برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

A/B تست چیست؟

مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

A/B تست یک روش برای مقایسه دو نسخه متفاوت از یک صفحه وب، اپلیکیشن و یا حتی کمپین‌‌های تبلیغاتی است تا بتوانیم تشخیص دهیم کدام مدل نتیجه بهتری را برای ما کسب خواهد کرد. A/B تست اساسا دریافت تجربه کاربری کاربران در مواجه با تغییر یک المان در دو یا چند حالت بصورت رندوم است تا در نهایت به ما در تشخیص مدل بهتر برای داشتن نرخ تبدیل بالاتر  کمک کند.

در اجرای A/B تست‌ها حالت فعلی را با حالت جدیدی که تنها یک پارامتر در آن تغییر کرده است مقایسه می‌کنیم تا بتوانیم متوجه اثر هر تغییر بطور مجزا بشویم چرا که اگر دو پارامتر تغییر کرده باشد ما نمی‌توانیم بفهمیم کدام پارامتر باعث نتیجه ثانویه بوده است!

a/b تست

در این حالت به راحتی فرضیات ما از حالت “فکر می‌کنیم” به “می دانیم” تبدیل می‌شود و بعد از بررسی نتیجه “می‌دانیم” که پارامتر تغییری ما موثر بوده است یا خیر!

نحوه عملکرد A/B تست

در A/B تست‌ها با انتخاب یک صفحه از وب سایت‌، اپلیکیشن و یا لندینگ پیجی که با هدف خاصی طراحی شده است می‌توان با ایجاد یک تغییر ساده در تیتر (headline) و یا یک گزینه CTA و سپس با روانه ترافیک خود بصورت نصف نصف به نسخه‌ اصلی (که با نام حالت کنترل نیز شناخته می‌شود) و نسخه اصلاح شده شروع به تست می‌کنیم.

AB TEST

حال با ابزارهایی که داریم شروع به بررسی اثر بخشی، نرخ تبدیل، Engagement و یا هر شاخص عملکردی (KPI) که مدنظر ماست می پردازیم و بدین ترتیب متوجه خواهیم شد تغییر مان اثر مثبت، منفی و یا بدون اثر بوده است.

برای چه باید از A/B تست استفاده کنیم؟

  در A/B تست‌ها شرکت‌ها و کمپانی‌ها با اعمال تغییراتی دقیق و مشخص و انجام A/B تست می‌توانند رفتار مخاطبان خود را آنالیز کرده و با این کار یاد بگیرند و علت یابی کنند که چرا تغییر یک المان باعث نتیجه مثبت یا منفی شده است و از این تجارب درآینده نیز استفاده کنند.

A/B تست عملی نیست که بتوان با یکبار انجام آن به نتیجه دلخواه رسید و گفت که بهبود لازم انجام شد. خیر! این نوع تست نیازمند مداومت و بررسی روزانه است و با یکبار انجام نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید.

برای مثال یک شرکت برای بهبود لندینگ پیج مخصوص جمع آوری لید فروش (Lead Generation) خود می‌بایست تیتر‌ها، تصاویر، شکل و شمایل فرم موجود، دکمه CTA و یا حتی حالت کلی صفحه را در حالت A/B تست امتحان کند تا مرحله به مرحله به ایده آل خود نزدیک‌تر شود. برای مثال می‌توانید نمودار روند پیشرفت یک لندینگ دارای A/B تست را در طول ۷ ماه مشاهده کنید. اگر این لندینگ ۲۲۸% بهبود یافته به دلیل وجود مداومت در این کار بوده است.

A/B TEST

 از کجا شروع کنیم؟

اهداف و شاخص های خود را مشخص کنید: هدف‌تان از ایجاد یک لندینگ پیج یا یک کمپین تبلیغاتی چه بوده است؟ همین اهداف مشخص خواهد کرد که نسخه کنترل و نسخه ثانویه کدامیک موفق آمیزتر بوده است. هدف (Goal) می‌تواند کلیک بر روی یک گزینه، لینک، محصول و یا حتی ثبت نام در وب سایت باشد.

اولویت بندی کنید: ابتدا با مراجعه به ابزارهای آنالیز خود مانند گوگل آنالیتیکس پیج‌هایی که کانورژن پایین و یا بانس ریت (bounce rate) بالایی داشته‌اند را پیدا کنید. در واقع صفحاتی که نتوانسته‌اند شما را به اهداف‌تان که در مرحله قبل انتخاب کرده‌اید برساند، مستعد رشد و بهبود هستند تا بتوانند شما را به اهداف خود برسانند.

فرضیه پردازی کنید: حال که اهداف‌تان را هم مشخص کردید می‌توانید A/B تست را بر اساس ایده‌ها و مواردی که فکر می‌کنید در بهبود روند فعالیت شما موثر است را یاد داشت کرده تا مرحله به مرحله آن ها را پیش ببرید. در این مرحله المان‌هایی که پتانسیل بهبود را دارند مشخص کنید. ممکن است در نهایت به این نتیجه برسید که یک تست چند متغیره داشته باشید! البته به این معنی نمی‌باشد که چند پارامتر تغییر کند. برای مثال چینش چند باکس محتوایی تغییر پیدا کند.

ab test

توصیه می کنیم از تست چند متغیره استفاده نکنید چرا که درنهایت هنگام آنالیز ممکن است دچار سردرگمی شوید. معمولا برای این کار از ابزارها و نرم افزارهای پیچیده‌ای استفاده می‌شود.

بازه زمانی را مشخص کنید: بسته به نوع سایت، اپلیکیشن و یا کمپین تبلیغاتی یک بازه زمانی مناسب انتخاب کنید.

شروع به ساخت نسخه جدید کنید: در این مرحله المان‌ها و پارامترهایی که در مراحل قبل مشخص کرده‌اید را بر روی لندینگ خود اعمال کنید و A/B تست خود را شروع کنید.

ab test

 نتیجه گیری و تصمیم نهایی را بگیرید: حال با توجه به اطلاعات بدست آمده از نسخه ثانویه و مقایسه با نسخه کنترل، میزان اثر بخشی تغییرات خود را سنجیده و درصورت بهبود، نسخه ثانویه شما تبدیل به نسخه کنترل برای A/B تست بعدی خواهد شد.


در صورتی که نتیجه A/B تست شما منفی شد و یا تفاوتی ایجاد نکرد، ناراحت نباشید چرا که خود تجربه‌ای شده است که می‌توانید با استناد بر آن در آینده نیز در خلق ایده‌ها و فرضیات جدید بهره ببرید.

در سری مقالات آموزش A/B تست در مقاله بعدی به آموزش ساخت این نوع تست در کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه تبلیغات سنجاق خواهیم پرداخت. با ما باشید.