برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بازاریابی چند کاناله: راهکاری برای افزایش تبدیل

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

با رشد روزافزون بازار تجارت الکترونیک و فروش محصولات از طریق شبکه‌های اجتماعی مسیرهای جدیدی برای انجام بازاریابی سر راه مشاغل قرار گرفته است. یکی از این مسیرهای پربازده و تاثیرگذار بازاریابی چند کاناله نام داد. اگر کسب و کار شما در حال حاضر از چندین کانال برای فروش یا تبلیغ محصولات‌تان استفاده می‌کند اما با این استراتژی آشنایی ندارید، به خواندن ادامه دهید. در این مطلب قرار است شما را با این نوع بازاریابی و مزایای آن آشنا کنیم.

بازاریابی چند کاناله چیست؟

بازاریابی چند کاناله یک استراتژی مفید با هدف راه اندازی همزمان کمپین‌ها در پلتفرم‌ها و رسانه‌های مختلف است. این استراتژی به شما امکان توزیع کمپین‌های بازاریابی مشابهی را از طریق کانال‌های متعدد می‌دهد. در نتیجه، با افزایش در معرض دید قرار گرفتن به تعداد بیشتری از مشتریان بالقوه دست پیدا می‌کنید. در مجموع، کانال‌های ارتباطی احتمالی در این نوع بازاریابی رسانه‌های آفلاین و آنلاین را شامل می‌شوند. از این نظر، مهمترین کانال‌های مربوطه عبارتند از:

  • وبسایت‌ها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • موتورهای جستجو
  • ایمیل
  • رادیو و تلویزیون
  • وبلاگ نویسی
  • روابط عمومی
  • فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین
  • رسانه‌های چاپی مانند مجله، روزنامه و بنر
بازاریابی چند کاناله چیست؟

اگرچه این بازاریابی از طریق کانال‌های مختلف اجرا می‌شود، هدف اصلی آن کسب اطمینان از رسیدن موفقیت آمیز پیام برند به همه مخاطبان‌تان است. برای دستیابی به این هدف هم آشنایی با ویژگی های منحصر به فرد هر پلتفرم و همچنین حفظ زیبایی شناسی و هویت برندتان به یک اندازه اهمیت دارد. روی هم رفته، برندهایی که قصد اجرای کمپین‌های چند کاناله را دارند، باید تغییرات لازم را روی کانال‌های مورد استفاده اعمال کنند.

هرچه باشد، صرف نظر از اینکه تبلیغات توسط مصرف کنندگان مشاهده شود یا نشود، جلب توجه آنها مهم است.

تفاوت بازاریابی چند کاناله و بازاریابی همه کاناله

اگرچه بازاریابی چند کاناله و همه کاناله هردو از کانال‌های مختلفی برای انتقال یک پیام هماهنگ استفاده می‌کنند، باهم تفاوت‌هایی دارند. در بازاریابی چند کاناله تبلیغ یک محصول یا خدمات به روش‌های مختلف و از طریق کانال‌های متنوع با هدف جلب توجه مصرف کنندگان انجام می‌شود. در بازاریابی همه کاناله یا اومنی چنل (Omnichannel marketing) گرچه از چندین کانال برای انتقال یک پیام استفاده می‌شود، تمام کانال‌ها به نوعی به یکدیگر متصل می‌شوند.

علاوه بر این، چند کاناله به افراد امکان تعامل با هر کدام از پلتفرم‌های مورد استفاده را می‌دهد. با این وجود، بازاریابی همه کاناله تجربه کاربری کاملتر و یکپارچه‌تری را ارائه می‌دهد. در نهایت، بازاریابی چند کاناله یک استراتژی ایده آل برای شرکت‌هایی است که قصد پیاده سازی روش‌های جدیدی فراتر از بازاریابی‌های سنتی را دارند. هرچند، مانند بازاریابی همه کاناله به سفارشی سازی و نظارت نیاز دارد.

مزایای بازاریابی چند کاناله

اساسا یک کمپین بازاریابی چند کاناله سازماندهی شده می‌تواند از تمام ویژگی‌های منحصر به فرد هر کانال یا رسانه ارتباطی انتخاب شده استفاده کند. به همین دلیل، یکی از مزایای اصلی آن افزایش در معرض دید قرار گرفتن برندها در برابر پرسونای خریدار است. این امر به نوبه خود باعث افزایش ترافیک کاربران جدید به وبسایت‌ها و فروش بیشتر می‌شود. همچنین، این نوع بازاریابی مزایای زیر را هم ارائه می‌دهد.

مزایای بازاریابی چند کاناله

توزیع از طریق کانال‌های سازگار با مشتری

بازاریابی چند کاناله به شما امکان دسترسی آنلاین و آفلاین به کاربران از طریق کانال‌های دلخواه‌شان را می‌دهد. به خصوص وقتی که قصد دستیابی به اهداف مختلفی را دارید. برای مثال، افراد جوان بیشتر در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. بنابراین، برای دسترسی به آنها باید حضور پررنگ‌تری در پلتفرم‌های اجتماعی داشته باشید. افراد مسن‌تر هم بیشتر به سمت محتواهای منتشر شده از تلویزیون جذب می‌شوند.

در نتیجه، می‌توانید از این کانال برای دسترسی به اهداف‌تان و جلب توجه این دسته از افراد استفاده کنید. به این ترتیب، کسب و کارتان می‌تواند فرمت تبلیغات را با علایق و سلایق هر نوع مصرف کننده تطبیق دهد.

تعامل بیشتر با کاربران

با بهره گیری از پلتفرم‌های مختلف می‌توانید کاربران را به تعامل بیشتر با برندتان ترغیب کنید. در این راستا، می‌توانید به کمک انواع دعوت به اقدام مشتریان بالقوه را به شبکه‌های اجتماعی یا صفحات فرود وبسایت‌تان با هدف وفاداری سوق دهید. با انجام این کار علاوه بر ترافیک بیشتر، تعامل بیشتری را نیز با مخاطبان هدف کسب و کارتان خواهید داشت.

شناخت بیشتر برند

یکی از مزایای اصلی بازاریابی چند کاناله کمک به شناخت بیشتر برند است. از آنجایی که مصرف کنندگان هر روز در معرض محتواهای آنلاین مختلفی قرار می‌گیرند، کسب و کارها باید برای جلب توجه آنها باهم رقابت کنند. بنابراین، بازاریابی چند کاناله با حضور در کانال‌های مختلف به شناسایی بیشتر شرکت‌تان در بازار کمک می‌کند.

پوشش بیشتر بازار

بدون شک بازاریابی چند کاناله یکی از عامه پسند‌ترین و مناسب‌ترین روش‌ها برای انواع مختلف مخاطبان است. شرکت‌هایی که از این استراتژی استفاده می‌کنند، خطر حذف گروه‌های خاص را به عنوان بخشی از مخاطبان‌شان به حداقل می‌رسانند. بنابراین، می‌توانند به گروه‌های مختلفی از مصرف‌کنندگان از طریق کانال‌های محبوب‌شان دسترسی پیدا کنند.

ایجاد کانال‌های فروش جدید

بازاریابی چند کاناله به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از کانال دلخواه مشتریان بالقوه در زمان مورد نظرشان به آنها نزدیک شوید. به این ترتیب، با این نوع بازاریابی می‌توانید علاوه بر آشنایی و دسترسی به جایگاه‌های مختلف بازار به فرصت‌های فروش جدیدی در کانال‌های مختلف دست پیدا کنید. این امر همچنین کمک می‌کند سود بیشتری به دست آورید.

نکاتی برای راه اندازی کمپین‌های بازاریابی چند کاناله

به طور کلی، برای اجرا و راه اندازی کمپین‌های بازاریابی چند کاناله می‌توانید از نکات زیر نهایت بهره را ببرید.

  • تعریف یک کمپین منحصر به فرد با یک پیام واضح و مختصر
  • تکرار کردن پیام کسب و کارتان در تمام رسانه‌ها یا کانال‌های توزیع کمپین‌
  • استفاده از اصول زیبایی شناسی و هویت سازمانی مشابه در تمام کانال‌های ممکن
  • کسب اطلاع از روندها و گرایشات بازار در هر کدام از رسانه‌ها
  • انتخاب روزها و ساعات تبلیغ کمپین‌
  • اندازه گیری و تجزیه و تحلیل نتایج و تبدیل‌ها

در کل، مهمترین نکته در زمان راه اندازی یک کمپین بازاریابی چند کاناله طراحی استراتژی مناسبی است که با هویت برند شما سازگار باشد. از همه مهمتر، پیام کسب و کارتان باید در بین کانال‌های مختلف به درستی منتقل شود. در طرف مقابل، باید در نظر داشته باشید که در هر کمپین بازاریابی از یک استراتژی قیمت گذاری مناسب برای رقابت با رقبا استفاده کنید.

انتقال پیام هماهنگ در پلتفرم‌های مختلف با بازاریابی چند کاناله

یک استراتژی بازاریابی چند کاناله موفق کمک می‌کند با دسترسی به سرنخ‌های جدید بتوانید آنها را در مکان و زمان مناسب تبدیل کنید. بنابراین، به محض شناسایی کانال‌های مناسب باید به فکر ایجاد یک استراتژی پیام رسانی ثابت باشید. یعنی در صورت هدف گیری گروه‌های مختلف در پلتفرم‌های متفاوت افراد باید بتوانند ارتباط بین پیام‌ها با برند و محصولات تبلیغ شده را تشخیص دهند. بنابراین، باید پیام برندتان را طوری انتقال دهید که مخاطبان هر پلتفرم‌ یا کانالی با آن ارتباط برقرار کنند.