برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

UTM چیست؟ راهنمای کامل استفاده آن در گوگل آنالیتیکس

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

گوگل آنالیتیکس یکی از بهترین ابزارهایی است که صاحبان رسانه می‌توانند ترافیک ورودی‌ خود را بوسیله آن بررسی کنند و بر روی ورودی‌ها کنترل داشته باشند. ممکن است رسانه‌ای در یک زمان از چند منبع مجزا ورودی دریافت کند، حال بررسی کیفیت این ترافیک و بررسی عملکرد آن منبع از طریق گوگل آنالیتیکس قابل انجام است. انجام این کار با کمک کدی ساده با نام UTM است.

در این مقاله قصد آموزش و معرفی کامل UTM و نحوه ساخت و در نهایت روش بررسی آن را به شما داریم تا بتوانید در انتخاب ترافیک ورودی از شبکه های تبلیغاتی و سایر روش ها، بهینه‌ترین تصمیم را گرفته و با هزینه‌ای که انجام می‌دهید بهترین نتیجه را دریافت کنید.

UTM چیست؟

UTM که مخفف Urchin Tracking Module است کدیست ساده که به انتهای URL هدف شما اضافه شده تا با پارامترهایی که در آن تنظیم کرده‌اید اطلاعات را به گوگل آنالیتیکس رسانه شما متصل کند.

چه استفاده‌ای می‌توانیم از آن کنیم؟

همانطور که گفته شد با استفاده از UTM آمار ترافیک ورودی به سایت تان را در گوگل آنالیتیکس می‌‌توانید مشاهده کنید و با ۵ پارامتری که می‌توان در تنظیم آن مشخص کرد به راحتی می‌توان ترافیک‌ ورودی را آنالیز و بررسی کرد و عملکرد و کیفیت را سنجید.

یک کد UTM همانند مثال زیر به انتهای لینک صفحه فرود (Landing Page) شما متصل می‌شود.

UTM

درواقع هدف ما در استفاده از کد UTM رسیدن به جواب سوال‌های زیر است:

  • منبع ترافیک ورودی از کجا است؟
  • ورودی‌ها از کدام کمپین بوده اند؟
  • کدام منبع برای ما یوزرهای با کیفیت‌تری داشته است؟

اساسا UTM سرگذشت ترافیک ورودی را از ابتدا تا لحظه خروج به ما نشان می‌دهد.

پارامترهای UTM

برای دسته بندی کردن ورودی‌ها از حداکثر ۵ پارامتر بر حسب نیاز می‌توانیم استفاده کنیم (۳ پارامتر اصلی و ۲ پارامتر اختیاری) تا در گوگل آنالیتیکس راحت‌تر بتوانیم از هم تفکیک کنیم.

منبع یا Source : با تنظیم این آیتم سرچشمه و منبع ترافیک ورودی را مشخص خواهید کرد. منبع می‌تواند شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، لینکدین و… باشد و یا اگر از شبکه‌های تبلیغاتی مانند سنجاق ورودی دریافت می‌کنید از نام‌های لاتین مثل Sanjagh می‌توانید استفاده کنید.

مثال: utm_source=Sanjagh

مدیوم یا Medium: این پارامتر برای توصیف المنت‌های خاص استفاده می‌شود. برای مثال می‌توان از مدیوم برای جدا کردن نوع تبلیغ (تبلیغات بنری، نیتیو و…) استفاده کرد. مقادیری مانند cpc، Native، Banner و …

مثال: utm_medium=Native

کمپین یا Campaign: نام کمپین این اجازه را به شما می‌دهد تا یک کمپین خاص را دنبال کنید. متناسب با کمپین‌های خود می‌توانید طیف گسترده‌ای از اسامی را انتخاب کنید.

مثال: utm_campaign=summer

دو آیتم بعدی از پارامترهای اختیاری بوده و حتما نیازی به وجود آنان نمی‌باشد.

محتوا یا Content: اگر از یک لینک در دو جای یک صفحه می‌خواهید استفاده کنید این پارامتر به کمک شما آمده و می‌توانید با قرار دادن لغات کلیدی در این پارامتر آن دو را بطور مجزا بررسی کنید. برای مثال در یک صفحه دو گزینه CTA دارید اما می‌خواهید درنهایت به یک لینک وارد شوند، برای جدا کردن این دو گزینه از آیتم Content استفاده کنید.

مثال: utm_content=top-CTA

ترم یا Term: از این پارامتر بیشتر در تبلیغات ادوردز که با کلمات کلیدی کاربران هدایت می‌شوند استفاده می‌شود و می‌توانید در این قسمت آن کلمات را بنویسید. توجه داشته باشید برای قرار دادن چندین کلمه از علات + در بین کلمات استفاده کنید.

مثال: utm_term=Sanjagh+Native+Advertising

برای ساخت UTM از کجا شروع کنیم؟

برای ساخت UTM می‌توانید بصورت دستی و یا از طریق UTM ساز سنجاق به راحتی و تنها با پر کرد فیلدهای موجود، لینک همراه با UTM خود را بسازید.

utm

در فیلد اول آدرس صفحه فرود خود را وارد کرده و به ترتیب در فیلد‌های بعدی Source، Medium و Campaign Name را وارد کنید. در صورت نیاز می‌توانید از پارامترهای Term و Content نیز استفاده کنید. در نهایت نیز از باکس انتهایی لینک ساخته شده را کپی کنید.

اما اگر می‌خواهید بطور دستی به ساخت UTM بپردازید مراحل زیر را می‌بایست طی کنید.

ابتدا لینک صفحه فرودتان را مشخص کنید. در انتهای لینک یک علامت ? قرار داده و شروع به اضافه کردن پارامترها کنید. برای جدا کردن پارامترها نیز از علامت & استفاده کنید.

utm

توجه داشته باشید پارامترهای UTM به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند پس دقت کنید هنگام ساخت برای مثال دو عبارت Summer و summer را اگر در قسمت کمپین وارد کرده باشید، در آنالیتیکس دو کمپین متفاوت و مجزا ثبت خواهد شد.

همچنین به این نکته نیز توجه فرمایید که برای استفاده از یک کلمه کلیدی که شامل چند بخش است به هیچ عنوان نباید از _ (Underline) استفاده کنید چرا که باعث از بین رفتن ساختار UTM می‌شود و برای این کار می‌بایست بین بخش‌ها خط تیره (Dash) قرار دهید.

داده ها را در گوگل آنالیتیکس بررسی می‌کنیم!

پس از ورود به فضای آنالیتیکس رسانه، از منوی سمت چپ قسمت Acquisition را انتخاب کرده و مانند تصویر ادامه می‌دهیم.

Acquisition> All Traffic> Source/Medium

utm

همانطور که در عکس بالا می‌بینید در قسمت Source / Medium همان نام‌هایی که ما در لینک مان ایجاد کرده بودیم آمده است.

حال با کلیک بر روی آن، Source انتخابی شما تنها Sanjagh می‌شود و اکنون با اضافه کردن یک ستون دیگر از قسمت Secondary dimension می‌توان متناسب با نیازتان دقیق‌تر به بررسی پرداخت. برای مثال با سرچ نام campaign در این قسمت لیست کمپین‌هایی که با این Source به سایت شما وارد شده‌اند نمایش داده می‌شود.

utm

امیدواریم که این آموزش هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشد و با استفاده از آن بتوانید به ساخت لینک‌های UTM اقدام کنید. در صورتی که در ساخت لینک UTM سوال یا مشکلی داشتید در بخش دیدگاه‌ها اعلام کنید تا در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما باشیم.