیق کلمات کلیدی را برای کاربران فراهم می‌کند. بنابراین، این ابزار برای ایجاد هر نوع کمپین‌ ارگانیک و پولی به دردتان می‌خورد، زیرا می‌تواند به بهبود کیفیت تمام محتواها کمک کند. از طرف دیگر، باید توجه داشته باشید که انتخاب کلمات کلیدی مناسب در هر استراتژی محتوای آنلاین اهمیت زیادی دارد.

یعنی هر چه ارتباط کلمات کلیدی با جستجوی کاربر بیشتر باشد، آن محتوا بیشتر نمایش داده می‌شود. علاوه بر این، آشنایی با پرسونای خریدار و بیشترین عبارات جستجو شده در جایگاه مناسب‌تان به شما در پیدا کردن کلمات کلیدی ایده آل کمک می‌کند. در نتیجه، می‌توانید محتواهای خودتان را به طور موثرتری در معرض دید مشتریان بالقوه قرار دهید.

اهمیت استفاده از گوگل کیورد پلنر

روی هم رفته، گوگل کیورد پلنر علاوه بر ارائه ایده‌های کلمه کلیدی برای محتوا به شما در موارد زیر هم کمک می‌کند:

  • شناسایی تعداد جستجوها برای یک کلمه کلیدی (حجم)
  • وارد کردن فهرست کلمات کلیدی در یک صفحه گسترده
  • ارائه موضوعات اصلی و فرعی برای وبلاگ یا وبسایت
  • جستجو بر اساس موقعیت جغرافیایی
  • ارائه تصویری از هزینه‌ها برای تعیین بودجه تبلیغات کلیکی (PPC)
  • نشان دادن میزان رقابت برای یک کلمه کلیدی و سختی رتبه بندی برای آن

بنابراین، استفاده از این نوع ابزار می‌تواند در ایجاد استراتژی‌های بهتر محتوا و جذب ترافیک واجد شرایط به وبسایت‌تان کمک زیادی کتد.

نحوه دسترسی به گوگل کیورد پلنر

برای شروع استفاده از این ابزار باید در گوگل ادز یک اکانت ایجاد کنید. این مرحله کاملا رایگان است. با این حال، برای اجرای کمپین‌های گوگل ادز باید هزینه پرداخت کنید. برای ایجاد اکانت باید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. ورود به گوگل ادز

اگر برای اولین بار وارد وبسایت گوگل ادز می‌شوید باید روی گزینه «Start now» در گوشه سمت راست و بالا کلیک کنید. سپس، با وارد کردن ایمیل‌تان روی گزینه Sign in کلیک کنید. در صورت عدم نیاز به ایجاد کمپین انتخاب گزینه «Create an account without a campaign» و سپس «Continue» کافی خواهد بود. با انتخاب این گزینه مشخص می‌کنید که به ایجاد کمپین تمایل ندارید. در غیر اینصورت، برای ایجاد یک کمپین باید به مرحله بعدی بروید.

نحوه دسترسی به گوگل کیورد پلنر

۲. راه اندازی اکانت‌

این مرحله به انتخاب هدف تبلیغاتی اصلی از بین سه گزینه زیر ارتباط دارد:

  • ایجاد تماس‌های بیشتر (Generate more calls)
  • ایجاد فروش یا ثبت نام بیشتر در وبسایت (Get more website sales or sign-ups)
  • دریافت بازدیدهای بیشتر برای شعبه فیزیکی (Get more visits to your physical location)

شما می‌توانید با انتخاب بهترین گزینه برای پروفایل کسب و کارتان به ویژگی‌های مطمئن‌تری جهت ایجاد کمپین‌های خودتان دسترسی داشته باشید. سپس، باید اطلاعات مربوط به کسب و کارتان را اضافه کنید. در این راستا، برای ایجاد اکانت‌تان به راه اندازی یک کمپین جدید نیاز دارید. ابتدا باید نام و لینک وبسایت یا پروفایل شرکت‌تان را وارد کنید. سپس، نوبت به وارد کردن مکان فعالیت و محصولات یا خدمات‌تان می‌رسد. در نهایت، برای تکمیل ثبت نام هم باید یک روش پرداخت را انتخاب کنید.

۳. دسترسی به کیورد پلنر

در این مرحله اکانت‌تان در گوگل ادز آماده است و می توانید از ابزارهای موجود مانند کیورد پلنر استفاده کنید. اصلا نگران نباشد، زیرا بدون کسب اجازه از شما هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. برای شروع استفاده از کیورد پلنر در منوی اصلی روی «Tools» کلیک کنید. بعد از کلیک روی این گزینه با گزینه‌های مختلفی رو به رو می‌شوید. سمت چپ در ستون «Planning» روی «Keyword Planner» کلیک کنید. در اینجا برای تعیین کلمات کلیدی دو گزینه خواهید داشت:

  • کشف کلمات کلیدی جدید (Discover new keywords)
  • دریافت حجم جستجو و پیش بینی (Get search volume and get forecasts)

کشف کلمات کلیدی جدید با گوگل کیورد پلنر

در این قسمت ایده‌های جالبی در مورد کلمات کلیدی به نمایش در می‌آید. می‌توانید علاوه بر ویرایش فهرست موجود، کلمات کلیدی مورد نظرتان را هم به برنامه اضافه و پیش بینی عملکرد آنها را مشاهده کنید. در این راستا، روی گزینه کلیک Discover new keywords و عبارات مربوط به محصولات یا خدمات مرتبط با شرکت‌تان و یا در صورت تمایل آدرس وبسایت‌تان را وارد کنید. برای این کار هم می‌توانید از دو گزینه زیر استفاده کنید:

  • Start with keywords
  • Start with a website

برای زبان Persian و برای مکان All locations را انتخاب کنید. در ادامه با کلیک روی گزینه «Get results» می‌توانید فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط باعبارات وارد شده قبلی را مشاهده ‌کنید. بهتر است در این قسمت از فیلترها و گزینه «Refine keywords» برای جستجوی مناسب‌ و مطمئن‌تر استفاده کنید. برای انجام این کار می‌توانید روی «Add filter» کلیک و یک گزینه را انتخاب کنید. یا اینکه می‌توانید در قسمت «Refine keywords» کادرهای موجود را علامت بزنید یا حذف کنید.

بعد از جستجو، فیلتر کردن و اصلاح کلمات کلیدی می‌توانید با انتخاب کادر مربعی در سمت چپ هر کلمه کلیدی، آنها را به طرح‌تان اضافه کنید. با انجام این کار کادر مربوطه به رنگ آبی در می‌آید. سپس، می‌توانید روی «Add keywords to create a plan» یا «Add keywords» کلیک کنید.  

دریافت حجم جستجو و پیش‌بینی‌ها در گوگل کیورد پلنر

بعد از انتخاب کلمات کلیدی مورد نظر و اضافه کردن آنها به طرح‌تان می‌توانید حجم جستجو و همچنین پیش بینی عملکرد را برای هر کدام از آنها مشاهده کنید. برای انجام این کار، باید مجددا در قسمت «Tools» و «Planning» روی کیورد پلنر کلیک کنید. با این حال، برخلاف مورد قبلی در اینجا باید «Get search volume and get forecasts» را انتخاب کنید. سپس، باید بعد از وارد کردن کلمات کلیدی یک فایل حاوی کلمات کلیدی را دانلود و روی «Get started» کلیک کنید.

دریافت حجم جستجو و پیش‌بینی‌ها در گوگل کیورد پلنر

در ادامه از منوی سمت چپ گزینه «Forecast» را انتخاب کنید. در جدولی که به نمایش در می‌آید می‌توانید اطلاعات زیر را مشاهده کنید:  

  • کلیک‌ها: نشان می‌دهد که چند نفر می‌توانند روی تبلیغ شما کلیک کنند
  • نمایش‌ها: نشان می‌دهد تبلیغ‌تان هر چند وقت یکبار نمایش داده می‌شود
  • هزینه: کل ارزش کمپین را نشان می‌دهد
  • نرخ کلیک
  • میانگین هزینه هر کلیک

توجه داشته باشید که این اطلاعات فقط یک پیش بینی عملکرد ایده آل را برای همه کلمات کلیدی بر اساس هزینه‌های شما نشان می‌دهند. بنابراین، می‌توانید از میان جنبه‌های دیگر ارزش بودجه و دوره زمانی را تغییر دهید.

نحوه یافتن بهترین کلمات کلیدی برای یک وبسایت یا کمپین

فراموش نکنید که تحقیق کلمات کلیدی پایه و اساس سئو در هر وبلاگ یا وبسایتی محسوب می‌شود. بنابراین، اگر ندانید کدام کلمات کلیدی می‌توانند کاربران بیشتری را به سمت شما هدایت کنند نمی‌توانید یه راحتی استراتژی مناسبی را برای افزایش و بهینه سازی ترافیک ایجاد کنید. رعایت نکات زیر به شما در این مسیر کمک زیادی خواهد کرد:

  • به خاطر سپردن پرسونای خریدار و آشنایی با خواسته‌های آنها
  • در نظر گرفتن حجم جستجو
  • جستجوی کلمات کلیدی استفاده شده توسط رقبا
  • کمک گرفتن از گوگل
  • جستجوی کلمات کلیدی متعدد
  • جستجوی کلمات کلیدی در قالب سوال
  • هدف گیری بیشترین عبارات جستجو شده بر اساس منطقه

از قدرت گوگل کیورد پلنر نهایت بهره را ببرید

اگر کسب و کارتان وبلاگ یا وبسایتی دارد، تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین و پربازده‌ترین اقداماتی است که باید انجام دهید. از این نظر، تحقیق درباره میزان تقاضا برای کلمات کلیدی علاوه بر ارائه عبارات مناسب جهت بهبود سئو اطلاعات مهمی را هم درباره مشتریان به شما ارائه می‌دهد. طبیعتا استفاده از این اطلاعات می‌تواند تا حد زیادی به جذب مخاطبان هدف‌تان و مشتریان احتمالی کمک کند.

علاوه بر این، استفاده از کلمات کلیدی مناسب به گوگل این امکان را می‌دهد که محتوای شما را با کلمات کلیدی از همان جامعه آماری مطابقت دهد. یعنی شما می‌توانید به طور مستقیم با وبسایت‌های منتشر کننده مطالب مشابه رقابت کنید. از همه مهمتر، گوگل کیورد پلنر صرفنظر از پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای ترافیک ارگانیک، برای تبلیغات پولی هم ابزار ایده ‌آلی محسوب می‌شود. بنابراین، باید تا می‌توانید از قدرت آن بری پیشرفت کسب و کارتان استفاده کنید.