برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

عوامل موثر در اختلاف آمار پنل‌های تبلیغاتی و گوگل آنالیتیکس

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اختلاف بین تعداد کلیک شمارش شده و سشن شمارش شده در Google Analytics در تبلیغات آنلاین اتفاقی رایج است به نوعی که حتی گوگل نیز با شبکه آگهی دهندگان خود این مساله را مرتبا مورد بررسی قرار می دهد و سعی می‌کند با ارائه راهکارها و راهنمایی هایی به آگهی دهندگان‌، آنان را در بهبود این مساله کمک کند. سنجاق نیز به عنوان یک پلت فرم تکنولوژی محور در نمایش تبلیغات از این قاعده مستثنی نیست. نکته اینجاست که این کم یا زیاد بودن اختلاف است که ماجرا را بحث برانگیز می کند وگرنه در اصل ماجرا اختلاف نظری وجود ندارد. در ادامه برخی از دلایلی که بر حسب تجربه های متعدد اتفاق افتاده برای مشتریان تبلیغات همسان، بنری یا ویدیویی سنجاق منجرب به ایجاد تفاوت در بین این دو عدد می شود را برای شما بیان می کنیم.

۱- مفهوم کلیک و سشن با هم متفاوت هستند.

این اولین نکته ای است که در بررسی تفاوت تعداد این دو مورد باید در نظر داشت. برای مثال اگر یک کاربر در بازه زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه روی یک تبلیغ دو بار کلیک کند، ممکن است در برخی از سیستم ها دو کلیک شمارش شود اما Google Analytics آنرا به عنوان یک سشن شناسایی می کند. البته در سیستم سنجاق، بازه اعتبارسنجی کلیک، بیشتر از بازه اعتبارسنجی پیش فرض سشن در Google Analytics است و به همین دلیل مشکلی تاکنون در این رابطه بروز نکرده است.

۲- کند بودن وب سایت

یکی از رایج ترین دلایل وجود اختلاف علی الخصوص در سرویس های ایرانی، کند بودن وب سایت است. کند بودن وب سایت ممکن است برای کاربرانی که با آی پی ایران وصل شده اند یا از فیلترشکن در حال استفاده هستند روی دهد. در هر دو حالت ممکن است به درستی آمار بازدید کاربر ثبت نشود در حالی که آمار کلیک او ثبت شده است. همچنین گاهی به دلیل کند بودن، کاربران در زمان کوتاهی (قبل از ثبت بازدید) وبسایت را ترک می کنند.

۳- عدم وجود کد Google Analytics در برخی نسخه های وب سایت

در بعضی موارد مشاهده شده است که برخی از مشتریان نسخه موبایل و وب سایت خود را از هم تفکیک می کنند و فراموش می کنند که در یکی از این دو نسخه کد Google Analytics را قرار دهند. البته این مشکل نیز به راحتی قابل رصد و شناسایی است و میتوانید با بررسی ترافیک دریافت شده از یک شبکه متوجه شوید که ترافیک بر روی چه دستگاه ها یا سیستم عامل هایی رصد شده است تا در صورت غیر عادی بودن مساله را دریابید.

۴- بازنویسی خودکار لینک های سایت (URL Rewrite)

بعضی از وب سایت ها به صورت خودکار بعد از ورود کاربر، لینک بازدید شده را که معمولا پارامترهای Google Analytics بر روی آن ست شده است، به عنوان صفحات دارای خطا شناسایی می کنند و کاربر با خطاهایی از سمت سرور مواجه می شود. این مساله علی الخصوص برای وب سایت هایی که مدیران فنی کم تجربه تری در فضای کسب و کارهای آنلاین دارند بروز می کند. عجیب تر اینکه برخی از CMS های ایرانی نیز به صورت پیش فرض مشکلاتی از این قبیل دارد.

۵- ریدایرکت شدن خودکار لینک ها

برخی از وب سایت ها بعد از ورود به سایت، شما را به صورت خودکار به صفحه ای دیگر منتقل می کنند. این ریدایرکشن ممکن است به صورت جاوا اسکریپتی، ۳۰۱ و یا ۳۰۲ باشد. در این حالت نیز اگر تمهیداتی شکل نگرفته باشد، قبل از شناسایی بازدید از مرجع سنجاق کاربر وارد صفحه جدید می شود و اختلاف شکل می گیرد.

برای اطلاع از این نوع لینک‌ها می‌توانید از اکستنشن Link Redirect Trace نیز استفاده کنید.

link redirect

۶- طراحی لندینگ پیج بدون کد Google Anaytics باشد

در کمپین های تبلیغاتی معمولا طراحی لندینگ پیج یکی از اولین اقدامات فرآیند بازاریابی آنلاین است. برخی اوقات تیم فنی فراموش می‌کند که در صفحه لندینگی که برای مدت کوتاهی یا برای یک کمپین خاص طراحی کرده است کد Google Analytics مربوط به آن سایت را قرار دهد و به این ترتیب ممکن است برای بازه زمانی کوتاهی تا متوجه شدن این ماجرا اساسا کلیک ها از مرجع وب سایت سنجاق شناسایی نشوند.

۷- محدود شدن شناسایی از سمت کاربر

این مساله معمولا به ندرت باعث اختلاف می شود، اما گوگل نیز به این مشکل به صورت رسمی به عنوان یکی از دلایل اختلاف کلیک و سشن اشاره کرده است. برخی از کاربران با ابزارهایی از جمع آوری داده توسط سرویس‌های جانبی مثل Google Analytics جلوگیری می کنند یا در موارد محدودی قابلیت های Java Script را بر روی مرورگر خود غیر فعال می کنند که در نهایت منجرب به عدم شمارش سشن می شود.

۸- مشکل در لود شدن کد Google Analytics

در برخی از موارد، کد Google Analytics در پایین ترین جای صفحه قرار می گیرد یا مشکلاتی در لود شدن کد در سمت کاربران (مثلا به دلیل مشکلات اینترنت) به وجود می آید. در ایران، با توجه به مشکلاتی که در ارتباط اینترنت داخل و خارج وجود دارد و بسته به ISP مورد استفاده کاربران، گاهی ارتباط جهت دریافت اطلاعات کاربر توسط Google Analytics میسر نمی شود و این منجرب به بروز اختلاف کلیک و سشن می شود.

۹- دریافت ترافیک از سایت های بی کیفیت

این وظیفه یک ادنتورک مثل سنجاق است که معمولا سایت های بی کیفیت یا کلیک های بی کیفیت را از شمارش خارج کند. برای مثال سایت هایی که جایگاه تبلیغات در آنها گول زننده است و کاربران ممکن است مکررا به اشتباه روی تبلیغات کلیک کنند، اختلاف کلیک و سشن بالاتر خواهد بود. در سنجاق با توجه به مکانیسم های مختلفی که برای این مساله وجود دارد، به طور متوسط ۲۵ درصد کلیک ها نامعتبر شمرده می‌شوند.

۱۰- مقایسه کلیک غربال نشده و سشن

در مواردی که شما به طور مستقیم تبلیغی را از یک وب سایت خریداری می کنید (برای مثال بنر هدر)، وب سایت مذکور عمده کلیک‌ها را بدون در نظر گرفتن اینکه این کلیک برای بار دوم یا اول انجام شده است، توسط کراولرها انجام شده است یا کاربران عادی و … اعلام می کند. این امری طبیعی است، چون در این حالت معمولا فضا در ازای خرید جایگاه در اختیار آگهی دهنده قرار می گیرد.

۱۱- فرمت تبلیغات

در برخی از اشکال تبلیغاتی، احتمال کلیک از سر کنجکاوی، احتمال خطا در کلیک یا تمایل کاربر برای کلیک بیشتر است. برای مثال در تبلیغات ویدیویی (علی الخصوص وقتی یک تبلیغ ویدیویی CTA ندارد) برخی از کاربران به اشتباه بر روی ویدیو کلیک می کنند و بعد از متوجه شدن ماجرا به سرعت به ویدیو بازمیگردند. یا در اپلیکیشن های موبایل احتمال خطا در کلیک به دلیل لمس یک بنر تبلیغاتی بالاتر رود. در تمام این موارد نتیجه نهایی افزایش اختلاف کلیک و سشن خواهد بود.

جمع بندی

در نهایت، آنچه باید مد نظر قرار دهیم روش های شناسایی اختلاف کلیک و سشن است که معمولا دلایلی خارج از سنجاق را در این مساله باید جست و جو کرد و با همکاری تیم های فنی وب سایت های آگهی دهنده به رفع آن پرداخت. همچنین شاخص متوسط اختلاف با شبکه های تبلیغاتی، معمولا به آگهی دهنده می گوید که در فرآیند تبلیغات چه انتظاری را باید دنبال کند.