برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

تبلیغات هدفمند: تاکتیکی برای رسیدن به مخاطبان هدف

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تبلیغات آنلاین این روزها در همه جا به چشم می‌خورند. با این وجود، خیلی راحت توسط افراد نادیده گرفته می‌شوند. به همین دلیل، تبلیغ کنندگان سعی می‌کنند برای جلب توجه شما مطالبی که در اینترنت می‌خوانید و کالاهایی که اینترنتی می‌خرید را ردیابی کنند. این کار باعث می‌شود بتوانند با عادت‌های دیداری شما آشنا ‌شوند. در ادامه هم از این اطلاعات استفاده می‌کنند تا محصولات محبوب‌تان را به شما بفروشند. به این فرایند تبلیغات هدفمند گفته می‌شود.

این نوع از تبلیغات ابزار موثری برای دستیابی به مخاطبان هدف و اهداف بازاریابی مشاغل محسوب می‌شود. بنابراین، چه به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک و چه به عنوان یک مارکتر باید درک درستی از نحوه طراحی یک استراتژی تاثیرگذار برای این نوع تبلیغات داشته باشید. این موضوعی است که در این مطلب می‌خواهیم به آن بپردازیم.

تبلیغات هدفمند چیست؟

تبلیغات هدفمند (Targeted Advertising) به عنوان یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ به نوعی تبلیغات را با توجه به علایق و ویژگی‌های خاص مصرف کنندگان شخصی سازی می‌کند. در این راستا، تبلیغ‌کنندگان باید اطلاعات مربوط به رفتار جستجوی مصرف‌کنندگان را جمع‌آوری کنند. برای مثال، آنها می‌توانند با استفاده از پروفایل‌های ایجاد شده در وبسایت‌ شرکت‌ها، عادات خرید و همچنین اطلاعات جمعیت شناختی به این اطلاعات دست پیدا کنند.

این اطلاعات معمولا به کمک کوکی‌هایی به دست می‌آید که اطلاعات بازدیدکنندگان وبسایت‌ها را ذخیره می‌کنند.

تبلیغات هدفمند چیست؟

چگونه کار می‌کند؟

فرض کنید به دیجی کالا می‌روید تا دنبال یک تلفن همراه جدید بگردید. دیجی کالا به منظور پیگیری بازدیدتان در دستگاه شما فایلی به نام کوکی ایجاد می‌کند. بعدا زمانی که در حال خواندن یک مقاله برای مثال در زومیت هستید تبلیغات خودکار با خواندن این کوکی برای موارد مرتبط با بازدید شما از دیجی کالا تبلیغات ایجاد می‌کنند. خوبی تبلیغات هدفمند این است که به شما واقعا تبلیغات محصولات مورد نیازتان را نشان می‌دهد.

با این حال، این سیستم آنقدرها هم کامل نیست. یعنی ممکن است حتی با یک بار بازدید از صفحه‌ای در یک وبسایت برای مدتی طولانی تبلیغات یک محصول خاص را مشاهده کنید. برای مثال، ممکن است مدت‌ها بعد از خرید تلفن همراه باز هم تبلیغات مربوط به گوشی‌های موبایل را دریافت کنید. علاوه بر این، تبلیغ‌ کنندگان غیر از کوکی‌ها از روش‌های دیگری هم می‌توانند درباره شما اطلاعات لازم را به دست ‌آورند.

برای مثال، با استفاده از بررسی سابقه موتور جستجو یا پیدا کردن اطلاعات شخصی در شبکه‌های اجتماعی.

گستره تبلیغات هدفمند

در حالت کلی، مارکترها می‌توانند تبلیغات هدفمند را با استفاده از پارامترهای زیر و با توجه به موقعیت مخاطب هدف اجرا کنند:

  • معیارهای اجتماعی-جمعیت شناختی: این کمپین بر اساس ویژگی‌هایی مانند جنسیت، سن، سطح درآمد، وضعیت تاهل و موارد دیگر اجرا می‌شود. معمولا این پارامترها از همان ابتدا انتخاب می‌شوند و در ادامه هم تخصصی‌تر می‌شوند.
  • معیارهای جغرافیایی: در این مورد منطقه نمایش تبلیغات مشخص می‌شود که می‌تواند یک کشور، یک شهر، یک منطقه و حتی یک خیابان یا منطقه در یک شعاع محدود باشد. موقعیت جغرافیایی بیشتر وقت‌ها با معیارهای رفتاری کاربر ادغام می‌شود.
  • معیارهای رفتاری: نمایش تبلیغات مطابق با الگوهای رفتاری کاربران انجام می‌شود.
  • معیارهای زمانی: انتخاب ساعت و روزهای هفته برای نمایش تبلیغات یکی دیگر از گزینه‌های هدف گیری مخاطبان هدف است.

اهداف تبلیغات هدفمند

تبلیغات هدفمند مانند هر کانال ارتباطی دیگر اهداف مختلفی مانند اطلاع رسانی به کاربران در مورد یک برند، فروش محصولات یا خدمات، جلب توجه مشتریان و آموزش مصرف کنندگان  را دنبال می‌کند. با این وجود، موارد زیر هم از جمله اهداف این نوع تبلیغات محسوب می‌شوند:

  • شناسایی مخاطبان هدف علاقه مند به یک محصول و آماده خرید
  • انتقال سریع اطلاعات مربوط به محصول، برند و یا تبلیغات به مخاطبان هدف
  • ترغیب مشتریان به انجام اقدامات خاصی مانند خرید، عضویت در وبسایت، ثبت نام در خبرنامه ایمیلی و موارد دیگر

مزایای تبلیغات هدفمند

تبلیغات هدفمند هم درست مثل هر استراتژی بازاریابی مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. بر این اساس، مزایای این نوع تبلیغات را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

مزایای تبلیغات هدفمند

دستیابی به مخاطبان هدف

از آنجایی که تبلیغات هدفمند بر اساس اطلاعات موجود کاربران و پرسونای خریدار انجام می‌شود، پیدا کردن مخاطب هدف کار دشواری نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که پارامترها را بر اساس جنسیت، سن، علایق، شغل، میزان تحصیلات و موارد دیگر مشخص کنید. برای مثال، فرض کنید که کسب و کارتان لباس‌های کودکان ۰ تا ۵ ساله را عرضه می‌کند. بر این اساس، مخاطبان هدف شما باید زنانی باشند که فرزندانی در این رنج سنی دارند.

شخصی سازی تبلیغات

در حالت کلی، فرمت تبلیغات هدفمند به صورت یک عکس، یک عنوان و توضیحات مربوطه است. یعنی باید یک پیشنهاد جذاب ارائه دهید، مزایای اصلی محصول یا خدمات‌تان را خلاصه‌ وار بنویسید و یک عکس خلاقانه را هم برای تبلیغ‌تان انتخاب کنید. مزیت این نوع تبلیغات این است که به راحتی می‌توان با کمی خلاقیت توجه کاربران را جلب کرد و احتمال کلیک روی بنر را افزایش داد.

بهینه سازی سریع تبلیغات

تبلیغات هدفمند به شما امکان آزمایش راحت فرضیه‌های مختلف را می‌دهد. بنابراین، می‌توانید در صورت نیاز اثربخشی کمپین‌ها را افزایش دهید. به طور کلی، معیارهای اصلی ترافیک وبسایت، تعداد عضویت و تعداد تعاملات هدفمند مانند لایک و کامنت است. هرچند، متخصصان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هزینه‌های نمایش، هزینه هر کلیک، تبدیل و سایر پارامترها را هم در نظر می‌گیرند.

کمک به جذب آسان مشتری

تبلیغات هدفمند به شما این امکان را می‌دهد که بدون داشتن گروه تبلیغاتی یا جامعه خاصی در شبکه‌های اجتماعی بتوانید به ترافیک بیشتر و اولین فروش‌ها دست پیدا کنید. همچنین، بازدهی و کارایی این نوع تبلیغات از تبلیغات متنی کمتر نیست. بنابراین، می‌توانید به راحتی مشتریان را به محصولات یا خدمات‌تان جذب کنید.

معایب تبلیغات هدفمند

روی هم رفته، مزایای این نوع تبلیغات به شرح زیر است:

تمایل کمتر کاربران به کلیلک در شبکه‌های اجتماعی

در مجموع، تمایل بازدیدکنندگان برای کلیک روی یک بنر در تبلیغات شبکه‌های اجتماعی به طور چشمگیری نسبت به تبلیغات در جستجو کمتر است. به هر حال، بیشتر افراد برای برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان و نه تماشای تبلیغات به شبکه‌های اجتماعی می‌آیند. بنابراین، نرخ تبدیل برای ارجاعات در شبکه‌های اجتماعی نسبت به جستجو کمتر است.

نیاز به تنظیم دقیق تبلیغات

تبلیغات هدفمند باید قبل از راه اندازی به طور کامل پیکربندی و تست شود. هرچه باشد، تعداد مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی خیلی زیاد است. بنابراین، هرگونه اشتباه در تعیین مخاطب هدف می‌تواند روی بودجه کسب و کارتان تاثیر منفی بگذارد.

نیاز به به‌روز رسانی مرتب

تبلیغات‌ هدفمند باید به طور مرتب به‌روز رسانی شوند تا میزان کلیلک در سطح بالایی باقی بماند. بنابراین، بهتر است از تاکتیک‌های تبلیغاتی خلاقانه برای ترغیب مخاطبان هدف استفاده کنید تا آنها بیشتر روی بنر شما کلیک کنند.

حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید با تبلیغات هدفمند

استفاده از تبلیغات هدفمند باعث می‌شود بتوانید روی افراد مناسب در مکان و زمان درست سرمایه گذاری کنید. همچنین، کسب و کارتان را در معرض دید مشتریانی قرار می‌دهد که بر اساس اطلاعات موجود بیشترین علاقه را به محصولات و خدمات‌تان دارند. با این وجود، توصیه می‌شود در استفاده از این نوع تبلیغات زیاده روی نکنید. در کل، استفاده صحیح و بجا از این تاکتیک تبلیغاتی می‌تواند مشتریان کنونی را بارها و بارها برای خرید مجدد محصولات‌تان برگرداند.

همچنین، مشتریان جدیدی را هم به سمت کسب و کارتان سرازیر می‌کند.