برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

Engagement چیست؟ ۳ موردی که باید در مورد آن بدانید!

مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به زبان ساده، Engagement معیاری است که میزان تعاملات کاربران با محتوا و اجزای رسانه را توصیف می‌کند. در واقع منظور ما از تعامل کاربر با محتوا می‌تواند به اشتراک گذاشتن آن محتوا با سایر افراد یا در شبکه های اجتماعی، لایک، کامنت و.. باشد.

امروزه نمایش تبلیغات در رسانه‌ها یک راه عالی برای کسب درآمد شده است اما صرفا با قرار دادن تعدادی جایگاه و نمایش تبلیغات نمی‌توان کمکی به رسیدن به اهداف درآمدزایی کرد. اما چرا؟

هر رسانه متناسب با نوع محتوایی که تولید می‌کند در درگیر کردن (Engagement) کاربران با محتوا تا حدی موفق است. هرچه مخاطب بیشتر در محتوا غرق شود مشارکت و تعامل بیشتری را می‌توانید از آن بدست آورید. ناشران باید این نکته را باید مدنظر داشته باشند که Engagement بالا علاوه بر ایجاد درآمد بیشتر، باعث افزایش نرخ بازگشت (Retention) و افزایش طول عمر (LTV) کاربران‌شان می‌شود. پس با این تفصیر Engagement امری بسیار مهم مخصوصا در تبلیغات همسان است.

در ادامه با ما باشید تا شما را با ۳ موردی که باید در مورد engagement و اینکه چگونه به شما در کسب درآمد رسانه‌تان کمک می‌کند، آشنا ‌کنیم:

۱- بنرها به تنهایی کافی نیستند.

تبلیغات بنری برای کسب درآمد کافی نیست. کاربران امروزه بیشتر از همیشه به تبلیغات بنری بی‌توجه شده‌اند و تعامل کمتری با آن دارند و این روند ادامه نیز خواهد داشت.

حتی یک اصطلاح برای این قضیه نیز وجود دارد “banner blindness” و به این معنی است که مردم به صورت خودآگاهانه و یا حتی ناخودآگاهاه تبلیغات بنری را نادیده می‌گیرند یا اینکه اصلا آن‌ها را نمی‌بینند.

حال اگر افراد تبلیغات بنری را نبینند و به آن توجهی نکنند طبیعتا با نرخ کلیک (CTR) کمتری مواجه خواهیم شد که منجر به کاهش درآمد می‌شود. این موضوع علی‌الخصوص در مورد بنرهای موجود در اپلیکیشن‌های موبایل بیشتر صدق می‌کند چراکه بنرها برای محیط دسکتاپ (desktop) طراحی شده‌اند و برای صفحات موبایل بهینه نیستند. بنابراین در تبلیغات موبایلی می‌توانید از سایر روش‌های تبلیغاتی مانند همسان، بینابینی (Interstitial) و … استفاده کنید.

نقشه گرمایی(heatmap) تولید شده در مطالعات ردیابی چشمی.

در عکس بالا مناطق قرمز بیشترین نگاه کاربر را داشته‌اند که با قرمز مشخص شده‌اند. مناطق زرد نمایش کمتری داشته‌اند و در آخر مناطقی که دارای کمتری توجه بوده ‌اند با رنگ آبی مشخص شده‌اند. مناطق خاکستری هیچگونه توجهی را جلب نکرده‌اند. مستطیل ‌های سبز برای مشخص کردن تبلیغات کشیده شده‌اند.


۲-با انتخاب صحیح نوع تبلیغات، تعامل و درنتیجه درآمد خود را افزایش دهید 

در سال‌های اخیر رسانه‌ها با فرمت‌های تبلیغاتی زیر توانسته‌اند کسب درآمد بیشتری از رسانه خود نسبت به تبلیغات بنری داشته باشند.

تبلیغات همسان (Native Advertising): تبلیغات همسان متناسب با ظاهر و رفتار رسانه شما طراحی شده و همخوانی دارد. وقتی محتوای تبلیغ شخصی‌سازی شده باشد، برای کاربر مناسب‌تر به نظر می‌رسند و احتمال engagement بیشتری وجود دارد (مشارکت بیشتر، درآمد بیشتر). در واقع، تحقیقات نشان داده است که تبلیغات همسان باعث افزایش ۲ برابری engagement کاربر با تبلیغ نسبت به سایر فرمت‌های تبلیغاتی می‌شود. 

تبلیغات ویدیویی جایزه‌ای(Rewarded video): با ویدیوی جایزه‌ای، شما می‌توانید با تبلیغاتی که دارای ارز درون بازی (in-game currency) هستند، engagement بیشتری ایجاد کرده و درآمد بیشتری کسب کنید. این یک تجربه تبلیغاتی همه جانبه است که یک مشوق مانند ارز درون بازی را در ازای تماشای کامل یک ویدیو ارائه می‌کند. پس بدین صورت به راحتی engagement و درآمد بالقوه را افزایش می‌دهید. در حقیقت تحقیقات نشان می‌دهد که بازی‌های با تبلیغات ویدیویی جایزه‌ای، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد درجه ۵ ستاره بیشتری نسبت به بازی‌هایی با engagement کمتر تولید می‌کنند.

تبلیغات بینابینی (Interstitial): این تبلیغات که تمام صفحه را در بر می‌گیرد در وقفه‌های طبیعی یا انتقال از یک صفحه به صفحه دیگر در رسانه شما و به صورتی که کمترین مزاحمت را در تجربه کاری ایجاد کند، نمایش داده می‌شوند. به این دلیل که تبلیغات بینابینی در نقاطی مانند انتقال بین صفحات یا هنگام توقف فعالیت کاربر نمایش داده ‌می‌شوند، در نظر کاربر غیر مزاحم به نظر می‌رسند و در محتوای اصلی رسانه نیز تداخلی ایجاد نمی‌کنند.


۳- شبکه تبلیغاتی شما نیز مهم است.

وقتی صحبت از مشارکت کاربران یک شبکه تبلیغات به میان می‌آید، همه شبکه‌های تبلیغاتی در نوع کاربرانی که در اختیار دارند یکسان نیستند. برای مثال سن، جنسیت، لوکیشن و علایق کاربران رسانه‌هایی مانند رکنا با دکتر سلام کاملا متفاوت هستند و در هنگام مواجه با تبلیغات رفتارهای خاص خودشان را نشان می‌دهند. برای مثال یک کمپین تبلیغاتی در حوزه پزشکی و سلامت نتیجه خیلی بهتری از وب‌سایت دکتر سلام خواهد گرفت تا وب سایت خبری‌ای مانند رکنا. 

پس این نکته نیز حائز اهمیت می‌باشد که مخاطبان شبکه تبلیغاتی که با آن در حال همکاری هستید چه اشخاصی هستند تا بتوانید نتیجه بهتری از کمپین‌های تبلیغاتی خود داشته باشید.