برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

جستجوی ارگانیک چیست و چرا باید روی آن تمرکز کنید؟

مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

در خوشبینانه‌ترین حالت تمام محتواها باید رتبه بندی شوند، اما متاسفانه در واقعیت چنین اتفاقی نمی‌افتد. اگر می‌خواهید محتوای شما رتبه خوبی دریافت کند، باید مراحل خاصی را دنبال کنید. در اینصورت، شانس‌تان برای صعود در صفحه نتایج موتور جستجو بالا خواهد رفت. از این لحاظ، جستجوی ارگانیک به عنوان یکی از ارکان مهم سئو نحوه رتبه بندی وبسایت‌ها و صفحات وب را توسط موتورهای جستجو شامل می‌شود.

بنابراین، مشاغل با داشتن یک استراتژی مناسب می‌توانند با هزینه‌ای خیلی کم به مشتریان بیشتری دست پیدا کنند. در این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم که جستجوی ارگانیک چیست و چرا برای کسب و کارتان اهمیت دارد.

جستجوی ارگانیک چیست؟

به طور کلی، منظور از جستجوی ارگانیک همان هدایت طبیعی کاربران به وبسایت‌تان از طریق موتورهای جستجو است. آن هم بدون اینکه هزینه زیادی را بپردازید یا از تبلیغات استفاده کنید. بنابراین، برای جذب این ترافیک، صفحات وبسایت‌تان باید برای موضوعات جستجو بهینه سازی شوند تا در صورت جستجو توسط افراد نمایش داده شوند.

جستجوی ارگانیک چیست؟

اهمیت جستجوی ارگانیک

اصولا جستجوی ارگانیک در مقایسه با کانال‌های بازاریابی دیگر گزینه بهتری محسوب می‌شود. علاوه بر این، نه تنها صفر تا صد این فرایند به شما بستگی دارد، بلکه رایگان است. یعنی ورود ترافیک به دلیل عدم پرداخت مبلغ به خصوصی توسط شما متوقف نمی‌شود. از دیدگاه تجاری هم مزایای زیر را برای کسب و کارتان به همراه خواهد داشت:     

  • برقراری ارتباط با مصرف کنندگان مختلف: با تولید محتوای ارگانیک می‌توانید انواع مختلف کاربران را هدف گیری کنید. برای مثال، افرادی که به محصولات یا خدمات‌تان علاقه دارند. علاوه بر این، امکان هدف گیری افراد در مراحل مختلف قیف فروش را هم برای شما فراهم می‎شود.
  • بهبود تبلیغات پولی: ترافیک ارگانیک به نوعی مکمل تبلیغات پولی است، زیرا می‌توانید به راحتی از از ریتارگتینگ استفاده کنید. یعنی کاربران را بر اساس رفتار وبسایت‌ مجددا هدف گیری کنید. برای مثال، می‌توانید تبلیغات مرتبط را به افرادی که از یک صفحه خاص از وبسایت‌تان بازدید کرده‌اند مجدداد نمایش دهید.
  • صرفه جویی در هزینه‌ها: اگرچه تولید محتوا برای این نوع جستجو تقریبا همیشه به سرمایه گذاری اولیه نیاز دارد، برخلاف تبلیغات، این صرف هزینه یکباره ترافیک را برای ماه‌ها حفظ می‌کند.

چرا صفحات رتبه بندی می‌شوند؟

اول از همه، نمایش بهترین نتایج جستجو برای موضوعات خاص به نفع موتورهای جستجو است. یعنی نه تنها باعث می‌شود کاربران نتایج مورد نظرشان را پیدا کنند، بلکه آنها را به استفاده از موتور جستجو برای جستجوهای جدید هم ترغیب می‌کند. از طرف دیگر، موتورهای جستجو برای تعیین بهترین صفحه با استفاده از ربات‌های خزنده عناصری مانند کاربرد کلمه کلیدی، بهینه سازی تصویر، لینک‌ها و موارد دیگر را بررسی می‌کنند.

در نهایت، این عوامل تعیین می‌کنند که یک صفحه برای یک پرس ‌و جو باید چقدر خوب رتبه ‌بندی شود تا بر همین اساس به نمایش در آید.

روش‌های بهبود ترافیک جستجوی ارگانیک

حالا که با جستجوی ارگانیک و تاثیر آن روی کسب و کارتان آشنا شده‌اید بهتر است روش‌های افزایش ترافیک وبسایت را هم یاد بگیرید. در ادامه چند روش کاربردی برای دستیابی به این هدف را مشاهده خواهید کرد.

روش‌های بهبود ترافیک جستجوی ارگانیک

تحقیق کلمات کلیدی

عموما در هنگام هدایت ترافیک ارگانیک دانستن اینکه باید درباره چه موضوعی محتوا تولید کنید اهمیت زیادی دارد. بر این اساس، دست کم گرفتن مرحله تحقیق باعث می‌شود منابع‌تان را از دست دهید و در ازای آن هم چیزی به دست نیاورید. از این نظر، یک موضوع خوب موضوعی است که هم افراد آن را جستجو کنند و هم به تجارت شما مرتبط باشد. در اینجا تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند به شما کمک زیادی کند تا بتوانید مخاطبان هدف‌تان را به وبسایت‌تان سرازیر کنید.

در حال حاضر، ابزارهای رایگان بسیار خوبی برای انجام این کار وجود دارند و شما می‌توانید با استفاده از این ابزارها و از طریق وارد کردن یک عبارت جستجو بهترین کلمات کلیدی مربوطه را پیدا کنید.

درک فاکتورهای مهم از نظر موتورهای جستجو

در مرحله بعدی باید مطمئن شوید که محتواهای تولید شده نه تنها کلمات کلیدی مرتبط را هدف گیری می‌کنند، بلکه قالب کاربرپسندی هم دارند. علاوه بر این، باید در مورد هدف جستجو هم اطلاعات مفیدی به دست آورید. هرچند، علیرغم اهمیت این موضوع در برنامه ریزی‌ها، نادیده گرفتن خواسته‌های موتورهای جستجو می‌تواند شما را به دردسر بیندازد. بنابراین، باید فاکتورهای مهم برای رتبه بندی موتورهای جستجو را شناسایی کنید.

در ادامه هم بر همان اساس محتواهای وبسایت‌تان را بهینه سازی کنید تا برای افراد بیشتری نمایش داده شوند.

درک فاکتورهای مهم از نظر موتورهای جستجو برای رتبه بندی

بهینه سازی خارجی

لینک سازی خارجی فرآیندی است که در آن از و‌بسایت‌های دیگر به صفحه شما لینک داده می‌شود. البته گوگل به طور رسمی تایید نکرده است که تعداد لینک‌ها یک عامل رتبه بندی محسوب می‌شود. با این وجود، نمی‌توان اهمیت بک لینک‌ها را در جستجوی ارگانیک نادیده گرفت. همچنین، باید توجه داشته باشید که مشاهده نتایج لینک سازی کمی طول می‌کشد. بنابراین، این فرایند به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد.

جستجوی ارگانیک برای کسب و کارتان را آغاز کنید

با شروع اجرای تاکتیک‌های جستجوی غیرپولی در شرکت‌تان ممکن است کمی سردرگم شوید. اگر کسب و کار کوچک و منابع محدودی دارید، فقط با تمرکز روی تحقیق کلمات کلیدی و تولید محتوای خوب می‌توانید پیشرفت قابل توجهی را تجربه کنید. به محض تولید چند محتوای خوب و جذاب می‌توانید آنها را از لحاظ لینک‌ها و کلمات کلیدی بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که موفقیت یک شبه به دست نمی‌آید. همچنین، سئو و جستجوی ارگانیک شبیه دوی ماراتن هستند.

بنابراین، باید همیشه استراتژی‌های هدفمند و درستی داشته باشید. در نهایت، اجرای درست موارد مذکور می‌تواند جذب ترافیک ثابت و مرتبط را برای سال‌های آینده تضمین کند.