برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

گوگل شاپینگ چیست و چطور به فروش بیشتر کمک می‌کند؟

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اگر یک فروشگاه آنلاین دارید، مطمئنا می‌دانید که تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری چندان کار آسانی نیست. به هر حال، تمام مشتریان در هنگام جستجوی محصولات و قبل از خرید دوست دارند قیمت‌ها را مقایسه کنند. به همین دلیل، موتور جستجوی بزرگ معروف به نوعی کار مشتریان و مشاغل را با گوگل شاپینگ راحت‌تر کرده است. در این مطلب می‌خواهیم توضیح دهیم که گوگل شاپینگ چیست، به چه دردی می‌خورد و چطور می‌توانید از آن استفاده کنید.

گوگل شاپینگ چیست؟

گوگل شاپینگ (Google Shopping) به عنوان تابعی از گوگل ادز به شما امکان تبلیغ آن دسته از محصولات تجارت الکترونیک را می‌دهد که به یک جستجوی ارگانیک خاص در موتور جستجو وابسته هستند. این تبلیغات معمولا به صورت یک کادر برجسته در سمت راست بالای صفحات نتایج ظاهر می‌شوند. این برنامه اصلی در ابتدا برای تمام تبلیغ‌کنندگان رایگان بود. هرچند، از سال ۲۰۱۳ گوگل تبلیغ ‌کنندگان را موظف کرد تا به ازای دریافت هر کلیک هزینه پرداخت کنند.

گوگل شاپینگ با دو پلتفرم دیگر گوگل یعنی Google Ads و Google Merchant Center هماهنگی دارد. بنابراین، می‌توانیم بگوییم که از نظر بازاریابی مثل بازاری است که در آن موتور جستجو به شما ویترینی برای نمایش محصولات‌تان به کاربران می‌دهد. در ادامه هم آنها می‌توانند محصولات را در وبسایت مربوطه خریداری کنند.

گوگل شاپینگ چیست؟

گوگل شاپینگ به چه دردی می‌خورد؟

هدف اصلی گوگل شاپینگ این است که کاربران مجبور نباشند برای مقایسه قیمت‌ها و محصولات مختلف وارد فروشگاه‌های مختلف شوند. بر این اساس، اطلاعات مختلف مربوط به آگهی‌ها مانند توضیحات، تصویر، قیمت و فروشگاه مربوطه را اضافه می‌کند. این کار به نفع تبلیغ ‌کنندگان هم است، زیرا می‌توانند ترافیک باکیفیتی دریافت کنند که تمایل بیشتری به خرید محصولات دارند. به همین ترتیب، این پلتفرم همگام سازی تبلیغات در گوگل را هم آسان می‌کند.

مزایای گوگل شاپینگ

روی هم رفته، گوگل شاپینگ هم مانند تمام ابزارهای فروش آنلاین جنبه‌های مثبت زیادی دارد. در ادامه قصد داریم به تعدادی از مزایای مهم آن اشاره کنیم تا در هنگام استفاده در نظر داشته باشید.

جذابیت بیشتر

تبلیغات متنی همیشه به اندازه کافی برای جذب مخاطب متقاعد کننده نیستند، اما تبلیغ محصول با تصویر جذابیت بیشتری دارد. همچنین، مکمل بسیار موثری برای توضیحات است و کاربر می‌تواند محصول مورد نظرش را مشاهده کند.

هدایت ترافیک واجد شرایط‌تر

مشتریانی که فروشگاه آنلاین شما را از طریق گوگل شاپینگ پیدا می‌کنند، تمایل بیشتری به خرید دارند. بنابراین، این دسته از مخاطبان را باید در استراتژی‌های فروش و تبدیل خودتان اولویت بندی کنید.

شانس بیشتر برای حفظ مشتریان

وقتی محصول یا خدمات تحت ‌عنوان پیشنهادی توسط گوگل نمایش داده می‌شوند، اعتماد کاربران نسبت به برند شما بیشتر می‌شود. بنابراین، اگر بتوانید تجربه کاربری خوبی به آنها ارائه دهید، وفاداری آنها بیشتر می‌شود و به احتمال زیاد مجددا برای خرید بر می‌گردند.

در معرض دید قرار گرفتن بیشتر

گوگل شاپینگ کسب و کارتان را بیشتر در معرض دید مشتریان قرار می‌دهد، زیرا محصولات از لحاظ بصری بهتر و بالاتر از محصولات دیگر نمایش داده می‌شوند. بنابراین، اگر تاکنون موفق نشده‌اید برندتان را به صورت ارگانیک جایگاه یابی کنید، استفاده از این ابزار گوگل مزیت خوبی خواهد بود.

تکمیل استراتژی‌های بازاریابی

اگر در حال حاضر روی استراتژی‌های دیگری مانند بازاریابی محتوا یا بازاریابی درون‌گرا کار می‌کنید و به نتایج خوبی دست یافته‌اید، تصویر برند و فروش آنلاین‌تان با ظاهر شدن در گوگل شاپینگ تقویت می‌شود.

کمک به تجزیه و تحلیل رفتار کاربر

اصولا ایجاد پرسونای خریدار برای ارائه یک تجربه کاربری مناسبی اهمیت زیادی دارد. بر این اساس، گوگل شاپینگ به شما کمک می‌کند اطلاعات مفیدی را در مورد رفتار بازدیدکنندگان‌تان جمع آوری کنید و ارزش پیشنهادی خودتان را بهبود ببخشید.

نحوه ثبت نام در گوگل شاپینگ

اساسا برای شروع استفاده از گوگل شاپینگ باید این ۴ مرحله زیر را دنبال کنید.

نحوه ثبت نام در گوگل شاپینگ

مرحله ۱: ثبت نام در Google Merchant Center

برای انجام این کار باید به این وبسایت بروید و دکمه Start را فشار دهید. در ادامه باید در یک فرم ثبت نام اطلاعات زیر را در مورد شرکت‌تان اضافه کنید:

  • نام
  • کشور
  • منطقه زمانی

در مرحله بعد، باید انتخاب کنید که مشتریان‌تان در کجا باید خریدهای خود را انجام دهند. در نهایت، اگر می‌خواهید در فهرست پستی Google Merchant Center عضو شوید باید شرایط خدمات را بپذیرید و روی ایجاد حساب کلیک کنید. با انجام این کار حساب کاربری شما ساخته می‌شود. سپس، برای تکمیل اطلاعات فروشگاه‌تان باید روی Continue کلیک کنید. اطلاعاتی که باید در اینجا تکمیل کنید عبارتند از:

  • آدرس شرکت
  • شماره تلفن جهت تایید اکانت
  • آدرس وبسایت

در ادامه باید تایید کنید که دامنه فروشگاهی که قصد ثبت آن را دارید واقعا به شما تعلق دارد. این کار را می‌توانید به ۳ روش مختلف انجام دهید:

  • آپلود یک فایل روی سرور
  • اعتبارسنجی هویت از طریق گوگل تگ منیجر یا گوگل آنالیتیکس
  • اضافه کردن یک تگ HTML

در ادامه هم بعد از تایید اینکه دامنه متعلق به شماست می‌توانید به Google Merchant Center دسترسی پیدا کنید.

مرحله ۲: آپلود اطلاعات مربوط به محصول‌تان در Google Merchant Center

در اینجا باید یک سند txt. یا xml. حاوی اطلاعات مربوط به تمام محصولات‌تان را در پروفایل Google Merchant Center خودتان آپلود می‌کنید. معمولا این کار را می‌توانید با استفاده از یک صفحه‌ گسترده انجام دهید. با این وجود، در صورت داشتن کالاهای زیاد این کار زمان زیادی طول خواهد کشید.

مرحله ۳: اتصال حساب‌تان در گوگل ادز با گوگل شاپینگ

این مرحله برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در گوگل شاپینگ ضروری است، زیرا از طریق گوگل ادز می‌توانید تبلیغات‌تان را مدیریت کنید. برای اتصال این دو ابزار می‌توانید به قسمت تنظیمات در Google Merchant Center بروید و روی گزینه گوگل ادز کلیک کنید.

مرحله ۴: آماده سازی کمپین

اگر قبلا با گوگل ادز کار کرده‌ باشید حتما می‌دانید که باید به بخش کمپین بروید و روی کمپین جدید کلیک و سپس خرید را انتخاب کنید. در ادامه شما به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که در آن باید نام شرکت و کشوری که قرار است در آن بفروشید را اضافه کنید. همچنین، باید هزینه هر کلیک را را مشخص کنید و حداکثر بودجه قابل پرداخت روزانه را محدود کنید.

ترفندهایی برای فروش بیشتر در گوگل شاپینگ

درست مانند وبسایت‌تان، باید اطلاعات مربوط به محصولات‌تان را برای جذب مشتریان بالقوه بهینه سازی کنید. با در نظر گرفتن این موضوع، چندین نکته و ترفند برای فروش بیشتر در گوگل شاپینگ وجود دارد که باید با آنها آشنا شوید.

  • ایجاد تیترهای بهینه و ایده‌آل
  • استفاده از تصاویر جذاب و باکیفیت
  • تعیین کلمات کلیدی منفی
  • تقویت کپی رایتینگ
  • اضافه کردن رتبه و نظرات مشتریان
  • شروع کار با محصولات پرسود

با گوگل شاپینگ کسب و کارتان را بیشتر مطرح کنید

گوگل شاپینگ ابزار بسیار خوبی برای دستیابی به مخاطبان هدف و جلب توجه سریع آنها است. اگرچه شما به سرمایه گذاری نیاز دارید، شانس خوبی برای دستیابی به نرخ بازگشت سرمایه مثبت (ROI) به شما می‌دهد. علاوه بر این، مکمل خوبی برای استراتژی‌های بازاریابی شما محسوب می‌شود و می‌تواند کمک کند کسب و کارتان بیشتر دیده شود. یا اینکه اگر از قبل شناخته شده است، می‌تواند به تثبیت کسب و کارتان در بازار کمک کند.