برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

محتوای همیشه سبز را چطور باید تولید کنیم؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

در این مطلب می‌خواهیم درباره محتوای سبز و تازه صحبت کنیم. البته نگران نباشید، چون موضوع بحث ما به نقش گیاهان در تولید محتوا ارتباطی ندارد! حتی قرار نیست از شما بخواهیم که گیاهخوار شوید. فقط قصد داریم توضیح دهیم که چطور می‌توانید با یک بار کاشتن محصول زیادی را درو کنید. اصولا وقتی در مورد بازاریابی درونگرا صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم محتوای همیشه سبز را نادیده بگیریم. می‌دانید چرا؟

خوب، به خاطر اینکه محتواهای همیشگی در طول زمان ترافیک ثابتی را جذب وبسایت‌تان خواهند کرد.

محتوای همیشه سبز چیست؟

محتوای همیشه سبز محتوایی است که هیچوقت کهنه نمی‌شود، جاذبه آن در طول زمان مثل قبل باقی می‌ماند و نیازی به آپدیت ندارد. اما چرا؟ چون دائمی و همیشگی است. البته بهتر است هر از گاهی جزئیات کوچک یا تصاویر را تغییر دهید، زیرا گوگل به روز رسانی محتوا را دوست دارد. با این وجود، به هیچ وجه مجبور نیستیم یک محتوای سبز را جهت معبر ماندن اطلاعاتش بازنویسی کنید. در واقع، محتوای همیشه سبز طوری طراحی می‌شود که برای سال‌ها مشاهده و خوانده شود.

به عبارت دیگر، محتوای همیشه سبز نوعی از محتوا است که هیچوقت از مد نمی‌افتد.

نحوه تولید محتوای همیشه سبز برای استراتژی بازاریابی

به‌طور کلی، نوشتن محتوای همیشه سبز آنقدرها که به نظر می‌رسد پیچیده نیست. شما فقط باید سعی کنید جزئیات مهمی را در نظر بگیرید. در ادامه با این جزئیات بیشتر آشنا خواهید شد.

انتخاب موضوعات مورد علاقه افرادی که در مرحله اول خرید هستند

بازاریابی درونگرا اینگونه جادو می‌کند؛ فردی از همسرش درباره خرید یک محصول سوال می‌پرسد. همسر فرد مورد نظر درباره آن محصول در اینترنت جستجو می‌کند و بعد از پیدا کردن یک مقاله خوب اطلاعات لازم را به دست می‌آورد. اما، به عنوان صاحب یک کسب و کار باید کاملا مراقب باشید. هرچه باشد، برای نوشتن یک مطلب همیشگی باید پرسونای خریدار را به خوبی بشناسید. همچنین، باید بدانید چه مشکلاتی دارد و چه موضوعاتی را برای مطالعه می‌پسندد.

در ادامه باید عناصر لازم را درون محتواها بگنجانید تا تاثیر بلند مدتی داشته باشند. همچنین، ضروری است که با استفاده از اطلاعات به دست آمده تقویم محتوای خودتان را هم ایجاد کنید.

از گزارش‌های جدید یا اطلاعات در حال تایید دوری کنید

در هنگام تولید محتوای همیشه سبز باید به اطلاعات تایید شده و موثق استناد کنید. همانطور که اشاره کردیم ایده اصلی تولید محتوایی است که در طول زمان دوام داشته باشد. اگر درباره گرایشات و جریانات جدید محتوایی را منتشر کنید مجبور می‌شوید در مواقعی اطلاعات منتشر شده را اصلاح یا تکذیب کنید. بنابراین، بهتر است سعی کنید تا جای ممکن از منابع مورد تایید برای تولید محتوا استفاده کنید تا اعتبار بیشتری داشته باشند.

لحن محتوا را بر اساس مخاطب هدف انتخاب کنید

محتوای همیشه سبز معمولا مناسب افرادی است که در مرحله اول قیف فروش یا فرایند خرید هستند. بنابراین، واژگان مورد استفاده باید تا حد امکان ساده باشند و استفاده از نکات فنی یا مفاهیم فانتزی را باید فراموش کنید.

محتوای همیشه سبز را با محتواهای دیگر وصل کنید

اصولا محتوای همیشه سبز جهت دریافت ترافیک برای یک مدت طولانی طراحی می‌شود. به همین دلیل، یک فرصت طلایی به شما می‌دهد تا از طریق لینک‌های داخلی کاربران‌تان را به سایر مقالات یا بخش‌های وبسایت‌تان هدایت کنید. فرض کنید محتوای همیشه سبز مانند راهروی ورودی وبسایت‌تان است که مخاطبان‌تان بعد از عبور از آن می‌توانند به باقی صفحات وبسایت‌تان دسترسی پیدا کنند.

یک دعوت به اقدام به آن اضافه کنید

در ادامه ایده مطرح شده در نکته قبلی نباید فرصت قرار دادن یک دعوت به اقدام را در این نوع محتوا از دست بدهید. به هر حال، یک فراخوان حکم خامه روی کیک را دارد. البته با استفاده از جملات جذابی که که خواننده را به یک سرنخ، مشتری و یا مشترک تبدیل کند. فراموش نکنید که این محتواها برای سالیان متمادی ترافیک بالایی را به وبسایت‌تان هدایت می‌کنند. بنابراین، باید با استفاده از دعوت به اقدام از آنها نهایت بهره را ببرید.

نمونه‌هایی از محتوای همیشه سبز

در حالت کلی، گزینه‌های بی شماری برای تولید محتوای همیشه سبز وجود دارند که می‌توانید از انها استفاده کنید. در ادامه چند نمونه کاربردی را برای الهام گرفتن به شما معرفی می‌کنیم.

  • مصاحبه‌
  • کتاب‌های الکترونیکی
  • فهرست کتاب‌ها، ابزار و غیره
  • چک لیست‌ها یا خلاصه مراحل برای انجام یک اقدام توسط مخاطب
  • مطالعات موردی
  • واژه نامه‌ها
  • آموزش‌ها
  • اینفوگرافیک
  • پادکست
  • ویدئوها

البته باید توجه داشته باشید که همه چیز به مخاطبانی بستگی دارد که قرار است محتواهای تولید شده را مطالعه کنند. یعنی اگر خریدارتان وقت کافی برای خواندن یک مقاله کامل را ندارد، می‌توانید اطلاعات را در قالب یک پادکست به او ارائه دهید تا مثلا در هنگام رانندگی یا انجام کارهای دیگر بتواند به آن گوش دهد. از همه مهمتر، مکانی که می‌خواهید محتوا را در آن به اشتراک بگذارید را هم باید در نظر بگیرید.

یعنی اگر می‌خواهید توجه کاربران اینستاگرام را به خود جلب کنید، از یک ویدیو یا اینفوگرافیک کوتاه استفاده کنید که یک پیام خلاصه شده را منتقل کند.

اشتباهاتی که نباید مرتکب شوید

در طرف دیگر، یک سری مطالبی وجود دارند که دائمی نیستند و بعد از مدت کوتاهی جاذبه خودشان را از دست می‌دهند. منظور ما محتواهایی مانند اخبار، گرایشات فصل‌های مختلف، آخرین آمار بیکاری یا رتبه بندی بهترین گوشی‌های هوشمند سال جاری است. بنابراین، اگر قصد استفاده از این نوع محتوا را دارید، باید هر سال آن را به‌روز رسانی کنید تا برای مخاطبان کسب و کارتان تازگی داشته باشد.

بدیهی است که، برای مثال، به محض رسیدن سال جدید مدل‌های جدید گوشی‌های هوشمند به بازار می‌آیند و محتواهای قبلی قدیمی خواهند شد. علاوه بر این، باید به خاطر داشته باشید که محتوای همیشه سبز پایه و اساس یک استراتژی سئوی بلند مدت است. به همین دلیل، تولید و انتشار آن بیشتر توصیه می‌شود.

چرا تولید محتوای همیشه سبز مهم است؟

پاسخ این سوال ساده و روشن است، زیرا در زمانی زندگی می‌کنیم که همه چیز با سرعت زیادی تغییر می‌کند. یعنی محتوایی که تا دیروز معتبر بود ممکن است امروز دیگر معتبر نباشد. این واقعیتی است که نباید به هیچ وجه آن را نادیده بگیرید. به همین دلیل، در استراتژی‌های بازاریابی درونگرا به محتوای همیشه سبز متوسل می‌شویم، زیرا با همان سرمایه‌گذاری برای تولید محتواهای معمولی از انتشار آن سود بیشتری می‌بریم.

به عبارت دیگر، شخصی که نیاز به حل یک مشکل دارد می‌تواند بارها و بارها به سراغ این نوع محتوا برود. اصلا هم مهم نیست که چقدر از تاریخ انتشار آن گذشته باشد. از طرف دیگر، منبع پایان ناپذیر ترافیک یا بازدید است. بنابراین، این نوع محتوا از سایر محتواها سودآورتر است. در پایان، به خاطر داشته باشید که علاقه مندان به مطالعه محتوای همیشه سبز دوست دارند همیشه اطلاعات‌شان را به‌روز کنند.

در نتیجه، موفقیت یک استراتژی بازاریابی درونگرای خوب به نوعی به برقراری تعادل بین این دو نوع محتوا بستگی دارد.