برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

تبلیغات بنری و صفر تا صد آن

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

فرقی ندارد که یک کسب و کار کوچک باشید یا یک برند معروف، در هر دو حالت نیازمند به حضور نام کسب و کارتان در مقابل دید مشتریان جدید هستید. پس طبیعی است که از تبلیغات برای رسیدن به این هدف خود استفاده کنید. یکی از این روش‌های تبلیغاتی، تبلیغات بنری در فضای وب می‌باشد و ما قصد داریم در این مقاله بطور کامل این مقوله را پوشش داده و برای شما توضیح دهیم. صفر تا صد!

تبلیغات بنری چیست؟

تبلیغات بنری که با نام تبلیغات نمایشی و یا تصویری نیز شناخته می‌شوند به تبلیغاتی گفته می‌شوند که یک تصویر به وبسایت تبلیغ دهنده لینک شده و بدین صورت در یک وب سایت در معرض دید عموم قرار می‌گیرند. تصاویر مربعی، مستطیلی عرضی و یا عمودی که در بالا، پایین، میانه مطالب و در سایدبار صفحات رسانه‌ها قرار می‌گیرند. این تصاویر می‌توانند تنها یک عکس ثابت و یا یک انیمیشن متحرک (گیف) باشند تا بتوانند چشمان مخاطب را به خودشان جذب کنند.

این گونه از تبلیغات مانند روش‌های سنتی بوده اما از نظر پرداختی مقداری متفاوت هست و روش‌های متنوعی برای پرداخت هزینه‌ها وجود دارد. سه روش اصلی برای پرداخت را در زیر به اختصار مشاهده می‌کنید.

  • هزینه به ازای هر ایمپرشن (Cost-per-impression): به ازای هر باری که تصویر شما به کاربر نمایش داده شود هزینه‌ای پرداخت خواهید کرد.
  • هزینه به ازای کلیک (Cost-per-click): هر زمان کلیکی بر روی بنر شما صورت گرفت هزینه‌ای پرداخت خواهید کرد.
  • هزینه به ازای هر تبدیل (Cost-per-conversion): تنها زمانی هزینه پرداخت می‌‌کنید که پس از کلیک بر روی بنر و روانه شدن کاربر به لندینگ، عمل مورد نظر مانند دانلود یک بروشور و یا پر کردن یک فرم انجام شود.

از کجا به کجا؟

تبلیغات بنری برای اولین بار در فضای وب در سال ۱۹۹۴ صورت گرفت و به سه روش بالا قابل پرداخت بود. اما بتدریج با پیشرفت تکنولوژی تبلیغات بنری و دیگر تبلیغات آنلاین به سیستم مزایده آنی (Real-time bidding) مجهز شدند که درواقع به واسطه این تکنولوژی ادنتورک‌‌هایی مانند شبکه تبلیغات هوشمند سنجاق ارجحیت نمایش هر بنر در مقابل دیگر بنرها را در لحظه سنجیده و بر این اساس به نمایش می‌گذارند. ادنتورک‌ها با متصل کردن تبلیغ دهندگان به ناشران و قرار دادن امکاناتی همانند پنلی برای دنبال کردن وضعیت نمایش‌، کلیک‌ها و… این مسیر را برای تبلیغ دهندگان آسان می‌کنند. تکنولوژی ادنتورک‌ها این امکان را فراهم آورده است تا با الگوریتم‌های خاص خود تبلیغات را متناسب با کاربر، لغات کلیدی، محتوا و موارد اینچنینی نمایش دهند تا با این کارها هدفمندی و اثربخشی تبلیغات را افزایش دهند. 

چرا تبلیغات بنری!؟

  • افزایش آگاهی از برند (Brand awareness)

با قرار دادن بنر تبلیغاتی در سایت‌هایی که کاربران هدف شما در آن‌ها حضور دارند به راحتی به این امر دست پیدا خواهید کرد. در واقع قرارگیری مجدد مخاطبی که حتی قبل‌ها در معرض تبلیغات شما قرار گرفته بوده است، خود نیز باعث افزایش پتانسیل خرید آن کاربر از محصولات شما در هنگام نیاز به آن محصول می‌شود.

  • تشویق به افزایش ترافیک وب سایت‌تان

بنرها قابل کلیک هستند و به وب‌سایت شما لینک شده‌اند پس به همین طریق می‌توانید یکی از روش‌های افزایش ترافیک را امتحان کنید.

  • جمع آوری سرنخ (‌Lead generator)

بهترین روش برای جمع آوری سرنخ، افزایش ثبت نامی‌های وب‌سایت، عضویت در خبرنامه‌ها، پر کردن فرم‌ها و…

  • ریتارگتینگ (Retarget your audience)

اگر کاربری وارد وب‌سایت‌تان شود اما برای مثال در خبرنامه شما عضو نشود و یا از محصول و خدمات شما استفاده نکند، با تبلیغات بنری می‌توانید مجدد آن را مجاب به بازگشت به وب‌سایت و انجام عمل مورد نظرتان کنید.

در مجموع تفاوتی ندارد شما یک استارتاپ هستید و بتازگی قصد معرفی محصول خود را دارید و یا یک کسب و کار پابرجا که می‌خواهد محصول جدید خود را معرفی نماید، تبلیغات بنری می‌تواند یک روش موثر در جمع آوری لیدهای موردنیازتان و همچنین افزایش آگاهی برای آن محصول باشد.


چرا تبلیغات بنری موثر است؟

بنرها از مهم‌ترین اجزای جهان بصری هستند، آن‌ها هنوز هم موثر هستند چون مردم به محتواهای بصری خیلی بهتر از یک پیام ساده و خشک توجه می‌کنند. از طرف دیگر یکی از مزیت‌های این نوع از تبلیغات نسبت به روش‌های سنتی سنجش میزان اثربخشی اینگونه از تبلیغات است. مهم‌ترین عامل در بررسی تبلیغات بنری نرخ کلیک یا همان ‌CTR می‌باشد. نرخ کلیک از تقسیم تعداد کاربرانی که بر روی تبلیغات کلیک کرده‌اند به کل کاربرانی که تبلیغ را مشاهده کرده‌اند بدست می‌آید. طبیعی است که هرچه CTR بالاتر باشد میزان اثربخشی تبلیغ نیز بیشتر است. به همین سادگی! در سال ۲۰۱۹ نیز میانگین CTR تبلیغات بنری ۰.۶% بوده است.

sanjagh ctr

در گام اول برای تبلیغات بنری به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر می‌‌خواهید از تبلیغات بنری نتیجه مطلوب‌تان را بدست آورید ابتدا دقت کنید که وب‌سایتی که قرار هست بنر شما را نمایش دهد از ترافیک بالایی برخوردار باشد. شما می‌بایست ابتدا مخاطبان و جامعه هدف خود را تعیین کنید و سپس بگردید تا ببینید مخاطبان‌تان در چه نوع وب‌سایت‌هایی مشغول گشت و گذار هستند. اینکه صرفا شما یک مبلغی را به یک وب سایت پرداخت کنید در حالی که آن وب سایت توسط مخاطبان مورد نیاز شما استفاده‌ای نمی‌شود عملا هدر دادن بودجه بحساب می‌آید.

کاربران کیفیت برند شما را از روی کیفیت سایتی که بنر شما بر روی آن قرار گرفته نیز خواهند سنجید. پس در انتخاب وب‌سایت نمایش دهنده سنجیده و محتاط‌تر عمل کنید.

پس از انتخاب رسانه، نوبت به طراحی بنر می‌رسد. برای طراحی بنر کافیست ۴ نکته زیر را به خاطر بسپارید.

  • تسخیر کننده باشد: پس از طراحی این سوال را از خود بپرسید که آیا بنرتان با روح کاربر ارتباطی برقرار خواهد کرد یا خیر؟
  • شفافیت: آیا بنر شما بطور واضح ارزشی که کاربر را مجاب به کلیک کند را بیان می‌کند؟
  • خلاقیت: آیا بنرتان مانند بنرهای خسته کننده سطح اینترنت شده است یا طرحی متفاوت و نوین دارد؟
  • کلیک پذیری:‌ آیا کاربر با دیدن بنر رغبتی برای کلیک خواهد داشت؟

تبلیغات بنری از دیدگاه صاحبان رسانه

تا بدین جا ما درباره اینکه چرا شما باید از این مدل تبلیغات استفاده کنید پرداختیم اما اگر شما صاحب یک وب سایت باشید و بخواهید بنرهای کسب و کارهای دیگر را در وب سایت خود منتشر کنید چطور؟

ابتدا لازم است خوش آمد گویی صمیمانه‌ای به شما عرض کنیم بابت ورود به این دنیای پر درآمد، مخصوصا اگر شما صاحب رسانه‌ای با حجم ترافیکی بالایی در روز هستید که می‌تواند حجم بالایی از ایمپرشن، کلیک و یا کانورژن برای تبلیغ دهندگان‌تان به ارمغان بیاورید.

تبلیغات بنری در جایگاه‌های متفاوت و در سایز‌‌های مختلف در صفحات جای می‌گیرد. تخصیص جایگاه مناسب تبلیغات بنری در وب‌سایت‌تان بخش مهم این ماجراست و اولین گامی است که باید برای موفق شدن در این راه بردارید.

  • جایگاه تبلیغات بنری

هر وبسایت با توجه به المان‌هایی که در ساختار سایت خود استفاده کرده است تصمیمی برای جایگاه تبلیغات بنری خود می‌گیرد اما طبق مطالعات مشخص شده است که جایگاه بین متنی موثرترین جایگاه یک وب‌سایت می‌باشد (با نرخ تعامل ۴۴.۶۶٪). هدف از جانمایی جایگاه‌‌ها این است که بنرها در جایی قرار بگیرند که بیشترین میزان توجه را به خود جلب کنند. بعد از این جایگاه، جایگاه هدر سایت در رتبه بعدی با نرخ تعامل ۲۷.۳۲٪ قرار دارد. در بین جایگاه‌های سایدبار نیز اثربخشی سایدبار راست با نرخ تعامل ۹.۲۸٪ از سایدبار چپ با نرخ تعامل ۷.۸۸٪ ، بیشتر است. و در آخر نیز بنرهای انتهای سایت هستند که نرخ تعاملی در حدود ۱.۹۳٪ خواهند داشت.

جایگاه‌های تبلیغات بنری وب سایت ورزشی طرفداری:

tarafdari - sanjagh
  • سایز تبلیغات بنری

پس از انتخاب جایگاه نوبت به سایز آن می‌رسد. سایز این جایگاه‌ها را معمولا از روی تجربه و استانداردهای موجود انتخاب می‌کنند. البته تشخیص سایز مناسب گاه به نوع محصول یا برندی که تصمیم به تبلیغ ‌آن دارید نیز برمی‌گردد. استانداردها را می‌توان از سایت سازمان ‌IAB که مقررات و استانداردهای تبلیغات در فضای آنلاین را وضع می‌کند مشاهده کنید.

iab - sanjagh

براساس تجربیات ما و آمارهای ارائه شده توسط گوگل دو سایز ۳۰۰×۲۵۰ و ۷۲۸×۹۰ بارها بیشتر از سایر سایزهای تبلیغات دیده و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

در سایز ۷۲۸×۹۰ که در بخش هدر سایت‌ها بیشتر کاربرد دارد بیشترین بازخورد مثبت و جلب توجه کاربران را داشته و کاربران قبل از مطالعه محتوای صفحه ابتدا به بنر توجه کرده‌اند.

سایز ۳۰۰×۲۵۰ نیز از موثرترین سایزها بوده چرا که با توانایی قرارگیری در بین محتواها و متن‌های صفحه در هر دو حالت دسکتاپ و موبایل از نرخ تعامل بالایی برخوردار است.

سایز‌های روتین عبارتند از: ۱۶۰×۶۰۰ ، ۴۶۸×۶۰ ، ۳۳۶×۲۸۰و …

درصد استفاده از سایزهای متفاوت بنرها توسط ناشران در سال ۲۰۱۹ به گفته‌ی Semrush


 حجم تبلیغات بنری در دنیا

حجم تبلیغات آنلاین روز به روز در حال افزایش است و تبلیغات بنری نیز از این قضیه مستثنی نبوده است. در سال ۲۰۱۸ در حدود ۵۵.۹ بیلیون دلار در تبلیغات بنری بودجه مصرف شده است و با این عدد تبلیغات بنری در جایگاه سومین مارکت بزرگ دنیا در حوزه دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرد. طبق برآوردها و اعلام سایت statisa در سال ۲۰۲۳ حجم فروشی معادل ۷۰.۷ بیلیون دلار خواهد داشت. یعنی رشدی سالانه در حدود ۳٪ . شاید این رشد در مقابل رشد دیگر انواع تبلیغات مانند تبلیغات همسان و یا تبلیغات ویدیویی ناچیز باشد اما این دلیلی از ناکارآمدی اینگونه از تبلیغات نیست و علت رشد بیشتر سایر انواع فرمت‌‌های تبلیغاتی به دلایل دیگر می‌باشد.

چگونه می‌توانید تبلیغ بنری خود را شروع کنید؟

پس از طراحی و تهیه بنر موردنظرتان شما نیاز به فضای تبلیغاتی دارید تا تبلیغ‌تان به نمایش گذاشته شود. این کار نیاز به شناخت بازار و فضای تبلیغات در هر کشور را دارد. یکی از طرق سفارش این است که پس از شناخت کامل و داشتن اطلاعات کافی به سراغ وب‌سایت‌ها رفته تا پس از مذاکره با آن‌ها فضایی را در اختیار شما قرار دهند. اما اگر شناخت کافی از بازار ایران را نداشته و یا فرصت این کار را ندارید می‌توانید از ادنتورک سنجاق کمک گرفته تا با دیدی بزرگتر در انتخاب رسانه‌‌ موردنیاز خود تصمیم بهتری گرفته و با امکانات پنلی که در اختیارتان قرار می‌گیرد میزان اثربخشی بنرهای خود را آنالیز کرده و بهبود بخشید.