برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

نکاتی اساسی در طراحی بنر تبلیغاتی برای دریافت کلیک بیشتر!

مدت زمان مطالعه: ۸ دقیقه

یکی از راه‌های تبلیغاتی موثر در این دوره از تبلیغات، بنرها هستند، مخصوصا اگر به درستی مورد استفاده قرار بگیرند. گرچه سالیان درازی است که از این نوع تبلیغات در فضای آنلاین استفاده شده است اما خیلی از افرادی که از این دسته تبلیغات استفاده می‌کنند با نکات اساسی در این زمینه هنوز آشنا نیستند. در صورتی که نباید فراموش کرد تبلیغات بنری زمانی تاثیرگذار خواهد بود که با شرایط درست نمایش داده شود. یکی از اصلی ترین نکات این است که بتوانیم با تبلیغات خود وارد ذهن مصرف کننده بشویم، اما این اصل ماجرا نیست! اولین قدم برای وارد شدن به ذهن مخاطب طراحی درست بنر و اجرای نمایش در شرایط و زمان مناسب آن است. همچنین با دانستن نکات اساسی برای اجرای نمایش می توانید از رقبای خود متمایز شوید و در اثر بخشی پیشی بگیرید.

بهتر است به این نکته نیز واقف باشید که تبلیغات بنری مانند سرچ در گوگل نیست که کاربر به طور خاص به دنبال تبلیغات شما باشد! پس باید طوری بنرهای خود را طراحی کنید که کاربر ترغیب شود بر روی بنر شما کلیک کند! پس برای دستیابی به بنر با بازدهی (CTR) بالا بهتر است نکاتی را که در ادامه به شما آموزش خواهیم داد دنبال کرده و به خاطر بسپارید.

اجزای یک بنر خوب!؟

  1. داشتن طراحی ساده و در عین حال جذاب.
  2. از یک عنوان خیره کننده استفاده شده باشد.
  3. دارای یک تصویر تاثیرگذار باشد.
  4. دارای یک دکمه Call to Action بزرگ و مشخص باشد.
تبلیغات بنری - شبکه تبلیغات سنجاق

بنر شما باید مختصر، روشن و جذاب باشد!

به بیان ساده به یاد ماندنی و قابل توجه باشد. درست است که از طریق این نوع تبلیغ نمی توان به راحتی احساسات را بروز داد یا موضوعات پیچیده‌ای را مطرح کرد، اما اگر اهداف ما از تبلیغات مشخص باشد و از قالب درست استفاده شود می‌توان به نتیجه مثبت و اهداف نهایی دست پیدا کرد. خیلی از افراد دارای کسب و کار فکر می‌کنند هدف تبلیغات تنها تبدیل شدن کاربر به مشتری است!

بله این هدف درستی است اما هدف نهایی است و برای رسیدن به هدف نهایی باید مشخص شود که کاربر چطور می‎‌تواند تبدیل به مشتری شود. بعضی اوقات نیاز است ورودی سایت افزایش داده شود برای همین باید سعی کنیم با یک محتوای جذاب بر روی کمپین یا بنر توجه مخاطب را فقط معطوف به خود کنیم! برای این کار شاید نیاز باشد از کلمات و جملاتی مانند زیر استفاده کنید.

«تخفیف ۵۰ درصدی» ، «کیفیت بالا» ، « پیشنهادی خاص برای مدتی محدود» ، « رایگان»، « جشنواره فصلی » ، « قیمت‌های ویژه » و …

بنابراین شما با تعیین استراژی خود می توانید بهترین عملکرد را داشته باشید. همچنین فراموش نشود که همه اهداف در یک بنر گنجانده نشود و باید اهداف اولویت بندی شود!

اهداف تبلیغات بنری را به چند دسته می‌توان تقسیم کرد:

  • فروش آنلاین
  • بالا بردن بازدید سایت
  • عضو گیری
  • نصب اپلیکیشن
  • ثبت نام یا جمع آوری فرم تماس

فرم تماس در صفحه فرود باعث می شود حتی در ساعاتی که در محل کار خود نیستید مشتریان را از دست ندهید. اما باید در اولین زمان ممکن با مشتریانی که فرم را تکمیل کرده‌اند تماس بگیرید!

در این راستا برای رسیدن به اهداف خود می‌بایست الگوی هزینه هر یک از اهداف را از قبل سنجیده و انتخاب کنید. تعیین شیوه پرداخت هزینه تبلیغات بنری می تواند متفاوت باشد:

CPM یا همان Cost Per Mile: هنگامی که یک آگهی دهنده هزینه ای مشخص برای هر ۱۰۰۰ بار نمایش بنر تبلیغاتی خود پرداخت می کند، اصطلاحا می‌گویند که شیوه پرداختی تبلیغاتش به صورت CPM است.

CPC یا همان Cost Per Click: این روش تبلیغاتی، به شدت مورد علاقه آگهی دهندگان است و به این صورت است که آگهی دهنده به ازای هر کلیک وارد شده بر بنر تبلیغاتی خود، هزینه‌ی مشخصی را پرداخت می‌کند.

CPA یا همان Cost Per Action: بعضی از آگهی دهندگان، برای هر عمل صورت گرفته توسط مخاطب بالقوه خود، هزینه ثابتی می پردازند که به این روش پرداخت هزینه تبلیغاتی، CPA می گویند.


تصویر ساده یا متحرک؟

یکی از ساده ترین بنرها، بنرهای غیر متحرک اند که جز بنرهای ساده محسوب می شوند! برخی از افراد فکر می‌کنند که بنرهای چشمک زن یا همان متحرک (Gif) بنرهای پربازدیدتری هستند اما باید گفت الزاما این طور نیست و ممکن است بنرهای متحرک توجه کاربر را به خود جلب کند اما توجه ممکن است کوتاه مدت باشد و به دلیل محرک بودن و طراحی نادرست، کاربر را از کلیک کردن بر روی بنر منصرف کند. برای همین گاهی اوقات بنرهای ثابت با طراحی و رنگ‌بندی مناسب می‌توانند تاثیرگذاری بهتری نسبت به بنرهای متحرک داشته باشند.

پس حتما در طراحی بنرهای متحرک نیازمند خلاقیت بیشتری دارید و این نکته را هم فراموش نکنید که این تصاویر متحرک هواس مخاطب‌تان را از پیام اصلی شما دور نکنند. از انیمیشن‌هایی ساده استفاده کنید و توجه کنید که نباید زمان آن بیشتر از ۱۵ ثانیه باشد. همچنین در انتهای آن حتما از یک دکمه CTA استفاده کنید.

کدام جایگاه؟

بهتر است برای نمایش بنر خود در سایت ها به دنبال جایگاهی ویژه و خلوت باشید؛ اما گاهی اوقات جایگاه بنرها در سایت ها مشخص شده است و شما مجبور هستید در کنار سایر تبلیغات بنر خود را نمایش دهید! برای همین باید سعی کنید بنری را طراحی کنید که در بین رقبا چشمگیرتر و مورد توجه بیشتری قرار بگیرد و مخاطب را به خود جذب کند.


چطور بنری متمایز از رقبا داشته باشیم؟!

  • عکس را فراموش نکنید!

حتما از عکس جذاب استفاده کنید اما فراموش نکنید که از موضوع اصلی هدف خود دور نشوید. جذابیت باید در راستای تبلیغات ما باشد و بیانگر مفهوم! همچنین باید از عکسی استفاده شود که کاربر را درگیر خود کند.

  • ارتباط محتوا و لندینگ

حتما متن و عکسی که انتخاب می کنید با صفحه فرود شما مرتبط باشد! طراحی بنرهای تبلیغاتی شما سازگار با برند شرکت شما باشد. نکته بعدی این است که باید محتوا و تصاویر را ساده انتخاب کنیم. بازدید کنندگان احتمالاً فقط برای یک ثانیه به تبلیغ بنری ما نگاه می کنند.

  • ذکر محتوای اصلی و خیره کننده در بنر

همان طور که گفته شد باید هدف مشخص باشد، پس وقتی می خواهید کمپینی طراحی کنید باید سعی کنید از کلمات و جملات غیرضروری استفاده نکنید؛ چرا که این موضوع ممکن است باعث گیج و گمراه شدن مخاطب شود. پس فقط نکات اصلی را در بنر ذکر کنید.

  • متن‌ها را به حداقل برسانید

لازم نیست تمام فضای بنر را پر از متن و توضیحات اضافه کنید. شما می‌بایست تنها نکته اصلی و پیشنهادتان را به مخاطب رسانده و از گفتن جزئیات پرهیز کنید.

  • محتوا و پیام خلاقانه باشد

از یک پیام خلاقانه استفاده کنید! می‌تواند یک عبارت کوتاه و توصیفی درباره هدف شما از تبلیغات باشد. یک شعار می‌تواند الهام بخش یا چیزی جالب و به یاد ماندنی باشد. برای این کار حتی پیشنهاد می شود از یک عبارت خنده دار استفاده کنید؛ چرا که نه تنها توجه آنها را جلب خواهید کرد بلکه آنها شما را نیز به خاطر خواهند سپرد. همچنین بهتر است پیام شما به اندازه‌ای باشد که در یک نگاه خوانده شود. همچنین استفاده از فونت مناسب بسیار مهم است و اندازه فونت هم نباید نادیده گرفت. فونت ریز اصلا مناسب نیست و فونت درشت هم جذابیت بنر شما را کم می‌کند.

تبلیغات بنری سنجاق - طراحی بنر

چند مثال از شعارهای تبلیغاتی بر روی بنرها:

  • نایک (‌Nike): فقط انجامش بده
  • دیزنی لند‌ (disneyland): شادترین نقطه روی زمین
  • کوکاکولا (Coca Cola): درب قوطی را پیچانده و باز کنید تا سرحال شوید.

  • قرار دادن دکمه Call To Action
تبلیغات بنری سنجاق - طراحی بنر

اگر هدف اصلی بنر جلب توجه کاربر است، باید یک دکمه فراخوانی در بنر درج کنید که آنها را ترغیب به کلیک کردن کند. رایج ترین فراخوان ها از این دسته هستند: 

 “اطلاعات بیشتر” ، “اینجا کلیک کنید” یا “اکنون بخرید”

 این دکمه ها را در بنرهای مستطیلی بهتر است در قسمت پایین، سمت راست بنر قرار داده و از رنگ‌های مختلف استفاده نمایید و جایگاه دکمه‌ها را در بین سایر عبارات بنر، ثابت قرار دهید.


  • قرار دادن لوگو
تبلیغات بنری سنجاق - طراحی بنر

در برخی از تبلیغات بنری بهتر است نام برند یا شرکت روی بنر درج شود که در اکثر مواقع از لوگو برای این کار استفاده می شود.

البته این مورد بهتر است بصورت A/B تست سنجیده شود تا میزان اثر بخشی دقیق آن برای کسب و کار شما مشخص شود چرا که در بعضی موارد وجود لوگو نتیجه معکوسی در پی خواهد داشت.


  • تعیین کادر بنر

بنر شما باید یک قاب کاملاً مشخص داشته باشید! تبلیغات بنری مؤثر معمولا دارای یک قاب کاملاً مشخص هستند. همچنین توصیه می‌شود اگر بنر شما پس زمینه سفید دارد، بهتر است با خطوط یا مرز خاکستری آن را از سایر قسمت های وب سایت مجزا کنید.


  • رنگ‌بندی!

رنگبندی یکی از مهم ترین نکات در طراحی بنر است چرا که رنگ‌ها اولین موردی هستند که توسط بیننده‌ها دیده می‌شوند. بهتراست از رنگ‌بندی‌ای استفاده شود که در کنار ایجاد جلب توجه، زیاد باعث تحریک چشم مخاطب نشود. نکته دیگر این است که هر رنگ ارتباط متفاوتی دارد و مهم است که در نظر بگیرید چه نوع احساسی را می خواهید در مخاطبان خود ایجاد کنید. رنگ اولین موردی است که کاربر در بنر شما به آن توجه می‌کند.

  1. قرمز: همراه است با خطر، شور و شوق، عصبانیت، هیجان، سرعت و عشق. جذاب‌ترین و قوی‌ترین رنگ برای همه بیننده‌ها.
  2. نارنجی: در برخی موارد می‌تواند بهترین گزینه برای دکمه فراخوان برای انجام یک عمل (‌‌Action) ‌باشد.
  3. سبز: همراه است با سلامتی، خنکی، ثروت، محیط زیست، رشد، پرورش و شروعی تازه. سبز، بهترین رنگ در دید بازدیدکننده می‌باشد.
  4. خاکستری: در صورتی که از این رنگ در پس‌زمینه استفاده نمایید، تاثیر سایر رنگ‌ها را تشدید می‌کنید.
  5. مشکی: نوشته مشکی روی پس زمینه سفید، خواناترین ترکیب رنگی است.

  • از سایزهای استاندارد پیروی کنید

از سایزهای استاندارد و تاثیرگذار برای طراحی بنر استفاده کنید. چرا که ناشران تنها از سایزهای استانداردی که توسط سازمان IAB اعلام می‌گردد تبعیت می‌کنند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط Google Adsense موفق‌ترین سایزهای بنر به شرح زیر می‌باشد:

  1. ۳۰۰ در ۲۵۰ پیکسل
  2. ۷۲۸ در ۹۰ پیکسل
  3. ۱۶۰ در ۶۰۰ پیکسل
  4. ۳۰۰ در ۶۰۰ پیکسل

  • حجم تصویر

باید به این فکر باشید که شاید مخاطب شما از اینترنتی با سرعت پایین برخوردار است و باید تا جای ممکن حجم بنرتان را کاهش داده تا از بارگذاری بنرتان اطمینان حاصل فرمایید. در هر دو حالت تصویر ساده و یا متحرک (Gif) نباید حجمی بیشتر از ۱۵۰kb داشته باشد.


در آخر باید به یاد داشته باشید که بنر فقط یک عنصر در یک کمپین بازاریابی دیجیتال است و بدون داشتن یک استراتژی خوب و یا یک صفحه فرود مناسب، ترافیک ایجاد شده توسط آن را نمی‌توانید تبدیل به کانورژن دلخواه‌تان کنید!