برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

کنیبالیزیشن کلمه کلیدی چیست و چگونه رفع می‌شود؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اگر در وبسایت‌تان مقالات منتشر شده زیادی دارید ممکن است با یک مشکل جدی مرتبط با سئو به نام کنیبالیزیشن کلمه کلیدی مواجه شوید. این مفهوم یکی از مشکلات سئو است که تقریبا در بیشتر وبسایت‌ها دیده می‌شود. به خصوص اگر چندین صفحه یا پست را یا یک کلمه کلیدی مشابه هدف گیری کرده باشند. اگر دوست دارید بدانید که چطور می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید حتما این مطلب را مطالعه کنید.

کنیبالیزیشن کلمه کلیدی چیست؟

کنیبالیزیشن کلمه کلیدی (keyword cannibalization) یا همنوع خواری زمانی اتفاق می‌افتد که در چندین مقاله یا صفحه در وبسایت‌تان از یک کلمه کلیدی استفاده کرده‌اید. یعنی، می‌خواهید آن مقالات یا صفحات برای یک کلمه کلیدی مشابه رتبه بندی شوند. در کل، اتفاق بدی است زیرا گوگل معمولا اجازه چند بار رتبه بندی برای یک کلمه کلیدی را نمی‌دهد. بنابراین، در صورت وقوع این اتفاق رتبه‌های خوبی به شما اختصاص داده نخواهد شد.

کنیبالیزیشن کلمه کلیدی چیست؟

برای مثال، فرض کنید که دو مقاله با عناوین زیر دارید:

  1. منظور از صدای برند چیست
  2. نکاتی که باید در مورد صدای برند بدانید

از آنجایی که احتمالا در هر دو مقاله قصد رتبه بندی کلمه کلیدی «صدای برند» را داشته‌اید، این دو مطلب نمی‌توانند از گوگل رتبه خوبی را دریافت کنند. به هر حال، در اینجا کنیبالیزیشن کلمه کلیدی رخ می‌دهد. با این وجود، اگر مقاله دوم را حذف کنید به احتمال زیاد مقاله اول رتبه بهتری را به دست می‌آورد.

تاثیرات منفی کنیبالیزیشن کلمه کلیدی رو سئو

به طور کلی، کنیبالیزیشن کلمه کلیدی می تواند برای سئو عواقب بدی به همراه داشته باشد. در مجموع، عواقب عملی این مشکل مشخص است. با این حال، کنبالیزیشن باعث از دست دادن ترافیک وسایت و هدایت پرس و جوها به یک صفحه اشتباه می‌شود. همچنین، با ایجاد نوسان در رتبه بندی صفحه نتایج موتور جستجو فروش را کاهش می‌دهد. اما چرا؟ به دلایل زیر:

  • کاهش اعتبار صفحه: زیرا به جای یک صفحه خیلی معتبر نرخ کلیک را بین چندین صفحه نسبتا مرتبط تقسیم می‌کنید.
  • کاهش ارزش مرتبط‌ترین صفحه توسط گوگل: در صورت استفاده از کلمات کلیدی مشابه ممکن است گوگل به اشتباه به مرتبط‌ترین صفحه رتبه کمتری اختصاص دهد.
  • تضعیف لینک‌ها و انکر تکست‌ها: بک لینک‌هایی که می‌توانستند به یک صفحه اصلی بروند حالا بین دو یا چند صفحه تقسیم می‌شوند. همچنین، انکر تکست و لینک‌های داخلی به جای هدایت بازدیدکنندگان به یک صفحه اصلی آنها را به چندین صفحه مختلف می‌برند.
  • کاهش کیفیت صفحه: هدف گیری یک کلمه کلیدی توسط چندین صفحه به گوگل نشان می‌دهد که محتوا با کلمات کلیدی هر صفحه همخوانی ندارد.
  • نوسان نرخ تبدیل: به جای هدایت بازدیدکنندگان جدید به یک صفحه اصلی آن‌ها‌ را به چند صفحه مختلف هدایت می‌کنید. ممکن است نرخ تبدیل در یک صفحه خوب و در صفحه دیگر نامطلوب باشد. در نتیجه، احتمالا مشتریان بالقوه زیادی را از دست می‌دهید.

نحوه تشخیص کنیبالیزیشن کلمه کلیدی

اگر خودتان مدیر وبسایت هستید، احتمالا می‌دانید که در مورد چه موضوعاتی محتوا تولید شده است. این امر تشخیص همنوع خواری را راحت می‌کند، زیرا می‌توانید کلمات کلیدی استفاده شده در موضوعات مشابه را بررسی کنید. با این وجود، اگر چندین نویسنده محتوا دارید کار کمی سخت می‌شود. یعنی باید نگاهی به کل مطالب منتشر شده بیندازید. همچنین، می‌توانید با استفاده از Google Analytics مشاهده کنید کدام پست‌ها بیشترین میزان ترافیک را دارند.

در ادامه هم می‌توانید پایین‌تر بروید و بررسی کنید کدام مطالب موضوعات مشابهی دارند. به این ترتیب، با بررسی مطالب می‌توانید بفهمید که در آنها از کلمات کلیدی مشابه استفاده شده است یا خیر. توجه داشته باشید که کنیبالیزیشن زمانی اتفاق می‌افتد که درباره یک موضوع مشابه با چند URL مختلف تولید محتوا می‌کنید و گوگل نمی‌تواند به درستی متوجه شود که کدام مطلب دقیق‌ترین پاسخ را به کاربران‌تان ارائه می‌دهد.

روش‌های رفع کنیبالیزیشن کلمه کلیدی

در این بخش می‌خواهیم به شما نشان دهیم که چطور باید همنوع خواری را رفع کنید. برای انجام این کار می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید.

روش‌های رفع کنیبالیزیشن کلمه کلیدی

۱. پیدا کردن مقالاتی که برای یک کلمه کلیدی رتبه بندی می‌شوند

اول از همه، باید بدانید که کدام مقالات در وبسایت‌تان در حال همنوع خواری هستند. یعنی قرار است برای یک کلمه کلیدی در گوگل رتبه بندی شوند. در این راستا، بهتر است فهرستی از تمام کلمات کلیدی ایجاد کرده و آنها را به صورت دستی در گوگل بررسی کنید. همچنین، می‌توانید از ابزارهای دیگر سنجش سئو و یا ابزارهای بازاریابی مانند HubSpot استفاده کنید. در کل، هدف این است متوجه شوید که آیا گوگل برای یک کلمه کلیدی بیشتر از یک نتیجه را از وبسایت‌تان نشان می‌دهد یا خیر.

۲. انتخاب مقاله اصلی برای هر کلمه کلیدی

حالا که می‌دانید کدام مقاله‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند، باید انتخاب کنید کدام‌شان برای کلمه کلیدی اصلی مناسب‌تر هستند. یعنی باید ببینید دوست دارید کدام مقاله رتبه و بازدید بیشتری داشته باشد. برای اینکه بتوانید راحت‌تر تصمیم گیری کنید می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • کدام مقاله به‌روزتر، جدیدتر و باکیفیت‌تر است
  • کدام مقاله تبدیل بیشتری دارد؟

۳. ادغام مقالات مشابه با هم

بعد از پیدا کردن مقاله اصلی برای هر کلمه کلیدی باید این مقاله را با مقالات مشابه ادغام کنید. یعنی باید با افزودن اطلاعات مفید مقالات دیگر به مقاله اصلی مطلب مفید و تاثیرگذاری را در اختیار مخاطبان‌تان قرار دهید. همچنین، می‌توانید محتوای اصلی را با اطلاعات جدید، تصاویر یا ویدئوها به‌روز رسانی کنید. مطمئنا داشتن یک مقاله به‌روز و به درد بخور پتانسیل بیشتری برای دریافت رتبه بهتر دارد.

۴. سپردن مقاله اصلی برای خزیدن به گوگل

در این مرحله باید کاری کنید که خزنده‌های گوگل در مقاله اصلی وبسایت‌تان بخزند تا تغییرات ایجاد شده را سریع‌تر شناسایی کند. برای انجام این کار می‌توانید از Google Search Console و یا ابزارهای دیگر کمک بگیرید.

۵. پیدا کردن کلمات کلیدی جدید

اگر وبسایت‌تان از استراتژی تحقیق کلمات کلیدی ضعیفی رنج می‌برد، کاری که باید انجام دهید پیدا کردن کلمات کلیدی جدید است. اما چرا باید این کار را انجام دهید؟ چون کلمات کلیدی به طور دقیقی محتوای صفحه وب شما را توصیف می‌کنند. بنابراین، انتخاب درست این نوع کلمات می‌تواند صفحات وب‌تان را بهتر معرفی کند تا مخاطبان راحت‌تر به آنها دسترسی داشته باشند.

۶. انجام ریدایرکت ۳۰۱

ریدایرکت ۳۰۱ به عنوان یک کد وضعیت HTTP زمان انتقال دائمی یک صفحه به یک مکان جدید را به مرورگر اطلاع می‌دهد. به این ترتیب، حتی اگر کاربران آدرس قدیمی‌تری را تایپ کنند، ریدایرکت ۳۰۱ به طور خودکار آنها را به مکان جدید هدایت می‌کند. اصولا استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ به شما این امکان را می‌دهد که با لینک دادن صفحات مرتبط کمتر به مطلب اصلی و قوی‌تر محتواهای همنوع خوار را با هم ادغام کنید.

کنیبالیزیشن کلمه کلیدی را جدی بگرید

همانطور که در سراسر این مطلب مشاهده کردید کنیبالیزیشن کلمه کلیدی مشکل رایج بسیاری از وبسایت‌ها است. ممکن است فکر کنید که داشتن چندین صفحه با هدف گیری یک کلمه کلیدی به افزایش رتبه شما کمک می‌کند. با این حال، انجام این کار فقط کار گوگل را برای تعیین و نمایش مرتبط‌ترین صفحه سخت می‌کند. در نتیجه، معمولا به اشتباه محتوا یا صفحه‌ای از وبسایت‌تان را نمایش می‌دهد که مطلب اصلی نیست. همین امر باعث کاهش رتبه صفحه مربوطه می‌شود.

به خاطر داشته باشید همنوع خواری اولین اشتباه سئو است که احتمالا مرتکب می‌شوید. بنابراین، اگر وبسایت‌تان دارای محتوای عالی و بک لینک‌های قوی است بهتر است حتما از بروز این مشکل جلوگیری کنید تا صفحات‌تان رتبه خوبی را در صفحه نتایج موتور جستجو به دست آورند.