برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

هوش مصنوعی در بازاریابی و کاربردهای تاثیرگذار آن

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

هوش مصنوعی ترکیبی از سیستم‌های تکنولوژیکی مختلف است که می‌تواند وظایف نیازمند به هوش انسانی را انجام دهد. این وظایف عمدتا حل مسئله و تشخیص احساسات و عواطف را شامل می‌شود. این فناوری‌ها که در کارهای روزمره تجاری هم به کار گرفته می‌شوند، می‌توانند در سطح هوش انسانی‌ یاد بگیرند، عمل کنند و در وقت و هزینه کسب و کارها صرفه ‌جویی کنند. واقعیت این است که هوش مصنوعی در حال تغییر کامل دنیای بازاریابی است.

در این مطلب قرار است درباره کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی صحبت کنیم.

کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی

در حالت کلی، هوش مصنوعی در بازاریابی از فناوری‌های هوشمند جهت جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات مشتریان به منظور تصمیم‌ گیری خودکار در حوزه بازاریابی استفاده می‌کند. این امر با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ، یادگیری ماشینی و سایر فرآیندها برای به دست آوردن بینش درست در مورد مخاطبان هدف‌تان انجام می‌شود. در نتیجه، مارکترها با کمک هوش مصنوعی می‌توانند رفتارهای مشتریان‌شان را عمیق‌تر درک کنند.

علاوه بر این، می‌توانند از طریق طراحی یک استراتژی مناسب نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی را افزایش دهند. در ادامه نمونه‌هایی از نحوه استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی را به شما نشان می‌دهیم.

کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی

تولید محتوا

هوش مصنوعی می‌تواند محتوا تولید کند و آن را در تاثیرگذارترین پلتفرم‌ها به مخاطبان مناسب برندها نمایش دهد. همچنین، این پتانسیل را دارد که به مارکترها در تعیین موثر و آسان یک استراتژی محتوای قوی کمک کند. در حالت کلی، هسته محتوا به طور طبیعی از خلاقیت افراد و هوش انسانی سرچشمه می‌گیرد. هرچند، شما می‌توانید از ابزارهای هوش مصنوعی برای به حداکثر رساندن کارایی تیم محتوای خودتان استفاده کنید. اما چطور؟

با خودکار کردن وظایف خاصی مانند تولید محتوای ایمیل، پیام‌ رسانی سفارشی یا گزینش محتوا در شبکه‌های اجتماعی. البته ممکن است ابزارهای هوش مصنوعی نتوانند محتواهایی مانند مقالات یا آثار هنری دیجیتالی را تولید کنند. با این وجود، قادر به تولید محتواهای داده محور هستند. بنابراین، یک نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند با دسترسی به اطلاعات خاص یک گزارش دقیق و حتی خبر تولید کند. این امر از یک طرف باعث صرفه جویی در زمان می‌شود.

از طرف دیگر هم با تولید یک محتوای جالب بازدیدکنندگان را به وبسایت‌تان جذب می‌کند. در مجموع، این نوع اقدامات حتی می‌تواند باعث صرفه جویی در هزینه‌ها شود. حتی اگر این موارد شما را قانع نمی‌کنند هم باید بدانید که در حال حاضر بسیاری از خبرگزاری‌های بزرگ در سرتاسر جهان از ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده می‌کنند. جالب است که این مطالب تولیدی تفاوت زیادی با محتواهای تولید شده توسط افراد ندارند.

استفاده از چت بات‌ها

چت بات یک ابزار هوش مصنوعی است که شرکت‌ها در سرتاسر جهان از آن استفاده می‌کنند. این ابزارها در بسیاری از وبسایت‎ها دیده می‌شوند، زیرا برای پاسخ دهی به سوالات متداول و تکراری مشتری، کاهش زمان انتظار و بهبود تجربه مشتری عالی هستند. با این حال، این فناوری نباید در مورد خواسته مشتری حرف اول و آخر را بزند. به هر حال، بیشتر کاربران دوست دارند با یک شخص واقعی صحبت کنند. بنابراین، باید این امکان را برای مشتریان‌تان فراهم کنید.

البته در آینده، چت بات‌ها با استفاده از پاسخ‌های تولید شده اصیل در زمان واقعی با افراد ارتباط برقرار می‌کنند و وظایف پشتیبانی از مشتری را به عهده می‌گیرند.

تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کننده با هوش مصنوعی در بازاریابی

هوش مصنوعی از طریق یادگیری ماشینی و تحلیل داده‌های بزرگ داده‌های درستی را درباره مشتریان به شرکت‌ها ارائه می‌دهد. بر این اساس، شرکت‌ها می‌توانند علاوه بر شخصی سازی نقاط تماس و تعامل با مشتریان‌شان رفتارهای آینده خودشان را بر اساس این ارقام و اطلاعات تاریخی پیش بینی کنند. همچنین، با کمک هوش مصنوعی می‌توانید پیش‌بینی کنید که مشتریان‌تان چه محصولی را خریداری می‌کنند. حتی می‌توانید تعداد خریدها را هم پیش‌بینی کنید.

تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کننده با هوش مصنوعی در بازاریابی

این امر به تیم فروش برای مدیریت موجودی و پیش‌بینی تقاضا و به تیم بازاریابی برای تعیین محصول مناسب جهت تبلیغ کمک می‌کند. علاوه بر این، مارکترها با شفافیت بیشتری متوجه می‌شوند که کدام مشتریان را باید هدف گیری کرده و به یک کمپین اضافه یا از آن حذف کنند. از طرف دیگر، بهتر می‌توانند محصولات مورد نظر مشتریان را برای خرید به آنها معرفی کنند. در نتیجه، از تبلیغ محصولات بی ربط به مشتریان خودداری خواهند کرد.

در حال حاضر بعضی از محصولات هوش مصنوعی به طور خاص برای درک بهتر مخاطبان طراحی شده‌اند. این محصولات توانایی درک علایق مخاطب و همچنین پیش بینی واکنش‌های آنها را دارند. تمام این فعل و انفعالات به سرعت اندازه گیری می شوند، این در حالی است که ذهن انسان برای تجزیه و تحلیل این داده‌ها نسبت به این محصولات به زمان خیلی بیشتری نیاز دارد. اما هوش مصنوعی چطور این کار را انجام می‌دهد؟

از طریق داده‌ها و ردپای دیجیتالی که مردم در فضای مجازی به جا می‌گذارند. با این وجود، چالش اصلی این است که شرکت‌ها متوجه شوند از این داده‌ها در کجا و چه زمانی برای ارائه محصولات یا خدمات مورد نیاز به مشتریان‌شان استفاده کنند.

تشخیص خودکار تصاویر

در حال حاضر برندهای بزرگی مانند آمازون، فیسبوک و گوگل از هوش مصنوعی برای شناسایی افراد در تصاویر و ویدیوها با نرخ دقت خیلی بالایی استفاده می‌کنند. اگر از فیسبوک زیاد استفاده می‌کنید احتمالا باید متوجه شده‌ باشید که این سیستم در عکس‌هایی که پست می‌کنید چقدر در تشخیص چهره دوستان‌تان و تگ کردن خودکار آنها دقیق عمل می‌کند. از دیدگاه بازاریابی، تشخیص تصویر می‌تواند محتوای آنلاین و بازدید از فروشگاه را بهتر هماهنگ کند.

از این نظر، بسیاری از فروشگاه‌ها بازدیدهای مشتریان را با استفاده از نرم افزار تشخیص چهره ردیابی می‌کنند. هدف از این کار ارائه تجربه خرید آنلاین بهتر به آنها است. بعضی از شرکت‌ها هم این فناوری را با نوتیفیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ترکیب می‌کنند. در ادامه هم پیشنهادات، تخفیف‌ها و پیام‌های شخصی‌ سازی شده‌ای را به مصرف‌کنندگان ارسال می‌کنند. بنابراین، با ارائه تجربه خرید بهتر به آنها سود بیشتری را به دست می‌آورند.

بهبود ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی ایمیلی ابزار قدرتمندی برای دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. پتانسیل این استراتژی برای ارائه محتوای مرتبط به مشترکین بارها اثبات شده است. با این حال، با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در ارسال ایمیل می‌توان این استراتژی را تا حدی زیادی تقویت کرد. یعنی می‌توان از این نوع ابزارها برای سفارشی سازی کمپین‌ها بر اساس اولویت‌های هر کاربر استفاده کرد.

این امر همچنین به برقراری ارتباط بیشتر و موثرتر با کاربران و بهینه سازی نرخ تبدیل هم کمک می‌کند. علاوه بر این، ابزارهای هوش مصنوعی داده‌های مهمتری را هم در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند. برای مثال، ساعاتی از روز را که کاربران محتوای ارسال شده از طریق ایمیل را به بهترین شکل دریافت می‌کنند. یا اینکه چه نوع موضوعاتی بیشتر توجه مخاطبان را جلب می‌کنند. در نتیجه، شرکت‌ها می‌توانند از این اطلاعات برای دستیابی به تعاملات بهتر با مشتریان استفاده کنند.

با استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی از رقبا پیش بگیرید

هرچه جلوتر می‌رویم، تخیل و نوآوری نقش هوش مصنوعی را در بازاریابی تعیین خواهد کرد. شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از این ابزار به بسیاری از اهداف تجاری خود دست پیدا کنند. بنابراین، ترکیب فناوری‌های مختلف با هم می‌تواند برای سال‌ها برتری مشاغل را نسبت به رقبای اصلی تضمین کند. همچنین، درک نحوه استفاده کنونی از هوش مصنوعی در کمترین حد ممکن می‌تواند به افزایش سرعت پیشرفت شرکت‌‌ها برای مرتبط باقی ماندن و ادامه رقابت در بازار کمک زیادی کند.