برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

استراتژیهای بازاریابی برای شرکت‌های کوچک و متوسط

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

چه بخواهید یک کسب ‌و کار کوچک جدید را راه اندازی کنید و چه قصد تقویت کسب ‌و کار کنونی خودتان را داشته باشید، ایجاد یک استراتژی بازاریابی برای افزایش حضور آنلاین اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل، باید با استراتژیهای بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای کوچک و متوسط به خوبی آشنا باشید. از آنجا که بیشتر افراد در مورد کسب و کارهای محلی به صورت آنلاین تحقیق می‌کنند برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه در پلتفرم‌های پرطرفدار ضروری به نظر می‌رسد.

هرچند، در دنیای دیجیتال امروز یک کسب و کار کوچک به راحتی رشد نمی‌کند. به هر حال، در خلال فرایند تعیین مخاطبان هدف و تبلیغ محصول یا خدمات ممکن است کمی سردرگم شوید. حالا اگر بخواهید ایجاد یک استراتژی بازاریابی مناسب را هم به این ترکیب اضافه کنید قضیه کمی پیچیده می‌شود. اما اصلا نگران نباشید. با استفاده از کانال‌ها و استراتژی‌های مناسب می‌توانید آگاهی از برند و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را افزایش دهید.

به عبارت دیگر، استراتژی‌های بازاریابی می‌توانند به شما در بهینه سازی دارایی‌های آنلاین و تبلیغ کسب و کارتان هم کمک زیادی کنند. در این مطلب قصد داریم به این مقوله بپردازیم.

اهمیت استراتژیهای بازاریابی برای شرکت‌های کوچک و متوسط

تمام کسب ‌و کارها به نوعی می‌خواهند در معرض دید افراد بیشتری قرار بگیرند. هرچند، در مورد یک کسب ‌و کار کوچک با بودجه‌ متوسط این فرایند کمی دشوارتر خواهد بود، زیرا هزینه تبلیغات تقریبا زیاد است. بنابراین، جای تعجب نیست که بسیاری از مشاغل کوچک برای جلب توجه باید تلاش بیشتری کنند. از طرف دیگر، این روزها با وجود آگهی‌های بازرگانی بی شمار دیگر نمی‌توان صرفا با تبلیغات به راحتی تولید سرنخ کرد. اما چاره کار چیست؟

اهمیت استراتژیهای بازاریابی برای شرکت‌های کوچک و متوسط

در ادامه مهمترین استراتژیهای بازاریابی برای مشاغل کوچک و متوسط را به شما ارائه می‌دهیم تا پیش زمینه مناسبی درباره نحوه دقیق این فرایند داشته باشید. اما قبل از تجزیه و تحلیل این استراتژی‌ها بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • درک مشکلات و اولویت‌های مخاطب هدف برای ارائه راه حل توسط محصول و خدمات‌تان
  • ایجاد یک ارزش پیشنهادی قوی برای متمایز شدن از رقبا
  • تعیین هدف‌های عملیاتی برای متمرکز کردن بودجه و منابع‌تان روی دستیابی به اهداف     
  • شناسایی راه‌های تبدیل مشتریان فعلی به طرفداران و تبلیغ کنندگان برندتان     
  • استفاده از ابزارهای تبلیغاتی رایگان و اتوماسیون در صورت لزوم

بعد از انجام مراحل ذکر شده دیگر می‌توانید استراتژیهای بازاریابی کارآمد زیر را پیاده سازی کنید.

۱. تبلیغات کلیکی (PPC)

در حالت کلی، تبلیغات کلیکی (PPC) در ازای دریافت مبلغ مشخصی به کسب ‌و کارهای کوچک اجازه نمایش تبلیغات را می‌دهند. البته به محض جستجوی کلمات کلیدی خاص توسط مشتریان. اگرچه این نوع از تبلیغات هزینه‌بر است، می‌تواند به بازارهای محلی کم رقابت در حفظ بودجه مقرر برای تبلیغات کمک کند. اما دقیقا چطور کار می‌کند؟ خیلی ساده است؛ شما برای یک کلمه کلیدی خاص مانند “تبلیغات آنلاین” یا “تیلیغات بازاریابی اینترنتی” پیشنهاد قیمت می‌دهید.

در ادامه هم حول و حوش عبارت مربوطه تبلیغاتی را ایجاد می‌کنید. بر این اساس، پلتفرم‌های تبلیغاتی با استفاده از یک الگوریتم خاص تبلیغات‌تان را در صفحات نتایج موتورهای جستجو نمایش می‌دهند. با این حال، فقط زمانی هزینه پرداخت می‌کنید که یک فرد روی تبلیغ شما کلیک کند. به خاطر داشته باشید که این نوع تبلیغ می‌تواند تا حدی معجزه کند، اما در ابتدا باید پایه‌های کسب و کارتان محکم باشد. یعنی باید وبسایت به‌روز و تاثیرگذاری داشته باشید و پیام‌هایتان را با تدبیر زیادی منتشر کنید.

۲. استراتژیهای بازاریابی درباره شبکه‌های اجتماعی

به عنوان یک کسب و کار کوچک یا متوسط برای دستیابی به مخاطبان بیشتر و برقراری ارتباط با مشتریان نباید قدرت شبکه‌های اجتماعی را دست کمک بگیرید. اگرچه ممکن است این شبکه‌ها بزرگترین محرک برای رشد فروش نباشند، اما در صورت استفاده درست از آنها می‌توانید به موفقیت دست پیدا کنید. در حال حاضر کاربران در شبانه روز وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند. بنابراین، بهتر است کسب و کارتان در همه پلتفرم‌های محبوب فعال باشد.

با انجام این کار می‌توانید علاوه بر تمرکز بیشتر روی مخاطبان هدف‌تان با شبکه‌های اجتماعی محبوب و محتواهای مورد علاقه آنها هم آشنا شوید. بنابراین، نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید استفاده از مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. بر این اساس، در هر کدام از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با توجه به نیاز مشتریان‌تان اقدامات زیر را انجام دهید:

  • فیسبوک: پست کردن تصاویر سرگرم کننده و به روز رسانی وضعیت     
  • توییتر: اشتراک اخبار و پاسخ دهی به سوالات مشتریان در زمان واقعی
  • پینترست: انتشار محتوای بصری جذاب مانند اینفوگرافیک‌ها و کتاب‌های الکترونیکی
  • بوتیوب: ایجاد محتوای ویدیویی مارک دار و انتشار محتوای تولید شده توسط کاربر     
  • اینستاگرام: نمایش تصاویر محصولات یا خدمات با وضوح بالا و همچنین استفاده از لایو و استوری به منظور تبلیغ کسب و کارتان توسط فالوورها
استراتژیهای بازاریابی درباره شبکه‌های اجتماعی

۳. توجه به نظرات مشتریان

صرفنظر از تولید محتوا باید بدانید که ارائه محصول یا خدمات روی حضور آنلاین شما تاثیرگذار می‌گذارد. یعنی باید نسبت به نظرات افراد درباره محصولات‌تان در مکان‌هایی مانند گوگل، آمازون، یلپ و غیره اهمیت بدهید. البته، برای دریافت امتیاز و نظرات بهتر باید حتما کیفیت محصولات و خدمات مشتری را بالا ببرید. از این نظر، معمولا کاربران زیادی به انتشار نظرات‌شان تمایل دارند، اما خیلی از افراد هم این کار را انجام نمی‌دهند.

بنابراین، با اشتیاق و توجه مناسب‌ باید مشتریان را به ارائه نظرات ارگانیک ترغیب کنید. علاوه بر این، در صورت مواجهه با نظرات منفی باید حتما مشکلات مربوطه را رفع کنید. رعایت نکات زیر هم به شما در این راه کمک زیادی خواهند کرد:

  • تشویق افراد به پست کردن نظرات
  • پاسخ دهی سریع به نظرات منفی
  • کسب اطمینان از ارگانیک بودن نظرات و اجتناب از دریافت نظرات پولی یا جعلی

۴. مدیریت شهرت آنلاین

همیشه باید حواس‌تان به نتایج جستجوی منفی باشد، زیرا این نتایج با از بین بردن نتایج مثبت باعث می‌شود مشتریان سخت‌تر به کسب و کارتان اعتماد کنند. در این راستا، مدیریت شهرت (Reputation management) مقوله بسیار گسترده‌ای است که باید حتما آن را پوشش دهید. در این راستا، در ابتدا باید بررسی کنید که با جستجوی برند شما چه نتایجی ظاهر می‌شود. همچنین، سعی کنید با مشتریان‌تان همیشه صادق باشید و محتواهای باکیفیت، آموزنده و جذابی را تولید کنید.

از گروه‌های شبکه‌های اجتماعی و دایرکتوری مشاغل هم نهایت بهره را ببرید.  

5. استفاده از اینفلوئنسرها برای افزایش آگاهی

وقتی که صحبت ازبازاریابی کسب و کارهای کوچک می‌شود نباید از قدرت و نفوذ اینفلوئنسرها غافل شوید. به هر حال، اینفلوئنسرها به دلیل داشتن طرفداران زیاد می‌توانند روی نظرات فالوورها تاثیر زیادی بگذارند. یعنی در صورت تبلیغ محصول یا خدمات‌تان توسط اینفلوئنسرها احتمالا توجه فالوورهای آنها به سمت کسب و کارتان جلب خواهد شد. از این لحاظ، برای همکاری با اینفلوئنسرها جهت افزایش آگاهی از برند راه‌های مختلفی وجود دارد.

برای مثال، می‌توانید مستقیما با آنها تماس بگیرید و بخواهید محصول یا خدمات‌تان را تبلیغ کنند. همچنین، می‌توانید از طریق همکاری با یک آژانس اینفلوئنسر مارکتینگ با اینفلوئنسرهای مناسب برای برندتان کانکت شوید. پس باید نقش مهم آنها در استراتژیهای بازاریابی خودتان را همیشه در نظر داشته باشید.

۶. وبلاگ نویسی درباره رویدادهای مرتبط با کسب و کارتان

فراموش نکنید که محتوا برای استراتژیهای بازاریابی حکم پادشاه را دارد. وبلاگ‌ها هم راه بسیار خوبی برای برقراری ارتباط با مشتریان و به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به برندتان هستند. بنابراین، داشتن یک وبلاگ برای نوشتن در مورد تمام موضوعات مرتبط با کسب و کارتان و علایق مخاطبان ایده خوبی به نظر می‌رسد. بهتر است در این مورد خیلی خلاقانه عمل کنید و به موضوعات محبوب و دغدغه‌های مشتریان‌تان بیشتر بپردازید.

با استراتژیهای بازاریابی کسب و کارتان را متمایزتر کنید

به عنوان یک کارآفرین ورود به قلمروهای ناشناخته می‌تواند ترسناک باشد، اما فقط کارآفرینان شجاع از عهده این کار بر می‌آیند. بنابراین، بهتر است بر ترس‌های خودتان غلبه کنید و از این استراتژیهای بازاریابی برای کسب و کار کوچک یا متوسط‌ خودتان نهایت بهره را ببرید. فراموش نکنید همیشه می‌توانید استراتژیها را در صورت عدم موفقیت تغییر دهید تا بالاخره فرمول مناسب برای رشد کسب و کارتان را پیدا کنید.