برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی با چاشنی جذابیت

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

رسانه‌های اجتماعی این روزها بخش مهمی از فعالیت‌های روزمره همه ما را تشکیل می‌دهند. عموما استفاده از این پلتفرم‌ها به ما در تعامل با دیگران، به اشتراک گذاری اطلاعات و برقراری ارتباط با برندها کمک می‌کنند. بنابراین، کسب و کارها حتما باید استراتژی شبکه‌های اجتماعی را در اولویت قرار دهند. اما به قول معروف، به عمل کار برآید به سخندانی نیست. حتی بیشتر مارکترها و صاحبان مشاغل هم می‌دانند که تولید مداوم محتوا در شبکه های اجتماعی کار راحتی نیست.

به خصوص اگر بخواهید به‌روز بمانید و برای دسترسی به بازار هدف‌تان هر روز مطالبی را پست کنید. به دلیل اهمیت این موضوع در این مطلب می‌خواهیم با بررسی چند نکته مهم نحوه تولید محتوای جذاب در رسانه‌های اجتماعی را برای دسترسی آسان‌تر به مخاطبان هدف بررسی کنیم.

تولید محتوای بصری بیشتر به جای محتوای متنی

حتما برای شما هم پیش آمده است که در رسانه‌های اجتماعی با یک متن خیلی طولانی مواجه شده باشید. به احتمال زیاد مثل من حوصله خواندن چنین متن‌هایی را ندارید. حتی اگر توسط یکی از اکانت‌های برند مورد علاقه شما منتشر شده باشد. شاید هم بخواهید متن مورد نظر را تا آخر بخوانید. با این حال، ممکن است سعی کنید پاراگراف‌ها را سریع رد کنید تا به اصل مطلب برسید. نکته مهم این است که پیام یک کپشن در پلتفرم‌های اجتماعی باید واضح و سرراست باشد.

بنابراین، برای بازاریابی برندتان و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی باید در تمام پست‌ها از یک عکس یا ویدیوی تاثیرگذار استفاده کنید. در اینجا خلاقیت حرف اول را می‌زند. یعنی باید عکس‌ها یا ویدیوهایی را پست کنید که برای مخاطبان‌تان جذابیت داشته باشند و باعث افزایش لایک‌ و کامنت‌ شوند.  

تولید محتوای بصری بیشتر به جای محتوای متنی برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

تهیه عکس‌ اختصاصی برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

اگر شما هم مثل خیلی از کسب و کارها از عکس‌های استوک در پست‌های شبکه‌های اجتماعی خودتان استفاده می‌کنید، بهتر است دیگر این کار را نکنید. درست است که با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید به راحتی عکس‌های خوبی پیدا کنید، اما عکس‌های استوک در مقایسه با عکس‌های اصلی و غیرکپی عملکرد ضعیف‌تری دارند. در نتیجه، برای سئو خیلی مضر هستند. از این لحاظ، رعایت نکات زیر می‌تواند به شما در در این مسیر کمک کند:

  • یک عکاس خوب را جهت گرفتن عکس‌های اختصاصی استخدام کنید
  • اگر استخدام عکاس امکانپذیر نیست، از یک گوشی هوشمند عالی برای گرفتن عکس‌های اختصاصی استفاده کنید
  • فراموش نکنید که عکس‌ها باید همیشه با متن همخوانی داشته باشند. یعنی باید با خلاصه سازی مفاهیم نکات اصلی را به مخاطبان‌تان انتقال دهند

استفاده چندمنظوره از محتواهای همیشه سبز

به طور کلی، افراد محتوهای بصری را بیشتر از محتواهای متنی به خاطر می‌سپارند. بنابراین، می‌توانید برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی محتواهای همیشه سبز را مجددا به صورت اینفوگرافیک، نمودار و همچنین عکس نوشته منتشر کنید. با ابن وجود، بهتر است در هنگام ایجاد تصاویر گرافیکی حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • نکات اصلی محتواها را به رخ بکشید
  • نقل قول‌ها را از محتواها استخراج یا نکات اصلی را برای به اشتراک گذاری بازنویسی کنید
  • برای ایجاد تصاویر گرافیکی باکیفیت از ابزارهایی مانند Canva و Piktochart استفاده کنید

به اشتراک گذاشتن نظرات مثبت مشتریان‌تان

فرض کنید که قرار است محصول جدیدی را خریداری کنید. بنابراین، قبل از خرید حتما در مورد آن تحقیق بیشتری می‌کنید. آیا به اطلاعات فروشنده محصول بیشتر اعتماد دارید یا نظرات صادقانه مشتریان؟ از این لحاظ، حدود ۸۰ درصد مصرف کنندگان به نظرات آنلاین اعتماد می‌کنند. همچنین، حدود ۷۰ درصد آنها این نظرات را در هنگام تصمیم گیری برای خرید محصولات در نظر می‌گیرند. از طرف دیگر، نظرات صادقانه مشتریان برای کسب و کارها هم اهمیت زیادی دارد.

در حقیقت، بیشتر مصرف کنندگان محصولی را می‌خرند که نظرات مثبت بیشتری را در مورد آن مشاهده کنند. بنابراین، نظرات رضایت بخش مشتریان برای مارکترها حکم یک آهنربای قوی برای جذب مشتریان جدید را دارد. بر این اساس، برجسته کردن نظرات مشتریان راضی در مورد محصولات یا خدمات‌تان می‌تواند راه بسیار خوبی برای نشان دادن میزان علاقه و اعتماد مشتریان به برند شما باشد. به همین دلیل، باید این نوع نظرات را علاوه بر وبسایت و وبلاگ‌تان در شبکه های اجتماعی هم منتشر کنید.

 آشنایی با آخرین الگوهای بصری

اصولا برای پست کردن تصاویر در پلتفرم‌های اجتماعی باید در ابتدا بفهمید که چه نوع تصاویری عملکرد بهتری دارند. در این راستا، می‌توانید الگوها و گرایشات بصری را در شبکه‌ های اجتماعی و گوگل جستجو کنید. همچنین، می‌توانید به تحلیل‌ها و اینسایت‌ها در این شبکه‌‌ها نگاهی بیندازید و عملکرد آنها در چند ماه گذشته را بررسی کنید. برای انجام این کار می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • پرطرفدارترین هشتگ‌ها را در اینستاگرام جستجو کنید. برای مثال، از هشتگ marketing به عنوان یکی از محبوب‌ترین هشتگ‌های اینستاگرام در بیش از ۶۸ میلیون پست استفاده شده است. بنابراین، می‌توانید با بررسی پست‌های مربوط به این هشتگ از پست‌های دارای تعامل بالا الهام بگیرید
  • عملکرد هشتگ‌های رقبا و هشتگ‌های مربوط به حوزه کاری خودتان را بررسی کنید
  • از طریق جستجو در گوگل با الگوهای تصویری پرطرفدار آشنا شوید. همچنین، می‌توانید با بررسی وبسایت‌های دارای رتبه‌ بالا جدیدترین الگوها و گرایشات تصویری را دنبا کنید
  • نگاهی به اینسایت اکانت کسب و کارتان در فیسبوک و اینستاگرام بیندازید تا از عملکرد آخرین پست‌ها مطلع شوید. در نتیجه، می‌توانید در آینده استراتژی شبکه‌های‌های اجتماعی را اصلاح کنید
با آخرین الگوهای بصری آشنا شوید

میزبانی از مسابقات در رسانه‌های اجتماعی

در حالت کلی، برگزاری مسابقات در شبکه‌های اجتماعی یکی از مطمئن‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای افزایش مخاطبان و تعامل محسوب می‌شود. بر این اساس، نکات زیر می‌توانند برای انجام صحیح این کار و همچنین تولید محتوا در شبکه های اجتماعی به شما کمک کنند.

  • برای پیوستن به مسابقه می‌توانید از کاربران بخواهید که پست شما را لایک کنند و زیر آن کامنت بگذارند. همچنین، می‌توانید از آنها بخواهید که برای شرکت در مسابقه باید پست‌تان را با دوستان‌شان به اشتراک بگذارند.  
  • می‌توانید از فالوورهای اکانت‌تان در شبکه‌های اجتماعی بخواهید که زیر پست شما اکانت دوستان و آشنایان را تگ کنند. توجه داشته باشید که هرچه افراد بیشتری توسط مخاطبان‌تان تگ شوند، نفرات بیشتری به شرکت در مسابقه شما ترغیب خواهند شد.
  • از محتوای تولید شده توسط کاربر غافل نشوید. بر این اساس، می‌توانید موضوع خاصی را تعیین کنید و از کاربران بخواهید که درباره آن در شبکه‌ های اجتماعی پست بگذارند و کسب و کارتان را تگ کنند. در اینجا تعیین جایزه می‌تواند راه خوبی برای تهییج فالوورها باشد.

تگ کردن اینفلوئنسرها و بلاگرها در پست‌ها

روی هم رفته، استفاده از نقل قول اینفلوئنسرها و بلاگرها در وبلاگ یا وبسایت‌تان می‌تواند به تعامل منجر شود. با این حال، فقط به همین موضوع اکتفا نکنید. در عوض، از اینفلوئنسرها با ذکر نقل قول‌هایشان در شبکه‌ های اجتماعی قدردانی کنید. برای انجام این کار می‌توانید:

  • آنها را از طریق دادن یک لینک به محتوا در رسانه‌های اجتماعی تگ کنید
  • آنها را با ایجاد یک طرح گرافیکی در یک پیام اجتماعی به نشانه قدردانی تگ کنید

مطمئنا اینفوئنسرها و بلاگرها از این اقدام شما حسابی خوش‌شان می‌آید. از همه مهمتر، انجام این کار می‌تواند به طور چشمگیری توجه مخاطبان‌تان را جلب کند.

اضافه کردن دکمه‌های رسانه‌های اجتماعی به خبرنامه ایمیلی

اساسا شبکه‌ های اجتماعی و ایمیل با هم ارتباط مستقیم دارند. بنابراین، اضافه کردن دکمه‌های این شبکه‌ها به خبرنامه‌های ایمیلی راه بسیار خوبی برای استفاده همزمان از آنها محسوب می‌شود. مطمئن باشید انجام این کار خیلی به درد کسب و کارتان می‌خورد. به هر حال، خوانندگان معمولا ایمیل‌ها را به طور سطحی مرور می‌کنند، اما دکمه‌های شبکه‌های اجتماعی به طور جذاب و چشمگیری از متن ایمیل متمایز می‌شوند.

بنابراین، قبل از ارسال خبرنامه‌ ایمیلی حتما دکمه‌های شبکه‌ های اجتماعی را در زیر آنها اضافه کنید. در نتیجه، خوانندگان می‌توانند به فعالیت‌های کسب و کارتان در این شبکه‌های محبوب نگاهی بیندازند.

استفاده از هشتگ برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

عموما استفاده صحیح از هشتگ‌ها می‌تواند کار سختی باشد. با این وجود، استفاده عاقلانه مارکترها از آنها می‌تواند محتواهای شما را در معرض دید مخاطبان خیلی بیشتری قرار دهد. برای مثال، از هشتگ‌ digital marketing بیش از ۲۵ میلیون بار در پست‌های اینستاگرام استفاده شده است. بنابراین، استفاده شما از این هشتگ به نمایش پست‌های شما در صفحه همین هشتگ کمک می‌کند. از طرف دیگر، هشتگ‌ها در هر شبکه اجتماعی به طور متفاوتی عمل می‌کنند.

یعنی ممکن است یک هشتگ در اینستاگرام به افزایش تعامل کمک کند، اما به درد استفاده در پست‌های فیسبوک نخورد. در این راستا، می‌توانید برای آشنایی با تعداد بهینه هشتگ‌ها در هر شبکه اجتماعی موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • توییتر: یک تا دو هشتگ
  • فیسبوک: یک تا سه هشتگ
  • اینستاگرام: پنج تا سی هشتگ
  • پینترست: دو تا پنج هشتگ
برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی از هشتگ‌ها استفاده کنید

استفاده از استوری و ریلز برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

سعی کنید در اینستاگرام و فیسبوک از استوری و ریلز زیاد استفاده کنید. از این لحاظ، ریلز زمان طولانی‌تری دارد و نسبت به ویدیوها حدود ۷۰ درصد بیشتر تعامل ایجاد می‌کند. همچنین، با افزایش کاربران فعال ماهانه در تیک‌تاک، افراد بیشتری با این ویدیوهای کوتاه ارتباط برقرار می‌کنند. از طرف دیگر، استوری‌ و ریلز تا حد زیادی سرگرم کننده و الهام بخش هستند. بنابراین، همراه شدن با این گرایشات و استفاده بهینه از آنها برای ایجاد تعامل اهمیت زیادی دارد.

دنبال کردن اخبار صنعت و حوزه کاری

یکی از راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان این است که نشان دهید که برای علایق و فعالیت‌های آنها چقدر ارزش قائل هستید. برای انجام این کار بهتر است نسبت به جدیدترین اخبار مهم از نگاه مخاطبان‌تان سریع واکنش نشان دهید. علاوه بر این، محتوای رهبری فکری می‌تواند به انجام سئو و ایجاد اعتبار برای برند شما کمک زیادی کند. بنابراین، سعی کنید از اخبار صنعت در استراتژی شبکه‌‌ های اجتماعی خودتان استفاده کنید.

همچنین، می‌توانید محتوای وبلاگ‌های خودتان درباره اخبار صنعت و حوزه کاری مربوطه را در این شبکه‌ها به اشتراک بگذارید. مطمئنا انجام این کار می‌تواند به برگرداندن ترافیک به وبسایت‌تان کمک کند.

برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی خلاق باشید

همانطور که مشاهده کردید بازاریابی شبکه‌‌های اجتماعی ابزار قدرتمندی برای دستیابی به نتایج قابل قبول است. با این حال، این استراتژی نباید طوری باشد که شما را گیج کند. به خاطر داشته باشید که صرفا استفاده از خلاقیت و تلاش‌های هدفمند می‌تواند به تولید محتواهای جذاب و تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی کمک کند. بر این اساس، تولید محتواهای جالب و سرگرم کننده علاوه بر افزایش ترافیک وبسایت‌تان باعث افزایش آگاهی از برند هم می‌شود.

در نتیجه، آشنایی بیشتر مخاطبان‌تان با برند و اعتبار کسب و کارتان می‌تواند به فروش بیشتر محصولات و خدمات‌تان کمک بیشتری کند.