برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

ویدئو مارکتینگ چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

ویدئو مارکتینگ به عنوان یک طرح بازاریابی به طور موثری برند‌ها، محصولات یا خدمات را در قالب محتواهای ویدئویی تبلیغ می‌کند. مارکترها هم از این نوع محتواها در کانال‌های مختلف برای اهداف آموزشی، ایجاد تعامل و ترغیب مخاطبان هدف استفاده می‌کنند. بنابراین، درک این نوع بازاریابی و نحوه صحیح انجام آن برای کسب و کارتان مفید خواهد بود. در این مطلب می‌خواهیم توضیح دهیم که ویدئو مارکتینگ چیست، چرا مهم است و چه انواعی دارد.

ویدئو مارکتینگ چیست؟

به طور کلی، ویدئو مارکتینگ با استفاده از ویدیوها به افزایش آگاهی از برند کمک می‌کند. همچنین، با افزایش تعامل در کانال‌های مختلف بازاریابی باعث هدایت سرنخ‌ها و در نتیجه فروش یک محصول یا خدمات می‌شود. از این نظر، بیشتر از ۹۰ درصد مارکترها از ویدئو در استراتژی بازاریابی خودشان نهایت بهره را می‌برند. اما دلیل این همه محبوبیت بازاریابی ویدئویی در بین کسب و کارها چیست؟ این سوالی است که در بخش بعدی به آن پاسخ خواهیم داد.

اهمیت و نقش ویدئو مارکتینگ در بازاریابی و فروش

‌اساسا شما به عنوان صاحب یک کسب و کار می‌توانید از ویدئو‌ها برای دستیابی به اهداف مورد نظرتان مانند افزایش آگاهی از برند، تولید سرنخ و فروش استفاده کنید. در ادامه با ارائه یک سری داده‌های معتبر متداول‌ترین کاربردهای بازاریابی ویدیویی را بررسی می‌کنیم تا اهمیت آن را برای کسب ‌و کارتان بیشتر درک کنید.

۱. مشتریان عاشق تماشای محتواهای ویدیویی هستند

افراد هر هفته به طور متوسط ​​۱۹ ساعت از شبانه روز را صرف تماشای محتوای ویدیویی آنلاین می‌کنند. به هر حال، محتوای ویدئویی را می‌توان راحت‌تر درک کرد. حالا اگر آموزشی یا سرگرم کننده هم باشد می‌تواند به مشتریان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات یا خدمات‌ کمک کند. از این نظر، حدود ۷۵ درصد افراد دوست دارند برای آشنایی با یک محصول ویدیوهای کوتاه را تماشا کنند. این موضوع اهمیت بازاریابی ویدیویی را به خوبی نشان می‌دهد.

۲. ویدئو مارکتینگ توانایی افزایش نرخ تبدیل و سرنخ را دارد

به گفته ۸۶ درصد مارکترها بازاریابی ویدئویی برای تولید سرنخ مفید است. همچنین، حدود ۸۲ درصد از آنها هم اعتقاد دارند که این نوع بازاریابی تاثیر مثبتی روی فروش محصولات و خدمات می‌گذارد. به دلیل قالب خیلی جذابی که ویدئو دارد می‌تواند در چندین کانال مختلف تاثیر خوب و مطلوبی داشته باشد. بنابراین، گنجاندن محتوای ویدئویی در وبسایت کسب و کارتان به خصوص در صفحات خدمات راه بسیار خوبی برای ایجاد تعامل است.

حتی شرکت‌های حرفه‌ای بیشتر وقت‌ها از ویدئو برای نمایش محصولات و خدمات‌شان استفاده می‌کنند. علاوه بر این، نمایش ویدئوهای توضیحی یا نظرات رضایت بخش مشتریان در شبکه‌های اجتماعی هم می‌تواند به افزایش تولید و فروش آنها کمک کند. جالب است بدانید که حدود ۹۰ درصد از افراد اعلام می‌کنند که بعد از تماشای ویدئوی یک برند به خرید ترغیب می‌شوند.

۳. قابلیت به اشتراک گذاری ویدئو خیلی زیاد است

روی هم رفته، تماشای محتواهای ویدئویی برای بسیاری از افراد لذت بخش است. به همین دلیل، دوست دارند لذت تماشای ویدیوهای تاثیرگذار و جذاب را با دوستان، خانواده و همکاران‌شان به اشتراک بگذارند. این امر به برندها کمک می‌کند تا افراد بیشتری پیشنهادات فروش‌شان را مشاهده کنند. از این لحاظ، افراد به احتمال خیلی بیشتری محتوای ویدئویی را در مقایسه با محتوای متنی به اشتراک می‌گذارند. از همه مهمتر، میانگین نرخ تعامل ویدیوهای کوتاه حدود ۵۴ درصد است.

۴. ویدئو باعث باز شدن ایمیل‌های بیشتری می‌شود

به عنوان صاحب یک برند باید همچنان روی بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) حساب باز کنید، زیرا از بین کانال‌های دیگر برای کسب و کارتان بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را به ارمغان می‌آورد. با این وجود، گنجاندن ویدئو در ایمیل‌ها اثربخشی آنها را به مراتب بیشتر می‌کند. در این راستا، گنجاندن عبارت ویدئو در عنوان ایمیل می‌تواند نرخ کلیک را ۲ تا ۳ برابر کند. از همه مهمتر، با استفاده از ویدئو در ایمیل‌ها می‌توانید نرخ لغو اشتراک را تا حد زیادی کاهش دهید.

از طرف دیگر، برای استفاده از ویدئو در ایمیل روش‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد. برای مثال، می‌توانید با استفاده از یک ویدئوی معرفی به مشتریان جدید خوش آمد بگویید.

۵. ویدئو مارکتینگ به دریافت رتبه بهتر در گوگل کمک می‌کند

در حالت کلی، کسب و کارها می‌توانند از ویدئو برای بهبود سئو بهره لازم را ببرند. به همین دلیل، همیشه باید از بهینه سازی محتواها از لحاظ سئو مطمئن شوند. در این راستا، استفاده از بازاریابی ویدئویی می‌تواند به کسب رتبه بهتر در صفحه نتایج موتور جستجو کمک کند. اگر دقت کرده باشید، پیش‌نمایش ویدیوهای یوتیوب نشان می‌دهند که گوگل چطور ویدیوها را برای کاربران اولویت بندی می‌کند.

در این راستا، ۳۱ درصد از مارکترها برای بهبود سئو از محتواهای ویدئویی استفاده می‌کنند. علاوه بر این، ۶۰ درصد مارکترها استفاده از ویدئو را در افزایش جذب مشتری موثر می‌دانند. با این حال، باید توجه داشته باشید که یک محتوا اول از همه باید به خواسته‌ها و نیازهای کاربران مرتبط باشد، زیرا در نهایت هدف گوگل جلب رضایت آنها است.

۶. ویدئو یه کسب و کارها اعتماد و اعتبار می‌دهد

اصولا استفاده از محتواهای ویدئویی توسط کسب و کارها به برقراری ارتباطات حرفه‌ای و شخصی سازی شده با مشتریان کمک زیادی می‌کند. برای مثال، ایجاد ویدئوهای توضیحی و خودآموز، دموی محصولات و خدمات و تورهای مجازی ایده‌های مناسبی برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدف هستند. علاوه بر این، اپلیکیشن‌های زیادی هم برای ایجاد اعتماد در مخاطبان و تثبیت برند شما به عنوان یک رهبر وجود دارند.

در این راستا، تماشای محتوای ویدئویی معمولا حدود ۹۲ درصد از کاربران را راضی می‌کند. از این میزان، حدود ۳۲ درصد به ویدئوهای خودآموز و نزدیک ۳۰ درصد هم به ویدئوهای آموزشی علاقه دارند.

انواع و اقسام ویدئو مارکتینگ

حالا که با اهمیت ویدئو مارکتینگ برای کسب و کارتان آشنا شده‌اید، می‌خواهیم با ذکر چند مثال انواع این نوع بازاریابی را به شما معرفی کنیم. اصولا تمرکز محتوای ویدئویی در این نوع بازاریابی روی ویدئوهای بلند و کوتاه، آموزشی و فروش محور است. هرچند، هر کدام از آنها ارزش ذاتی مختص به خود را دارند.  

انواع و اقسام بازاریابی ویدئویی

1. ویدئوهای معرفی برند

ویدئوهای معرفی برند بخشی از یک کمپین بازاریابی بزرگتر هستند که آگاهی از برند و ترافیک را افزایش می‌دهند. به طور کلی، یک برند با استفاده از ویدئو می‌تواند نکات متنوعی را منتقل کند. برای مثال، این ویدئوها با ارائه سبک هنری، مسیر و پیام‌های مختلف می‌توانند به مشتریان نشان دهند که یک برند چه ویژگی‌هایی دارد. علاوه بر این، ارزش‌ها و ماموریت یک برند نیز از طریق ویدئو انتقال داده می‌شود.

بر این اساس، ویدئوهای معرفی برند به عنوان یک ابزار بازاریابی ویدئویی قوی می‌تواند با جذب سریع مخاطبان هدف‌تان روی کسب و کارتان تاثیر زیادی بگذارد.

۲. ویدئوهای توضیحی

ویدئوهای توضیحی به عنوان یکی از انواع دیگر ویدئو مارکتینگ می‌توانند میزان مفید بودن محصول یا خدمات‌تان را به مشتریان نشان دهند. این دسته از ویدئوها می‌توانند داستان برند شما را تعریف کنند. حتی می‌توانند با ایجاد شرایط ساختگی برای مشکلات افراد راه حل‌های مناسبی را ارائه دهند. همچنین، می‌توانند ویدئوهای سرگرم کننده و هیجان انگیزی باشند که روی احساسات مخاطبان هدف‌تان دست بگذارند.

۳. ویدئوهای نمایشی

اگرچه ویدیوهای توضیحی یک برند را در هنگام حضور افراد در بالای قیف و مرحله آگاهی معرفی می‌کنند، ویدئوهای نمایشی به جاهای عمیق‌تری می‌روند تا محصول یا خدمات‌ را با جزئیات بیشتری نمایش دهند. این دسته از ویدئوها با به رخ کشیدن ویژگی‌ها و مزایای خاص یک برند باعث ایجاد علاقه در مخاطبان هدف‌ و افزایش تبدیل می‌شوند.  

4. ویدئوهای آموزشی

ویدئوهای آموزشی به راحتی مخاطبان را با محصول یا خدمات‌تان آشنا می‌کنند. این نوع از بازاریابی ویدئویی برای آشنایی و معارفه گزینه پرطرفداری محسوب می‌شود. به هر حال، برندها با استفاده از این ویدئوها می‌توانند گستره فعالیت‌هایشان را دقیق‌تر به مشتریان‌شان نشان دهند. در ادامه هم با یک دعوت به اقدام بجا می‌توانند به افزایش ثبت‌ نام و عضو شدن کمک کنند. علاوه بر این، ‌ویدئوهای آموزشی با ارائه محتوای ارزشمند می‌توانند ارتباط با مشتری را تقویت کنند.

ویدئوهای آموزشی در بازاریابی ویدئویی

۵. مصاحبه‌های تخصصی و ویدئوهای پرسش و پاسخ

این نوع از ویدئوها با پاسخ دهی به سوالات مهم مشتریان، به مخاطبان هدف نشان می‌دهند که گوش شنوایی دارید. علاوه بر این، با بررسی‌ مفصل موضوعات مرتبط با پرنفوذترین اعضای جامعه به ایجاد اعتبار و اعتماد در صنعت و حوزه کاری مربوطه برای برند شما کمک می‌کنند.

۶. ویدئوهای رویدادی

اگر در شرف برگزاری رویداد مهمی هستید، ویدئوهای رویدادی برای ایجاد علاقه و گسترش آگاهی گزینه‌های خیلی خوبی محسوب می‌شوند. بر این اساس، شما می‌توانید از طریق جمع آوری کمک‌های مالی و یا برگزاری وبینارها و کنفرانس‌ها از این استراتژی بازاریابی برای اطلاع رسانی به افراد در مورد نوع رویداد، زمان و مکان برگزاری آن استفاده کنید.  

7. مطالعات موردی و ویدئوهای تستیمونیال

اساسا تایید اجتماعی به عنوان یک استراتژی بازاریابی قدرتمند از تجربیات مشتری برای ایجاد اعتماد در مشتریان جدید استفاده می‌کند. همه ما در صورت مشاهده تجربیات مثبت افراد به طور طبیعی به امتحان کردن محصول یا خدمات جدید تمایل بیشتری داریم. بنابراین، به عنوان یک برند با استفاده از مطالعات موردی می‌توانید با ایجاد ویدئوهای تستیمونیال به مشتریان نشان دهید که محصول یا خدمات‌تان چطور به حل مشکلات خاص کمک کرده‌اند.

از همه مهمتر، نمایش نظرات مثبت و رضایت بخش مشتریان می‌تواند اعتماد مشتریان جدید را به کسب و کارتان جلب کند.

۸. محتوای تولید شده توسط کاربر

همکاری با مخاطبان هدف‌تان علاوه بر ایجاد تایید اجتماعی می‌تواند باعث ارتقای برند، افزایش آگاهی و همچنین صرفه جویی در زمان شود. بنابراین، می‌توانید مخاطبان‌تان خود را تشویق کنید تا به روش‌های مختلف درباره برند شما محتوا تولید کنند و با دوستان و اعضای خانواده به اشتراک بگذارند. از طرف دیگر، محتوای تولید شده توسط کاربر مخاطبان هدف را به تعامل بیشتر ترغیب می‌کند.

به مارکترهایی بپیوندید که از ویدئو مارکتینگ استفاده می‌کنند

تقریبا بیشتر شرکت‌هایی که در حال استفاده از بازاریابی ویدئویی در استراتژی بازاریابی خود هستند، قصد ادامه این استراتژی بازاریابی را دارند. همچنین، بیشتر برندهایی که قبلا از این استراتژی استفاده نمی‌کردند می‌خواهند از ویدئو مارکتینگ در کسب و کارشان استفاده کنند. از طرف دیگر، ۹۰ درصد مشتریان به تماشای محتواهای ویدئویی آنلاین تمایل دارند. بنابراین، کسب و کارهای حرفه‌ای می‌توانند با استفاده از این بازاریابی در کمپین‌ها از این تقاضاهای واضح استفاده کنند.

در نهایت، می‌توانند با افزایش آگاهی از برند میزان فروش محصولات و خدمات‌شان را افزایش دهند.