برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

UI و UX چگونه روی سئو تاثیر می‌گذارند؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تقویت حصور آنلاین برای برندها مهم است، آن هم در زمانه‌ای که افراد زمان زیادی را در اینترنت سپری می‌کنند. از این نظر، داشتن یک وبسایت خوش ساخت با UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربری) عالی می‌تواند کیفیت حضور برندها در دنیای دیجیتال را تقویت کند. این دو عامل علاوه بر راضی نگه داشتن مشتریان به افزایش رتبه بندی وبسایت‌تان هم کمک می‌کنند. یک وبسایت شیک و جذاب همچنین می‌تواند مشتریان را برای مدت طولانی‌تری در وبسایت‌تان مشغول نگه دارد.

از همه مهمتر اینکه موتورهای جستجو هم برای تجربه کاربری ارزش زیادی قائل هستند. بنابراین، رتبه وبسایت‌های دارای UX و UI باکیفیت به احتمال زیاد در صفحه نتایج جستجو بالاتر خواهد بود. یعنی در واقعیت هر دو یک تجربه وب بی نقص را برای کاربران ایجاد می‌کنند. هرچقدر تمرکز رابط کاربری روی ظاهر و احساس یک وبسایت یا اپلیکیشن است، تجربه کاربری روی نحوه تعامل کاربر با آنها تمرکز می‌کند. بنابراین، هر دو به یک اندازه برای ایجاد صفحات وب موفق و بهبود سئو لازم هستند.

در مطلب پیش رو قرار است به نحوه تاثیر رابط کاربری و تجربه کاربری روی سئو بپردازیم.

تاثیر UI و UX بر سئو

در حالت کلی، UI و UX برای تعامل مصرف کنندگان با محصولات یا خدمات تجربه کاربری یکپارچه و بی نقصی را ایجاد می‌کنند. با این حال، این دو نه تنها نقش ابزاری دارند، بلکه نقش مهمی را هم در سئو بازی می‌کنند. در ادامه به شما نشان خواهیم داد که UI و UX چطور می‌توانند روی سئو تاثیر بگذارند.

نحوه تاثیر UI و UX بر سئو

کمک به بهبود نرخ کلیک

عموما رابط کاربری و تجربه کاربری می‌تواند روی نرخ کلیک تاثیر بگذارند. یعنی UI و UX بهتر احتمال کلیک روی یک نتیجه در صفحات نتایج موتور جستجو را بالا می‌برد. بر این اساس، UX باعث می‌شود کاربران یک عبارت جستجو شده را راحت‌تر در یک وبسایت پیدا کنند. همین امر باعث تقویت سئو هم می‌شود. همچنین، UI نتایج به دست آمده را از لحاظ بصری چشم نوازتر می‌کند، بنابراین، باعث می‌شود مشتریان به کلیک کردن بیشتر ترغیب شوند.

افزایش زمان توقف کاربر

اساسا UX و UI روی زمان توقف کاربر (Dwell Time) به عنوان یکی از معیارهای مهم سئو هم تاثیر می‌گذارند. زمان توقف کاربر همان زمانی است که کاربران در یک صفحه وب خاص سپری می‌کنند. بیشتر بودن این زمان درگیر شدن بیشتر مصرف کننده در یک وبسایت را نشان می‌دهد. همچنین، به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که وبسایت مربوطه محتواهای مفید و مرتبطی دارد.

پایش تعداد بازدیدهای کاربران

UX و UI می توانند تعداد صفحات بازدید شده توسط یک مصرف کننده را مشخص کنند. بر این اساس، یک وبسایت خوش ساخت و شیک کاربران را به مطالعه و بررسی صفحات بیشتری ترغیب می‌کند، در حالی که  یک وبسایت دارای طراحی ضعیف باعث افزایش نرخ پرش می‌شود. بنابراین، بازدید مشتریان از صفحات بیشتری در وبسایت‌تان نشان می‌دهد که محتواهای شما آنها را بیشتر درگیر کرده‌ است. این امر به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که وبسایت‌تان شایستگی رتبه بندی را دارد.

نرخ تبدیل

در نهایت، UX و UI بسیار خوب می‌تواند تبدیل‌ها را بیشتر کند. از این نظر، با طراحی ساده وبسایت‌تان احتمالا افزایش تبدیل را به شکل ثبت نام در خبرنامه ایمیلی، فروش و غیره مشاهده خواهید کرد. به هر حال، کاربران می‌توانند خیلی سریع‌تر نیازمندی‌هایشان را پیدا کنند و اقدامات مورد نظرشان را انجام دهند. در مجموع، تبدیل‌ معیار بسیار مهمی برای رتبه بندی وبسایت‌‌تان توسط موتورهای جستجو است.

نحوه بهبود طراحی UI و UX برای دستیابی به نتایج بهتر سئو

به خاطر داشته باشید که یک تجربه کاربری عالی می‌تواند روی ماندن افراد در صفحه وبسایت‌تان یا ترک آن تاثیر بسزایی داشته باشد. به همین دلیل، راه‌هایی که در ادامه مشاهده خواهید کرد می‌تواند به بهبود UI و UX وبسایت‌تان جهت دستیابی به نتایج بهتر سئو کمک کند.

نحوه بهبود طراحی UI و UX برای دستیابی به نتایج بهتر سئو

طراحی وبسایت سازگار با مویابل

این روزها بیشتر افراد برای جستجو در اینترنت از موبایل استفاده می‌کنند. اگر وبسایت‌تان با موبایل سازگار نباشد به احتمال زیاد خیلی زود آن را ترک می‌کنند. بنابراین، باید مطمئن باشید که صفحات وب‌تان با موبایل سازگاری دارند. یعنی داشتن یک طراحی وب واکنش گرا یا ریسپانسیو که بر اساس اندازه صفحه نمایش تنظیم می‌شود. علاوه بر این، بهتر است از قابلیت دسترسی به تمام محتوا در یک صفحه کوچکتر مطمئن شوید.

وارد کردن کلمات کلیدی مرتبط

قرار دادن کلمات کلیدی در تیترها، عناوین و سرتاسر محتواها باعث افزایش رتبه صفحه وب شما در موتورهای جستجو می‌شود. با این وجود، به خاطر داشته باشید که نباید در استفاده از کلمات کلیدی زیاده روی کنید، زیرا به سئو لطمه می‌زند. درعوض، می‌توانید با استفاده از ابزار پیدا کردن کلمه کلیدی رتبه ‌بندی صفحات وبسایت‌تان را بهینه سازی کند. ما به شما توصیه می‌کنیم که حتما با فرایند تحقیق کلمات کلیدی آشنا شوید.

بهبود سرعت وبسایت با بهبود UI و UX

همیشه باید از بالا بودن سرعت لود شدن وبسایت‌تان مطمئن باشید، زیرا بیشتر افراد حوصله ماندن در یک وبسایت‌ کند را ندارند و خیلی سریع آن را ترک می‌کنند. علاوه بر این، موتورهای جستجو سایت‌هایی با زمان لود شدت طولانی را جریمه می‌کنند. در کل، برای افزایش سرعت لود شدن صفحات وبسایت‌تان راه‌های مختلفی پیش روی شما وجود دارد. برای مثال، می‌توانید حجم تصاویر را را پایین بیاورید یا از ویدئوهای کم حجم استفاده کنید.

داشتن یک وبسایت با طراحی ساده هم یکی از راه‌های بهینه برای افزایش سرعت لود شدن صفحات وبسایت‌تان است.

استفاده از فونت‌ها و رنگ‌های مناسب برای بهبود قابلیت خوانایی

به طور کلی، استفاده از فونت‌ها و رنگ‌های خوانا باعث می‌شود صفحات وبسایت‌تان کاربرپسندتر باشند. بنابراین، همیشه سعی کنید از فونت‌های استانداردی استفاده کنید که به خوانا بودن محتواهای وبسایت‌تان کمک کنند. همچنین، بهتر است بی خیال استفاده از طیف‌های رنگی خیلی متفاوت شوید. از این نظر، استفاده از یک رنگ بندی ساده نه تنها چشم‌ها را در هنگام خواندن محتواها اذیت نمی‌کند، بلکه جذابیت بصری وبسایت‌تان را هم تا حد زیادی بیشتر می‌کند.

استفاده از دعوت به اقدام‌های مناسب

ایجاد دعوت به اقدام‌های به درد بخور در وبسایت‌تان باعث می‌شود مشتریان به راحتی با اقدامات بعدی قابل انجام آشنا شوند. برای مثال، در صورت تمایل به ثبت نام افراد در فهرست ایمیل‌تان می‌توانید در هر صفحه‌ای در وبسایت‌تان یک دعوت به اقدام اضافه کنید. مطمئنا انجام این کار به راهنمایی کاربران در وبسایت‌تان بهتر منم می‌کند. علاوه بر این، شما هم مطمئن خواهید شد که بازدیدکنندگان اقدام مورد نظرتان را انجام می‌دهند.

روی هم رفته، رعایت تمامی نکات گفته شده می‌تواند به بهبود UX و UI صفحه وب و سئوی آن کمک کند. با این وجود، نباید فراموش کنید که رابط کاربری و تجربه کاربری تنها یک بخش از سئو را شامل می‌شود و عوامل مختلف دیگری هم در رتبه بندی یک وبسایت در موتورهای جستجو دخیل هستند.

با UI و UX بهینه رضایت کاربران را جلب کنید

رابط و تجربه کاربری یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تمام وبسایت‌ها محسوب می‌شوند. هرچند، بیشتر کسب و کارها پتانسیل این دو را دست کم می‌گیرند. بر این اساس، بهینه سازی وبسایت‌تان از لحاظ UI و UX و همچنین اهداف سئو باعث می‌شود که صفحات وبسایت‌تان تجربه کاربری مثبتی را به کاربران ارائه دهند. علاوه بر این، می‌توانند به طور موثرتری در صفحات نتایج موتور جستجو به رتبه‌های بالاتر دست پیدا کنند. این امر بازدیدها از وبسایت‌تان را هم بیشتر می‌کند.

همانطور که در این مطلب مشاهده کردید، جهت بهینه ‌سازی وبسایت‌تان برای رابط و تجربه کاربری باید مؤلفه‌های زیادی را در نظر بگیرید. با این وجود، رعایت نکات ذکر شده می‌تواند به بهبود عملکرد وبسایت‌تان و دستیابی به نتایج بهتر سئو کمک زیادی کند.