برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

ممیزی سئو محلی: ۷ مرحله برای افزایش تبدیل‌های محلی

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اگر مایلید کسب و کارتان از هر فرصتی برای جذب مشتریان محلی سود ببرد ممیزی سئو محلی را انجام دهید. این فرایند به معنای ارزیابی رتبه ‌بندی موتورهای جستجو و اقدامات لازم برای بهبود حضور آنلاین محلی است. اگر قبلا این مسیر را طی کرده باشید ممکن است کمی اضطراب آور به نظر برسد. با این حال، انجام آن به کمک چند ابزار کاربردی کاملا ساده است. در این مطلب قصد داریم به این مقوله بپردازیم تا در صورت نیاز بتوانید این فرایند را به طور کامل انجام دهید.

ممیزی سئو محلی چیست؟

ممیزی سئو محلی یعنی اینکه نحوه رتبه بندی صفحه وب در نتایج موتورهای جستجو را ارزیابی کنید. در ادامه هم باید بررسی کنید که چطور می‌توان رتبه آن را برای ایجاد درآمد و تبدیل بیشتر بهتر کرد. این فرایند ممیزی با تشخیص نقاط قوت و ضعف وبسایت‌تان به شما در انجام اصلاحات موثر برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر کمک می‌کند. در کل، ممیزی سئو محلی را می‌توان هم به تنهایی و هم به عنوان بخشی از یک ممیزی دیجیتال کلی انجام داد.

ممیزی سئو محلی چیست؟

گام به گام با ممیزی سئو محلی

برای انجام صحیح ممیزی سئو محلی باید چند مرحله مختلف را پشت سر بگذارید. در ادامه با هر کدام از این مراحل به طور کامل آشنا خواهید شد.

۱. جستجوی کلمات کلیدی

اول از همه، باید کلمات کلیدی قابل جستجو توسط مشتریان بالقوه در موتورهای جستجو را پیدا کنید. این مرحله یکی از مراحل مهم ممیزی سئو محلی به حساب می‌آید. یعنی همان کلمات کلیدی که مشتریان احتمالی برای پیدا کردن کسب و کارهای شبیه شما تایپ می‌کنند. عموما هر مشتری از کلمات کلیدی مختلفی برای پیدا کردن نیازمندی‌های خودش استفاده می‌کند. بنابراین، باید از آن دسه از کلمات کلیدی برای بهینه سازی استفاده کنید که خیلی محدود نباشند.

در این راستا، استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند Google Keyword Planner و Keyword Finder می‌توانند به شما در پیدا کردن کلمات کلیدی دم کوتاه و دم بلند کمک کنند. توجه داشته باشید که اکثریت قریب به اتفاق کاربران برای کسب اطلاعات مورد نظرشان به ندرت به صفحه دوم  نتایج موتور جستجو مراجعه می‌کنند. بنابراین، بهینه سازی وبسایت‌تان برای صفحه نتایج موتور جستجو عامل مهمی در جذب مشتریان جدید و ایجاد تبدیل محسوب می‌شود.

۲. ممیزی وبسایت

به محض آشنایی با کلمات کلیدی مورد نیاز برای بهینه سازی باید برای انجام ممیزی وبسایت‌تان آماده شوید. یعنی باید ساختار، محتوا و تجربه کلی وبسایت‌تان را بررسی کنید. بر این اساس، ممیزی وبسایت موارد زیر را شامل می‌شود:

بهینه سازی صفحه

اصولا بهینه سازی یک صفحه وب یعنی مطمئن شوید که ساختار مناسبی دارد و روی کلمات کلیدی مرتبط متمرکز است. از این نظر، مشکلات بهینه سازی صفحه ممکن است به شکل زیر خود را نشان دهند:

  • تگ عناوین جاانداخته یا طولانی
  • فقدان هدلاین‌ها
  • داده‌های متای جاانداخته، طولانی یا تکراری

بنابراین، برای بهینه سازی یک صفحه وب حتما باید هدلاین‌های مبتنی بر کلمه کلیدی، عناوین صفحه، هدلاین‌ها، URL‌ها و توضیحات متا را وارد کنید. همچنین، باید از متن جایگزین تصویر حاوی کلمات کلیدی برای تصاویر صفحه وب مربوطه استفاده کنید.

لینک سازی داخلی

به خاطر داشته باشید که صفحات وبسایت‌تان همیشه باید به بخش‌های دیگر وبسایت شما لینک بدهند. از همه مهمتر، باید مطمئن باشید که این لینک‌های داخلی مرده یا یا قدیمی نیستند. از طرف دیگر، لینکدهی به صفحات دیگر وبسایت‌تان می‌تواند باعث تقویت همزمان چندین صفحه دیگر شود. در نتیجه، موتورهای جستجو متوجه خواهند شد که و‌بسایت شما توانایی هدایت کاربران به صفحات مختلف برای ارائه پاسخ‌های مورد نیازشان را دارد.

۳. پروفایل Google Business

اساسا پروفایل گوگل بیزینس کادری است که در هنگام جستجوی افراد درباره کسب و کار یا خدمات‌تان نمایش داده می‌شود. معمولا در این کادر نام، آدرس، ساعت کاری و سایر اطلاعات کلیدی مربوط به کسب و کارتان به چشم می‌خورد. بنابراین، داشتن یک پروفایل گوگل بیزینس به‌روز کسب و کار‌تان را در Google Maps بیشتر در معرض دید قرار می‌دهد و باعث افزایش نتایج جستجوی ارگانیک هم می‌شود.

ما به شما توصیه می‌کنیم که به محض ایجاد پروفایل گوگل بیزینس تمام اطلاعات مربوط به برندتان را به‌روز رسانی کنید. مطمئنا انجام این کار گوگل را به رتبه بندی کسب و کارتان در نتایج جستجوی محلی بیشتر ترغیب خواهد کرد.

۴. تجزیه و تحلیل سایتیشن‌های کسب و کار محلی

سایتیشن‌‌ (Citation) محلی به هر نوع اشاره آنلاین به نام، آدرس و شماره تلفن کسب ‌و کارتان اطلاق می‌شود. بنابراین، باید حتما این اطلاعات در دایرکتوری‌های محلی مانند اتاق بازرگانی محلی یا وبسایت‌های مرتبط به طور برجسته‌ نمایش داده شوند. به علاوه، در صورت تغییر مکان‌، نام‌ و هر اطلاعات دیگری باید به‌روز رسانی‌های جدید را در اختیار آنها قرار دهید. بدیهی است که قدیمی بودن سایتیشن‌های محلی به اعتبار کسب و کارتان لطمه می‌زند.

از همه مهمتر، احتمالا باعث می‌شود موتورهای جستجو رتبه پایینی را برای کسب و کارتان در نظر بگیردند.

تجزیه و تحلیل سایتیشن‌های کسب و کار محلی

۵. بررسی نظرات مشتریان برای ممیزی سئو محلی

روی هم رفته، نظرات مشتریان قبلی عامل مهمی برای رتبه ‌بندی جستجوی محلی و جذب مشتریان جدید به شمار می‌رود. بنابراین، همیشه باید نظرات مثبت و منفی آنها را در نظر بگیرید. باید بررسی کنید و ببینید که آیا بیشتر نظرات مثبت هستند یا منفی و شما چند وقت یکبار به این نظرات پاسخ می‌دهید؟ از همه مهمتر، پاسخ دهی به نظرات مشتریان میزان فعال بودن کسب و کارتان را به گوگل نشان می‌دهد که عامل مهمی در رتبه بندی وبسایت‌تان محسوب می‌شود.

برای دریافت نظرات بیشتر می‌توانید با انتشار یک تبلیغ خاص مشتریان را به ارائه نظرات‌شان تشویق کنید. همچنین، ارائه بعضی از مشوق‌ها مانند کارت هدیه یا یک درصد تخفیف مشخص می‌تواند به تسهیل این فرایند کمک کند. آشنایی با نحوه برخورد با کامنت‌های منفی هم مسیر درست را به شما نشان خواهد داد.

۶. بررسی عملکرد صفحات وب

اصولا استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics برای ردیابی موفقیت صفحات وب مناسب هستند. این ابزارها می‌توانند خوب یا بد بودن عملکرد هر کدام از صفحات وبسایت‌تان را ارزیابی کنند و نشان دهند کدام یک به بهبود بیشتری نیاز دارند. برای استفاده از مورد خاص گوگل آنالیتیکس باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • صفحات پربازدید و قابلیت رویت آن صفحات در وبسایت‌ شما
  • جستجوی ارگانیک
  • عملکرد صفحه
  • مسیر قابل عبور بازدیدکنندگان برای خرید در وبسایت‌تان
  • بررسی فرصت‌های دریافت بک لینک با کیفیت

۷. تجزیه و تحلیل عملکرد رقبا

در نهایت، باید عملکرد رقبای ریز و درشت خودتان را بررسی کنید. در این راستا، در ابتدا باید کلمات کلیدی مورد نظرتان را برای بهینه سازی در گوگل تایپ و فهرستی از رقبا را تهیه کنید. البته اصلا نیازی نیست که این فهرست خیلی طولانی باشد، بلکه حداقل پنج مورد کفایت می‌کند. در ادامه هم باید به پروفایل گوگل بیزینس، نظرات مشتریان‌، دامنه فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی، فهرست بندی‌های محلی و رتبه‌بندی آنها برای کلمات کلیدی مربوطه نگاهی بیندازید.

علاوه بر این، با استفاده از ابزارهایی مانند Ahrefs می‌توانید مشاهده کنید وبسایت رقبا برای چه کلمات کلیدی بهینه سازی شده‌اند. در ادامه هم می‌توانید از آن کلمات کلیدی در استراتژی سئو نهایت بهره را ببرید.

ابزارهای عالی برای کمک به ممیزی سئو محلی

در مجموع، بیشتر مراحلی که در بخش قبلی توضیح دادیم را می‌توانید به صورت دستی انجام دهید. با این وجود، استفاده از یک سری ابزار خاص برای انجام ممیزی سئو محلی به صرفه جویی در وقت و انرژی شما کمک می‌کند. منظور ما ابزارهای زیر است:

  • HubSpot: با ارائه ابزارهای سئو پیشنهادات کاملا عملی را برای بهینه سازی وبسایت‌تان ارائه می‌دهد.
  • Ahrefs: با ارائه ویژگی‌های متنوع به ردیابی عملکرد سئو و تحقیق درباره بک لینک‌ها و عملکرد کلمات کلیدی رقبا کمک می‌کند.
  • Google My Business: به کمک این این ابزار می‌توانید علاوه بر کشف رقبای محلی عملکرد خودتان را با آنها مقایسه کنید. همچنین، می‌توانید نظرات مشتریان را بررسی کنید و به آنها پاسخ دهید.
  • Google Analytics: این ابزار تعداد بازدیدکنندگان از وبسایت‌تان را نمایش می‌دهد و ترافیک ارگانیک، نرخ پرش و داده‌های جمعیت شناختی را برای ایجاد یک پرسونای خریدار دقیق ثبت می‌کند.