برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

ابزارهای گوگل برای بازاریابی: معرفی ۲۰ ابزار کاربردی

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

دنبا را نمی‌توان بدون گوگل تصور کرد. اساسا ابزارهای ارائه شده توسط این شرکت آنقدر به قول معروف کار‌راه انداز هستند که می‌توان از آنها در تمام حوزه‌ها به خصوص بازرایابی دیجیتال بهره برد. از موتور جستجوی قدرتمند آن که بگذریم، گوگل برای هر هدفی یک ابزار مخصوص دارد. در این مطلب قصد داریم تعدادی از ابزارهای قدرتمند گوگل را به شما معرفی کنیم که برای حوزه بازاریابی مفید هستند.

۱. Google Ads برای رسیدن به مشتریان جدید

این روزها بیشتر مشتریان برای پیدا کردن محصولات یا خدمات ضروری از اینترنت استفاده می‌کنند. بنابراین، به عنوان صاحب یک برند یا مارکتر چاره‌ای جز هدف گیری آنلان مشتریان بالقوه ندارید. برای انجام این کار هم راه بهتر و موثرتری از گوگل ادز پیدا نمی‌کنید. این ابزار کاربردی تجزیه و تحلیل داده‌ها و قابلیت‌های هدف گیری مورد نیاز را به شما نشان می‌دهد. علاوه بر این، با ارائه راه حل‌های مکانیزه به شما کمک می‌کند هزینه‌های بازاریابی را به حداکثر برسانید.

Googd Ads یکی از ابزارهای گوگل برای بازاریابی

۲. Google Alerts برای پایش شهرت و اعتبار

حتی اگر یک کسب ‌و کار خوش سابقه‌ با خدمات مشتری امتحان پس داده و شهرت و اعتبار قابل اعتمادی دارید باز هم ممکن است بعضی از افراد تجربه خوبی از برندتان نداشته باشند. بر این اساس، گوگل ابزاری به نام گوگل آلرت دارد که به شما در پیدا کردن تبلیغات مناسب کمک می‌کند. همچنین، این ابزار به طور خودکار هرگونه اظهار نظری در مورد کسب و کارتان را به شما اطلاع می‌دهد. در نتیجه، همیشه می‌توانید با نظرات منفی احتمالی مقابله کنید یا نظرات مثبت را به اشتراک بگذارید.

۳. Google Analytics برای اندازه گیری ترافیک وبسایت

استفاده از گوگل آنالیتیکس یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای پایش میزان استفاده از اپلیکیشن، ترافیک وب و منشا آن است. این ابزار مفید و کاربردی اطلاعاتی در مورد مشتریان و سفر خریدشان را در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از این داده‌های می‌توانید فرآیندهای بازاریابی را ساده و موثر کنید. همچنین، گوگل آنالیتیکس کمک می‌کند تا علاوه بر شناسایی اهداف و ردیابی کمپین‌ها مشکلات صفحات وب منحصر به فرد را به کمک یک داشبورد مشابه پیدا کنید.

توجه داشته باشید که گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای مهم گوگل برای بازاریابی محسوب می‌شود.

۴. Google Business Messages برای تعامل با مشتریان بالقوه

Google Business Messages در ایتدا به عنوان یک سرویس پیام کوتاه و فوری برای سیستم عامل اندروید طراحی شد. این ابزار به شما امکان برقراری ارتباط با مشتریان از طریق نقاط ورودی مانند نقشه‌ها، جستجو و وبسایت‌تان را می‌دهد. علاوه بر این، می‌توانید از آن برای بیان زمان انتظار پیش بینی شده یا پاسخ به سوالات تکراری استفاده کنید.

۵. Google Business Profile برای تبلیغ کسب و کار محلی

Google Business Profile از زمان رونمایی از ویژگی‌های جدید جستجوی محلی روی نتایج جستجوی اطرافش تاکید زیادی داشته است. بنابراین، ایجاد یک پروفایل گوگل مای بیزینس نقش مهمی را در رتبه بندی محلی برندتان بازی می‌کند. با استفاده از این پروفایل‌ می‌توانید به مشتریان‌ برای پیدا کردن کسب و کارتان از طربق جستجو و نقشه‌ها یا تبلیغ فروش به افراد در منطقه خودتان کمک کنید.

Google Business Profile یکی از ابزارهای مفید گوگل برای بازاریابی

۶. Google Calendar برای مدیریت زمان و برنامه ریزی

بهم ریختگی و نداشتن برنامه زمانی یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که بیشتر مشاغل با آن مواجه می‌شوند. بر این اساس، تقویم گوگل ابزار بسیار خوبی برای از رفع این مشکل است. با استفاده از این ابزار می‌توانید زمان را به طور موثرتری مدیریت کنید و طبق برنامه‌های تعیین شده پیش بروید. برای استفاده از این ابزار کافی است از طریق همگام سازی آن با تلفن همراه تماس‌های ضروری با فروشندگان را به خودتان یادآوری کنید.

همچنین، می‌توانید برای جلسه معرفی محصول جهت فروش زمان کافی خالی کرده یا از هر جایی یک قرار ملاقات تعیین کنید.

۷. Google Chat برای پیام ‌رسانی فوری

در این دوره و زمانه‌ای که دورکاری رونق پیدا کرده است پیام‌رسانی فوری ابزار مهمی برای تمام مشاغل محسوب می‌شود. شما می‌توانید به جای اضافه کردن یک اپلیکیشن شخص ثالث از قابلیت‌های مشابه Google Chat نهایت بهره را ببرید. این ابزار دریافت یکجای تمام پیام‌ها و همچنین ادغام بدون دردسر با اپلیکیشن‌ها و ابزارهای دیگر گوگل را امکانپذیر می‌کند.  

8. Google digital Garage برای یادگیری مهارت‌های جدید

اگر قصد اضافه کردن چند ابزار جدید به جعبه ابزارتان را دارید یا می‌خواهید مجموعه مهارت‌های جدیدی را یاد بگیرید می‌توانید روی کمک گوگل دیجیتال گاراژ حساب کنید. این ابزار تاثیرگذار دوره‌های آموزشی متنوعی را به شما ارائه می‌دهد. از رایانش ابری و یادگیری ماشینی گرفته تا سخنرانی عمومی و دیجیتال مارکتینگ در گوگل دیجیتال گاراژ می‌توانید مهارت‌های جدیدی را یاد بگیرید که واقعا برای کسب ‌و کارتان مفید هستند.

۹. Google Jamboard برای ایجاد یک تخته سفید مجازی

شما می‌توانید از ابزار Google Jamboard به عنوان یک وایت برد دیجیتال تعاملی برای همکاری آنلاین از طریق گوگل ورک اسپیس استفاده کنید. این وایت برد از طریق دستگاه Jamboard، مرورگر وب یا یک اپلیکیشن تلفن همراه قابل دسترسی است. همچنین، به همکاران مختلف این امکان را می‌دهد تا به طور همزمان در آن تغییراتی را اعمال کنند. برای مثال، می‌توانند در آن بنویسند، طراحی کنند و یا اندازه عناصر را در یک زمان تغییر دهند.

۱۰. Google Manufacturer برای تولیدکنندگان

روی هم رفته، به عنوان یک مالک یا دارنده مجوز کالاهای شناخته شده حتما باید از ابزار تاثیرگذار Google Manufacturer Center استفاده کنید. این ابزار مفید علاوه بر امکان ارائه اطلاعات بهتر و دقیق‌تر محصول به تولیدکنندگان به بهبود تجربه خرید آنلاین هم کمک می‌کند. همچنین، به عنوان یک مسیر مناسب برای بهبود حضور کسب و کارتان در گوگل به شما امکان برجسته سازی محصولات‌تان در هر دو برگه جستجو و خرید را می‌دهد.

از همه مهمتر، با استفاده از تجزیه و تحلیل مفصل آن می‌توانید نحوه عملکرد تبلیغات‌ را شناسایی کنید.

۱۱. Google Merchant Center برای خرده فروشان

در حالت کلی، با استفاده از Google Merchant Center می‌توانید تعداد کالاهای موجود در فروشگاه فیزیکی و همچنین فروشگاه آنلاین‌تان را به مشتریان بالقوه نشان دهید. همچنین، تنها با چند کلیک می‌توانید اطلاعات فروشگاه و محصول‌تان را آپلود کنید و آن را به سرعت در اختیار Google Shopping و سرویس‌های دیگر قرار دهید. اگرجه برای دریافت کلیک روی تبلیغات خرید گوگل باید هزینه پرداخت کنید، استفاده از مرکز فروش گوگل رایگان است.

۱۲. Google Optimize برای تست و بهینه سازی A/B

تمام مارکترها از اهمیت تست A/B باخبر هستند. با این وجود، بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند که ابزار Google Optimize توانایی تسهیل این فرایند را دارد. این ابزار داده‌های مورد نیاز برای تست محتوای وب‌سایت‌تان را در اختیار شما قرار می‌دهد و این اطلاعات را برای ارائه بهترین تجربه به بازدیدکنندگان بهینه سازی می‌کند.

۱۳. Google Scholar برای تحقیقات پژوهشی

همانطور که می‌دانید این روزها نمی‌توان به هر مطلبی در اینترنت اعتماد کرد. با این حال، اعتماد کردن به یک منبع علمی که اطلاعات آن از تحقیقات کسب شده راحت‌تر است. بر این اساس، ابزار سودمند Google Scholar به شما امکان دسترسی به تعداد زیادی پایگاه داده را می‌دهد که اجازه دسترسی به آثار دانشگاهی و علمی را دارند.

۱۴. Google Search Console برای سنجش عملکرد وبسایت

تا همین چند سال پیش دسترسی مدیران و‌سایت‌ها به اطلاعات مربوط به وضعیت ایندکس سایت، پرس و جوها، خطاهای خزیدن و آمار قابلیت رویت آن امکانپذیر نبود. در حال حاضر اما با کمک گوگل سرچ کنسول این کار شدنی است. گوگل سرچ کنسول با برخورداری از مجموعه‌ای از ابزارهای مفید مانند گزارش‌های سرعت، اطلاعات مربوط به بک لینک‌ها و امکان ارسال نقشه سایت ابزاری است که به صاحبان وبسایت‌ها برای سنجش عملکرد آنها کمک می‌کند.

این ابزار هم یکی ابزارهای مفید گوگل برای بازاریابی به حساب می‌آید.

Google Search Console یکی از ابزارهای کاربردی گوگل برای بازاریابی

۱۵. Google Sites برای ساخت راحت وبسایت

شما می‌توانید با کمک Google Sites یک صفحه وب خوش ساخت را از ابتدا بسازید. در این راستا، قابلیت کشیدن و رها کردن به شما امکان ایجاد یک سایت کامل را بدون نوشتن یک خط کد می‌دهد. علاوه بر این، با استفاده از گوگل سایتس می‌توانید یک صفحه وب را با یک فردی دیگر ویرایش و تغییرات را به محض اعمال مشاهده کنید.

۱۶. Google Tag Manager برای مدیریت برچسب‌های وبسایت

ابزار کاربردی گوگل تگ منیجر به شما امکان به‌روز رسانی سریع و راحت برچسب‌ها را در وبسایت‌تان می‌دهد. بر این اساس، با اضافه کردن تعداد کمی کد به وبسایت‌تان می‌توانید خیلی راحت برچسب‌های تجزیه و تحلیل و اندازه گیری را اعمال و مدیریت کنید. علاوه بر این، با استفاده از یک کانتینر، می‌توانید برچسب‌های کدگذاری شده دستی را در گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس و همچنین اپلیکیشن‌های شخص ثالث جایگزین کنید تا پیکربندی‌ها ساده و خودکار شوند.

۱۷. Google Travel برای تهیه مقدمات سفرها

دیگر نیازی نیست برای رزرو پرواز، هتل و اجاره ماشین به وبسایت‌ها مختلف مراجعه کنید. Google Travel کل بسته سفر را به صورت یکجا به شما ارائه می‌دهد. با استفاده از این ابزار می‌توانید قیمت‌ها را با هم مقایسه و جاذبه‌های محلی را کشف کنید. علاوه بر این، این ابزار به شما امکان اضافه کردن مستقیم پروازها و رزروها را به تقویم‌تان هم می‌دهد.  

18. Google Trends برای تجزیه و تحلیل محبوبیت پرس و جوها

اگر دوست دارید بدانید بیشتر افراد دنبال چه چیزهایی هستند گوگل ترندز به شما در این راه کمک می‌کند. این ابزار مفید بعد از تجزیه و تحلیل پرس و جوهای کاربران در مناطق و زبان‌های مختلف نتایج مورد نظرتان را در قالب یک سری نمودار نمایش می‌دهد.

۱۹. Google Web Designer برای ایجاد انیمیشن و عناصر تعاملی

با استفاده از ابزار Google Web Designer می‌توانید انیمیشن‌ها و عناصر تعاملی را ایجاد کنید و جذابیت وبسایت‌تان و تبلیغات دیجیتالی را افزایش دهید. این برنامه ساخت ویدئوها، تصاویر و طرح‌های جذاب مبتنی بر HTML5 برای کسب و کارتان را تسهیل می‌کند. از یک طرف، تمپلت‌های موجود در گوگل وب دیزاینر کار شما را برای شروع آسان می‌کنند و از طرف دیگر هم گردش‌های کاری پویای این برنامه به شما امکان ایجاد تبلیغاتی متناسب با مخاطبان‌تان را می‌دهد.  

20. YouTube برای به اشتراک گذاری و تبلیغ ویدیو

در نهایت، به یوتیوب می‌رسیم که در حال حاضر به گوگل تعلق دارد و کسب و کارهای هوشمند می‌توانند از این پلتفرم قدرتمند برای پاسخ دهی به سوالات مشتریان، افزایش آگاهی از برند و برقراری ارتباط با مخاطبان هدف‌شان استفاده کنند. با این وجود، باید توجه داشته باشید که تولید محتواهای جذاب یکی از شروط لازم موفقیت در یوتیوب است. یوتیوب یکی از بهترین ابزارهای گوگل برای بازاریابی به شمار می‌رود.

از ابزارهای گوگل برای بازاریابی نهایت بهره را ببرید

همانطور که در سرتاسر این مطلب مشاهده کردید گوگل چیزی فراتر از یک موتور جستجو است. به عبارت دیگر، مانند فروشگاهی است که تمام نیازمندی‌های ضروری برای مدیریت کسب و کارتان را می‌توانید در آن پیدا کنید. هرچند، این ۲۰ ابزار معرفی شده تنها بخشی از ابزارهای ارائه شده توسط این شرکت به شمار می‌روند. بنابراین، با بررسی ابزارهای ذکر شده در این مطلب و جستجوی ابزارهای دیگر می‌توانید بهترین ابزارهای گوگل را برای بازاریابی پیدا و از آنها برای توسعه کسب و کارتان استفاده کنید.