برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

سرعت ایندکس سایت را با این راهکارها زیادتر کنید

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

موتورهای جستجو از یک سری الگوریتم خاص برای خزیدن در اینترنت و ایندکس کردن وبسایت‌ها و محتوای آنها استفاده می‌کنند. اصولا قابلیت پایش و ایندکس شدن توسط موتورهای جستجو برای تعیین رتبه یک سایت در صفحه نتایج جستجو اهمیت زیادی دارد. از این لحاظ، کلمات کلیدی و تولید محتواهای تاثیرگذار از ارکان مهم استراتژی‌ سئو محسوب می‎شوند. با این وجود، عوامل مهم دیگری هم وجود دارند که برای خزنده‌های موتورهای جستجو اهمیت دارند.

در این مطلب می‌خواهیم مراحلی را معرفی کنیم که با انجام آنها سرعت ایندکس شدن وبسایت‌تان را بالا ببرید.

نحوه افزایش سرعت ایندکس شدن صفحات سایت

در حالت کلی، خزیدن و ایندکس کردن بخش مهمی از کار موتورهای جستجو برای پیدا کردن صفحات وب جدید است. به همین دلیل، در این بخش عناصری از وبسایت‌تان را بررسی می‌کنیم که روی ایندکس شدن صفحات سایت تاثیر می‌گذارند.

۱. افزایش سرعت لود شدن صفحات وبسایت جهت کمک به ایندکس سایت

خزنده‌های وب با وجود صفحات وب بی‌شمار نمی‌توانند زمان زیادی را برای لود شدن صفحات وبسایت‌تان صبر کنند. بنابراین، در صورت عدم لود شدن سریع این صفحات خیلی زود وبسایت‌تان را ترک خواهند کرد. متاسفانه این اتفاق اصلا برای سئو سایت شما خوب نیست. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است هر از گاهی سرعت صفحات وب را ارزیابی و در صورت لزوم بهتر کنید. برای بررسی سرعت وبسایت‌تان می‌توانید از ابزارهایی مانند Google Search Console استفاده کنید.

اگر متوجه کند بودن وبسایت‌تان شدید باید هرچه سریعتر این مشکل را حل کنید. انجام موارد زیر می‌تواند به شما در این راه کمک کند:

  • ارتقا سرور یا پلتفرم هاستینگ
  • فشرده سازی تصاویر و ویدئوها
  • کاهش حجم فایل‌های CSS، جاوا اسکریپت و HTML
  • حذف یا کاهش ریدایرکت‌ها

علاوه بر این، با بررسی گزارش Core Web Vitals می‌توانید عوامل کند کردن سرعت لود شدن وبسایت‌تان را شناسایی کنید.

1. افزایش سرعت لود شدن صفحات وبسایت جهت کمک به ایندکس سایت

۲. تقویت ساختار لینک‌های داخلی

داشتن یک وبسایت با ساختار خوب و لینک‌های داخلی مناسب از عناصر مهم یک استراتژی سئو موفق محسوب می‌شود. در حالت کلی، ایندکس کردن یک سایت بی‌نظم برای موتورهای جستجو کار سختی است. اینجاست که اهمیت لینک‌های داخلی مشخص می‌شود. اصولا لینک سازی داخلی ضعیف و داشتن صفحات یتیم برای سئو مضر است. منظور از صفحات یتیم صفحاتی هستند که به آنها از صفحات دیگری در وبسایت‌تان لینک داده نشده است.

از آنجایی که هیچ صفحه‌ای به این صفحات لینک نمی‌دهد، موتورهای جستجو جهت پیدا کردن این صفحات راهی جز نقشه سایت‌تان نخواهند داشت. برای حل این مشکل بهتر است ساختار داخلی وبسایت‌تان را قوی کنید. اما چطور؟ باید از هر صفحه‌ای در وبسایت‌تان به صفحات دیگر لینک دهید تا خوانندگان بتوانند به راحتی به صفحات دیگر دسترسی داشته باشند. از همه مهمتر، انجام این کار به موتورهای جستجو هم کمک می‌کند بتوانند آنها را ایندکس کنند.

حذف لینک‌های شکسته هم اقدام مهم دیگری است که باید برای تقویت ساختار داخلی وبسایت‌تان انجام دهید.

۳. ارسال نقشه سایت‌ به گوگل

به خاطر داشته باشید که در صورت اعمال تغییرات در هر محتوایی بهتر است نقشه سایت‌تان را به Google Search Console ارسال کنید. نقشه سایت فایلی است که به هر صفحه‌ای در وبسایت‌تان لینک مستقیم می‌دهد و برای موتورهای جستجو حکم یک نقشه راه بسیار مفید را دارد. اساسا وجود نقشه سایت برای ایندکس شدن سایت شما مفید است، زیرا به گوگل امکان آشنایی همزمان با چندین صفحه مختلف را می‌دهد.

از همه مهمتر، خزنده‌های گوگل با یکبار بازدید از فایل نقشه سایت می‌توانند تمام صفحات‌تان را پیدا کنند.

۴. به‌روز رسانی فایل‌های Robots.txt

robots.txt فایلی است که به خزنده‌های موتورهای جستجو نحوه خزیدن در وبسایت‌تان را نشان می‌دهد. همچنین، این فایل ترافیک ربات‌ها را هم مدیریت می‌کند. جایی که robots.txt از لحاظ قابلیت پایش به درد می‌خورد جایی است که می‌توانید بعضی از صفحات را برای ایندکس شدن توسط گوگل محدود کنید. برای مثال، می‌توانید از ایندکس شدن صفحاتی مانند دایرکتوری‌ها، سبد خرید و برچسب‌ها توسط خزنده‌ها جلوگیری کنید. بنابراین، بهتر است به این فایل نگاهی بیندازید.

شاید به طور ناخواسته دسترسی خزنده‌ها را به صفحات مهم وبسایت‌تان محدود کرده باشید. از این نظر، اشتباهات متداول در مورد فایل‌های robots.text به شرح زیر است:

  • فقدان Robots.txt در دایرکتوری ریشه
  • استفاده نامناسب از wildcards
  • تگ Noindex در robots.txt
  • فقدان URL نقشه سایت

۵. بررسی کنیبالیزیشن

تگ‌های کنونیکال تگ‌هایی هستند که سیگنال‌های چندین URL را در یک URL کنونیکال تکی ادغام می‌کنند. این مورد راه به درد بخوری جهت اعلام به گوگل برای ایندکس کردن صفحات مورد نظر شما و رد کردن نسخه‌های تکراری و قدیمی است. با این حال، راه را برای بعضی از تگ‌های کنونیکال سرکش هم باز می‌کند. این نوع از تگ‌های کنونیکال با اشاره به نسخه‌های قدیمی‌تر صفحاتی که که دیگر وجود خارجی ندارند باعث می‌شوند که موتورهای جستجو آنها را به اشتباه ایندکس کنند.

در نتیجه، نسخه جدید همان صفحات ایندکس نمی‌شوند. برای حذف این تگ‌های سرکش می‌توانید از یک ابزار inspection URL استفاده کنید.

۶. انجام ممیزی سایت برای بهبود سرعت ایندکس سایت

بعد از انجام تمام مراحل قبلی باید ممیزی سایت را انجام دهید. برای انجام این کار باید بررسی کنید و ببینید که گوگل چند درصد از صفحات سایت شما را ایندکس کرده است.

انجام ممیزی سایت برای بهبود سرعت ایندکس سایت

در این راستا، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • بررسی نرخ قابلیت ایندکس شدن: یعنی تعداد صفحات ایندکس گوگل تقسیم بر تعداد صفحات وب‌سایت. می‌توانید این کار را در Google search Console با رفتن به تب Pages و همچنین با بررسی تعداد صفحات وبسایت‌تان از پنل مدیریت CMS انجام دهید. در حالت کلی، احتمالا وبسایت‌تان دارای صفحاتی است که تمایل به ایندکس شدن آنها ندارید. بنابراین این نرخ به احتمال زیاد ۱۰۰ درصد نمی‌شود. با این حال، درصد قابلیت ایندکس شدن زیر ۹۰ درصد نشان دهنده مشکلاتی است که نیاز به بررسی دارند.  
  • ممیزی صفحات منتشر شده جدید: با هربار انتشار صفحات جدید در وبسایت‌تان یا به‌روز رسانی مهم‌ترین صفحات باید از ایندکس شدن آنها اطمینان حاصل کنید. برای انجام این کار هم می‌توانید به Google Search Console بروید و این موضوع را بررسی کنید.

۷. پیدا کردن محتواهای کم کیفیت

اگر مخاطبان به خواندن محتواهای وبسایت‌تان علاقه مند نباشند احتمالا توسط گوگل ایندکس نخواهند شد. برای بررسی این موضوع می‌توانید صفحات ایندکس نشده را در وبسایت‌تان پیدا و پرس و جوهای هدف را برای آنها بررسی کنید. اگر پاسخ‌های مناسبی را به سوالات جستجوگران ارائه می‌دهند که هیچ. در غیر اینصورت، باید این نوع محتواها را با محتواهای جدید جایگزین یا به‌روز رسانی کنید. همچنین، داشتن محتواهای تکراری هم می‌تواند مانع ایندکس شدن وبسایت‌تان توسط خزنده‌ها شود.

در این مورد ساختار کدنویسی شما خزنده‌های گوگل را به اشتباه می‌اندازد و نمی‌دانند کدام نسخه را باید ایندکس کنند. اساسا این مشکل از مواردی مانند session ID و مشکلات صفحه بندی ناشی می‌شود که می‌توانید آن را با اصلاح تگ‌ها، حذف صفحات یا تنظیم دسترسی گوگل حل کنید.

۸. فعالسازی پروتکل IndexNow

IndexNow به عنوان یک پروتکل نسبتا جدید اجازه ارسال همزمان URLها در میان موتورهای جستجو از طریق یک API را می‌دهد. این پروتکل مانند نسخه تقویت شده‌ای از ارسال یک نقشه سایت XML به وبسایت‌تان عمل می‌کند و به موتورهای جستجو در مورد URLهای جدید و تغییرات هشدار می‌دهد. در واقع، IndexNow به نوعی از قبل نقشه راه سایت شما را به خزنده‌ها ارسال می‌کند. در کل، اجرای این پروتکل راحت است.

تنها کاری که باید انجام دهید ایجاد یک key API است. در ادامه هم باید از آن در دایرکتوری یا هر مکان دیگری میزبانی و URL‌ها را در قالب توصیه شده ارسال کنید.

امکان دریافت رتبه بهتر با افزایش سرعت ایندکس سایت

حالا که اطلاعات مفیدی درباره قابلیت پایش و ایندکس شدن وبسایت‌تان به دست آورده‌اید به خوبی می‌دانید که این دو عامل چطور می‌توانند به رتبه بندی شما در صفحه نتایج جستجو کمک کنند. به خاطر داشته باشید که حتی اگر از بهترین کلمات کلیدی استفاده کنید و از موهبت دریافت بک لینک‌های با کیفیت بهره مند باشید باز هم بدون ایندکس شدن توسط خزنده‌های گوگل نمی‌توانید در نتایج جستجو ظاهر شوید.

بنابراین، برای ایندکس شدن توسط این خزنده‌ها باید وبسایت‌تان را به طور منظم بهینه سازی کنید. مطمئن باشید که با رعایت نکات ذکر شده در این مطلب و استفاده از ابزارهای مناسب این کار امکانپذیر خواهد بود.