برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

سوالات متداول سئو برای مارکترهای تازه کار

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

حتما بارها این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که “پرسیدن عیب نیست، ندانستن عیب است.” این موضوع در مورد سوالات متداول سئو هم صدق می‌کند.

امروزه طیف وسیعی از صاحبان کسب کارها و مارکترها شیفته واژه سئو هستند. این دسته از افراد با پیروی از الگوریتم‌ها هر کاری می‌کنند تا این فرایند را به نحو احسن انجام دهند. اگر شما هم به تازگی وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ شده‌اید باید با رعایت یک سری دستورالعمل مشخص سئو وبسایت را اجرا کنید. به هر حال داشتن یک وبسایت خوب شانس قرارگیری در بالای صفحه نتایج جستجو را بالا می‌برد.

با این حال، با شروع فعالیت‌تان هرچه جلوتر می‌روید سوالات بیشتری ذهن‌تان را درگیر می‌کند. در این مطلب قرار است به بعضی از سوالات متداول سئو پاسخ دهیم. اگرچه این سوالات به ظاهر ساده به نظر می‌رسند، می‌توانند تا حدی شما را گیج کنند.

سوالات متداول سئو که ممکن است از خودتان بپرسید

اگرچه از پیدایش مفهوم سئو چند سالی گذشته است، هنوز برای بسیاری از تازه کارها در دیجیتال مارکتینگ مفهوم جدیدی محسوب می‌شود. تعدادی از مهمترین سوالات متداول سئو و پاسخ‌های آنها را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

منظور از سئو چیست؟

این یکی از اولین سوالات متداول سئو است که حتما از خودتان می‌پرسید. سئو (SEO) یا به عبارت دیگر بهینه سازی موتور جستجو یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ است. این استراتژی باعث می‌شود وبسایت‌تان در نتایج جستجوی ارگانیک در معرض دید افراد بیشتری قرار بگیرد. همچنین، با افزایش کیفیت ترافیک به شما در دستیابی به اهداف فروش کمک می‌کند. بنابراین، اگر به عنوان یک مارکتر وبسایت جدیدی دارید برای هدایت ترافیک بیشتر به آن باید از این تکنیک استفاده کنید.

همچنین، به کمک سئو می‌توانید بازدیدکنندگان وبسایت‌تان را به خریداران بالقوه تبدیل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را مطالعه کنید.

منظور از سئو چیست؟

نتایج ارگانیک با نتایج پولی چه تفاوتی دارند؟

نتایج جستجوی ارگانیک بخش‌های رایگانی در صفحه نتایج موتور جستجو است که بر پایه مرتبط بودن محتوا با پرس و جوی کلمه کلیدی تعیین می‌شوند. به عبارت دیگر، رتبه بندی ارگانیک یک وبسایت برای شما هیچ هزینه‌ای به همراه ندارد. فقط باید با پشتکار و صرف زمان به رتبه‌های برتر دست پیدا کنید. در طرف مقابل، نتایج پولی قرار دارند که بر اساس تبلیغات هستند. از این نظر، صاحبان وبسایت‌ها برای نمایش آنها در صفحات برتر نتایج جستجو هزینه‌ای را می‌پردازند.

این دسته از نتایج معمولا در بالا یا در ستون فرعی چپ یا راست نمایش داده می‌شوند.  

آیا نیازی به وارد کردن کلمه کلیدی در نام دامنه وجود دارد؟

بله، اصولا انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای نام دامنه یکی از عوامل مهم در بهبود رتبه وبسایت‌تان در موتورهای جستجو است. با وارد کردن کلمات کلیدی مرتبط با محتوای وبسایت‌تان می‌توانید مطمئن شوید که با جستجوی عبارات جستجو توسط افراد، وبسایت‌تان در بالای نتایج جستجو ظاهر می‌شود. اصولا استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه باعث ایجاد آگاهی از برند و جذب بازدیدکنندگان بیشتری به وبسایت‌تان می‌شود.

با این حال، ایجاد تعادل بین انتخاب کلمات کلیدی محبوب برای جذب ترافیک اهمیت زیادی دارد. یعنی قرار دادن کلمه کلیدی در دامنه اصلی صرفا به خاطر بهینه سازی کلمات کلیدی می‌تواند به سئو آسیب برساند.

در هر صفحه از چند کلمه کلیدی باید استفاده کرد؟

روی هم رفته، هیچ عدد دقیقی وجود ندارد. یعنی همه چیز به نحوه استفاده از کلمه کلیدی و مجموع کلمات محتوای شما بستگی دارد. با این حال، در صورت زیاده روی در استفاده از یک کلمه کلیدی ممکن است جریمه شوید. ما توصیه می‌کنیم که فقط خوانندگان و نیازهای آنها را در نظر داشته باشید و به صورت کاملا طبیعی از کلمات کلیدی استفاده کنید. با انجام این کار همه چیز برای موتورهای جستجو طبیعی به نظر می‌رسد و دیگر برای رسیدن به یک عدد خاص تقلا نخواهید کرد.  

فراموش نکنید که تحقیق کلمات کلیدی می‌تواند به شما در انتخاب کلمات کلیدی مناسب کمک زیادی کند.

در هر صفحه سایت از چند کلمه کلیدی باید استفاده کرد؟

تفاوت بین لینک داخلی و لینک‌ ورودی چیست؟

اساسا لینک‌ داخلی (Internal link) لینکی در یک صفحه از وبسایت‌تان است که کاربران با کلیک روی آنها به صفحه دیگری هدایت می‌شوند. در عوض، لینک‌ ورودی (Inbound links) لینکی است که از وبسایت‌های دیگر به وبسایت شما می‌آید. توجه داشته باشید که هر دو مورد برای سئو ارزش زیادی دارند.

چند لینک داخلی برای هر صفحه محتوا کافی است؟

توضیحاتی که در مورد استفاده از کلمات کلیدی ارائه دادیم در مورد لینک‌های داخلی هم صادق است. یعنی نباید به هیچ وجه در استفاده از لینک‌های داخلی زیاده روی کنید. بهتر است فقط زمانی از لینک‌های داخلی در داخل محتواها بهره ببرید که واقعا برای خوانندگان مفید باشند و بتواند آنها را به مطلب مرتبطی هدایت کنند.

آیا انجام سئو به دانش کدنویسی نیاز دارد؟

عموما برای هر بخش بهینه سازی موتور جستجو نیازی به کدنویسی ندارید. با این وجود، در بعضی از تاکتیک‌های پیشرفته‌تر سئو به درک اولیه کدنویسی نیاز پیدا می‌کنید. هرچند، آشنایی با این دانش برای تمام بخش‌ها ضروری نیست.

فایل robots.txt چیست؟

یک فایل متنی ساده است که نحوه خزیدن ربات‌های خزنده در وبسایت، ایندکس کردن محتواها و ارائه آنها به کاربر را کنترل می‌کند.

فایل sitemap.xml چیست؟

یک فایل متنی حاوی فهرستی از تمام صفحات وبسایت‌تان است که به ربات‌های جستجو درباره آن‌ها اطلاعات لازم را ارائه می‌دهد. اساسا این فایل، راهنمای موتورهای جستجو برای ایندکس کردن محتوای اصلی وبسایت شما است.

ایندکس کردن و خزیدن چه تفاوتی با هم دارد؟

در حالت کلی، وقتی که موتورهای جستجو محتوای وبسایت‌تان را به طور سطحی میخوانند یعنی در حال خزیدن هستند. درست زمانی که در وبسایت‌تان می‌خزند محتواهای قابل نمایش در موتور جستجو را هم ایندکس می‌کنند. با این وجود، نکته مهم این است که تمام محتواها را ایندکس نمی‌کنند. در عوض، در خلال بررسی فرآیند خزیدن خودشان انتخاب می‌کنند که چه محتوایی باید ایندکس شود.

ایندکس کردن و خزیدن چه تفاوتی با هم دارد؟

صفحات ایندکس شده را چطور می‌توان مشاهده کرد؟

عموما با تایپ کردن site:www.YOURDOMAIN.com می‌توانید خیلی راحت صفحات ایندکس شده در وبسایت‌تان را پیدا کنید.

دلیل نوشتن متن جایگزین برای تصاویر چیست؟

موتورهای جستجو توانایی خواندن تصاویر را ندارند، اما متن‌ها را می‌توانند بخوانند. بنابراین، متن جایگزین به آن‌ها در فهم موضوع و هدف تصاویر کمک می‌کند. علاوه بر این، افراد در صورت لود نشدن یک صفحه به کمک متن جایگزین می‌توانند درباره تصویر موجود اطلاعاتی را به دست آورند.

مشاهده نتایج سئو چقدر طول می‌کشد؟

تعیین زمان مشاهده نتایج به عواملی مانند تعداد محتوای ایجاد شده، کیفیت محتواها، نحوه برقراری ارتباط مخاطبان با محتوا، کوچک یا بزرگ بودن وبسایت و اعتبار دامنه آن بستگی دارد. بر این اساس، در صورت خزیدن منظم موتورهای جستجو در یک وبسایت بزرگ احتمالا نتایج طی چند روز قابل مشاهده است. با این حال، مشاهده نتایج سئو در سایت‌های کوچک‌تر به احتمال زیاد زمان بیشتری طول می‌کشد، زیرا موتورهای جستجو کمتر در آنها می‌خزند.

ما به شما توصیه می‌کنیم که قبل از تغییر استراتژی سئو برای مشاهده نتایج حداقل یک هفته و حداکثر یک ماه صبر کنید.

چه هدفی را باید برای سئو تعیین کنید؟

زمان تعیین یک هدف برای سئو بهتر است تنها به بالای قیف و هدایت ترافیک بیشتر  به وبسایت‌تان فکر نکنید. در عوض، روی تمام قیف بازاریابی و هدایت ترافیک باکیفیت به وبسایت‌تان‌ تمرکز کنید. خودتان را جای مخاطبان هدف‌تان بگذارید. ببینید آیا تمام افرادی که وبسایت‌تان را از طریق سئو پیدا می‌کنند برای کسب و کار شما واجد شرایط هستند؟ اگر جواب مثبت باشد که خوش به حال‌تان.

اگر هم جواب منفی باشد متوجه خواهید شد که این افزایش ترافیک بدون کیفیت سود زیادی نداشته است. بنابراین، در هنگام تعیین اهداف‌تان بین ترافیک عمومی و ترافیک باکیفیت تفاوت قائل شوید. در نهایت، سعی کنید اهداف‌تان را بر اساسا کل قیف بازاریابی تعیین کنید، نه بر پایه ترافیک بیشتر.