برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

تفاوت تاکتیک‌های بازاریابی و استراتژی برندسازی

مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تفاوت تاکتیک‌های بازاریابی و استراتژی برندسازی مثل فرق روز و شب است. هرچند هر کدام از آنها نقش مهمی را در بازاریابی بازی می‌کنند. وظیفه اولیه بازاریابی این است که به پیشرفت برندها و شرکت‌های پابرجا کمک کند و سود آنها را افزایش دهد. هدف مارکترها هم این است که مشتریان را به انجام اقدامات خاصی سوق دهند. برای انجام این کار باید از استراتژی برندسازی در کنار مجموعه‌ای از تاکتیک‌های بازاریابی بهره ببرند.

اما این دو با هم چه تفاوت‌هایی دارند؟ این موضوعی است که در مطلب پیش رو می‌خواهیم به آن بپردازیم.

منظور از تاکتیک‌ بازاریابی چیست؟

به طور کلی، تاکتیک‌های بازاریابی روش‌هایی هستند که به برندها در دستیابی به اهداف بازاریابی کمک می‌کنند. وقتی از تاکتیک‌های متداول بازاریابی حرف می‌زنیم منظورمان پست‌های شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا برای وبسایت و وبلاگ، تبلیغات دیجیتال، بازاریابی مستقیم، توسعه وبسایت و موارد دیگر است. با این حال، نکته مهم این است که تاکتیک‌های بازاریابی زمانی اثربخشی بیشتری دارند که به عنوان بخشی از استراتژی برندسازی استفاده شوند.

به عبارت دیگر، اگر از تاکتیک های بازاریابی بدون استراتژی برندسازی استفاده کنید مثل این است که رنگ را به طور تصادفی روی بوم نقاشی بپاشید.

تفاوت تاکتیک‌های بازاریابی و استراتژی برندسازی

استراتژی برندینگ چیست؟

آشنایی با نحوه ساخت یک برند قوی با کمترین هزینه آرزوی بیشتر صاحبان مشاغل است. احتمالا شما هم به عنوان صاحب یک کسب و کار ویژگی‌های برند مورد نظرتان را تصویرسازی کرده‌اید. اینکه قابل شناسایی، باکیفیت و باارزش باشد. در این راستا، استراتژی برندسازی حکم یک برنامه بلند مدت برای دستیابی به این اهداف را دارد. به عبارت دیگر، یک استراتژی برندسازی عالی نقشه راه قدرتمندی برای ایجاد یک برند محسوب می‌شود.

نقشه راهی که به مشتریان‌تان نشان می‌دهد چه محصولات، خدمات یا ارزش‌هایی را به آنها ارائه می‌دهید. همچنین، با برجسته کردن برتری برندتان نسبت به رقبا مشخص می‌کند که چطور می‌توانید برای مشکلات‌شان راه حل‌های مناسب و به در بخوری را ارائه دهید. همانطور که می‌بینید دستیابی به تمام این اهداف دشوار است. بنابراین، وظیفه استراتژی برندسازی شناسایی آن دسته از تاکتیک‌های بازاریابی است که شما را در دستیابی به اهداف مختلف کسب و کارتان کمک می‌کند.

تفاوت اصلی تاکتیک‌های بازاریابی و استراتژی برندسازی

تفاوت تاکتیک‌های بازاریابی و استراتژی برندسازی

روی هم رفته، استراتژی برندینگ تعیین می‌کند که برای تعریف و ارتقای برندتان و همچنین ریبرندینگ به چه پیش نیازهایی نیاز دارید. با این وجود، تاکتیک‌های بازاریابی به این سوال پاسخ می‌دهند که دقیقا این هدف قرار است چطور اتفاق بیفتد. در ادامه تفاوت این دو را بیشتر برای شما تجزیه و تحلیل خواهیم کرد.

استراتژی برندسازی مزیت رقابتی را تعریف می‌کند

اصولا استراتژی‌های برندینگ یک سری برنامه درازمدت هستند. با این حال، تاکتیک‌های بازاریابی به عنوان فعالیت‌های جامع و اصلی وظیفه پشتیبانی از این برنامه‌ها را به عهده دارند. همچنین، استراتژی برند با تعریف مزیت رقابتی علاوه بر کسب و کارتان به رقبای اصلی شما نیز توجه می‌کند. علاوه بر این، جایگاه یابی دقیق برند فرآیند بااهمیت قرار دادن شرکت‌تان در ذهن مشتریان فعلی و بالقوه را هم شامل می‌شود. در کل، جایگاه یابی برند به سه سوال اصلی یک کمپین بازاریابی جواب می‌دهد:

  • مشتری چه مشکلی دارد؟
  • محصول یا خدمات‌تان چطور می‌توانند به حل این مشکل کمک کنند؟    
  • چه پیشنهاد فروش منحصر به فردی دارید؟

به خاطر داشته باشید که جایگاه یابی برند، با افزایش اعتبار شرکت‌ و برتری محصول یا خدمات شما به نوعی شرکت‌تان را نسبت به رقبای اصلی متمایزتر می‌کند. اگر بخواهیم خلاصه‌تر بگوییم جایگاه یابی برند پیشنهاد فروش منحصر به فردتان را به مشتریان فعلی و احتمالی نشان می‌دهد.

استراتژی برندسازی اهداف بلندمدت را به طور خلاصه بیان می‌کند

هیچ شکی نیست که یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر استراتژی برندی تعیین اهداف بازاریابی است. از این نظر، اهداف بازاریابی ممکن است افزایش میزان فروش و تعداد مشتریان، شناخت‌تر شدن در صنعت و یا وفاداری مشتری را شامل شوند. با این وجود، تمام اهداف بازاریابی باید قابل دستیابی باشند و به قول معروف وضعیت کسب و کارتان را از این رو به آن رو کنند.

استراتژی برندسازی تمام داستان را روایت می‌کند

استراتژی برندسازی مانند یک قصه گوی کاربلد کل داستان را روایت می‌کند. اما پایه و اساس این داستان چیست؟ تاکتیک‌های بازاریابی این داستان را ایجاد می‌کنند. بر این اساس، داستان برند به عنوان داستان کسب و کارتان توسط مشتریان کنونی و مشتریان احتمالی شنیده می‌شود. یک روایت احساسی که در قالب داستان برند توضیح می‌دهد که محصول یا خدمات‌تان چگونه می‌توانند به بهبود زندگی مشتریان کمک کند.

در عوض، از تاکتیک‌های بازاریابی می‌توان برای قصه گویی (Storytelling) استفاده کرد. این تاکتیک‌ها آموزش‌های ویدئویی، نظرات مشتریان، توصیف محصولات در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌تان را شامل می‌شوند.

استراتژی برندسازی و تاکتیک‌های بازاریابی باهم بهترند

همانطور که توضیح دادیم، تفاوت استراتژی برندسازی و تاکتیک‌های بازاریابی مثل روز روشن است. با این وجود، اثربخشی هر کدام از آنها تنها زمانی بیشتر می‌شود که به لحاظ استراتژیک باهم استفاده شوند. بنابراین، به عنوان یک صاحب برند باید بدانید چطور استراتژی برندسازی و تاکتیک‌های بازاریابی را توسعه دهید تا همیشه برند قوی و تاثیرگذاری داشته باشید.