برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بازاریابی دهان به دهان: تبلیغ رایگان به وسیله دیگران

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

کمپین‌های بازاریابی دهان به دهان (WOM) به شرکت‌ها این فرصت را می‌دهند که از مشتریان فعلی و احتمالی برای گفتگو و تبادل نظر رایگان در مورد محصولات‌‌شان استفاده کنند. این همان روشی است که روی نسل‌های جوان امروزی حسابی جواب می‌دهد. به هر حال وقتی صحبت از خرید کردن می‌شود، نسل هزاره‌ و به ‌خصوص نسل زد بیشتر وقت‌ها روی حرف‌ها و نظرات دوستان، خانواده و حتی اینفلوئنسرهای محبوب‌شان در شبکه‌‌های اجتماعی حساب می‌کنند.

بنابراین، نظر کاربران در مورد محصولات‌تان همیشه ارزشمند خواهد بود و بهتر است از آنها نهایت بهره را ببرید. در این مطلب می‌خواهیم درباره بازاریابی دهان به دهان و استراتژی‌های مهم برای بهبود آن صحبت کنیم.

بازاریابی دهان به دهان چیست؟

بازاریابی دهان به دهان یکی از موثرترین استراتژی‌ها برای جذب مشتریان جدید است، زیرا از تجربیات خرید مشتریان قبلی برای تشویق آنها به انتقال نظرات مثبت‌شان به اعضای خانواده و دوستان استفاده می‌کند. یعنی مشتریان را ترغیب می‌کند تا درباره برندتان حرف بزنند و از محصولات و خدمات‌تان جلوی دیگران تعریف ‌کنند. اما چرا می‌گوییم یکی از بهترین استراتژی‌ها محسوب می‌شود؟ خوب، زیرا اثربخشی زیادی دارد.

اجازه بدهید با ذکر مثالی این موضوع را بهتر به شما توضیح دهیم.

بازاریابی دهان به دهان چیست؟

فرض کنید که به یک رستوران جدید می‌روید و چند نوع غذا سفارش می‌دهید. کیفیت عالی غذاها، فضای شیک و برخورد حرفه‌ای پرسنل این رستوران شما را شدیدا تحت تاثیر قرار می‌دهد. بعد از تجربه لحظات خوش و به‌ یادماندنی درباره این رستوران و تجربیات خوبی که داشته‌اید با دوستان و اعضای خانواده صحبت می‌کنید. از کیفیت غذاها تعریف می‌کنید و رفتن به این رستوران را به آنها پیشنهاد می‌دهید. حتی پیج این رستوران در شبکه‌های اجتماعی را برای آنها ارسال می‌کنید.

به احتمال زیاد آنها از این پیج دیدن می‌کنند و با یک رستوران خوب آشنا می‌شوند. با شنیدن تعریف و تمجیدهای شما به احتمال زیاد وسوسه می‌شوند که برای یکبار هم که شده غذاهای این رستوران را امتحان کنند. این قدرت واقعی یک تبلیغ شفاهی است.

چرا باید به بازاریابی دهان به دهان اهمیت داد؟

اگر یک چیز در مورد استراتژی بازاریابی دهان به دهان وجود داشته باشد که بخواهیم روی آن تاکید کنیم اثربخشی آن است. اما قدرت و اثربخشی این استراتژی از کجا می‌آید؟ از آنجا که می‌تواند بدون نیاز به سرمایه گذاری، محصولات‌ و خدمات‌تان را توسط دیگران تبلیغ کند. یعنی اجازه می‌دهد کیفیت محصولات‌تان و تجربه خرید عالی مشتریان به جای شما صحبت کنند. باور کنید این نوع بازاریابی جواب می‌دهد، زیرا شما به توصیه‌های نزدیکان‌تان اعتماد بیشتری دارید.

در واقع، حدود ۸۵ درصد از مصرف کنندگان به توصیه‌های نزدیکان و اطرافیان‌شان بیشتر از تبلیغات رسانه‌ها اعتماد دارند. بنابراین، دلیل اهمیت بازاریابی دهان به دهان این است که توانایی تبلیغ رایگان یک برند را دارد.

استراتژی‌های موثر برای بهبود بازاریابی دهان به دهان

فکر نکنید که ترغیب مشتریان به تعریف از محصول یا خدمات‌تان کفایت می‌کند یا کیفیت محصول‌تان می‌تواند به خودی خود مشتریان بالقوه را جذب کند. بازاریابی دهان به دهان به تلاش، فداکاری و یک استراتژی تبلیغاتی خوب نیاز دارد. بنابراین، برای موفقیت در این مسیر باید مراحل زیر را دنبال کنید:

استراتژی‌های موثر برای بهبود بازاریابی دهان به دهان

۱. ایجاد پرسونای خریدار

در بازاریابی دهان به دهان باید مخاطبان‌ هدف را شناسایی کنید و بدانید باید برندتان را به چه نوع افرادی نشان دهید. بنابراین، ایجاد دقیق پرسونای خریدار به شما کمک می‌کند بهترین راه‌ها را برای برآورده کردن نیازهای آنها پیدا کنید. در ادامه باید بتوانید برای مشکلات آنها راه حل‌های مناسبی ارائه دهید. توجه داشته باشید که در صورت برآورده کردن نیازهای مخاطبان‌ به آنها دلایل بیشتری برای تبدیل شدن به سفیر برندتان و انجام تبلیغات دهان به دهان خواهید داد.

۲. شناسایی محصول و بازار

در بازاریابی دهان به دهان باید با تمام جزئیات مربوط به برندتان آشنا باشید. یعنی باید مزایا و معایب محصولات‌تان را به خوبی بشناسید تا بتوانید درباره آنها به طور کامل‌تری به مصرف کنندگان‌تان توضیح دهید. به همین دلیل، بهتر است درباره موارد زیر اطلاعات لازم را به دست آورید:

  • رقبای مهم
  • صنعت و حوزه کاری
  • مشکلات موجود در بازار
  • ماموریت و چشم انداز شرکت‌تان

۳. ایجاد یک جامعه خوب در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به نوعی بزرگ‌ترین متحدان بازاریابی دهان به دهان به شمار می‌روند. امروزه این شبکه‌های پرطرفدار یکی از مهمترین ابزارها برای ترویج موضوعات و تازه‌های مختلف هستند. بنابراین بهتر است آنها را در تمام استراتژی‌های بازاریابی مورد نظرتان در نظر بگیرید. همچنین، باید در هنگام ملاقات پرسوناهای خریدار از شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده آنها مطلع باشید. انجام این کار باعث می‌شود بتوانید جامعه خیلی قوی‌تری را در این شبکه‌ها تشکیل دهید.

از طرف دیگر، به محض طراحی یک جامعه خوب و تاثیرگذار باید به طور مرتب با اعضای آن ارتباط برقرار کنید. فراموش نکنید که هدف در اینجا به دست آوردن گروهی از فالوورها نیست، بلکه باید بتوانید پیوندهای واقعی را ایجاد کنید. به این ترتیب، استراتژی بازاریابی دهان به دهان می‌تواند موفقیت آمیز باشد.

ایجاد یک جامعه خوب در شبکه‌های اجتماعی

۴. پیدا کردن اینفلوئنسرهای مناسب

اینفلوئنسرها روی افراد در محیط‌های مجازی تاثیر زیادی می‌گذارند. اعضای جامعه شما هم از این قضیه مستثنی نخواهند بود. بنابراین، باید بدانید که چطور باید چهره‌های برجسته و محبوب مخاطبان هدف‌تان را شناسایی کنید. مطمئنا هم شما و هم یک اینفلوئنسر می‌توانید از تبلیغات دهان به دهان متقابلا استفاده کنید. اما چطور؟ اینفلوئنسرها می‌توانند از محصولات و مزایای شما بهره مند شوند و شما هم می‌توانید از نفوذ و تاثیر آنها روی مخاطبان‌تان استفاده حداکثری کنید.

بنابراین، همکاری با اینفلوئنسرها باعث می‌شود که بتوانید با کاربران داخل و خارج از جامعه خودتان ارتباط برقرار کنید. تکنیک‌های مورد استفاده در اینفلوئنسر مارکتینگ اینجا به درد شما می‌خورند.

۵. اجتناب از سانسور نظرات منفی

اگرچه آشنایی با نحوه برخورد با کامنت‌های منفی در شبکه‌های اجتماعی مهم است، همیشه مواردی درباره برندتان وجود دارند که نمی‌توانید کنترل کنید. بنابراین، باید بدانید که چطور بی‌خیال کنترل نظرات مثبت و منفی در مورد کسب و کارتان شوید. به هر حال، ماهیت بازاریابی دهان به دهان به گونه‌ای است که گروهی از افراد محصول‌تان را همراه با مزایا و معایب آن به دیگران معرفی می‌کنند. بنابراین، شما نمی‌توانید نظرات تمام افراد را کنترل کنید.

هرچند، می‌توانید به مکالمات آنها جهت دهید. برای مثال، در صورت وجود اخبار بد در مورد محصول‌تان بهتر است در ابتدا خودتان در این مورد نظر ‌دهید. به این ترتیب، تمام نکاتی را که باید کاربران در مورد شرکت‌تان بدانند را خودتان افشا می‌کنید. البته منظور ما این نیست که نقاط ضعف‌تان را مخفی کنید، بلکه باید قوی‌ترین جنبه‌های محصولات‌تان را در معرض دید افراد قرار دهید. در واقع، ماهیت تبلیغات دهان به دهان اینگونه است.

۶. استفاده از گزینه منحصر به فرد بودن

حتی اگر موفق به کنترل کامل بازاریابی دهان به دهان مشتریانتان نشوید، می‌توانید دستیابی افراد به محصولات‌تان را کنترل کنید. به خصوص اگر این محصولات در مراحل اولیه ایجاد یا توسعه باشند. بنابراین، می‌توانید به محصول‌تان حس و حال منحصر به فرد بودن بدهید و از آن نهایت بهره را ببرید. به هر حال مخاطبان‌ شما می‌دانند که ابتدای رونمایی در بازار نمی‌توانند به محصولات‌تان دسترسی داشته باشند. اینجاست که باید از این فرصت استفاده کنید.

یعنی برای آزمایش محصول جدیدتان می‌توانید از اینفلوئنسرهای مرتبط دعوت کنید و از آنها برای کمک به کمپین تبلیغاتی خودتان فیدبک بگیرید.  

محصولات را برای تبلیغ دهان به دهان بازاریابی کنید

روی هم رفته، بازاریابی دهان به دهان تا حد زیادی به کیفیت محصولات و خدمات‌تان بستگی دارد. دیگر به خوبی می‌دانید این نوع بازاریابی کمک می‌کند که افراد بتوانند درباره کسب ‌و کارتان تبادل نظر کنند. بنابراین، اولین قدم برای دستیابی به شهرت دهان به هان ایجاد یک وبلاگ آموزشی و سرگرم کننده است. همچنین، بهتر است در هنگام تولید محتوا به موضوعات مورد پسند مشتریان‌تان فکر کنید و در مقالات‌تان به سوالات آنها پاسخ دهید.

سپس، از طریق یک نظرسنجی بفهمید که مشتریان درباره کسب و کارتان چه حرف‌هایی را شنیده‌اند. در ادامه اهداف کسب و کارتان را بر مبنای نتایج این نوع نظرسنجی‌ها ترسیم کنید. به خاطر داشته باشید که تبلیغات دهان به دهان یک فرایند درازمدت است. بنابراین، نباید انتظار داشته باشید که یک شبه به موفقیت دست پیدا کنید. در عوض، سعی کنید ثبات داشته باشید تا خیلی زود تاثیر این نوع بازاریابی را روی موفقیت کسب و کارتان مشاهده کنید.